Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC AMG Line (2023)

autoreview

Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC AMG Line (2023)

Signalement

UitvoeringEQS 450 4MATIC AMG Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst15.300 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Teutoonse Tesla

  • 714 km

Voor de wat ouderen onder ons: finale Duitsland-Nederland WK 1974, Duitsland scoort 2-1. Herman Kuiphof geeft het legendarische commentaar :” zijn we er dan tóch ingetuind? …” Ik ben op vakantie in eigen land, bezoek een Mercedes dealer ( de reden komt zo) en een paar dagen later stap ik met een koopcontract weer de deur uit. Ben ik er dan toch ingetuind?
Vanaf 2019 rijd ik elektrisch en wel een Tesla S LR. Daar was ik eigenlijk tevreden over, reed lekker, lekker zuinig, enfin de pluspunten die in de andere reviews staan. Problemen? Na ruim 50k km niet, een afsteldingetje van de ruitenwissers, en dat werd op mijn werk verholpen.
Één nadeel heeft de S wel, en dat is dat de auto voor mij te laag is. Heb er in proefgereden en toen was ik zo onder de indruk van de auto dat ik me daar geen zorgen over heb gemaakt, of zoiets. Dat ging toch wringen na een paar jaar, ik nader de 60, ca 1.90 lang en niet superslank.

Ik dacht, ik zal me eens oriënteren. Er zijn levertijden vanwege chipstekorten dus laat ik snel beginnen.
Rationeel denken, rekenen en de juiste beslissingen nemen, dat moet ik kunnen. Een korte shortlist (ja sorry, een lange shortlist bestaat ook zie ik op deze site) : Volvo EX90, Polestar 3, Audi Q8 etron, Mercedes Eqe SUV.

De Volvo viel af. Te groot, omdat ik er 75% van de tijd alleen in rijd. Een auto aanschaffen alleen voor het voetbalteam van mijn kinderen zag ik niet zitten. En de prijs, maar daar heb ik later bij andere auto’s helemaal niet meer op gelet.?

De polestar 3, zelfde basis, wat handzamer, strak design, tesla achtig verkoopkanaal maar oei wat een levertijd. De eersten komen pas in augustus in het “experience center”. Ik durfde ‘m niet van het plaatje te bestellen.

De Q8 etron bleek wel snel leverbaar (“wordt in Brussel gemaakt meneer” alsof dat een levertijd verklaart?).
Enfin, minder strak dan de Polestar, op en top Audi binnen en buiten maar toen de achterklep open ging dacht ik : moet dáár mijn hond in passen? De S heeft een vijfde deur en een redelijk diepe achterbak. De Q8 heeft een veel hogere laadvloer en de ruimte tot het dak is beperkt voor mijn hond. Heb je een teckel of zoiets : geen probleem. En de Q8 heeft een actieradius die nauwelijks groter was dan mijn S.

Ja, jammer, want het leek me wel wat.
Nog even gezocht op internet naar EV’s ( voor mij geen benzine, diesel of gas meer, ik laad thuis met hulp van zonnepanelen) en toen kwam ik op Mercedes.

Een EQE suv wilde ik wel bekijken, maar met een schuin ook naar een EQE en later een EQS gekeken. Qua vorm en afmetingen vergelijkbaar met mijn S. Actieradius tot héél veel meer kilometers.

In Drenthe op vakantie en daar gezocht naar een dealer, en één gevonden vlakbij de kartbaan in Groningen (mijn kinderen gaan nu allemaal harder dan ik - een dieet zal me niet meer redden vrees ik).

De EQE suv was weliswaar configureerbaar maar stond nog niet in de showroom. De listige verkoper liet ons de EQS suv zien, maar de 20 cm die de bagageruimte groter was dan die van de EQE suv leek me nog niet overbemeten.. Zelfde als bij de Audi Q8, die EQE suv, En best aan de prijs, zeg maar.

Dan, om ze van mijn lijstje af te strepen, “even” zitten in een EQE sedan. Zit lekker, een wat meer barok interieur van de S, maar wat is de bagageklep klein. Denkend aan de hond, was dat we streep door de rekening. Maar ‘t zat lekker, en was na een beetje pielen lekker instappen en de auto is zeker hoger dan de S ( 8 cm hogere bodem, dak iets minder dan 8, maar ook hoger).

Daarnaast stonden twee EQS’n. Met een vijfde deur ( net als tesla!). En prima zitten. En hee, een schuifdak, dat wou ik ook altijd en hee wat een leuk Dashboard met die sterretjes en hee wat een stereo en hee, zo verdween mijn rationaliteit langzaam in het afvoerputje. Naar het prijskaartje gekeken, geslikt en toegestemd in een proefrit in een EQS 350. Alleen RWD, maar wat reed ie lekker, lichtvoetig is het juiste woord. Minder snel dan de S, geen AWD maar wel nieuw en redelijk geprijsd (aktie).
Ik stap uit bij de dealer en die had een zeer schappelijke prijs voor de S. En toen koos ik, Koning Ratio, niet gauw gevoelig voor emotionele argumenten ( behalve die van mijn echtgenote ?) voor de auto die ik nu heb. Donkere lak met chroom in plaats van lichte lak met zwart (die van de proefrit). Want mooiere en 4 matic en … en … ik heb van alles verzonnen maar ik was gewoon verkocht.

Een dikke week later opgehaald en omdat ik letterlijk aan de andere kant van het land woon, een ritje van +350 km naar huis, in de spits . Dus alle features eens kunnen testen in de file.

Wat zijn de opvallende zaken? In willekeurige volgorde.
(NB: ik had afgelopen weekend de hele tekst aangevuld en opgeslagen maar is niet geplaatst. Foutje bij het opslaan? Ik probeer het nog eens hieronder:)
- Het lijkt er op dat Mercedes een model S heeft bekeken, nog eens bekeken en nog eens en toen dacht: we doen het precies hetzelfde, maar dan anders. Daar bedoel ik mee dat de indeling van bijvoorbeeld de user interface op hoofdlijnen dezelfde is maar de uitvoering anders. Voorbeeld: bij Tesla stel je op het scherm de recuperatie in, zeg maar: ' aan' of 'uit'. Tijdens het rijden kun je dat alleen aanpassen door autopilot aan te zetten (ogen van de weg)
Bij de EQS bedien je dat met de flippers achter het stuur, meer of minder (3 standen). Tijdens het rijden kun je dus kiezen of je veel recupereert bij het remmen (stad) of lekker ' zeilen' (snelweg). Je moet het dan wel iedere keer instellen.
- dit geldt voor een heleboel andere dingen ook, waarbij ik aanteken dat je een heel meer aan keuzes hebt waar je door moet waden, maar de meest gebruikte zijn snel te vinden. Instappen, telefoon koppelen, stoel instellen en rijden maar. Echt een pluspunt is de functie, dat aan de hand van de ingevoerde lengte van de bestuurder, de meest voor de hand liggende instelling van stuur, stoelen wordt gedaan. Opslaan en klaar!
- "Duitsers hebben geen humor" : de EQS heeft geen digitaal scheetkussen, haardvuur, racespelletje, jingle bells en de kerstman. Ik zie alleen memory en Tetris. Heel serieus dus maar dat geeft niet. Mijn kinderen waren ook na een paar maanden uitgelachen over het scheetkussen ( ik deed daar wat langer over). Daar komen we wel overheen denk ik.
- " kwestie van smaak"-alert: Het komt op mij hier en daar wat over-engineered over, zo van: kijk eens wat we kunnen bij Mercedes!. Denk aan verlichting in de spiegels die het mercedes-logo op straat projecteren (dat miste ik bij de Tesla! Not.) of de lichtshow als je de verlichting aandoet, diverse keuzes mogelijk, maar nu projecteert de auto een soort sneeuwbui en in de linkerhoek de naam " Mercedes Benz" op de garagedeur of de muur van de parkeergarage. Ook de uitbundige interieurverlichting is wennen en kan ook pulseren en andere dingen doen. Spannend!
- beetje " zielig" : in de Sport stand klinkt er bij accelereren een AMG motor geluid. Zal dat niet vaak gebruiken denk ik.
- Maarrrr ... het Digital Light is een heel mooi concept. Wat een licht en wat een functies! De kans dat je iemand verblindt is wel bijna nul. Komt er een blinde top, gaat de lichtstraal naar beneden. Als je naar Engeland gaat, zou je een knopje kunnen aanraken en gaat de auto van ' rechts licht' naar ' links licht'. Maar waarom zou je? Dat kan ook automatisch aan de hand van de navigatie. Een keer drukken en klaar.
- De app is zonder meer uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Met de Tesla-app was niks mis, maar het kan kennelijk nog mooier.
- Het Rijden: hier komen de grote verschillen (mag ook wel voor die prijs): door de meesturende achteras (ik heb de variant 10graden) is de auto met name in de korte bochten, snelwegbochten en in de stad zeer makkelijk te rijden, voelt aan als een kleinere auto.
Makkelijk te manoeuvreren, een erg kleine draaicirkel (relatief dan he, vergeleken met de Tesla, of van vroeger bv een Volvo V70 en een Saab 9-5 die ik eerder had). Zeer comfortabele stoelen, instap prima (uitstap ook);
De auto laat je rustig en relaxt rijden en als je wat sneller wil, kan dat ook maar in de C(comfort) stand blijft het zeer stil. Indrukwekkend, ik vond de Tesla al stil. De prestaties zijn wel " minder" - denk aan acceleratie en topsnelheid. Die top met de Tesla nooit gereden, de acceleratie met iedereen uit het voetbalteam en van de school van de kinderen en toen nooit meer. Ik reed altijd in de Chill-modus.
- Bediening: met het stuur kun je vrijwel alles bedienen. Heb je het druk met autorijden: " Hey Mercedes" roepen en veel dingen worden geregeld.
Ten opzichte van de Tesla weer een stap vooruit, indrukwekkend. De gebaren om het dak te openen heb ik nog niet echt geprobeerd, maar dat zal ook wel lukken.
- Hifi: de Burmester installatie is zonder meer heel goed, het verschil met de Tesla zijn de mogelijkheden voor 3D en surround sound. In ieder geval meer instelmogelijkheden. Daarbij een goede weergave van de mogelijkheden en een vergelijk met de vorige (standaard) instelling. Er wordt een testbeat/muziekje gebruikt. Ook dit een stap vooruit.
- Augmented reality en verkeerslichtherkenning: het eerste zou ik niet missen, in een drukke stad kan het wel behulpzaam zijn. Verkeerslichtherkenning is wel handig. Sta je voorin en zit je wat meer naar achter (vanwege de lengte) moet je telkens voorover buigen om te zien of het al groen is (op wachten op het toeteren achter je) . Nu kijk je op het scherm op de middenconsole.
- Opbergruimte. Het minpunt van de Tesla is een gebrek aan opbergruimte in de cabine, die makkelijk te bereiken is. Dat heeft de EQS beter voor elkaar, met als plusje de opbergruimte onder de middenconsole. Met verlichting en vastbindstrip. Noblesse oblige!
- Opladen, voorverwarmen via de app:
Bij de Tesla was de laadklep in het achterlicht op diverse manieren te bedienen, maar je moest in de auto, met de sleutel of de app het klepje activeren. De EQS doet dat anders. Als de auto niet is afgesloten - je stapt uit na het rijden- druk je op de laadklep, en je steekt de stekker er in. That's it.
Nog een verschil: het uitschakelen/loskoppelen moest bij de Tesla op dezelfde wijze (sleutel-app-dashboardscherm). In de laadklep van de EQS zit een knopje. Druk erop en klaar, stekker los.
In de Tesla app was het voorverwarmen mogelijk door inschakeling via de app, dus eenmalig, of weekdagen, of alle dagen. Bij de EQS kun je hele reeksen invoeren en die naar behoefte in- of uit schakelen. Alle werkdagen, alleen zondag, of maandag, woensdag, zondag, je kunt alles apart invoeren en bewaren indien gewenst.
- Comfort: De luchtvering en de stoelen zijn een perfecte combinatie. De stoelen van de S zijn zeker niet slecht, maar er is zeker een verschil met de EQS. Ik geniet van het autorijden omdat ik geen problemen heb bij in- en uitstappen en goed zit. De koeling en de massagefunctie dragen daar aan bij.

Verwachtingen:
In de waarderingen staat alles op 4, sterren behalve betrouwbaarheid. die staat op 3. Ik verwacht dat er een hogere waardering inzit, maar heb nog niks meegemaakt. Met de Tesla ook niet eigenlijk. Een keer een harde reset bij extreem weer, omdat alle schermen niet wilden opstarten. Dat is het.
Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, Tesla is een soort van maatstaf, daar was ik diep onder de indruk van het verbruik (hoe weinig bedoel ik dan uiteraard) . Dat zal hier niet lukken, de EQS is veel zwaarder, maar de eerste rit (18-20 gr, snelweg, 100kmh cruise control, met airco, dak op ventilatiestand) zag ik langdurig 170wh op de meter staan. Dat vond ik meevallen.
En dan het Punt Der Punten: de Kwaliteit van De Ster! Als je eenmaal de Ster rijdt, wil je nooit meer anders. U kent dat wel. Ik heb met de Tesla geen kwaliteitsissues gehad, op 1 punt na: een paneeltje ' vegan leather' in de deurstijl was versleten. Als de kenners gelijk hebben, zou de Tesla bleek afsteken bij de Mercedes. Het ziet er allemaal goed uit maar wat dat betreft zal de tijd het leren of het klopt. Mijn verwachtingen zijn dus hoog op dat punt.

Slot:
Ik zal de review bijhouden uiteraard, maar ga eerst proberen de foto's er op te zetten.
Is er dan helemaal niks te jammeren of bekritiseren. Jawel, op dit moment 1 punt. Er zit een werkende dashcam in, die opnamen naar MB stuurt bij een crash. Om de dashcam zelf te gebruiken moet je 240€ overmaken. De USB stick is dan minder duur dan de SD kaart bij de Tesla, maar dat maakt het bedrag niet goed. Niet aan gedacht bij het rondmaken van de deal, maar voor zo'n auto ... Bij Tesla moest je 6K lammeren voor de full auto pilot. Dat snap ik. Maar hier snap ik het niet. Het is een trend, maar wordt er wel een beetje treurig van.

Wordt vervolgd!

Eerste update

  • 3.100 km

Tijd voor een eerste update. Wat meer kilometers gemaakt, meer ervaring met de mogelijkheden. Met een echte verrassing! Zie verderop.
De auto rijdt prima. Ik vergelijk nog steeds met mijn vorige auto, de Model S. Twee verschillende auto’s, waarbij de Eqs vaak anders, maar niet altijd beter is. Dat is deels een smaakgebonden oordeel, maar dat mag bij een review, toch?
Het verbruik, wist ik vooraf, zou hoger zijn. De eqs is immers zwaarder. Het lijkt er op, dat dit vooral opgaat voor de korte afstanden. Het verbruik daalt naarmate de rit duurt wel tamelijk vlot, afhankelijk natuurlijk van de instelllingen (airco et cetera). Bij een constante snelheid van 100 km/h is het laagste waargenomen verbruik 16,3 kWh bij een temperatuur van 20 gr, met airco aan en dak dicht en 4 personen. Dat was bij de S 13,9 ….
Verder heeft de S in mijn ogen als voordeel dat instellingen gehandhaafd blijven (recuperatie bij remmen bv) na uitschakelen. Bij de eqs moet dat telkens weer worden aangezet, dat gaat wel weer vlot met de paddles achter het stuur, dat wel. De bagageruimte is of kleiner, of anders vormgegeven. We hadden wat moeite met onze standaard kofferset om het er in te krijgen (2 grote en 4 kleine).

De vraag is natuurlijk, of de meerprijs van de eqs gerechtvaardigd is. Dat is na zo’n korte tijd moeilijk met stelligheid te zeggen, je hoopt dat wel, maar er zijn zeker punten die anders/ beter zijn die me bevallen.

Allereerst het comfort. Stoelen, zitpositie: uitstekend, beter dan de S. Het rijden is ook meer dan prima, vooral door de meesturende achteras (10 graden) die de auto wendbaar maakt, vooral in de stad of parkeergarage.
Er zijn assistenten genoeg die je helpen bij het in de gaten houden van het verkeer, die snap ik nog niet allemaal geloof ik. De rijstrookwisselassistent lijkt tegen te sturen en langer te knipperen als je naar links gaat. Als ik er achter zou rijden, zou ik me er aan ergeren. Naar rechts doet ie het ook, maar dat is nog maar twee keer gebeurd. Ik begrijp niet precies wat het nut is van deze assistent, de handleiding is er ook niet erg duidelijk over.

De semi autopilot is minder stoer dan die in de model S. Een afrit die ik dagelijks neem, kon met de S “zonder handen” maar met de eqs kan dat niet. Halverwege is de bocht te scherp, dan loopt ie gewoon naar de rand van de bocht ? Schrok me rot! Verder doet ie prima zijn werk, moet nog steeds wennen aan die veeg en klikvakjes met “ haptische feedback” : voor je het weet heb je iets aan- of uitgezet, is je display veranderd of is de snelheid er uit - of erin. De verkeersbordherkenning heb ik losgekoppeld. Ieder waargenomen bord leidt tot een aanpassing van de ingestelde snelheid als die afwijkt. Als de parallelweg een 30 km weg is en je rijdt op een 80 km weg, is dat lastig. De keyless entry (“met kofferbakschoppen”) werkt heel goed. Handig met de handen vol! De deuren gaan van het slot als je in de buurt bent met de sleutels. Heb je ook een smartphone in je zak, weigert ie dat af en toe.


Dan de hoogtepunten van deze auto : de augmented reality bij navigeren in de stad is fantastisch. Nooit meer aan afslag op de rotonde of een zijstraat missen! Digital light is een prima uitvinding. Buiten de bebouwde kom zet je het grootlicht aan, tegenliggers worden uit de bundel gehouden. Dan zie je een zwart vlak rondom de tegenligger, ook bij een verhoogde middenberm. Soms ziet de auto reflectoren of reflecterende borden ook als tegenligger, en dan worden die ook keurig in het donker gehouden. De auto projecteert ook aanwijzigingen op de weg, zoals bij een rijbaanversmalling. Indrukwekkend.

De audio is ook meer dan indrukwekkend. Die van de model S was al prima, maar deze is nog beter, zeker als je een instellingenfreak bent. Meer keuze meer mogelijkheden voor het perfecte geluid.
Ook indrukwekkend: de spraakassistent. Doet de meeste dingen foutloos, en met name het ‘ mondeling navigeren’ oftewel iets roepen en dan het juiste resultaat presenteren, prima! Ook het bellen, de bediening van het schuifdak en zo, gaat mondeling goed. Ik heb in mijn eerste post iets geschreven over digitale scheetkussens bij de Tesla en dat de eqs dat niet heeft. Dat klopt nog steeds, maar die heeft iets anders, iets dat veel Duitser is. Een spreukengenerator! Of zoiets. Ik stap op een ochtend in de auto en zie dat er een update is geweest voor de audio. Ik druk op de startknop en de auto zegt zoiets als: ‘je bent rijk als je meer dromen hebt dan de realiteit kan vernietigen’ ! Ongelogen waar ? zit er een Nietzche knop op? Een Schopenhauer schakelaar of …? In de releasenote stond niks, maar ik was en ben nog steeds zeer verbaasd. Vanaf dat moment groette ik de auto terug, omdat die na het starten altijd hallo zegt en je naam noemt. De volgende verrassende melding was, dat de auto twee dagen achter elkaar bij het wegrijden zei (vrouwenstem met licht erotische ondertoon:) ‘ ik kan niet wachten’. Ik vroeg natuurlijk waar ze dan op wachtte maar heb nog geen antwoord. Hebben andere eigenaren dit ook?

Twee zeurpunten heb ik ook: je kunt uiteraard meerdere smartphones koppelen, maar als op de laatst gekoppelde smartphone door de bijrijder een filmpje wordt bekeken ( Snapchat, tiktok) stopt de radio en gaat de audio van het filmpje via de auto. Hinderlijk, alleen ontkoppelen helpt.
De klep van het laadpunt in de auto is makkelijk te bedienen, ontkoppelen is makkelijker dan bij de S schreef ik. Dat is ook zo, maar het klepje gaat niet vanzelf dicht en de waarschuwing start pas als ik de straat uit ben (zeg een meter of 200). Kan dat niet eerder of kan dat niet automatisch zoals bij de S?

Tweede update

  • 9.200 km

Het verbruik valt me mee, laat ik daar mee beginnen. Uiteraard is het verbruik wat hoger dan bij de Model S, maar tot aan de herfst was het gemiddelde onder de 20wh/km. Hoger dan bij de S, maar de EQS is ruimschoots zwaarder door (vooral) de grotere accu.
Inmiddels kan ik ook al wat meer zeggen over de actieradius. Een dikke 500km is nu het kouder wordt nog wel te halen, uiteraard met gebruikmaking van cruisecontrol en de eco stand. De snelheid tussen de 100-110 houden is dan wel nodig. Mevrouw Mercedes houdt een oogje in het zeil en doet suggesties voor snelladers op de route. Waar ik ook blij mee ben is de weergave van de theoretische actieradius en de praktische (gebaseerd op actueel verbruik en rijstijl). Die laatste is tamelijk precies, dat is handig als je niet onderweg maar thuis wil laden. Er zit standaard een verschil tussen de actieradia, en als je het goed doet, wordt dat verschil kleiner. Bij lange ritten op de snelweg is het al regelmatig gebeurd dat deze gelijk zijn aan elkaar.

Ook het Mercedes Me gebeuren kan me wel bekoren, is uitgebreider en beter dan dat van Tesla. Met stemcommando's de auto bedienen en bellen lukt prima. De handgebaren (gesture control) vind ik niks, maar dat zal mijn leeftijd wel zijn :D.

Ik heb in de vorige updates geschreven over het ogenschijnlijk ' zelfstandig' denken van de auto, die dat dan uit in allerlei kreten op onverwachte momenten. Ik vermoed, dat er een soort random-generator in zit die zijn of haar kruit een beetje heeft verschoten. De laatste oprispingen waren bij het wegrijden: ' als dat maar goed gaat". Bleek dat het klepje van het ' stopcontact' van de auto nog openstond. Minpuntje dat je als eerder gezegd dan al de straat uit bent en moet stoppen om het ding dicht te klappen. Daarna heb ik nog iets over het weer gehoord (" het wordt een mooie dag vandaag") en iets over mijn telefoon (" vergeet je smartphone niet!" ) en dat was dom omdat mijn telefoon al aan de auto was gekoppeld. Wel geestig was dat er met Halloween verlichte pompoentjes in het welkomstscherm stonden en er de hele dag herfstbladeren boven de virtuele home knop lagen. Zinloos maar gezellig!

Mijn waardering van het zitcomfort is toegenomen. Het zit heerlijk, gekoeld en verwarmd indien nodig. Ik gebruik ook de massagestoelen regelmatig. Het rijcomfort (luchtvering, 10gr meesturende achterwielen) is voor mij subliem. Verder twee absolute musthaves: de Burmester audio en het Digital Light.
Ik heb nog steeds moeite met de knopjes met haptische feedback. Indien aangeraakt op een verkeerde plek verandert soms de layout van je digitale dashboard. Omdat aan te passen moet je eerst stil staan. Maar daar kom je pas achter als je hebt gemopperd op de Teutoonse Tesla en het de volgende ochtend wel lukt als je het aanpast voordat je wegrijdt.

Ik heb de waardering van de verbruikskosten een ster erbij gegeven vanwege het relatief lage stroomverbruik.

JAARTJE VERDER: DE ZETPILLIN

  • 15.300 km

Bijna een jaar na aanschaf is het tijd voor een terugblik. Geïnspireerd door een andere reageerder op deze site, die de EQS een zetpil noemde, vond ik een leuke bijnaam voor mijn “Teutoonse Model S” : de Zetpil-lin. De Duitse sigaar heeft het goed gedaan maar de hamvraag is natuurlijk of het echt een groot verschil is met de Model S. Qua prijs zeker! Weet ook niet zeker of dat verschil terugkomt in de auto zelf. En dan bedoel ik het volgende. Ik verwachtte een hoger verbruik en ik ben niet teleurgesteld 😮. Zomers relatief klein in de winter echt aanzienlijk. De korte afstanden zullen daar zeker debet aan zijn. De alom geroemde kwaliteit van Mercedes moet nog blijken ( na een aantal jaren) . Tegenvallertjes zijn er ook: handgrepen die niet uit de deur komen door een ontwerpfoutje, vervangen onder garantie. Verder alleen software storingen in de HUD en uitval van schermen. Een enkele keer gebeurd, minder dan bij de Tesla, maar toch. Ik vraag me af of alle assistenten wel werken. De rijbaanwisselassistent werkt naar links vrijwel altijd, naar rechts zelden. In de leen EQE werkten beide vanaf de oprit naar de snelweg.

Net als bij de Tesla geeft de stroomlijn bijzondere resultaten. Het Saharazand hoopt zich op plekken waar de borstel in de wasstraat niet bij kan. Sowieso zorgt de lengte ervoor dat de kont van de auto na de wasstraat een grijze streep houdt in het midden, zoals bij een fietser die zonder achterspatbord rijdt😉. Tot zover het gemopper. De absolute plus is het zitcomfort en - voor mij als senior😇- het rijgedrag. En de audio, spraakassistent en navigatie. Goed bij tesla, beter in deze auto. Ben tevreden maar zie ook de enorme afschrijving: bij import kun je 40-50 k besparen. Zou ik m nog een keer kopen? Ja maar dan tweedehands😌

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.