Mercedes-Benz EQS 350 Luxury Line (2022)

autoreview

Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQS

Signalement

UitvoeringEQS 350 Luxury Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Das beste oder nichts…

Mercedes, das beste oder nichts. Nichts dus.

Dit is een review van een auto die ik besteld heb en die er door Mercedes helaas niet gaat komen. Als je dat geen review vindt, stop dan nu met lezen. Als je benieuwd bent naar mijn verhaal, lees dan verder.

Na 2x een Tesla Model S gereden te hebben (7 jaar en 240.000 km), mocht ik weer een nieuwe leaseauto (EV) uitzoeken. Een nieuwe S en X zijn in Europa helaas al een tijdje niet te bestellen, gelukkig komen er steeds meer alternatieven.

Heb ongeveer alle EV’s in de markt vergeleken, heel breed en alle merken. Met onze behoeften als gezin met 3 kinderen (veel bagageruimte), veel range en bij voorkeur iets bijzonders bleef de EQS350 over. (BMW ix40 kleine actieradius en kleine bagageruimte, BMW ix50 te duur, Porsche Taycan te klein etc). EQE is niet leverbaar in combinatie luchtvering en trekhaak, de bagageruimte is klein en onpraktisch en bij gelijke uitvoering maar 5k goedkoper dan EQS. Model Y viel af want geen luchtvering en niet perse mooi (maar vind hem ook niet lelijk). En zo heb ik van alle EV’s wel een beeld/mening. Nb: dit zijn persoonlijke, subjectieve overwegingen, uiteraard maakt iedereen andere afwegingen.

Heb een proefrit gemaakt in de EQS450+ (die qua prestaties bijna vergelijkbaar is met de 350) en vergeleken met de Model S merk je dat dit toch wel een klasse hoger is: veel stiller, comfortabeler, luxe afwerking etc. Ook de rij hulp systemen werken verfijnder dan de Model S. Invoegend verkeer wordt comfortabeler ‘opgevangen’, rijstrook wissels gaan soepeler. Qua bediening / software is de Mercedes best ok, maar niet zo intuïtief als de Tesla. Ook zitten er allerlei onnodige handelingen in die in een Tesla vanzelf gaan. Dan merk je dat dit nog wel auto 1.0 is, en tegelijkertijd Mercedes 2.0. De ‘gaspedaal’respons is veel trager dan de S en het voelt als een slome auto aan tov. Tesla. Maar hij is meer dan snel genoeg en het potentieel van de Tesla gebruik ik vrijwel nooit. Het regenereren gaat op de maximale stand prettig (one pedal driving), maar de rem voelt dan wel onnatuurlijk aan. Dat zal ongetwijfeld wennen.
Al met al zie ik de EQS als een nieuw icoon/maatstaf vanuit de traditionele industrie en daarmee een nieuwe mijlpaal.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en in april een EQS350 luxury line met premium plus en nog een paar opties besteld voor euro 116k. Wat een mooi vooruitzicht om echt weer iets nieuws, speciaals en bijzonders te gaan rijden!

Begin juli werd ik door de Mercedes dealer gebeld: de EQS 350 wordt uit productie genomen en mijn order wordt gecancelled. De reden die opgegeven werd is onderdelen tekort voor de EQS350. Op mijn vraag waarom de EQE wel als 350 leverbaar is, wat dezelfde aandrijflijn is, had de Mercedes dealer geen antwoord. Ik kreeg 4 andere configuraties die nog binnenkwamen als alternatief aangeboden, maar die waren dermate afwijkend qua configuratie en kleur, dat ik daar niet op ingegaan ben. In de Autoweek configurator zie je ook dat de EQS niet meer leverbaar is. Hij is geïntroduceerd in januari 2022, ik heb besteld in april 2022 en hij is in juni 2022 uit productie genomen. Dat je reeds bestaande bestellingen niet netjes afmaakt, kan ik als klant niet begrijpen. Ik vind dit ook niet passend bij een merk als Mercedes en ben dan ook zwaar teleurgesteld. De 1 ster betrouwbaarheid gaat over het merk, niet de specifieke helaas niet bestaande auto.

Nu blijft binnen mijn afwegingskader de model Y over en na een proefrit heb ik die besteld.

Comfort zeer goed, maar…

  • 2.000 km

Ondanks dat de Mercedes voor mij helaas niet doorging kon ik recent ~1800km meerijden met een collega (en paar 100 km zelf rijden) in de EQS350 naar de wintersport. Na vele buitenlandse Tesla trips nu een keer de vergelijking met deze EQS.

Wat beviel goed:
- Comfort zeer goed: veercomfort, ruimte stilte echt van een hoog niveau
- Bereik en laadsnelheid meer dan voldoende. Met twee stops kom je makkelijk over, bereik makkelijk 400km plus (snelheid tussen 120-150 kmh), laadsnelheid goed genoeg (170kw Max en lang boven de 100kw). Terug om 8:00 vertrokken en pas 13:30 eerste stop (vanwege eerste stuk zonder snelwegen, naar beneden wat extra stroom oplevert en lage snelheid door drukte op de weg). Dit laat zien dat EQS350 meer dan voldoende range heeft, zonde dat ze dit model dat 20.000 goedkoper is dan de 450 die vrijwel niets toevoegt (100km meer range die je eigenlijk niet nodig hebt).

Wat beviel minder goed:
- De software is op dit moment echt waardeloos (in vergelijking met Tesla). Een aantal voorbeelden:
- De software plande geen tussenstops, hij bleef hangen op ‘routeoptimalisatie’. En qua instellingen is de minimale State of charge waar hij op wil aankomen 25%. Ik wil liever tussen 0-10% aankomen. Laadstations zoeken in de navigatie is zeer omslachtig, dus zelf met diverse apps (abetterrouteplanner en Shell recharge app) handmatig zoeken naar laders, beschikbaarheid in de gaten houden, range berekenen; welke halen we wel/niet. Dit doet echt af aan gebruiksgemak. Ook door andere profielen te maken of gast profiel te maken lukte het niet
- Sommige instellingen, zoals de ecostand, moesten we iedere keer opnieuw instellen en onthield hij niet
- De navigatie duurt lang om de route te berekenen en ook tussenstops toevoegen duurt lang, waarbij je op dat moment de route even niet hebt. Bij het wegrijden van een lader duurt het ook even om weer de route te bepalen, dus je moet even wachten of weten waar je heen moet. De instructies zijn onduidelijk weergegeven, waardoor we een paar keer verkeerd gereden zijn
- Als de auto uit staat, kun je niets met het scherm, je moet nog start/stop knop indrukken
- De autopilot werkt over het algemeen goed, inclusief tussen de lijnen blijven. Soms is hij de lijnen kwijt (te zien aan het ontbreken van een groen lijntje), maar geeft daar verder geen enkele (geluids)waarschuwing voor. Daardoor een paar keer onbedoeld van de baan afgeweken. Levensgevaarlijk en je kunt er dus niet op vertrouwen zoals bij tesla (die ook wel fouten maakt, maar dan krijg in ieder geval een waarschuwing)
- De intelligente recuperatie stand is minder intelligent dan je zou verwachten. In start/stop verkeer stop hij heel abrupt en oncomfortabel. Bij bochten laat hij hem uitrollen en remt daarna tijdig voor de bocht. Daarbij schat hij de bocht goed in en remt af tot gepaste snelheid. Hij schatte het echter 2x compleet verkeerd in, waardoor we zelf vol op de rem moesten om de bocht nog te halen. Zou hier dus ook niet op vertrouwen
- Voice control werkt voor geen meter. Hij heeft ons geen een keer goed begrepen. Daarnaast gaat hij meermaals onbedoeld aan wat heel irritant is. ‘Wat kan ik voor je doen? Sorry, dat heb ik niet begrepen’. Je moet dan je gesprek onderbreken anders blijft Mercedes er tussendoor komen.
- Op de snelweg meermaals een bijzonder bordje op het dashboard gezien: verboden in te halen behalve trekkers
- Op een gegeven moment ging de radio vanzelf aan
- Laders zijn er in Duitsland buiten het Tesla supercharger netwerk meer dan voldoende, maar vaak heel weinig stalls beschikbaar (bijvoorbeeld 2), waardoor kans op moeten wachten groter is. 1x hebben we 5m moeten wachten (terwijl er een Kia met 100% soc stond) en toen we terugkwamen stonden er inmiddels 3 auto’s te wachten.

Conclusie
- Qua auto blijft het een fantastische en comfortabele auto en had ik hem nog steeds liever gehad dan de model Y performance die ik nu heb (Daar ben ik overigens zeer tevreden mee, maar is niet zo’n speciale auto in vergelijking tot de EQS). Het is erg jammer en wat mij betreft onbegrijpelijk dat deze EQS350 variant niet meer leverbaar is, want meer dan voldoende bereik en meer value for money dan EQS450. En: man, man, man, wat moet Mercedes zich schamen voor deze software. Ze hebben >10jr kunnen afkijken van Tesla. Het goede nieuws is dat dit dus wel software matig op te lossen is. Ben benieuwd of / wanneer ze dat gaan doen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.