Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQS 450+ AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Keuze, import en eerste 1.000km
- 18.000 km
Keuze
Na bijna vijf jaar elektrisch te hebben gereden, was het tijd voor de volgende. Het elektrisch rijden bevalt mij prima, stil, snel en makkelijk dat je tijdens het parkeren kunt ‘tanken’. Alleen de range is voor vakantie ritten te beperkt (ca 275km) icm met te langzaam laden.
Met de huidige generatie auto’s is dat laatste een stuk beter. Shortlist voor mij waren de Tesla Model S, BMW iX, Porsche Taycan en Mercedes EQS. De Model S viel af op uiterlijk en dashboard (wel veel bewondering voor hoe efficiënt de motor/accu nog steeds zijn). De BMW heeft prima ruimte en in de drive50 versie ook voldoende range. Proefrit was ook prima, wel komt de software wat gedateerd over met kleine iconen, maar meest tegenvallend waren de voorstoelen. Zien er prachtig uit met diagonale ruit, maar zijn niet zo goed verstelbaar als traditionele BMW stoelen die gewoon goed zitten. Bijvoorbeeld steun aan de zijkant en lengte van de zitting zijn gebreken waardoor de keuze niet op de BMW is gevallen (daarnaast is het uiterlijk nog steeds wennen, hoewel in donkere kleuren het best ok is). De Porsche daarentegen is heel erg mooi, zowel van buiten als van binnen. Enige nadeel is de ruimte binnenin en ook van de kofferbak. Dit in combinatie met de kleinste range, was dit niet de keuze voor ons. Zien de Porsche niet als geschikte vakantie auto, met twee steeds groter wordende kids. Besloten geen proefrit te maken, want stel hij rijdt super lekker… Dan de Mercedes, nooit eerder een ‘taxi’ gehad/gereden. Maar tijdens de proefrit aangenaam verrast. De auto is zeer stil, door de luchtvering enorm comfortabel en qua prestaties ruim voldoende voor het type auto. Maar het interieur is echt waar de auto bij ons de meeste punten heeft gescoord, prima stoelen met voldoende verstelling, ook lengte van de zitting kan prettig lang worden, dit icm heel veel mooie details in het interieur. Verder viel op hoe goed de MBUX software is, goed design, vrij snel intuïtief gebruik ervan, zonder veel te zoeken en doordachte details (zoals automatisch stoplichten laten zien op het dashboard, als je die niet meer door de voorruit kunt zien). Daarnaast achterin ruimte zat en voldoende kofferbak om op vakantie te gaan. Dit moest m dus worden!
Bij dit alles was wel het plan om een tweedehands auto te kopen. Het internet staat namelijk vol met occassions van max 1 jaar oud die 40-45% goedkoper zijn dan nieuw. Blijkbaar zijn dit niet de populairste modellen. Zoektocht begon voor een 450+, met licht interieur, AMG meerspaaks velgen, niet zwart (zijn de meeste) en liefst ook één Edition1 met blauw bovenkant dashboard en ‘boot’ design houten interieur delen. Zoekgebied Nederland en Duitsland.
Aankoop en Import
Met bovenstaande zoekcriteria uiteindelijk een mooi exemplaar in Zuid Duitsland gevonden. Per e-mail contact opgenomen en werd netjes teruggebeld. Gezien ik niet supergoed Duits spreek en de verkoper niet geweldig Engels, is daarna bijna al het contact via Whatsapp en e-mail gedaan (Google Translate heeft mij in vloeiend Duits laten schrijven!). Eigenlijk ging het proces zeer soepel zo, winterbanden en velgen erbij, zelfs op naam zetten en regelen export kenteken werd zonder extra kosten verzorgd door de MB dealer!
Dan was nog wel de vraag hoe de auto vanuit Munchen (omgeving) hier terug te krijgen. Internet levert een hoop partijen op die die voor je willen doen, maar wilde toch ook graag eerst zelf de auto zien, voordat de koop definitief is. Daarnaast leek het mij wel een mooie roadtrip om de auto dan gelijk ook terug te rijden. Wat het lastigste bleek te zijn was een allrisk verzekering te vinden. De auto staat namelijk niet op NL kenteken en dan kunnen de meeste verzekeraars de auto niet verzekeren. De WA verzekering gaat goed, want die koop je bij de Duitse exportplaten. Maar goed gezien het bedrag, wilde ik wel een allrisk dekking hebben. Uiteindelijk via mijn tussenpersoon een verzekeraar gevonden doe de auto voor de terugrit wilde verzekeren en toen kon de ticket naar Munchen geboekt worden! Daar aangekomen netjes opgehaald van het station door de dealer, auto was in het echt net zo mooi als op de foto’s en was ik dus eigenlijk binnen een uur weer op weg met de EQS naar Nederland. Hier had ik de volgende werkdag al de afspraak gepland bij het RDW om de auto te laten keuren en op elektrische auto’s zit nog steeds geen BPM (en vanuit Duitsland ook geen te betalen BTW) dus veel discussie zul je niet hebben. Was ook met 20 min gedaan. De dag erna digitaal aangifte BPM gedaan en binnen een paar dagen had ik het NL kentekenbewijs binnen. Als de postbode eerder op de dag langsgekomen was, dan had ik binnen een week na de aankoop in Duitsland de gele platen erop en kon ik rijden. Nu was het even wachten tot na het weekend, maar al met al is het hele proces mij enorm meegevallen. Inzage in kosten?
- vliegticket + trein EUR 200
- Duitse export platen en WA verzekering EUR 200
- Keuring RDW EUR 130
- Electra / tanken terugrit EUR 130
- nieuwe NL platen EUR 52
Eerste 1.000 km
De terugrit uit Duitsland gaf mij gelijk bijna 1.000km om de auto goed te leren kennen op de snelweg. Wat opviel is de stilte in het interieur, zal met de gladde koets te maken hebben, maar ook op hogere snelheid 160+ blijft het aangenaam stil in de auto. Verder is het zitcomfort erg goed, stoel verstelling is prima, kussentje achter het hoofd, indien gewenst diverse massages, verwarming/verkoeling, kortom blijft weinig te wensen over! Het al eerder genoemde MBUX systeem bevalt ook nog steeds, erg intuïtief en ook prima routeplanner met goed advies wanneer tankstops te plannen. Daarbij wordt de accu ook gereedgemaakt, 200kwh wordt dan snel gehaald en de tankstops duurden 2x iets van een half uur. Alles bij elkaar duurde de terugreis 10 uur, inclusief 2 tankstops, een file en uiteraard diverse baustelle of stukken waar 80-100-130 de max was. Voor mij zeer geslaagd en bevestiging dat dit een prima vakantie auto is. Eerste ‘test’ verbruik was 30 kW per 100km als ik waar het onbegrensd (en rustig was) ouderwets ‘goed’ kon doorrijden, dan nog steeds een range van 325km (ca 290km effectief, je wil eerder tanken dan dat de accu leeg is). Na de tweede tankstop heb ik bewust mijn max op ca 150kmh gehouden (wederom enkel op de stukken waar het kan), dan is het verbruik ca. 25 kw per 100km, dan dus een range van 400km (zeker 350km effectief). Gemiddeld haal je dan iets van 120kmh, dus kun je prima 3 uur rijden en dan 30 min pauze/tanken. Niet zo laag als ik elders had gelezen, maar ik pas mijn rijstijl niet aan ten opzichte van een benzine auto en dan is dit voor mij zeer acceptabel.
Als laatste nog een positieve vermelding voor de koplampen. Had ik niet verwacht, maar die hebben mij in positieve zin zeer verrast. Komt veel licht uit, maar de afstelling is ook bizar variabel. De koplampen ‘zoeken’ alle borden langs/boven de weg en zetten die dan in de spotlight. Omgekeerd worden tegenliggers (80kmh wegen) en auto’s voor je letterlijk in een zwart vierkant gehouden en dus niet verblind. Zelfs een keer gezien dat de koplampen schuin tussen twee auto’s door naar voren een bord gingen verlichten, erg indrukwekkende technologie.
Zodra ik wat meer met de auto heb gereden meld ik mij weer!
Update na 1 jaar
- 42.000 km
Na ongeveer 25.000 km met de EQS te hebben gereden ben ik nog steeds zeer blij met de keuze die ik gemaakt heb. De auto rijdt heerlijk (stil) en is prima om gebleken om met de wintersport naar Oostenrijk te gaan, maar ook om in één keer naar Italië te rijden (1.400km op een dag). De EQS rijdt daarbij prima ‘alsof’ het een benzineauto is. Qua rijstijl pas ik mij niet aan en dan nog kun je makkelijk 3-3,5h achter elkaar rijden, om dan na ca. 400km even te pauzeren (20-30 min opladen icm broodje/koffie/toilet bezoek). Laadstress heb ik daarbij nergens gehad, zijn onderweg voldoende snellaadstations (soms even van de snelweg af). Enig keer dat het wat spannender werd, was na de Gotthard, bij dat laadstation was met geen van de 3 laadpassen te laden, maar wel met een laadapp. Verder is het rijden door Europa dus weer ‘ouderwets’.
Het verbruik is net als met mijn vorige electrische auto wel sterk afhankelijk van het weer. De rit naar Italië in de zomer is gemiddeld met een verbruik van 20,5 kWh/100km gegaan. Daarbij vlot met het verkeer meegereden. In de winter wordt dit dan wel iets meer, maar op langere afstanden valt dit nog reuze mee (+10-15%). Op korte afstanden is het wel een heel ander verhaal, zeker in de winter dan is ie veel energie kwijt met het opwarmen van de cabine. Dan gaat het verbruik gemakkelijk naar 30-32 kWh. Icm de grote accu nog steeds een bereik van 325km wat voor Nederland prima is en mocht de afstand meer dan 50km zijn, dan daalt het verbruik weer naar 22 kWh, dus dan gaat het rijbereik ook weer naar 450+ km.
Zijn er nog verbeterpunten / klachten?
• De DAB radio is soms offline. Bereik in tunnels is niet best (tov mijn vorige FM radio’s), maar bij het ‘zappen’ tussen zenders raakt ie het spoor nog wel eens bijster, dan heb je geen radio meer… (pas na 3+ min komt t dan wel weer terug). De dealer kan niets vinden, dus zal het bij een volgende beurt nog een keer melden, maar voorlopig moet ik er maar mee leven (Spotify blijft het gelukkig wel doen)
• Het dashboard kraakt als het onder de 5 graden is, enkel de eerste km. Misschien vanwege het ‘boot’ hout, maar had ik niet verwacht bij een EQS.
• Als je de Mercedes vraagt om de stuurverwarming aan te doen, geeft ‘ze’ altijd aan de stoelverwarming aan te doen (maar doet dan wel netjes de stuurverwarming aan). Overigens is hier geen los knopje voor, dus moet dit altijd gevraagd worden.
• Bij het achteruit rijden wordt de radio heel sterk gedempt. Geen idee waarom dat nodig zou zijn, piepers hoor je wel, maar blijkbaar vindt Mercedes opperste concentratie nodig bij het achteruit rijden.
Laatste drie punten zijn uiteraard echte first-world problems, maar de eerste is wel wat irritant.
Verder zijn er geen problemen geweest en dus de onderhoudskosten ook beperkt tot 1 standaard beurt bij de Mercedes dealer.
Op naar nog een jaar met de ‘taxi’!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line | Premium Plus Pakket | Displaypakket | Airmatic | Distronic | Panoramadak | Burmester 3D Audio | Stoelventilatie/verwarming | Head-Up | Sfeerverlichting
- 2021
- 54.736 km

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG Line 108 kWh Premium Plus/ Panoramadak/ HYPERSCREEN/ 21 inch/ Beige leder/ €51.194 ex BTW
- 2022
- 85.010 km

Mercedes-Benz EQS 450+ Exclusive Line 118 kWh
- 2025
- 7.500 km