Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2023) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | EQS 450+ AMG Line |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2023 |
| KM-stand laatst | 168.701 km |
Grote bak
- 168.701 km
Dit is de eerste elektrische auto (EV) die ik via het werk lease. In het begin had ik er wat moeite mee, vooral omdat ik overstapte van een diesel naar een EV. Waar ik vroeger met een dieselauto ongeveer 1.500 km kon rijden op een volle tank, heb ik nu op papier maar zo’n 600 km bereik. Voor een chauffeur van het bedrijf betekent dat meteen een andere manier van werken.
Waar je vroeger na een tankbeurt binnen 10 minuten weer 1.500 km verder kon, moet je nu na bijna elke rit zo’n 30 minuten langs de kant staan om tot 80% op te laden. In het begin is dat even wennen, maar na een paar weken went het vanzelf.
Ik merk ook dat wanneer je fossiele brandstof tankt, je met alles erbij — even koffie halen en een toiletbezoek — toch al snel 20 minuten kwijt bent voordat je weer verder rijdt. Met dat inzicht valt het rijden in een EV eigenlijk best mee.
Sinds ik deze auto heb, ben ik wel tegen wat problemen aangelopen:
Vier keer een nieuwe voorruit vanwege steenslag. De ruiten lijken dunner en kunnen minder goed tegen steentjes.
Navigatie die uitviel in het begin (na een software-update werkt die weer goed).
Twee keer phantom braking, maar daarna niet meer.
Foutmeldingen zoals "actieve noodstopassistent buiten werking" en "actieve rijstrookwisselassistent buiten werking", die regelmatig verschijnen en weer verdwijnen — soms zonder dat ze worden geregistreerd.
Ik ben hiermee meerdere keren naar de dealer geweest. De eerste keer konden ze niets vinden, en de tweede keer ook niet. Toen hebben ze het systeem gereset, waarna ik een paar maanden probleemloos kon rijden.
In de tussentijd is de touchsensor van de deurhendel defect geraakt. Die hebben ze vervangen, maar binnen drie maanden was het probleem weer terug. Dus opnieuw een afspraak gemaakt om die weer te laten vervangen. Ondertussen is ook het probleem met de foutmeldingen teruggekomen.
Deze keer konden ze het uitlezen, en volgens de dealer moet nu het hele stuurwiel worden vervangen (!). Dat onderdeel is besteld, en ik wacht nu tot het binnen is — hopelijk is het probleem dan eindelijk opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz EQS 350 Business Line 90 kWh | Trekhaak | Memory | Panoramadak | Keyless | 19" lichtmetalen velgen |
- 2022
- 97.626 km

Mercedes-Benz EQS 450+ Edition 1 108 kWh
- 2021
- 109.709 km

Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC AMG Line 108 kWh | Panoramadak | Burmester | 360 graden camera | Trekhaak | Airmatic | Head Up display | Digital Light |
- 2024
- 18.713 km
Lees ook

Praktijkervaring Mercedes-Benz EQS: maakt hij het waar?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s vanaf €65.000

Mercedes EQE vs. Mercedes EQS - Vergelijkende Test

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Vergelijkende Test

Lezersreacties (0)
Reageren