Mercedes-Benz EQS 450+ Sport Edition (2024)

autoreview

Mercedes-Benz EQS 450+ Sport Edition (2024)

Signalement

UitvoeringEQS 450+ Sport Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

HALLO MERCEDES!

  • 5.000 km

HALLO MERCEDES!

“Hallo Mercedes!” Dat moet ik roepen voor mijn EQS 450+ het goede adres kiest. Tikje gênant. Mijn vrouw moet er niet doorheen praten, want dan vraagt het orakel wat er aan de hand is. Even wennen.

Eigen schuld, want ik houd van nieuwe technologie. Mijn S 300 BlueTEC Hybrid was in 2014 de top van de technologie, een van de eerste die van de band liep. Daar heeft de werkplaats heel wat werk aan gehad. Die eerste jaren van mijn review heb ik niet geheim gehouden. Daarna feilloos. Met de Jaguar XJ Sovereign daarvóór maakte ik dezelfde fout. Het was de eerste serie van XJ’s met een diesel: bi turbo 6 cilinders, en luchtvering. Nadat alle raadsels waren opgelost: verrukkelijk.

ELEKTRISCHE AUTO’S EEN ANDER HOOFDSTUK

Elektrische auto’s zijn een ander hoofdstuk. Pas na drie jaar – ik reed intussen minder - heb ik een EQS overwogen. Van de S300 dealer kreeg ik een zeldzaam advies. “Mijnheer Postma, u moet een hele dag in een EQS rijden. Dat is een heel andere ervaring dan u bent gewend. Pas dan moet u besluiten.” Heb je dat ooit gehoord?

Waarom heb ik voor de helft van het geld geen Hyundai Ioniq 6 gekozen? Een Zeekr 001? Een Polestar 4 zonder achterruit? Of een Lucid voor een prijs in de categorie van een EQS, maar met grotere actieradius? Kortom, ik ben een kind in een snoepwinkel.

VERRASSING GEEFT DE DOORSLAG

Voor het afscheid van mijn S 300 BlueTECH Hybride had ik via mijn laptop al gezien dat de EQE en EQS showroomexemplaren het beste verkopen als ze van binnen en buiten zwart zijn. Niks tegen, maar ik wil een licht interieur en van buiten liefst blauw. Ook niet twee maar één motor, en de kleinste wielmaat 19 inch; alles voor de grootste actieradius. Niet te vinden. Totdat: verrassing! Ik vind zowaar een blauwe EQS, beige interieur, 19 inch en één motor. De enige die ik wel wil proberen. Na een dag rijden was ik verkocht.

Mijn vorige S met de gekozen accessoires kon pas worden geproduceerd na het tekenen van de offerte. De gekozen EQS had die accessoires al. En meer: “stoelenpakket achter” wat betekent: buitenste stoelen elektrisch verstellen, en de rugleuning kan in 2 delen plat. Ook nieuw voor mij is het glazen panorama schuifdak met gordijn die allemaal naar wens open en dicht kunnen. Head-up projectie wilde ik ook, maar omdat het beeldscherm van de EQS voor je neus voldoende hoog staat, miste ik het niet. Het is een van acht beelden die je voor neus kunt kiezen: ook head-up dus.

ONDER DE TON MOET JE NIET ZEUREN

Ik zal u niet vervelen met de factuur van mijn EQS 450+ Business Line die 4 bladzijden met accessoires en mogelijkheden bevat. Veel dingen ken ik wel. De actieve spoorassistent en parkeerassistent had de S ook. Achterasbesturing is voor mij nieuw, en voor dit slagschip wel praktisch. Haaks de bocht om is teveel gezegd, maar een draaicirkel van 10,9 m is prima. Bijzonder: de stoelen voorin zoeken zelf jouw optimale zithouding: gewicht, lengte, houding en ik weet niet wat. Alsof de dokter vooraf je lichaam heeft onderzocht. Geen wonder dat ik al zo lekker zit voor ik iets heb ingesteld. En “Hands-free Access Keyless Go” betekent dat je niks hoeft te doen als je wilt instappen en wegrijden. De EQS doet dat voor je. Even wennen.

Instaplijst met het Mercedeslogo geprojecteerd op de straat gaat me te ver, en zwarte ruiten achter zijn op het randje. Ik heb geen chauffeur meer, maar hij komt het graag even proberen. Dan verbaast mij nog een elektrisch tevoorschijn komende trekhaak die ik niet gevraagd had. Maar wisselstroom-boordlader tot 22kW en DC tot 200 kW zijn Ok. En last but not least: Mercedes heeft het gebracht tot 4 jaar garantie op deze Business Line, en 10 jaar garantie op de accu. Chinezen hebben langere garanties, maar toch.

Tenslotte nog iets abnormaals. Ik kon de factuur uit 2014 van de Mercedes S 300 BlueTEC Hybrid terugvinden. En vergelijken met de factuur van de EQS 450+ Business Line, vol prachtige en enkele overbodige accessoires. Na 10 jaar staat de ontwikkeling niet stil. Een factuur ook niet, dacht ik. Ik zal u het bedrag onthouden, maar verklappen dat beide facturen vrijwel hetzelfde bedrag hebben. Met hetzelfde aantal nullen. Na tien jaar. Het blijft veel geld, maar als ik er weer tien jaar in rijd, doet de afschrijving er ook niet toe. Sommige dingen begrijp ik niet. En dat laat ik ook maar zo.

Na wat flinke ritten de komende maanden, ben ik weer van de partij.

P.G. Postma

SOMMETJE: HOEVEEL KWH HEB IK NOU VERBRUIKT?

  • 5.000 km

SOMMETJE: HOEVEEL KWH HEB IK NOU VERBRUIKT?

Eh… ja, hm. Ik maar proberen hoe ik dat moet invullen bij mijn review. “Elektrisch” is een van de opties, dat lukt wel. Maar dan? kWh past niet bij een vakje. Liters passen niet bij EV’s. En thuis laden is een heel ander bedrag dan onderweg. Wat nu? Het volgende sommetje heb ik gemaakt:

De accucapaciteit van de EQS 450+ heeft een netto capaciteit van 107,8 kWh. Na een retour Brussel is 477 km verreden en dat geeft de auto aan als 86%. Blijft 92 km over met 14%.
De 86% van 107,8 netto komt uit op 107,8 x 86% = 92,7 kWh. De 477 km heeft dus ongeveer 92,7 kWh verbruikt. Het verbruik in kWh per 100 km is dus: 92,7 kWh : 4,77 = 19,4 kWh. De temperatuur is tussen 5 en 8 graden.

Is dat zonder of met laadverlies? Ik denk zonder. Voor vertrek Brussel heb ik de laadsessie van mijn laadpaal 100% geladen. Direct na de rit heb ik helaas niet weer 100% volgeladen. Wel eerst een deel bijgeladen, en eind van de maand tot 100%. Als ik alle ritten in km’s in januari optel, en alle laadsessies in januari optel, dan kom ik gemiddeld uit op 20,75 kWh volgens de laadpaal.

Een paar ritten heb ik inclusief laadpaalverlies gemeten. Het hoogste gebruik bij korte ritten en temperatuur net boven nul kom ik rond 25 en 26 kWh. Het laagste verbruik had ik in maart bij een route van zo’n 150 km retour met temperatuur van 15 tot 18 graden: 16,7 kWh. Bizar verschil.

Mijn Mercedes Benz 300 Hybrid heeft zijn hele leven gemiddeld 5,5 l diesel verbruikt. Bij de EQS ligt het tot zover tussen 26 kWh en 17 kWh. Even wennen. De zomer moet nog komen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.