Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)

autoreview

Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)
Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic (2013)

Signalement

UitvoeringGL 350 BlueTec 4Matic
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf87.500 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 87.355 km

Na een goede ervaring met mijn vorige 7 zits GL450 wilde ik door met de wat zuinigere GL350 bluetec.
Qua woon- werkverkeer rijd ik niet al te veel maar wel veel vakanties.

Deze GL350 had een lekker lage km-stand en een mooie uitrusting binnen : met entertainment achterin, adaptive cruise en veel ander gemak.

De kleur is donkerblauw met een lichtgrijs interieur. Ik ben deze combi eigenlijk nog nooit tegengekomen maar vind hem erg fraai! Mijn vorige GL450 was donkerblauw met beige maar ik vind dit mooier.

De rijervaring is echt enorm verbeterd. Wat een verschil! Vooral de wegligging en besturing heeft een veel strakker gevoel. Dit belooft veel goeds.

Qua verbruik is dit precies wat ik had verwacht. De dorstige 450 was met 100 liter na 600 km wel op zn eind maar deze auto rijdt volgens de boorcomputer tijdens snelwegen op cruise control zo’n 1/18. Wat een verschil.

De auto is aangeschaft net voor de meivakantie. Dan gaan we met de vier kinderen naar Zuid Frankrijk. Een heerlijke reisauto.

Eerste vakantie maar met storing

  • 90.500 km

We zijn naar Zuid Frankrijk gereden. Dat ging helemaal perfect. Alleen werkte de addaptive cruise niet altijd goed. Een melding in het scherm gaf aan dat er een storing in zat. Erg vervelend. Ook de knipperlichten vielen soms gewoon uit. Niet de kwaliteit die ik verwachtte.

De reis verliep soepel. De auto reed circa 1/13 dus zeer acceptabel.

Verder enorm genoten van het comfort en de wegligging. Er zijn weinig autos die beter rijden dan deze als je met je gezin op vakantie gaat.

Bij terugkomst in Nederland gaf de Mercedes dealer aan dat de knipperlichtmodule stuk was. Die is gelijk besteld en gelukkig onder garantie vervangen. Hierna waren de storingen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Zomervakantie naar Spanje

  • 98.200 km

Onze zomervakantie ging dit jaar 3 weken naar Spanje. Echt een heerlijke road trip! Met de dakkoffer er op ook genoeg ruimte want met de achterste rij stoelen opengeklapt is de bagageruimte best beperkt.

Tijdens de ritten hebben we allemaal enorm genoten van de auto en het comfort. Alles liep perfect. Zelfs onder 40graden+ heeft de auto een snelle en zeer koude airco.

Er hebben zich geen problemen voorgedaan. Wederom een bevestiging dat dit een geweldige reisauto voor het gezin is!

De addaptive cruise control (distronic) is echt verslavend fijn. Ik betrap me er op dat ik hem eigenlijk op elk moment activeer en rijd daardoor heel rustig en comfortabel. Niet alleen op snelwegen maar ook op kleinere wegen. Het is even wennen maar ik vertrouw het nu zo goed dat hij inderdaad tot aan stilstand en bij filerijden gewoon de voorligger volgt!

Dakraam sluit niet meer

  • 99.100 km

Helaas blijft het panoramadak steken en gaat hij niet meer dicht! Hij reageert niet meer op de bediening. De Mercedes dealer in Haarlem constateert een kapot motortje van het dakraam. Ook dit valt onder de garantie en wordt besteld. Het raam wordt handmatig dichtgedraaid in werkplaats. Maar de backorder duurt helaas wel erg lang.

Een maand later drukt zoonlief op het knopje en plots werkt het dakraam weer als vanouds. Geen probleem meer. Maar de dealer wil het toch vervangen.

Zuinig en plezierig rijden

  • 101.500 km

De auto rijdt geweldig en elke rit is eigenlijk een plezier.

Nog steeds zeer tevreden over het verbruik van de auto. Op snelwegen rijdt hij zonder probleem 1/17 met de cruise aan op 100 km/h en dat is voor dit formaat auto wel heel bijzonder eigenlijk.

Grote beurt service B 105.000

  • 105.000 km

De auto heeft een grote beurt (service b) gekregen en het oliefilter is hier ook vervangen. Bij de garage was er blijkbaar een pakking niet helemaal correct teruggeplaatst waardoor er wat valse lucht werd aangetrokken. Maar gelukkig werd dit goed opgepakt en reed de auto daarna weer als een zonnetje.

Remblokjes voor vervangen

  • 105.000 km

Er was ook een melding in het scherm gekomen dat de remblokken versleten waren. Je ziet hier alleen niet welke (voor of achter).

De garage gaf aan dat het voor echt op was, en achter nog prima.

De voorremblokken zijn vervangen. Totaal iets als €450. Acceptabel naar mijn mening.

Wintersport met kapotte EGR

  • 108.500 km

Op de heenreis naar de wintersport in Frankrijk viel me plots op dat het vermogen van de auto afnam als je een heuvel opreed op de cruisecontrol. Hij hield ineens niet meer de snelheid op de autoroute. Wat nu? Er viel wel mee te rijden maar het voelde niet veilig.
In Dijon bij de MB garage langsgereden. Daar constateerden ze een kapotte EGR module. Het systeem maakte ergens kortsluiting. Ik kon er volgens de monteurs wel gewoon mee doorrijden naar de bestemming. Dat deden we dan ook maar.

Daar bergop was het wel erg traag en dat beviel me niet. Bij aankomst heb ik de anwb gebeld. Die hebben hem afgesleept om hem te laten maken. Helaas duurde dat twee weken voordat het onderdeel er zou zijn. Dus moest de auto op transport terug naar Nederland en kregen we een vervangauto om terug te komen na de vakantieweek.

De auto is afgeleverd bij Mercedes in Haarlem en het onderdeel is helaas na 3 weken nog steeds niet binnen. Dit is wel een teleurstelling !

Eindelijk klaar

  • 110.000 km

We hebben bijna 2 maanden zonder auto gezeten!

Het vervangen van de EGR regelaar bleek een groot probleem . De voorraad MB EGR onderdelen bleek in Europa -0- te zijn. Nergens te vinden. Niets. En er werd tot mijn frustratie ook niets geproduceerd.

Uiteindelijk is er met de garage na bijna 2 maanden afgestemd dat er een aftermarket oplossing werd besteld en geïnstalleerd, en dus niet origineel Mercedes.

Met 4 kids is het best een uitdaging zo zonder auto. Maar gelukkig is dat ook te overzien.

Om het verhaal nog smeuïger te maken: de APK keuring was nodig. Daar werd er aan de auto verder niets geconstateerd behalve een heel klein detail: er zat een klein rafeltje op de bestuurdersgordel.
Afkeur.
De hele unit moest vervangen worden, een dure grap omdat er ook nog automatische gordelspanners in zitten. Weer enkele dagen verder.

Maar gelukkig: eindelijk was hij klaar. Het is nu meivakantie. We hebben besloten om voor 10 daagjes naar noord Spanje af te reizen.

Hopelijk krijgen we hier geen problemen meer. ?

De auto maakt eigenlijk behoorlijk wat vakantiekilometers als ik het zo analyseer.

Update gebruik

  • 155.000 km

Ik dacht dat het wel weer leuk was om een update te geven van de auto. We hebben hem nog steeds in het bezit en hij bevalt nog goed.

We gebruiken de gezinsauto zelden voor werkverkeer, maar uiteraard nog steeds voor de standaard gezinsdoeleinden en veel autovakanties in Europa. Daar is hij nog steeds subliem voor qua afmeting, comfort en vooral het positieve brandstofverbruik.

Qua standaard onderhoud heeft de auto elk jaar zijn kleine en grote servicebeurt gehad en wordt het oliefilter en de olie vervangen bij de MB dealer.

Ik heb een set zomerwielen en een set winterwielen. De zomerwielen zijn in zomer ‘24 vervangen voor nieuwe MO Dunlops. De oude hebben er klaarblijkelijk 5 jaar op gezeten. De winterbanden zijn er net afgehaald en moeten volgendd seizoen worden vervangen

In de afgelopen voorbije periode zijn we onder andere deze routes gaan rijden met de Benz:

Zomer ‘23:
lange rondreis naar oa Kroatië en Bosnië.
Geen opmerkingen ovet de staat van de auto. Alles werkte prima. Wel heb ik er een patent op om op vakanties kleine parkeerschades te rijden. Bumper in NL laten herstellen.

In dit deel van Europa ben je een attractie met de auto. Je komt hem gewoon niet tegen. Zelfs enkele duimpjes en nieuwschierige blikken langs de weg.

Winter ‘24:
probleemloos naar de bergen van Italie en Frankrijk. Auto heeft geen problemen gehad op reis, ook al was hij zeer zwaar bepakt.

Lente ‘24
Preventief de versnellingsbak laten spoelen en met nieuwe olie laten vullen.

Zomer ‘24:
een zeer fraaie rondreis naar zuid spanje en portugal. Dit waren echt kilometers vreten. Er hebben zich geen problemen voorgedaan, ook niet met de 40+ graden omgeving. Ook hier helaas weer wat bumperschade aangetrokken maar dat is te herstellen. De motor verkeerde in perfecte staat. Je ziet dat regelmatig onderhoud dus loont.

Januari ‘25:
de auto lekt olie. Er liggen redelijke plasjes op de straat onder de auto. Niet zoals het hoort.

De lokale garage heeft er naar gekeken en dacht het opgelost te hebben maar helaas : geen resultaat. Nog steeds lekkage.

De MB dealer komt uiteindelijk tot een conclusie: de lekkage zit op een van het minst bereikbare deel van de motor. E5500 (!!) verder is het opgelost. Voorwielophanging er af. Versnellingsbak er af. Motor half gedemonteerd. Lekkage zat rondom de oliekoeler. Die onderdelen zijn vervangen inclusief onderdelen die preventief zijn gedaan omdat de bak er toch af lag en de auto rond de 150.000 km heeft gelopen.

Maart ‘25
In de garage van ons skidorp kom ik de auto tegen met een ingezakte achterkant. Zodra de auto wordt ontgrendeld slaat de pomp van de luchtvering aan en gaat de auto omhoog. Hij blijft verder hoog en zakt niet in. Ik heb hiet verder geen actie op ondernomen.

April ‘25
Er is iemand tegen onze achterbumper gereden terwijl hij geparkeerd stond en heeft een grote schade op de bumper gereden. Uiteraard zonder briefje en gegevens. Helaas zelf voor op moeten draaien. Heb maar een dashcam gekocht.

De auto zakt vaker in aan de achterkant bij het parkeren. Ik vermoed een kleine lekkage in een balg. Het is niet continue maar wel storend. Helaas is de garage pas na onze meivakantie beschikbaar voor een reparatiebeurt met het vervangen van de balgen. Nu gaan we maar de gok aan dat hij ons probleemloos naar noord Spanje loodst. Europadekking met vervangend vervoer staat nog aan 🙂

Bij terugkomst zal het inzakken hopelijk met de nieuwe balgen verleden tijd zijn.

Voordelen tijdens deze periode :

Waanzinnig veel ruimte voor een groot gezin van 6 en op alle tijden comfortabel reizen. Zowel als berijder als bijrijder altijd veilig en ontspannen.

Nadeel:
gek genoeg best wat parkeerschades , ook door anderen zonder mijn schuld. Hij is gewoon erg groot. Parkeergarages in het buitenland zijn niet op dit formaat auto gebouwd.

Als er iets mis is, is het ook gelijk voor de hoofdprijs. Rekeningen van vele duizenden euro’s zijn hier geen uitzondering. Reguliere grote beurt loopt ook richting de €1000.

Als je dit exemplaar met de review van de 63amg vergelijkt ben ik toch wel blij met dit simpele en redelijk betrouwbare dieseltje 🙂

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.