Mercedes-Benz ML 350 (2006) #2

autoreview

Mercedes-Benz ML 350 (2006)

Signalement

UitvoeringML 350
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes Betrouwbaar?

  • 85.000 km

Na mijn slechte ervaring met Renault. Ben ik op zoek gegaan naar een auto welke groot, veilig en betrouwbaar is.
Na wat omzwervingen op het Net, bij "Car Gallery de Adelaar" in Apeldoorn een Mercedes ML350 gekocht met 65000 km op de teller. Fantastische wagen om te zien en rijdt als een Rolls Royce.
Deze auto kwam oorspronkelijk uit Duitsland dus afgeladen met extra's en perfect onderhouden. (want die Duitsers verwennen hun auto's) Een TUV keuring erbij en een vol jaar garantie bij CarGarant. Wat kan er nu nog fout gaan denk je.

Helaas kent dit type Mercedes bouwjaar 2005/2006 enkele zwakheden waar je op internet weinig over terug vindt.

Distributieketting

Ondanks de Tuv keuring heb ik de auto geheel laten nakijken bij Mercedes dealer Stern in Amersfoort
Er was wat onduidelijkheid over de remschijven en blokken achter. Deze voor de zekerheid laten vervangen.
Dit viel helaas niet onder de garantie van CarGarant, maar ja veiligheid voor alles. Daar rijd je dan in P.C. Hoofdstraat Truck. Je voelt je ver verheven boven het gepeupel.
Helaas was dit gevoel van korte duur, (400KM) want er lichte plots een waarschuwingslampje in de vorm van een motorblokje op, (Emissie) vervolgens hield de auto in en gaf volledig de geest. Mercedes service gebeld. Deze wilde werkelijk alles weten van chassisnummer tot laatste beurt en keuringsdatum enz, maar ze moeten nog komen. Uiteindelijk na 3 uur door de ANWB afgesleept naar Stern.
Motor in de soep gedraaid dit door een probleem met de distributieketting en tandwiel, deze schijnt door slijtage op te rekken met zeer vervelende gevolgen en een kostbare reparatie (motor moet eruit).
Er schijnt een terugroepaktie te zijn geweest, omdat deze onderdelen te zwak van materiaal bleken te zijn.
Controleer voor aanschaf of deze is uitgevoerd. Had ik ook moeten doen maar op internet is niets terug te vinden over dit probleem! Deze reparatie werd wel door CarGarant vergoed. Bij navraag bleek CarGarant de helft van de rekening verekend te hebben met Mercedes Duitsland.

ROEST!

Na een "poostje" op deze site waarbij iemand met een ML 2006 het over roest had, toch maar eens gekeken of ik ook dit probleem had en natuurlijk ook bij mij waren er duidelijk sporen te vinden aan de binnenkanten van de portieren.
Dit verwacht je natuurlijk niet van een Mercedes en zeker niet als in de folder vermeld word dat de gehele carrosserie verzinkt is.
Bij Stern wisten ze mij te vertellen dat dit een typisch euvel is van de modellen uit 2005/2006. Het blijkt dat ondanks de Duitse "Grundlichkeit" de kit niet op de juiste plek aangebracht is waardoor vocht zijn vernietigende werk kan verrichten.
Ook blijkt op het verzinken flink bezuinigd te zijn, dit om de produktiekosten te drukken.

Je verwacht dan dat Mercedes het boetenkleed aantrekt en problemen snel oplost echter wat doen ze! Ze verkorten de garantie op roest van binnenuit tot slecht 6 jaar en vanaf 6 jaar geld een coulance regeling die per geval bekeken wordt.
Stern is helaas geen importeur, dus kwam er een persoon van de Mercedes importeur naar mijn auto kijken. En oké mijn auto is een inportauto dat weet ik, maar een Mercedes blijft een Mercedes dus je verwacht wel wat.
De coulance bestond uit het vernieuwen van de twee voorste portieren, één portier had niets, de laatste werd bijgewerkt omdat aan deze deur al een schade was gerepareerd. Koste na coulance €4500,
Dit is toch een heel andere uitkomst dan het elders op deze site beschreven verhaal over een identieke auto waarbij vier portieren kosteloos werden vervangen!

Resumé

Is het dan alleen maar kommer en kwel, natuurlijk niet. Door deze auto uit Duitsland te importeren bespaarde ik zo'n €7500,- en een CarGarant Garantie geeft natuurlijk zekerheid dat als er iets loos is je geen financiele aderlating hoeft te ondergaan.
Maar als er iets kapot gaat, zit je wel altijd tussen twee partijen in.
De merkdealer en CarGarant.
Je verwacht bij een auto van nieuw €90000,-
dat hij probleemloos blijft rijden tot in de eewigheid en dat er niets kapot gaat.
Dat is natuurlijk onzin en hoe duurder de auto, des te ingewikkelder steekt hij in elkaar, hoe meer er kapot kan gaan en dat gaat helaas gepaard met duurder onderhoud.
De auto rijdt echter fantastisch er rammelt niets en hij is superveilig.
Hij zuipt echter wel als een Tempelier.
Gemiddeld na 15000KM 1 op 7 dat is behoorlijk fors en eigenlijk niet meer van deze tijd.
Wat ik geleerd heb van dit alles is dat ik alleen nog maar koop bij een merkdealer met twee jaar garantie, zodat als er iets fout gaat je een vaste persoon hebt waar je je frustraties op uit kunt leven.
Maar beste Mercedes, als je nu eens een foutje maakt, los dit dan naar behoren op.
Ik wilde helemaal geen nieuwe deuren. Had dan een voorstel gedaan om ze te voorzien van een nieuwe kitlaag en een vers laklaagje aan de binnenkant, kosten €250,-
per deur en dan 50% coulance dan had je er A. nog aan verdiend en B. een trouwe klant aan overgehouden.
Nu blijft het allemaal een beetje ZUUR!

Vervangen eerste 15000 KM

*Schijven & blokken achter
*Schakelunit verlichting
*Distributieketting & tandwiel
*Balansarm
*Nokkenassensor
*Lampjes 3suks
*Multiriem & spanrollen
*Koelwatersensor
*Waterpomp

1 April 2013

Op deze datum verliep mijn garantie van mijn geluks Mercedes. Met vrienden afgesproken op Zandvoort. Oma, kids en honden mee één groot feest! Echter 's avonds bij mijn auto aangekomen, grote plas olie eronder. Bij nadere inspectie bleek het gelukkig alleen te gaan om het plastic reservoir van de stuurpomp.
Volgende dag Stern gebeld of ze het bakje op voorraad hadden, deze beweerde dat dit bakje inmiddels verandert was en niet meer paste op de (oude pomp).Ik moest een compleet nieuwe pomp aanschaffen voor €600,- ex monteren.
Ik heb inmiddels elders een bakje besteld á €35,- en erop gezet.
Ben mijn nota's in een iets ander daglicht gaan zien!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.