AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes-Benz GLB 200 Luxury Line (2022) #2

autoreview

Mercedes-Benz GLB 200 Luxury Line (2022)

Signalement

UitvoeringGLB 200 Luxury Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuke auto

  • 5.000 km

Ik rij nu een goede 3 maanden met de GLB 200 en de wagen bevalt goed.

Achtergrond:
het betreft een salariswagen. Mijn vorige salariswagen was een Audi Q5 diesel handgeschakeld. Omwille van de gewijzigde car policy was het niet meer mogelijk een diesel te bestellen. Hierdoor werd de keuze voor de nieuwe wagen serieus ingekort, gelet op het maximaal maandelijks budget (780€ incl 65% vd BTW) en ook de maximale CO2 uitstoot (max. 150g NEDC) die ik moest respecteren.
Wat ik zocht: een ruime wagen om op reis te kunnen gaan met het gezin, met een minimaal vermogen van rond de 150pk, een origineel/leuk uiterlijk, en maximaal comfort. Liefst ook een Duitse wagen. Ik wou nog geen elektrische wagen aanschaffen omdat hij als reiswagen moet dienen en ik geen zin had om elke 300-400km te moeten bijladen gedurende een halfuur. Ook de plaats waar we jaarlijks naartoe gaan (Italië) leek ons nog niet goed voorbereid op de elektrische wagen. De keuze werd aldus beperkt tot een benzinewagen of een hybride. Ik merkte al snel dat ik voor een hybride wagen een klasse lager moest gaan in de modellen (GLA ivp GLB bv.), vaak omdat ze bij aanschaf een pak duurder zijn (en dus ook in lease).

Uiteindelijk was de keuze snel gemaakt. Als compromis voldeed de GLB aan alle eisen. Zeker met de progressive-uitvoering in combinatie met het premium-plus pakket dat ik erbij kon nemen kreeg ik de wagen zeer behoorlijk uitgerust. Hierbij de opties:
- binnenkant: verwarmbare elektrische comfortzetels met geheugen, navigatie, uitgebreid MBUX, advanced sound system, thermotronic, spiegelpakket, sfeerverlichting, parkeerhulp met sensors en camera.
- buitenkant: multibeam-led, 18 inch velgen, panoramisch open dak, keyless go, automatische achterklep, metaalkleur.
Ik nam er ook nog verduisterde ruiten, een trekhaak, kunstleder artico zwart en een fietsendrager bij.

Ik heb een korte testrit gedaan voor de bestelling te plaatsen, en toen viel me op dat de motor weliswaar voldoende kracht had, maar ook een niet al te fraai geluid produceerde bij snel optrekken. Maar voor de rest beviel de wagen wel.

Ervaring eerste 3 maanden (5000 km):

Motor:
het was een behoorlijke aanpassing om van een handgeschakelde diesel naar een automatische benzinewagen over te stappen. Niet alleen omdat ik het linkerbeen lam moet leggen, maar ook het gedrag van de benzinemotor was een aanpassing.
Waar ik vroeger met de Audi diesel zonder probleem goed op de gaspedaal kon duwen zonder dat de motor in “overdrive” ging, is het met deze benzinemotor toch wel anders. Als je te bruusk en te hard op de gas duwt, klimt hij heel hoog in de toeren en maakt hierbij een niet al te leuk (schreeuwerig) geluid.
Ik heb geleerd dat ik meer geraffineerd op het gas moet duwen, en wel zodanig dat ik ondanks ferm optrekken toch ervoor zorg dat hij niet te hoog in de toeren gaat. Het komt er eigenlijk op neer dat je best nooit plankgas geeft, maar het gas maximaal zowat ¾ induwt. Dan rijdt hij heel lekker vlot en blijft hij ook beschaafd.
Optrekken vanuit stilstand gaat heel vlot en zonder aarzelen, en aan de lichten ben ik vaak als eerste weg. In een test had ik gelezen dat vertrekken uit stilstand haperend gebeurt, maar daar merk ik absoluut niets van.
Wel stel ik vast dat bij hernemingen de bak soms traag en aarzelend reageert. Als je wilt inhalen moet je soms al anticiperend gas bijgeven zodat de herneming vlotter verloopt.

Verbruik:
Ik zit nu aan een algemeen gemiddeld verbruik van 9,2 l/100km. Er zijn echter grote verschillen volgens het rijgedrag en de soort weg.
Rij je sportief op kortere afstanden, dan zit je minimaal aan 10l/100km. Als je daarentegen op de snelweg zit te cruisen aan 120 km/u, haal je zonder probleem 6,5l/100km of zelfs minder.
Veel hangt dus af van de rijstijl en het type weg. Ik denk dat het globaal verbruik nog wat zal zakken omdat ik nog niet al teveel snelwegkilometers heb gereden. Ben benieuwd wat onze reis naar Italië in de zomer zal teweegbrengen qua verbruik.

Binnenkant:
- Zetels: deze zijn eindeloos verstelbaar (hoogte-lengte-zithoek-zitlengte-lenden) en dus zou iedereen er zich comfortbal in moeten voelen. Alleen, met mijn 1m91, vindt ik de zetels ietsje te klein voor mijn formaat. De zit zou iets breder mogen zijn en de rug iets langer. Ook vind ik de zetels aan de harde kant (zeker in vergelijking met de zetels van de Q5). Desondanks is dit geen storend element tijdens het rijden. Ik denk dat het een kwestie van aanpassing is.
- Geluidsinstallatie: het Advanced Sound System is voor mij een echte voltreffer, zeker in combinatie met de DAB+. Dit is het beste geluidssysteem dat ik ooit in een wagen heb gehad. De klank is regelbaar voor de hoge, midden en lage tonen. De subwoofer zit onderin de koffer. Als je wil, wordt je GLB omgetoverd in een discotheek, zo zuiver en vol is de klank.
- Sfeerverlichting: dit gadget is zeker voor de kids leuk want alle denkbare kleuren zijn instelbaar. Maar na enkele dagen hou je je vast aan de gekozen kleuren en kijk je er niet meer naar om. Geeft vooral ’s nachts wat persoonlijkheid aan je interieur.
- Navigatie: dankzij het grote scherm is het een zeer duidelijke navigatie (splitscreen bij afrijden), het beeld is perfect. Het invoeren van de bestemming vergt wat gewenning, maar verloopt dan vlot. Er is ook een traffic alert die aangeeft hoeveel minuten file je op je traject hebt. Deze alert zou gebaseerd zijn op Tom-Tom maar is niet altijd even accuraat. In die zin geeft Google Maps nog altijd correctere filetijden aan. Heb de traffic alert alleen nog maar opgevolgd bij woon-werkverkeer. Benieuwd wat het wordt bij langere reizen.
- Parkeerhulp: werkt zeer goed, als je een rode zone krijgt zit je inderdaad vlakbij een hindernis, is dus zeer betrouwbaar. Bij het achteruitrijden krijg je bovendien een live-beeld van de camera, zelf achteruit kijken hoeft niet meer. Het automatisch inparkeren heb ik nog maar zelden gebruikt, en het is me nog maar 1 keer gelukt de auto alles zelf te laten doen. Ik moet hier nog wat oefenen in het gebruik ervan.
- Open dak: werkt zoals het moet (volledig elektrisch). Wel nauwelijks bruikbaar op snelwegen omwille van het felle windgeruis.
- Lane-assist: hierover had ik gelezen dat deze soms zeer bruusk optreedt en best steeds wordt afgezet. Ik moet zeggen dat ik hiermee totaal niet akkoord ben. Indien je over een lijn rijdt zonder pinker te gebruiken, krijg je enkel een trilling in het stuur, meer niet. Bovendien rij je normaal gezien toch niet over een volle witte lijn? Ik gebruik ook bijna steeds de pinkers bij het veranderen van rijstrook. Dus de lane-assist werkt voor mij prima.

- Algemeen is de wagen stil te noemen, zeker bij vrijloop. Er zijn geen noemenswaardige windgeluiden of rolgeluiden. Enkel motorgeluid wanneer je hem in de toeren jaagt.
- Afwerking: is zeer goed. Er zijn geen piep- of kraakgeluiden merkbaar. Gebruikte materialen onderaan het interieur in harde plastic, sommigen zal dit misschien storen maar mij niet omdat het niet opvalt (heeft zwarte kleur). Al rijdend kijk je ook niet voortdurend naar beneden.

Buitenkant:
- Ik ben zeer tevreden over de gekozen kleur (berggrijs). Is een grijs dat een ander cachet krijgt naargelang de lichtinval. Soms heeft het een bruin-grijze schijn. In combinatie met de talrijke chroom stukken en zwarte onderdelen vind ik het zeer geslaagd.
- De velgen worden niet snel vuil, ik denk door de vorm waarin ze gemaakt zijn. Is toch een pluspunt.

Issues?
- Helaas reeds een probleem gehad met de tankklep, na ongeveer een maand rijden. Deze begon zichzelf te openen als ik stilstond, zeer vervelend als je voor een rood licht staat. Dan maar uitstappen en de klep terug dichtgooien, maar bij een volgend verkeerslicht weer hetzelfde probleem. Na een aantal pogingen bleef de klep dan eindelijk dicht, maar bij de eerstvolgende tankbeurt kreeg ik ze dan weer niet meer open. Gelukkig was de Mercedes garage niet veraf en kon ik het euvel onmiddellijk laten herstellen. Sindsdien geen probleem meer gehad met de tankklep.
- De elektronica geeft soms al eens een vals signaal. Al vertrekkend uit een parkeerplaats krijg je soms het signaal dat je te dicht bij een andere bestuurder zit, terwijl er geen andere bestuurders zijn… Het is nog niet vaak voorgekomen maar ik hou het wel in de gaten. Als het erger wordt, zal een bezoek aan de garage weer nodig zijn.

Besluit:
- de wagen rijdt vlot en plezierig maar je moet jezelf wel enige tijd geven om te leren hoe je hem het best aanstuurt.
- de uitrusting is super, met een superieure geluidsinstallatie en een mooie navigatie.
- enkele kleine issues zijn opgetreden, ik hoop dat het daarbij blijft
- voorlopig zou ik de wagen opnieuw kiezen

Heerlijke reiswagen

  • 12.000 km

We hebben onze zomerreis achter de rug en we mogen wel zeggen dat de GLB een heerlijke reiswagen is. Daarnaast zijn een aantal mindere punten die ik na 5.000 km ervaarde, praktisch volledig verdwenen.
- Motor: ik ben de motor ondertussen helemaal gewoon. Het “spelen” met het gaspedaal gaat nu vanzelf en ik laat hem accelereren zoals ik wil. Geen ongecontroleerde motorgeluiden meer. Het hernemen blijft wel een “kunst”; je moet steeds anticiperen anders reageert de motor te traag.
- Zetels: die zitten nu perfect. Oplossing was om ervoor te zorgen dat de lendensteun volledig uitgeschakeld is. Dan zit je als het ware in een “kuip” en is je rug volledig (ook zijdelings) ondersteund. Ik had de lendensteun blijkbaar te veel naar voren gezet waardoor ik het gevoel had dat ik te weinig zitvlak had en de zetels aan de harde kant waren. Beide problemen zijn nu weg.
- Geen enkel issue meer gehad, de wagen werkt perfect.
- Verbruik: is ferm gezakt ten opzichte van de eerste 5.000 km, ook al omdat ik meer autosnelweg heb gereden maar ook omdat ik de motor meer onder controle heb. Gemiddeld zit ik nu aan 8,5 l/100km (voorheen: 9,2 l).

Zoals reeds vermeld is de GLB een heerlijke reiswagen, en wel omwille van de volgende eigenschappen:
- De koffer is fantastisch ruim en moduleerbaar. De achterbank heb ik iets naar voor geplaatst (maar niet volledig om de achterpassagier nog wat comfort te bieden) en de vloer van de koffer heb ik ook verlaagd (ca. 10 cm). Hierdoor was er zoveel ruimte dat de koffer zelfs niet helemaal vol raakte bij vertrek (ik laad hem wel tot aan de dakhemel).
- Op het dashboard heb ik de toerenteller (rechterklok) vervangen door het klein navigatiescherm. Heel handig want tijdens het rijden heb je als bestuurder steeds zicht op de navigatie, terwijl de medepassagier ondertussen op het grote scherm in het midden kan overschakelen op het audioscherm of een ander scherm, zonder dat je bent afgeleid.
- De automatische grootlicht assistent is een fantastische optie. Die past zich steeds onmiddellijk aan zonder tegenliggers te verblinden en kan de linker- en rechterkant van de weg apart beschijnen. Ik vond het steeds een plezier om hem bezig te zien.
- Het verbruik bleef mooi binnen de perken. Op een totale afstand van 2.400km had ik een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100km. Hierbij was 80% autosnelweg, was de gemiddelde snelheid 87 km/u en was de wagen geladen met 3 passagiers, een quasi volle koffer en een fietsendrager (via trekhaak) met 3 fietsen op. Met een tank van 52 liter kon ik zo ongeveer 700 km rijden met 1 tank.
- De verduisterde ruiten vanaf de B stijl zorgen voor iets minder opwarming van de wagen wanneer hij in de zon geparkeerd is. Het is niet enorm veel maar ik voelde toch een verschil met de vorige wagen (Audi Q5). De airco deed wat ie moet doen en op een efficiënte wijze (koelen ging vrij snel, we hadden ook geen last aan de luchtwegen door de airco).

De ervaring met de GLB is dus alleen maar verbeterd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLB

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren