Mercedes-Benz SL 280 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SL 280 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 173.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
Mercedes Benz SL 280 (R129)
- 218.000 km
Ook maar eens de tijd genomen voor een review van mijn fijne R129 SL280. In mei 2014 heb ik m'n vorige MB (een W126) ingeruild bij Marco Hof voor deze fraaie roadster. De R129 heb ik altijd een mooie auto gevonden maar niet in elke uitvoering. Zelden kwam ik er 1 tegen in zijn puurste vorm zonder foute velgen of ander opsmuk. Marco had er 2 staan, beide een 280, 1 van voor de facelift uit 1993 (mopf1) en 1 van de tweede generatie (mopf2). De mopf2 lonkte met fijne opties als airco, xenon en een panorama hardtop maar toch trok de 'oude' net wat meer. Wat stoerder en puurder met de ''Sacco bretter" in een mooie kleurcombinatie: 199 Blauschwarz, altograue bumpers en zwart leer. Een proefrit was uiteraard geen probleem en na een ritje door het Noord Hollandse landschap wist ik het: dit moet hem worden.
Van limo naar Roadster!
De SL280, wat een verschil met de W126! Uiteraard een behoorlijk verschil in vermogen (192 pk vs 268 pk), de V6 is pas vermogend in een hoger toeren gebied waar de 500 al onderin beresterk was. Ik kan me voorstellen dat de 280 ook geleverd is met een handbak, om het maximale uit de motor te halen is de 4-traps automaat niet altijd de beste combinatie voor m'n gevoel. Aan de andere kant, de auto is duidelijk gemaakt voor lekker toeren over de B-wegen met glooiende bochten. Dan is de SL in z'n element en als je hem dan eens op z'n staart trapt verbaasd de versnelling dan toch weer en trakteert de motor je op een mooi geluid. Qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met de W126, aan alles merk je dat deze auto's 'over-engineerd' zijn. Het lijkt allemaal gemaakt om 100 jaar mee te kunnen gaan. Het interieur blikt uit in degelijkheid en is op de Parrot na, helemaal origineel (inclusief Becker GP 2000). Het dak gaat soepel open en dicht en met de hardtop is is het echt een 4-seizoenen auto, zeker met de stoelverwarming. Qua geluid uiteraard wel een behoorlijk verschil met de 500, zeker met de softtop gesloten. Maar dat is ook weer de charme van een stoffen dak. De bekende kleurstelling 199 met zwart leer is nog steeds fraai en ingetogen en in combinatie met de 8-gaats wielen. Voor de winter heb ik een set originele 16 inch putdeksel velgen.
Ondertussen zijn we 3 jaar verder en dagelijks verbaas ik me weer wat een kwaliteitsproduct dit is. De auto wordt dagelijks gereden en minimaal 2 maal per jaar een lange trip (>1500 km) zonder een greintje pijn. Het verbruik is aan de stevige kant (1:8 a 1:9) maar het rijplezier meer dan waard. Tevens is de auto voordelig te verzekeren als youngtimer en is de onderdelenvoorziening vanuit MB erg goed geregeld. De SL wordt goed verzorgd, krijgt ruim op tijd z'n beurtjes en kleine zaken worden direct aangepakt. Daarnaast heeft de R129 een grote schare liefhebbers en zijn tips voor onderhoud/reparatie snel gevonden.
Toekomst
Voorlopig blijft de auto, de combinatie van running costs/comfort/kwaliteit zijn zeer goed te noemen. En niet onbelangrijk: de SL is toch een legende! Wellicht toch op zoek naar een mopf2, hoofdzakelijk vanwege de verbeterde stoelen. Een ook een V8 blijft lonken...
Update
De mopf 2 diende zich eerder aan dan verwacht. De 280 is ingeruild op een smakelijke 500 in Smaragdschwarz met grijs leder. Binnenkort een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.