Mercedes-Benz SLK 320 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 320 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
Heerlijke zes cilinder.
- 231.000 km
Eind maart van dit maar deze SLK 320 aangeschaft.
Daarvoor heb ik al meerdere cabrio’s gehad. De laatste was een Escort xr3i. Erg leuk ook maar het ontbreken van stuurbekrachtiging begon wat te vervelen en ik wilde graag een automaat.
In eerste instantie mijn zinnen gezet op een Mini wat mijn vrouw ook helemaal zag zitten maar iedereen raadde me een Mini af. Onbetrouwbaar en garantie op problemen.
Dan wordt het wat lastiger om een leuke cabrio met automaat te vinden. Toen kwam de SLK in beeld dus me daar eens in gaan verdiepen. Een 230 leek me wel wat dus die een paar bekeken. Het is dan goed opletten om een goede te vinden, zeker als je budget zo rond de 6000 euro ligt. Roesten doen ze graag maar technisch kan er weinig mis mee.
Inmiddels me ook aangemeld bij een liefhebbers groep op Facebook en gemeld dat ik op zoek was naar een SLK. Daar kwam ik in contact met iemand die deze 320 aanbood. Hmm, een zescilinder zal toch flink meer verbruiken dan een viercilinder maar dat blijkt reuze mee te vallen en ik kon bij deze 320 een stuk van de historie terug vinden want 9 eigenaren en import uit Duitsland is niet niks. Ook nog eens een boven mijn budget maar toch de knoop maar doorgehakt en dan staat er een prachtige SLK onder de carport te blinken.
Inmiddels een geweldige zomer gehad met de SLK en flink wat ritten gemaakt met weekendjes Eifel, rondje IJselmeer. Echt genieten. In totaal zo’n 7000 km gereden.
Het verbruik is 1 op 10 a 11. In Nederland tank ik Super 98. In Duitsland E5 95. Dat scheelt behoorlijk uiteraard maar een hobby mag best wat kosten.
De automaat schakelt boterzacht en heeft ook de mogelijkheid om zelf te schakelen maar dat heb ik nog niet gebruikt. Zou niet weten waarom ook.
Ondanks de 18” amg breedset is de SLK heerlijk comfortabel en werkelijk alles zit er op en aan. Cruisecontrol, stoelverwarming, climatecomtrol etc.
Vermogen is er met 218 pk ook voldoende maar de SLK nodigt meer uit tot lekker rustig toeren.
De zitpositie is wel even wennen in het kleine interieur. De stoelen zijn wat smal en ik heb de neiging om de leuning verder naar achter te doen maar dat gaat niet.
Toch stap je niet vermoeid uit na een lange rit.
Het interieur is in een redelijk mooie staat met hier en daar wat afgebladderde lak. Een serieuze kwaal van de SLK. Bij deze viel het mee gelukkig. Met speciale lak heb ik de beschadigingen bijgewerkt en zie je er niets meer van.
Als je een auto een tijdje hebt kom je altijd wel dingetjes tegen. Zo lekt er bij hevige regen een druppel water naar binnen bij het dak. Kwestie van afstellen dus daar moet ik nog naar laten kijken. De geluidsinstallatie is niet geweldig, er zit wel een prachtige retro Blaupunkt radio in die mooi bij het interieur past maar je mist gewoon een subwoofer. Heel erg is het niet want met het dak open waait het geluid toch weg.
Na een lange rit ruik ik ook wat verbrande olie in het interieur.
Nu is het winter en wordt er niet veel gereden. Even gedacht om hem te schorsen maar het is toch wel handig om af en toe de SLK te pakken. Ook direct een mooi moment voor een onderhoudsbeurt want de indicator zat er al flink overheen.
Een grote beurt dan maar ook omdat ik niet weet wanneer de laatste beurt is uitgevoerd. De laatste jaren heeft de SLK ook niet veel kilometers gemaakt en was vaker geschorst dan dat er mee gereden werd.
Dan ben je wel aan de beurt bij een SLK 320.
12 bougies, 8 liter olie, alle filters, kleppendeksel pakkingen (zweten wat olie) bij de versnellingsbak lekte er wat olie langs een stekker, wat uitgeharde slangen vervangen en 8 uur arbeid.
Maar nu kan ie er weer 15000km tegen.
Wel complimenten van mijn monteur over de algehele staat van de auto, nergens roest of andere ellende.
Voor de lente komen er nog wel twee nieuwe achterbanden op want die zijn bijna op en van een b-merk.
Dat worden dan Pirelli P zero’s net als voor.
Dan wordt het hopelijk weer genieten van een mooie zomer. De plannen worden alweer gemaakt, o.a. een mooie roadtrip van een week.
Een jaar verder
- 238.000 km
Een paar weken terug is de SLK zonder problemen apk goedgekeurd. Wel een melding over overmatige vloeistoflekkage. Een melding die bij de vorige apk ook gemeld is. Daar komt ook de oliegeur vandaan bij warme motor.
De krukaskeerring blijkt te lekken dus die is vervangen. Omdat er meer olie zweette bij de carterpan is die ook er af geweest en alles is zuiver gemaakt en opnieuw gemonteerd. Een flinke klus maar nu geen lekkage en oliegeur meer. Ook nog een bijna doorgeroeste koelleiding vervangen.
Daarna vier dagen lekker toeren door de Eifel en Luxemburg. Weinig verkeer op de wegen en prachtig weer, soms zit ook alles mee.De zes cilinder komt dan heerlijk tot zijn recht. Het verbruik valt me ook mee, gemiddeld 1 op 11.
In een jaar tijd wel flink wat kosten gehad om alles goed te krijgen maar nu kan de SLK er weer tegenaan.
Start error
- 237.000 km
Elektrische problemen! Op een dag in juni ging het dak niet open. Daarna werkte de cv nog maar half. Het begin van veel problemen waardoor de slk door de anwb thuis werd gebracht omdat deze niet meer wilde starten terwijl we ergens achteraf stonden. Uiteindelijk zijn de dakmodule, k40 module, das module (startonderbreker) vervangen en is de ecu opnieuw geprogrammeerd. Twee nieuwe sleutels er bij en alles werkt weer. Wel ontzettend goed geholpen door bekende slk specialisten en weer veel geleerd. Oja ook nog veel geld lichter. Ach ja het is ook een oude bak en ook Mercedessen gaan kapot.
Hoop wel dat het voorlopig klaar is want het voelt wel een beetje als een bodemloze put zo.
Start error deel 2
- 245.000 km
Bijna een jaar probleemloos verder tot vandaag dus…
We zijn een heerlijke tocht in Vlaanderen aan het rijden, even wat te eten halen bij een supermarkt en weer verder maar dan doemt de start error plots op en is het over en uit.
Na een hele lange dag, met dank aan de anwb, ben ik s’avonds om half elf eindelijk thuis zonder slk.
De start error is er weer. Ik heb direct contact opgenomen met degene die hem gerepareerd heeft en alles wordt opgestuurd naar Duitsland ter comtrole. De startonderbreker (Skreem) blijkt weer kapot, iets dat kan gebeuren omdat er met tweedehands onderdelen wordt gewerkt omdat ze nieuw niet meer verkrijgbaar zijn. Reparatie is gratis maar dan is het maar de vraag hoelang de problemen dan wegblijven.
Een andere optie is een Skreemulator! Dit systeem is door de beste man zelf ontwikkeld en de afgelopen vier jaar uitgebreid getest, vooral de technisch identieke Chrysler Crossfire blijkt ook vaak een start error te hebben dus daar zit veel kennis onder eigenaren waaronder hij.
Dus voor deze optie gekozen en voor een zacht prijsje is de set geleverd. Enig nadeeltje is een aparte afstandsbediening maar wel een, hopelijk, betrouwbaar systeem zonder Skreem.
Alles werkt weer maar het vertrouwen heeft wel een deuk opgelopen dus eens kijken wat ik ermee ga doen. Probleem is dat de slk weer heerlijk rijdt en er veel geld bij moet om een andere cabrio te kopen……
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.