Mercedes-Benz S 350 CDI BlueTEC 4Matic Lang Prestige (2013)

autoreview

Mercedes-Benz S 350 CDI BlueTEC 4Matic Lang Prestige (2013)

Signalement

UitvoeringS 350 CDI BlueTEC 4Matic Lang Prestige
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst41.500 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 12.550 km

Eerste dag ... het afhalen van de nieuwe liefde is gelijk het afscheid van de oude. Met wat pijn in het hart doe ik afstand van de sleutels. Hierna de rondleiding door de nieuwe dame ..

De fotos volgen nog, het was vandaag zulk smerig weer dat ik niet de tijd genomen heb om te fotograferen. Zodra het weer wat beter is en de auto weer toonbaar maak ik een leuke collage.
Deze smaragdzwarte schone met porselijn leder is rijkelijk uitgerust met panoramadak, verstelbare achterbank, distronic, nightvision, massagestoelen voor gekoelde en verwarmde comfortstoelen voor- en achter, automatische airconditioning voor en achter, Harman Kardon surround sound, parkeerassistent met achteruitrijcamera (het is een hele toer om in te parkeren) keyless go, rolgordijnen op de achterportieren,

Hoewel bekend is zij net iets verder doorontwikkeld. De motor is op papier maar marginaal sterker 234pk om 258pk maar de grote dame hangt net iets meer aan haar koppel .. de vering is ook net iets strakker. Of het komt doordat de 320cdi ondertussen 7 jaar oud is en dat de luchtvering weker is geworden of dat de 2013 versie wat strakker is afgeveerd.. het is in elk geval voelbaar. Tuurlijk het is geen 911 maar strak in de bochten is zij zeker.. in de comfortstand ietwat deinerig maar als je de veren in de sportstand zet is zij heerlijk strak en duikt ze nauwelijks. Ik heb de standaard 17"velgen eronder liggen mischien dat ik mezelf nog eens een keer verwen met 19" niet te groot om patserbak neigingen te voorkomen. Zo goed mogelijk discreet houden

De standaard stereo installatie in de 320cdi uit 2007 heeft een prachtig geluid en heb ik daar al die jaren nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam.. In de 2013 zit echter een Harman Kardon surround sound en dat is toch echt een andere beleving. De bas is diep beukt je borstkas volkomen in elkaar.. De hoge tonen zuiver als in het concertgebouw in Praag.. je mist enkel de kroonluchter.

De ruimte in de oude S was meer dan voldoende zeker voor ons kleine mensjes, maar achter in de verlengde versie kunnen wij nog net geen feest geven. In elk geval kan ik niet wachten totdat de kinderen hun rijbewijs hebben en wij op de achterbank languit liggend in de verstelbare business class stoelen aan de champagne kunnen terwijl de koers richting Buda pest Praag of Nice is..

Uit zuinigheid had ik in de vorige versie geen Distronic plus genomen.. Daar ben ik helemaal op teruggekomen. Na een paar proefritten met dit systeem ben ik volledig overtuigd. Op gegeven moment gooide een onoplettend figuur zijn auto met 70 km per uur voor mij terwijl ik met 100 aankwam; de reactie snelheid van het systeem was zo hoog dat geen mens die ingreep had kunnen doen in die korte tijd. Ik ben ervan overtuigd dat dit systeem een heleboel kop-staart botsingen kan voorkomen.

Het Comand navigatie systeem van de 2007 S klasse was een bijzonder prettig werkend systeem maar verdere updates hebben hem nog fijner "getuned" : weet je het adres van de Beehyve niet (geen sluikreclame) , voer in Rotterdam, winkelen, warenhuis en je hebt je keuze. Ik ben benieuwd of het in het buitenland ook zo goed werkt maar dat zal de toekomst leren.

Het interieur is een groot knopjesfeest dat kost absoluut ff een middagje om daar rustig doorheen te komen. Aha het eerste negatieve punt: Voor een CEO is het absoluut prettig om na een werkdag zijn benen te strekken, dus schuift hij de bijrijdersstoel net zover hijzij zelf wil naar voren . De persoon doe voor zit heeft maar te slikken. Rijd je zelf en heb je pubers die achter zitten dan kan dat ietwat irritant zijn voor degene die voor zit en de ellende is dat deze override met geen mogelijkheid uit te zetten is... kwestie van dreigen met inhouden van zakgeld dus

Deze is voorzien van zuinigheids aan uit knopje, bij elke stop schakelt hij uit. de 320 cdi deed 1 op 13 gemiddeld tijdens de 150000 km die ik ermee gereden heb. Ik ben benieuwd of deze truc echt veel uit maakt . We gaan het meemaken

Als je op zoek gaat naar een van deze autos en je bent van plan in de zomer de zuidelijke kant van Europa te bezoeken dan zijn de geventileerde voorstoelen heerlijk ..binnen een minuut is het plakkerig leer zelfs bij +40'C veranderd in een koele plek om op te zitten zelfs in korte broek of rok. Kwestie van even de auto aan zetten voor je gaat stoel aan en een tel geduld...works like a charm

Deze auto's zijn dermate stil en je rijd er zo makkelijk te hard mee dat om al te bizarre boetes ( ik spreek helaas uit ervaring) te voorkomen ik de snelheid begrensd heb via het winterbanden begrenzingssysteem(kun je met drie klikken op het stuur instellen) op 160 per uur. Dan ben je je rijbewijs niet te lang kwijt..geloof mij het gaat heel snel

De lane departure warning werkt 2 ledig: bij doorgetrokken streep wordt je aktief binnen de baan teruggestuurd als je afdwaald richting streep , je kan wel aktief over de streep heen struren. Bij een niet doorgetrokken streep krijg je enkel een trilling in het stuur . Ik heb nog geen echte ervaring behalve lollige vertoningen aan vrienden het werkt allemaal wel en goed ook.

update

  • 13.140 km

de eerste 1000km gingen voorbij in een breeze. De grote S lijkt steeds vloeiender te rijden . Gemiddeld verbruik is 1:13.8.. niet slecht maar ik ben ook nog niet onder de indruk van de ECO knop

vakantie 2014

  • 41.500 km

Update september 2014..vakantie voerde naar Griekenland, mtb op de trekhaak bandenspanning voor 2,5 bar achter 2,7 bar en met volle bepakking rustig aan zuidwaarts. De eerste dag vlak bij Zagreb gestopt voor een overnachting 1250 km in 11 uur. Geen centje pijn het enige wat ik mis is de rugmassage van mijn vorige S... Het brandstofverbruik is met 5,6l per 100km op het dashboard display niet slecht.. toch als ik tank twijfel ik of wat op het dashboard staat ook echt is, het wijkt niet veel af maar ik kom met de rekenmachine erbij op 6,5 l 100km. Nog steeds niet slecht maar waarom klopt het niet?

De volgende dag door naar Belgrado 480 km ... we zijn in west Europa het fenomeen grenspost vergeten pfff.. 2 uur file rijden voor de grens tja niet goed voor het brandstof verbruik maar ik zie mensen in andere auto's oververhit raken (46" C buitentemperatuur) en dan realiseer je je wel dat dit een overheerlijke bak is en dat ik een bevoorrecht mens ben dat ik zo mag reizen.
Na de grens is de weg weer leeg en kan het lekker door, in 1,5 uur staan wij bij het hotel in Belgrado voor de volgende overnachting. Verbruik door die stomme grenspost 7,5 l per 100 voor dit stuk. Ai stilstaan en filerijden hakt er goed in. Dagje Belgrado hebben wij met temperaturen van boven de 40"C maar uit ons hoofd gelaten. Gewoon een beetje in het zwembad hangen is ook lekker..
Heerlijk ontbeten en met fris gemoed weer in de vrolijk spinnende S..De auto heeft er zin in, Nu de tieners nog vrolijk krijgen..vroeger kon ik ze met videotjes via de infotainment paaien maar nu kijken en zuchten ze maar wat een ongelooflijk lange reis het is door telkens op de schermpjes achter de nog te rijden afstand te bekijken...ach sommigen zijn niet snel tevreden . Maar afijn, de auto heeft er zin in en ook het laatste stuk snelweg door Servië, wat een heerlijke snelweg ...breed rustig.. 2500 toeren draait de diesel, bijna geruisloos. Bij de aankoop van de S heb ik ook proefgereden met de Tesla model S en hoewel die uiteraard nog iets stiller is hebben wij met deze reis in het achterhoofd toch maar niet gedaan .De stoelen van de S klasse zitten toch lekkerder dan van de Tesla zeker na 2600 km. De grensovergangen van zowel Servie naar Macedonie als Macedonie naar Griekenland verliepen probleemloos.. binnen 10 minuten door elke grenspost heen..met nog 50 km te gaan over zwierige kustweggetjes van Chalkidiki, Griekenland houd de snelweg op. `Tot dan toe is het brandstof verbruik met 5,6 op de teller (ik weet het...afwijking) toch perfect te noemen Wij zijn er bijna , de blauwe zee wacht ons op...man wat is het hier mooi en ja het kan met het vliegtuig maar dan krijg je voor 1100 euro een huurauto waar een dikke bezwete oosterbuur zonder t-shirt 2 weken in heeft rondgetoerd terwijl ik deze heerlijke bak thuis heb staan. Sommige dingen zijn luxe problemen maar het is wel heerlijk om die te hebben..

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens