Mercedes-Benz SL (1986)

autoreview

Mercedes-Benz SL (1986)
Mercedes-Benz SL (1986)Mercedes-Benz SL (1986)Mercedes-Benz SL (1986)Mercedes-Benz SL (1986)Mercedes-Benz SL (1986)

Signalement

Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf187.387 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

a brief history

  • 1 km

op vrijdag 28-02-1986 werd de auto overhandigd aan de eerste eigenaar, een destijds gepensioneerde directeur uit de oliehandel woonachtig in hartje Philadelphia. in de tijdloze combinatie van "black" (040) over "palomino" (274) inclusief matching hardtop. hij heeft zijn (hoogstwaarschijnlijk) goudkleurige pen uit zijn cheque boekje ook gebruikt om vrijwel alle opties die de auto kon bevatten aan te vinken waardoor de auto is uitgerust met o.a. airbags, airconditioning, becker radio met cassettespeler en stuurbekrachtiging. ook is er nog een zogeheten "jumpseat" aan toegevoegd, origineel af fabriek dat zie je niet vaak, waar een kind tot max. 1,20 meter prima in kan vertoeven. dit moet wel een hele coole opa “back in the day” geweest zijn.

zover de carfax aantoont is hij tot 2001 eigenaar geweest waarna deze naar 2 (of 3?) andere eigenaren is verscheept in de idyllische staten rhode island en massachusetts. tot 2022 heeft de auto daar door het prachtige landschap geflaneerd waarna deze op de boot naar europa gekomen is en aan het aanbod van geevers classic cars in asten is toegevoegd. ergens in deze tijd is de auto uiterst professioneel overgespoten en zijn er verschillende werkzaamheden aan verricht.

mijn droomauto gekocht!

  • 187.387 km

al sinds kinds of aan droom ik van een oldtimer, specifiek (amerikaanse) mercedes-benz uit de 80’s. gefascineerd door films zoals beverly hills cop en scarface liet ik al snel mijn oog vallen op een mercedes sl (r107) in de amerikaanse uitvoering dus met die dikke v8, bizar grote bumpers, ronde koplampen en opgeplakte derde remlicht achterop. “you either like it of hate it” is het motto waar menig mercedes purist zijn hoofd uit protest zal wegdraaien als deze auto voorgereden komt. jammer, want voor mij is dit hét summum van de opulente jaren 80 amerika toen men nog paste in een strak maatwerk pak terwijl men al meezingend met “huey lewis and the news” door de straten van L.A. flaneerde.

onderzoek leerde mij dat de r107 lijn vanaf 1985 voor de laatste keer vernieuwd was met o.a. de introductie van de 560sl (5,6 liter V8, 227 pk), hét vlaggenschip met “full options” specifiek gemaakt voor de amerikaanse markt. met ruim 49.000 exemplaren geproduceerd niet bepaald een zeldzame auto en zal er dus vast en zeker wel eentje voor mij te vinden zijn. na een tip bezocht ik geevers classic cars in asten, net verhuisd in een ikea formaat pand met dito achtige voorraad. hemel op aarde voor liefhebbers van klassieke auto’s, een absolute aanrader! in een aparte hal stonden zo’n 35 exemplaren, pick your color! door vooronderzoek en budget restricties was de keuze echter kleiner en viel mijn oog op een zwarte 560sl uit 1986 met palomino interieur. na de proefrit was ik gelijk verkocht, en gezien mijn vrouw mee was konden we gelijk de deal sluiten. vooral ‘pa” geevers vond het erg leuk dat een 35 jarige kerel zo’n “ouwe l*llenbak” kocht, volgens mij trok ik de gemiddelde koper leeftijd met een aantal jaren naar beneden die dag.

het is immers een amerikaan, 1986 met ruim 180k op de teller en met summiere onderhoudshistorie, wist ik dat het geen concoursstaat exemplaar zou zijn. ook door vooronderzoek wist ik waar op gelet moest worden, deze auto is keihard, roestvrij en gigantisch strak in de lak. motorisch en in de ophanging bleek al het e.e.a. vernieuwd te zijn en ook de airco unit was al omgebouwd naar r134 wat erop duid dat de auto tot recent onderhoud genoten heeft. om deze op NL’s kenteken te krijgen zal er het e.e.a. moeten gebeuren. uit voorzorg besloten we de hele remmerij te vervangen, alle vloeistoffen, nieuwe accu en bougies i.c.m. een grote beurt en wat kleinigheden. op 15-03-2024 stond ie (rij)klaar te wachten om opgehaald te worden. een toch wel feestelijk momentje waarbij mijn vader en mijn zoon meekwamen om de auto in ontvangst te nemen, “just like the good old days”. de terugrit naar huis was een waar genot, en als kers op de taart speelde de (originele becker cassette) radio ook nog eens “the power of love” af.

ik heb mezelf voorgenomen de auto stukje bij beetje te verbeteren met behoud van originaliteit en hierover te schrijven. houd mijn review dus in de gaten!

6 maanden in gebruik

  • 190.000 km

sinds ik de auto in bezit heb zijn er weer een aantal dingen verbeterd en vele mooie ritten geweest. uiteraard te beginnen met een weekend lang de auto te poetsen en reinigen, iets met de term “fabrieksnieuw”?! daarna heb ik een nieuw audiosysteem laten inbouwen, want leuk die cassettebandjes maar spotify’s bibliotheek is toch wat handiger. met een bluetooth radio + 2 frontspeakers + mini subwoofer onder de bestuurdersstoel. doordat ik bijna wekelijks gereden heb (mits mooi weer) zijn er ruim 2000 miles op de teller bijgekomen, met een grote glimlach op mijn gezicht :). als je dan vervolgens op maandagochtend weer in je eigen auto (bmw 330e) stapt merk je 34 jaar verschil in techniek.

het rijden en comfort is in één woord FAN-TAS-TISCH. je rijd er niet in, je vaart. ook het borrelend geluid van de 5,6 liter V8 is muziek aan het oor. door het toch wel zwaardere vermogen motor kan deze prima mee met het huidige verkeer inclusief snelweg. qua tanken zoals verwacht, zuinig is hij niet. uiteraard tank ik enkel E5 en dan gaat het vlug met de €. op deze 2000 miles heb ik zeker 6 keer getankt à 60 liter. een hobby mag wat kosten toch? de auto heeft mij nooit laten staan, hij start altijd!

omdat ik zelf vond dat de auto wat “onrustig” liep ben ik wat navraag gaan doen. via een kennis kwam ik terecht bij een gepensioneerde mercedes specialist. samen met hem hebben we in ruim 2,5 uur de hele auto van voor tot achter en op de brug bekeken. we waren beide verrast over de goede staat van de auto, dit is absoluut geen gelaste en aan elkaar door plamuur hangende op z’n amerikaans overgespoten exemplaar, integendeel. de motor daarentegen loopt inderdaad niet naar behoren. de goedkopere amerikaanse after market onderdelen doen niet juist hun werk waardoor het volle potentieel van de motor niet benut word, een tegenvaller. besloten is dan ook dat we het volgende (dan wel preventief) gaan vervangen: bougies & bougiekabels (bosch), nieuwe rotor, nieuwe injectoren en benodigd leidingwerk, nieuwe ketting en nieuwe v-snaren. als het goed is zal hiermee het onrustige lopen verleden tijd moeten zijn en de auto ook gevoelsmatig meer potentie hebben. de onderdelen zijn besteld eind oktober vind dit onderhoud plaats.

groot motorisch onderhoud

  • 190.000 km

het eerder aangekondigd groot onderhoud is uitgevoerd. er is een waslijst aan onderdelen vervangen om de motor weer in absolute top staat te krijgen. in het kader van “als we het doen, doen we het goed” verzocht ik de garage om zoveel mogelijk origineel Mercedes-Benz onderdelen, dan wel bij benadering zoals het ooit geleverd werd, te gebruiken en al die goedkope amerikaanse after market onderdelen de prullenbak in te mieteren.

het begon met een nieuwe distributieketting omdat de oude een rammelend geluid maakte en eigenlijk bij 100.000 mijl al preventief vervangen had moet worden. gelukkig werd er geen schade geconstateerd maar voor de zekerheid werden ook de kettingspanner en kettinggeleiders vervangen. vervolgens zijn de oliepijpjes, pakkingen en andere toebehoren van de krukas vervangen. alle v-snaren en alle 8 injectoren werden voor nieuwe vervangen. uit een test bleek dat er 5 (!) waren die simpelweg of niet meer functioneerde of gewoon "op" waren, wat een hoop verklaard over het voorheen onrustige lopen van de motor. de injectoren moeten brandstof nevelen en niet erin piesen zoals de mijne dat deden. ik ben benieuwd of mijn verbruik nu ook zal verminderen? vervolgens zijn alle bougies + bougiekabels vervangen (origineel bosch) en is ook de verdeelkap en rotor (ook bosch) vervangen. automaatbak filter en olie is preventief vervangen en als kers op de taart is het airco systeem afgevuld waardoor we werkende airco hebben! dat is niet zo vanzelfsprekend bij deze auto's, de meeste rijden rond met een defecte aircopomp en die blijkt nagenoeg niet meer te verkrijgen dan wel erg duur om te reviseren. de mijne bleek nog prima te werken en het systeem was al in amerika omgebouwd naar R134a dus het bleek een kwestie van vullen. einde tijdperk van zweten met open kap wachtend bij een stoplicht :). een finale check of er geen verdere gebreken en/of verbeteringen meer waren kwam het groene licht om de auto weer op te halen na ruim 5 weken.

nu was het aan mij de beurt om het chequeboekje en gouden pen uit mijn binnenzak vandaan te toveren. “*** wat een rekening”, “leuke hobby” aldus mijn vrouw. tussen alle verwijten door kan ik wel concluderen dat de auto motorisch weer in top staat is en gemaakt om nog jaren van te genieten. next stop (voorjaar 2025); het poedercoaten van de velgen + nieuwe banden en het lederen interieur restaureren in de originele kleur. voor nu gaat zowel de auto als de portemonnee in winter slaap.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.