Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic (2006)

autoreview

Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic (2006)

Signalement

UitvoeringR 320 CDI 4Matic
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf130.190 km
KM-stand laatst130.390 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit aangboden door Autoweek Mercedes R320CDI

  • 130.390 km

Proefrit aangboden door Autoweek Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC uit 2006 met iets meer dan 130.000 km op de teller.
Ik heb mijn revieuw in kopjes ingedeeld en onder ieder kopje vertel ik wat op dat gebiedje van de auto vind.

__________________________________________________________________
Uiterlijk:
__________________________________________________________________
De Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC die ik proefgereden heb staat te koop bij Mercedesdealer Gomes in Hoorn voor € 44.950 en is een droomauto, zeker voor iemand zoals ik die nog niet verwend is.
Je kunt twisten over smaak en vormgeving maar deze auto is het summum onder de MPV’s en de vormgeving oogt slank en fors tegelijk. De grote traanovaalvormige koplampen geven de auto het uiterlijk van een roofvis, de neus met grille geeft de auto gretigheid, de spoiler onder de grille en de in de autokleur meegespoten bumper vertelt voorliggers om uit de weg te gaan. De vijf spaken in de grote lichtmetalen velgen zijn als zijn tanden die zich een baan willen vreten door het aanstormende asfalt.
Alles aan deze grote wagen straalt als een oogverblindend baken van rust in een oceaan van het altijd maar meer en meer chaotisch wordend Nederlands verkeer.
De Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC die ik gereden heb is een automaat en nu had ik nog weinig automaat gereden dus het wegrijden vond ik een beetje eng vanwege de grote afmetingen van deze auto. Eenmaal in gang gezet bleek het allemaal als vanzelf te gaan. Het enige wat nog ontbreekt aan deze auto en voorlopig aan alle auto’s, is dat je de routeplanner instelt en de auto uit zichzelf naar zijn bestemming rijdt zonder dat je verder nog iets hoeft te doen en verder kunt slapen. Of juist verder wakker worden met een kop koffie en een krantje om het verkeer het verkeer te laten.
Maar goed dit kopje ging over uiterlijk en niet over wat nu precies mijn wensen zijn, hoewel deze auto als ik hem zou kunnen betalen een groot deel van mijn wensen zou vervullen. De auto maakt een gestroomlijnde indruk en ik ben dan ook ook benieuwd wat zijn CW waarde is. Als je de auto van voren bekijkt dan zie je een leuke smoel, de grille is mooi vormgegeven, de ovaal druppelvormige koplampen geven de voorkant een guitig effect. Voor in de grille zit de Mercedesster en daar vlak boven zit het logootje met ster maar dan in een plak. Ik had al een beschrijving gegeven van het aangezicht van deze Mercedes maar deze is voor meerdere uitleg vatbaar, deze auto geeft gewoon meerdere indrukken. Als ik het moet samenvatten dan zie je een guitige en gretige snuit ineen.
De breedstralers zitten onderin een ruitvormige uitsparing met grijze kleur. De auto is donkerblauw wat ik een van de mooiste kleuren vind voor zo’n auto en de vijfspaaks lichtmetalen velgen passen hier uitstekend bij. De bumpers zijn natuurlijk zoals het hoort in dezelfde kleur meegespoten en in de voorbumper zit een brede luchtopening met daarin een honingraatachtig gaas. De auto heeft een rechte schouder die geheel in een lijn naar achteren loopt. De in dezelfde kleur als de auto meegespoten bies die over een deel van de zijkant en vooral over de deuren loopt heeft de functie als stootrand, ook al kijk je wel uit om die bies hiervoor te gebruiken en je hoopt en bid dan ook dat andere hun portieren voorzichtig zullen openen als zij naast jouw trots parkeren. De hoogte van de auto liet mij nog net toe met mijn 1.81 om mijn elleboog op het dak te leggen om zo met de auto te kunnen poseren. De handgrepen aan de buitenkant hebben slechts een lichte handbeweging nodig om met een zachte klik de portieren te openen. De auto is Keyless Go en dat houdt in dat je een klein apparaatje bij je draagt die een signaal naar de auto uitzend, zodat als jij aan komt lopen de auto van het slot gaat en dat doet de auto eigenlijk pas zodra je je hand uitstrekt naar de handgrepen.
In de auto bevindt zich een button die je slechts hoeft in te drukken om de auto te starten.
Het dak heeft een zonnehemel van jewelste en niet alleen voor de bestuurdersectie maar de passagiers op de tweede zitrij hebben ook een groot dakraam.
__________________________________________________________________
Ruimte:
__________________________________________________________________
De Mercedes-Benz R 320 CDI 4-MATIC biedt ruimte aan 6 passagiers en de achterste zittingen zijn gemakkelijk neer te klappen waardoor er een grote bagageruimte ontstaat voor als je goederen wilt vervoeren. Natuurlijk is de tweede zitrij ook zeer gemakkelijk bedienbaar en naar voren te schuiven waardoor je nog meer mee kunt nemen. Ik heb niet alle mogelijkheden bekeken van de bagageruimte maar het zou me niets verbazen dat de combinatie voor en achterstoelen zodanig zijn neer te leggen dat er een tweepersoonsbed ontstaat. Dit kan namelijk wel met de Grandis waar ik een tijdje geleden een proefrit mee heb gemaakt.
__________________________________________________________________
Soort voertuig:
__________________________________________________________________
De Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC is een ongewoon spectaculair uitziende vierwielaangedreven Crossover tussen SUV en MPV waarbij het type meer naar de MPV kant overhelt.
__________________________________________________________________
A naar B:
__________________________________________________________________
Is het een auto voor van A naar B of voegt de Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC een extra dimensie toe aan de vervoerservaring. Het is natuurlijk een auto die een grote extra dimensie toevoegt aan de rijervaring en dat is datje in een voertuig rijdt waarin je jezelf een King of the Road waant en ook gewoon bent. De auto is wat mij betreft een echte nekkendraaier en het rijden is een exquise genot waarbij alle systemen aan boord bijdragen, zoals een uitstekend scherm voor de navigatie, Cruise Control, Climate Control, electrisch verstelbare stoelen die heel goed in de positie te brengen zijn waarbij jij het lekkerste zit en de lijst hieronder geeft aan welke opties de auto nog meer heeft en dat zijn er heel wat.
__________________________________________________________________
Opties:
__________________________________________________________________
201 - Leder: zwart, 213 - Parameter stuurbekrachtiging, 220 - Park Tronic System (PTS), 242 - Elektrisch verstelbare rechter voorstoel met memory, 249 - Spiegels: linksbuiten + binnen automatisch dimmend., 275 - Elektrisch verstelbare linker voorstoel met memory, 289 - Stuurwiel: hout/leder, 290 - Windowbags, 291 - Airbag voor bestuurder en voorpassagier, 292 - Sidebags voor, 293 - Sidebags achter, 297 - Zonnerollo's achterdeuren, 299 - Pre-Safe Veiligheidssysteem, 386 - Telefoonvoorbereiding: geintegreerd incl. handsfree-set excl. cradle, 413 - Panorama Glazen Schuif- / Kantel dak, 427 - Automatische 7-versnellingsbak (7G-Tronic), 438 - Anti-Whiplash Hoofdsteun, 440 - Tempomaat incl. Speedtronic, 441 - Stuurkolom verstelbaar, 472 - Electronisch stabiliteitssysteem (ESP), 500 - Buitenspiegels elektrisch inklapbaar, 527 - Comand Aps: CD Navigatie- en bedieningssysteem, 550 - Trekhaak, 551 - Diefstal-/ inbraakalarm incl. hellingshoeksensor, 581 - Automatische Airconditioning, 582 - Airconditioning, 600 - Koplamp reinigingsinstallatie, 615 - Verlichting: Bi - Xenon + actieve bochtenverlichting, 619 - Afslagverlichting, 723 - Bagageafdekking, 731 - Houtafwerking: Wortelnoot, 810 - Soundsystem, 819 - CD-wisselaar, 840 - Privacy glas, 848 - Uitzetramen achter, 872 - Stoelverwarming achter, 873 - Stoelverwarming Voor, 882 - Interieurdetectie, 889 - Keyless-Go, 900 - Chroompakket exterieur, achter, elektrisch bediend, R41 - Lichtmetalen Velgen 5 Spaaks 18 inch, U61 - Interieurpakket, zijruiten achter + achterruit
__________________________________________________________________
Vermogen:
__________________________________________________________________

Het vermogen van de auto ligt is afgesteld op 224 pk en de NewtonMeters liggen rond de 410. De machtige drieliter 6 cilinder diesel in het vooronder geeft een mooie grom bij volledig intrappen van het gaspedaal en bij normale bediening is deze krachtbron vrijwel geruisloos. Wat mij opvalt, is dat de veiligheidssystemen van de auto voorkomen dat de auto er met je vandoor gaat mocht je in een haakse bocht binnen een woonwijk het gaspedaal iets te ver intrappen. Zouden deze systemen niet op de auto zitten dan zou de kracht van dit blok je gemakkelijk de bocht uit kunnen lanceren.
__________________________________________________________________
Dealer:
__________________________________________________________________
De Mercedes dealer in Hoorn heet Gomes en is the place to be voor deze fantastische Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC.

Dealer informatie:
Gomes Hoorn
Protonweg 2
1627 LD Hoorn
T:0229-547520
F:0229-547521
www.gomes.nl
__________________________________________________________________
Betrouwbaarheid:
__________________________________________________________________
De gereden Mercedes Mercedes-Benz R-Klasse R 320 CDI 4-MATIC heeft zo’n 130.000 km op de teller en dat betekent niets voor een voertuig van deze statuur en grandeur, want zo solide als deze auto aanvoelt in al zijn acties of het nou het dichtslaan van de portieren is, plaatsnemen in de stoelen, het openen van de achterklep, het starten van de motor, het rijden, het bochtengedrag al deze acties voelen aan alsof je in een hagelnieuwe auto rijdt. Ik heb de onderhoudspapieren van deze auto niet eens ingekeken. Dat kwam eenvoudigweg niet in mij op omdat er niets was aan de auto dat vragen opriep.
Over het merk Mercedes qua betrouwbaarheid hoeven we ons geen zorgen te maken en de gedachte dat onderhoud prijzig kan zijn kun je relativeren met het feit dat alles en vooral kwaliteit zijn eigen prijs heeft
__________________________________________________________________
Droomwagen niveau:
__________________________________________________________________
In mijn geval gaat het hier zeker om een droomauto de ruimte, de opties, het merk, het comfort, de krachtige motor, de veilige ride vanwege de elektronische veiligheidssystemen en hoe de auto eruit ziet maken deze auto voor mij een wensauto waar ik nu nog niet de centjes voor heb maar mocht dit komen dan ga ik zeker voor een Mercedes Benz uit dit segment.
__________________________________________________________________
Sportauto of gebruiksvoorwerp:
__________________________________________________________________
Dit zijn twee redelijke uitersten van elkaar en de auto is natuurlijk geen van beiden maar zweeft ergens in het midden. Als je dit een gebruiksvoorwerp zou vinden dan vind je auto’s gewoon dingen om jou, je passagiers en spullen van A naar B te brengen en dat mag natuurlijk zo gevonden worden. Een sportauto is het ook niet ook al geeft deze Mercedes R 320 CDI heel veel auto’s het absolute nakijken en zelfs met het bochtenwerk doet deze auto dat. Dit omdat de auto een goed motorvermogen heeft. De veiligheidssystemen helpen je bochten veiliger te nemen en vooral veiliger uit te komen. Dit omdat het volledige vermogen pas vrij komt op het moment dat de vier wielen meer in lijn komen met elkaar en mits de wielen niet doorslippen geven de systemen pas het volledige vermogen van het motorblok vrij als aan alle veiligheidsparameters voldaan is.
Ik merkte bijvoorbeeld dat als ik in een haakse bocht in een woonwijk flink gas kon geven zonder dat er meer motorvermogen vrij kwam dan noodzakelijk was om niet compleet de bocht uitgeslingerd te worden, hier val ik wederom in herhaling maar ik vind dat je sommige zaken extra moet aanstippen om duidelijk te krijgen dat deze auto heel veilig is en de elektronica foutjes van de bestuurder met fluwelen hand gladstrijkt.
__________________________________________________________________
Gebruikte materialen:
__________________________________________________________________
Natuurlijk zijn de gebruikte materialen erg goed ook al zou ik als vegetariër geen auto willen met lederen bekleding, uit overtuiging, maar ook niet omdat ik altijd merk dat leder glad is en dat je bij het remmen gewoon sneller met je bips naar voren schuift dan met stoffen bekleding. Ik zou dan ook voor een auto met stoffen bekleding gaan maar of dit ook verkrijgbaar voor de R320CDI is weet ik niet.
De deuren sluiten solide en de wagen voelt tijdens het rijden solide aan. Ook zaken als een achterklep die zichzelf automatisch in het slot trekt met een zachte klunk, geven mij de overtuiging met een kwalitatief zeer goede auto van doen te hebben. De grote wielen met de volgens mij splinternieuwe Michelin 4x4 Diamaris banden maken indruk, je hebt te maken met grote sloffen, asfaltvreters, kilometerverslinders die het tienduizenden kilometers volhouden en je veilig op de weg houden onder alle mogelijke wegomstandigheden tenzij er geen weg meer is want ook al is dit een 4x4 ik twijfel of deze auto bedoeld is om Off Road te gaan. Wielen met banden die het gewicht van de wagen, 6 passagiers en hun bagage makkelijk kunnen dragen en brengen waar je ook heen wilt gaan over het plaveisel.
__________________________________________________________________
Veiligheid:
__________________________________________________________________
Windowbags, 291 - Airbag voor bestuurder en voorpassagier, 292 - Sidebags voor, 293 - Sidebags achter, 297 -299 - Pre-Safe Veiligheidssysteem438 - Anti-Whiplash Hoofdsteun472 - Electronisch stabiliteitssysteem (ESP)
ABS, vierwielaandrijving, parkeersensoren voor en achter, El. zijruiten voor en achter, El. startblokkeringssysteem, ESP, Navigatiesysteem, Partikelfilter, Stuurbekrachtiging, Tempomaat, Centrale vergrendeling,
__________________________________________________________________
Topsnelheid:
__________________________________________________________________
Op de Mercedes website staan geen R 320 CDI's meer of ik moet niet goed gekeken hebben, alleen de R300 en R350 heb ik daar gezien, dus als we de waarden daarvan middelen dan komen we op een topsnelheid van zo’n 215 kmpu.
__________________________________________________________________
Acceleratie:
__________________________________________________________________
Wat mij vooral bezighoudt boven topsnelheid, want dat mag je toch niet rijden in NL, zijn de acceleraties en de R320CDI heeft een acceleratie van 9.2 sec van 0 naar 100 kmpu en over de tussenacceleraties kan ik duidelijk zijn die zijn gewoon erg goed dus even snel een ander voertuig inhalen gaat erg gemakkelijk met de R320CDI. Cijfers hierover heb ik even niet kunnen vinden maar het voelt allemaal erg bevredigend aan volgens mijn maatstaven. Ik zou zeggen wil je hetzelfde kunnen zeggen over deze auto als ik? Maak dan vooral een afspraak voor een proefrit als je een serieuze gegadigde bent voor deze auto van Mercedes dealer Gomes Hoorn telnr. 0229-547520
__________________________________________________________________
PK/NM:
__________________________________________________________________
165 kW (224 Pk) en zo’n 410 NM
__________________________________________________________________
Versnellingsbak: 7 traps automaat.
__________________________________________________________________
Diesel of Benzine: Diesel
__________________________________________________________________
Tussenprestaties:
__________________________________________________________________

Helaas even geen cijfers maar mocht je die willen invullen in het eventuele commentaarveld onder dit/deze revieuw, be my guest! Cijfers zijn belangrijk maar gevoel is belangrijker en mijn gevoel over de tussenprestaties van deze Benz is erg goed, gewoon erg vlot en responsief.
_________________________________________________________________
Gezins- of Speelautootje:
_________________________________________________________________
De ultieme gezinsauto met speciaal karakter waarin je gezien wilt worden en waar je uitermate veilig 6 mensen kunt vervoeren.
Kostprijs nieuw: €108.503 (Incl. BPM en BTW)
_________________________________________________________________
Exclusiviteit:
_________________________________________________________________
Dit is een van de meest exclusieve people movers op de markt, natuurlijk kan het exclusiever maar dan moet je denken aan gouden handgrepen aan de deuren en diamanten badknoppen in je met Dom Perignon gevulde bubblebad aan boord.
__________________________________________________________________
Binnenruimte bestuurder:
__________________________________________________________________
Uitermate comfortabel en ruim, met een goede zit die naar jouw wensen ingesteld kan worden met jouw favozit opslaanbaar in het aanwezige geheugen.
_________________________________________________________________
Binnenruimte passagiers:
_________________________________________________________________

Veel ruimte waarin je met 6 personen probleemloos honderden kilometers ineens kunt afleggen, om vervolgens verkwikt en uitgerust aan te komen.
_________________________________________________________________
Onderhoud:
_________________________________________________________________
Als het goed is dan rijd je in deze Mercedes R320CDI geheel probleemloos en is de ondersteuning van Mercedes dealers uitmuntend. Zoals altijd verdiep ik mijzelf in de materie en heb wel wat tegengestelde commentaren gelezen over Mercedes Dealers, er zijn R klasse eigenaren die ronduit negatief zijn over de vele electronische problemen die zij met hun R klasse hebben ervaren en daarbij hooghartige behandelingen kregen van Mercedes Benz dealers. Ik hoop dat Gomes uit Hoorn wel de uitmuntende ondersteuning geeft die je van een Mercedes dealer mag verwachten zodra je een probleem tegenkomt met deze R hier beschreven. Vooralsnog verliep mijn proefrit met deze R van Gomes probleemloos.
_________________________________________________________________
Bestuurbaarheid:
_________________________________________________________________
Natuurlijk is de besturing van een dergelijk grote auto indirecter dan van een sedan als waar ik over het algemeen in rijd en dat is een Alfa 156. Je moet dus rekening houden dat als je vanuit een sedan in een MPV achtige auto als de R320CDI plaatsneemt dat je iets meer moet sturen dan je gewend bent maar voor een auto van die afmetingen is dat normaal.
_________________________________________________________________
Caravan- Boot:
_________________________________________________________________
Met deze auto trek je zonder problemen een caravan, een boot of aanhanger. Maar hoe dat in de bergen gaat weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat voor een auto van Duitse makelij het trekken van een caravan in de bergen een eitje moet zijn maar houd me ten goede ik heb het niet geprobeerd.
__________________________________________________________________
Bochtengedrag:
__________________________________________________________________
Ik heb toch wat G’tjes getrokken met de auto, niet dat het de bedoeling is om dat te doen met zulke voertuigen, want deze zijn er voornamelijk om mensen en goederen veilig, snel, soepel, en comfortabel van A naar B te brengen en een chauffeur met coureuraspiraties is niet op z’n plek achter het stuur van een auto als deze.

Wil je meer gebruikers revieuws lezen?

http://www.topproduct.nl/auto/geel/review/PBegin_1/type_info/23/6252/0000/Mercedes_R-klasse_reviews.html

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.