Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | GLE 300 d 4Matic |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 64.000 km |
Eerste indruk
- 6.000 km
Na 2 maanden bij dezen mijn eerste ervaringen en indrukken van mijn nieuwe Mercedes GLE.
Na 2 E-klassen te hebben gereden te weten een 2014 E-klasse 300d Hybride diesel en een 2016 350e Hybride benzine heb ik nu gekozen voor een nieuwe GLE.
Ik heb gekozen voor een 300d 4matic met o.a. AMG line, 22 inch wielen, panorama dak, luchtvering en head-up display in de kleur selaniet grey.
De combinatie van AMG line, de grijze kleur en de 22 inch wielen maakt hem naar mijn mening een chique verschijning.
De motor is een 4 cilinder diesel met 500nm koppel en 245 pk wat ruim voldoende is en omdat ik er geen zware aanhanger of paardentrailer mee ga trekken had ik geen behoefte aan een 6 cilinder en de 4 cilinder voldoet prima.
De motor is stil en brengt de auto naar de 100 in ruim 7 seconden en verbruikt tot nu toe rond de 1 op 13,5.
Ik vind dat niet verkeerd voor een auto van ruim over de 2000 kg en de cw waarde van een flatgebouw.
Bovendien nodigt deze auto niet uit tot sportief rijden maar brengt hij je in alle comfort en rust van a naar b en daar heb ik deze auto ook voor gekocht.
Als ik even lekker wil sturen dan pak ik mijn Mustang wel.
Over de betrouwbaarheid kan ik na 6000 km nog niet veel zeggen maar mijn eerdere ervaringen met Mercedes zijn prima en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat dat wel goed zit.
Ik heb echter wel een kleine storing gehad en de grootste ergernis was dat het vervangende onderdeel er domweg nog niet is omdat het model zo nieuw is.
De dealer heeft uiteindelijk het betreffende onderdeel uit een directie auto geschroefd maar het nieuwe onderdeel is er na 2 maanden nog steeds niet en ik vind dat als je een auto gaat leveren je moet zorgen dat onderdelen ook beschikbaar zijn.
De dealer is het hier overigens volledig mee eens en hebben dit al vaker aan de importeur en fabriek aangegeven maar het heeft nog niet tot resultaat geleidt.
Ik probeer van tijd tot tijd mijn ervaringen te updaten maar omdat er nog geen review van de nieuwe GLE beschikbaar was dacht ik dat het voor de lezers wel interessant zou zijn om mijn ervaring tot nu toe alvast te delen.
1 jaar verder
- 30.000 km
Na ruim een jaar rijden en 30000 km verder een update van mijn ervaringen.
Eigenlijk valt er erg niet veel te melden.
De auto rijdt geweldig is storingsvrij.
Adblue red ik niet tot aan de beurt bij 25000 km en ik heb ongeveer 20 liter moeten bijvullen.
Het olieverbruik is nihil.
Wat mij verder opvalt is dat de auto vaak erg lang nablaast als je stuk snelweg hebt gereden maar de garage vertelde me dat dit normaal is.
Dat zal zo zijn maar ik was het niet gewend.
Het verbruik ligt rond de 1 op 13 gemiddeld door het jaar heen en dat vind ik prima voor een auto van ruim 2000 kg en de cw waarde van een flatgebouw.
Nu nodigt de auto ook niet uit om sportief mee te rijden maar is het juist een auto waarin je tot rust komt.
Hij is verschrikkelijk stil en ongelofelijk comfortabel met de optionele luchtvering en zeer goede stoelen.
Je rijdt met deze auto probleemloos honderden kilometers achter elkaar en stapt fit uit.
Dus ben je in de markt voor een full size SUV dan zou ik de GLE absoluut op je shortlist zetten.
ingeruild
- 64.000 km
Vandaag heb ik de GLE ingeruild omdat ik veel minder kilometer ga rijden en ik de overstap wilde maken naar een elektrische auto.
Sinds vandaag rijd ik in een Mercedes EQS 450+
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.