Mercedes-Benz ML 430 (2000) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | ML 430 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 285.000 km |
KM-stand laatst | 305.000 km |
prima auto, wel met een benzineverslaving
- 305.000 km
ik heb de ML430 sinds een klein jaar. Het is er een met LPG, een 7-zitter. De teller vermeldt intussen ruim 3 ton, maar er zit een ruilmoter in die nu ongeveer 2 ton heeft gedraaid.
Inmiddels heeft die de eerste grote beurt gehad. De prijs van onderdelen lagen op een vergelijkbaar niveau van andere auto's die ik heb gehad, niet overdreven duur dus. Het enige dat er echt uit sprong was het benzinefilter. Daarnaast is onlangs de "dwarsliggende accelaratiesensor van de ESP" vervangen, geen idee wat het was. Maar het is vervangen door een Mercedes Specialist in Eindhoven, een aanrader overigens (EAG) met uitstekende service.
Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over de ML. Het is er een uit de eerste serie (2000), dus ik was een beetje huiverig voor de aankoop (niet alle recensies zijn even positief) maar hij bevalt prima. Je kunt er heerlijk mee toeren, maar als je bij het stoplicht het gaspedaal induwt, laat je menige jonge bestuurder met een petje in een opgefokte Golf achter je. Het is alleen een ontzettende drankorgel: een verbruik van 1 op 6,5 is echt maximaal haalbaar. Op LPG is dat overigens ongeveer hetzelfde.
Update
Intussen zijn we een half jaar en 10.000 km verder. Nog steeds geen schokkende dingen meegemaakt. Wel leuk om ook te melden: de wagen is intussen al 13 jaar oud. Zo'n beetje iedere accessoire die destijds leverbaar was zit er op, maar alles werkt na die tijd nog probleemloos. Dat heb ik bij eerdere auto's wel eens anders meegemaakt. Bij mijn eerdere review schreef ik dat onderdelen voor de beurt niet duurder bleken dan bij andere auto's, maar dat is natuurlijk relatief. Hier gaan 16 bougies bij een grote beurt in......
Update 2:
We zijn weer een poosje verder en de teller staat inmiddels op 335.000, waarvan ongeveer 235.000 met de huidige motor. Tot mijn spijt begint mijn review even boeiend te worden als het testbeeld op tv. Naast een setje andere banden i.v.m. slijtage, de reguliere beurten en de airco laten verversen is er in de afgelopen periode niets noemenswaardigs gebeurd. Mijn mening over de ML is nog steeds onverminderd positief. Wel beginnen de glazen van de koplampen langzaam troebel te worden, maar ik heb begrepen dat dit nog is te herstellen. Afgelopen jaar met de caravan op pad geweest (tandemasser) en ik heb me menig maal verbaasd hoe weinig moeite de ML heeft met dat gewicht. Inhalen van vrachtwagens is in een vloek een zucht gebeurd en dankzij de cruisecontrol heb ik mijn snelheid kunnen beperken tot 105 km/h, want als je even niet oplet gaat het steeds harder. En het verbruik net zo......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.