Mercedes-Benz ML 430 (2000) #3

autoreview

Mercedes-Benz M-klasse

Signalement

UitvoeringML 430
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf285.000 km
KM-stand laatst305.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

prima auto, wel met een benzineverslaving

  • 305.000 km

ik heb de ML430 sinds een klein jaar. Het is er een met LPG, een 7-zitter. De teller vermeldt intussen ruim 3 ton, maar er zit een ruilmoter in die nu ongeveer 2 ton heeft gedraaid.

Inmiddels heeft die de eerste grote beurt gehad. De prijs van onderdelen lagen op een vergelijkbaar niveau van andere auto's die ik heb gehad, niet overdreven duur dus. Het enige dat er echt uit sprong was het benzinefilter. Daarnaast is onlangs de "dwarsliggende accelaratiesensor van de ESP" vervangen, geen idee wat het was. Maar het is vervangen door een Mercedes Specialist in Eindhoven, een aanrader overigens (EAG) met uitstekende service.

Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over de ML. Het is er een uit de eerste serie (2000), dus ik was een beetje huiverig voor de aankoop (niet alle recensies zijn even positief) maar hij bevalt prima. Je kunt er heerlijk mee toeren, maar als je bij het stoplicht het gaspedaal induwt, laat je menige jonge bestuurder met een petje in een opgefokte Golf achter je. Het is alleen een ontzettende drankorgel: een verbruik van 1 op 6,5 is echt maximaal haalbaar. Op LPG is dat overigens ongeveer hetzelfde.

Update
Intussen zijn we een half jaar en 10.000 km verder. Nog steeds geen schokkende dingen meegemaakt. Wel leuk om ook te melden: de wagen is intussen al 13 jaar oud. Zo'n beetje iedere accessoire die destijds leverbaar was zit er op, maar alles werkt na die tijd nog probleemloos. Dat heb ik bij eerdere auto's wel eens anders meegemaakt. Bij mijn eerdere review schreef ik dat onderdelen voor de beurt niet duurder bleken dan bij andere auto's, maar dat is natuurlijk relatief. Hier gaan 16 bougies bij een grote beurt in......

Update 2:
We zijn weer een poosje verder en de teller staat inmiddels op 335.000, waarvan ongeveer 235.000 met de huidige motor. Tot mijn spijt begint mijn review even boeiend te worden als het testbeeld op tv. Naast een setje andere banden i.v.m. slijtage, de reguliere beurten en de airco laten verversen is er in de afgelopen periode niets noemenswaardigs gebeurd. Mijn mening over de ML is nog steeds onverminderd positief. Wel beginnen de glazen van de koplampen langzaam troebel te worden, maar ik heb begrepen dat dit nog is te herstellen. Afgelopen jaar met de caravan op pad geweest (tandemasser) en ik heb me menig maal verbaasd hoe weinig moeite de ML heeft met dat gewicht. Inhalen van vrachtwagens is in een vloek een zucht gebeurd en dankzij de cruisecontrol heb ik mijn snelheid kunnen beperken tot 105 km/h, want als je even niet oplet gaat het steeds harder. En het verbruik net zo......

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.