Mercedes-Benz EQS 350 AMG Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQS 350 AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6.900 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Mercedes EQS gebruikservaring
- 12.750 km
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Mercedes EQS 350 AMG-line, waarmee ik nu zo 'n 6000 km heb gereden.
Ten opzichte van diverse Mercedes S-Klasse's met brandstofmotor, die ik heb gehad, is mij het volgende opgevallen :
De electrische EQS is wat langer dan de S-Klasse en heeft ook een duidelijk grotere wielbasis. Verder is de EQS duidelijk een stuk efficiënter (mede door de betere stroomlijnvorm) en heeft een veel beter toegangkelijke bagageruimte door de grote achterklep. De efficiency blijkt vooral uit het verbruik van de EQS, wat hetzelfde is als b.v. een kleine Fiat 500e (bij vergelijkbare snelheden uiteraard). Vooral ook door het vrijwel volledig terugwinnen van de energie bij het afremmen, is het verbruik veel gunstiger dan bij mijn S-Klasse op brandstof. Door deze z.g. recuperatie wordt het grotere gewicht van een EV (voor wat betreft het energiegebruik) vrijwel gelijk aan die een kleine lichte auto.
Wat mij verder opvalt bij de EQS is het rijcomfort door het vanaf stilstand grote koppel van de electromotor, welke altijd geruisloos aanwezig is en ook zorgt voor het volledig ontbreken van schakelmomenten (hoe klein die ook zijn). Verder nog het zeer relaxte 1-pedaals rijden, waardoor het rempedaal vrijwel niet gebruikt hoeft te worden. Wel gebruik ik het rempedaal soms om te zorgen dat de remschijven mooi glad blijven. Ook de stilte in het interieur in de EQS is fijn.
Omdat ik technisch ben ingesteld, kan ik de innovatieve techniek van een EV zeer waarderen. Ja ik heb ook 6 en 8 cilinder auto's gehad, maar ervaar het toch als heel fijn en ontzorgend dat ik niet meer op mijn olie of koelwatertemperatuur let voordat ik het volle koppel van de motor aanspreek. Dat is het "nadeel" als je technisch precies weet wat er gebeurt. Daarom ben ik ook blij dat er nu geen start-stop systeem, geen turbo, geen distributieriem of ketting, geen e.g.r.-klep, geen startmotor, geen V-snaren, geen versnellingsbak enz. meer in mijn auto zitten.
Wat wel (nog) beter kan in de EQS is met name de soms (gelukkig weinig) voorkomende spook-ingrepen van de electronische veiligheids-systemen tijdens het rijden.
Bij mijn keuze voor de Mercedes EQS ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan. Vooraf had ik het volgende wensenlijstje waaraan mijn nieuwe auto aan moest voldoen : 1) een grote actieradius, 2) een laag verbruik (en dat niet alleen voor de kosten), 3) een goed bruikbare en toegangkelijke bagageruimte, 4) 1-pedaal rij-functie, 5) een groot schuifdak, 6) liefst geen SUV (i.v.m. de luchtweerstand).
In mijn zoektocht heb ik zelfs nog met 3 Chineese auto's proefgereden ( o.a. BYD en X-Peng) . Bij de Chineese auto's viel mij op dat er nogal eens sprake was van een zeer beperkte recuperatie (dus geen 1-pedaal functie), korte zittingen en een matig weggedrag.
Mijn voorkeur ging uiteindelijk uit naar een Mercedes EQS 350, omdat deze wat lichter in gewicht is en ook wat lichtvoetiger over de weg gaat dan de EQS 450. Voor mij was de actieradius van de EQS 350 met maximaal zo'n 620km voldoende (de EQS 450 doet met de zwaardere batterij zo'n 100km meer). De EQS 350 is even uit productie geweest, maar is sinds 2024 weer leverbaar.
verbruiksgegevens
- 12.750 km
Ter aanvulling nog mijn verbruiksgegevens :
Het gemiddelde over mijn tot nu toe gereden kilometers, dus winter en zomer tot nu, is 16,7 Kwh/100km. Mijn rit met het laagste verbruik was 14,6 Kwh/100km. Hierbij opgemerkt dat ik altijd in de sterkste recuperatie-stand rij en dat ik bij warmer weer vaak gebruik maak van het open kanteldak in plaats van de airco. Dit dan meestal niet op de snelweg, omdat dat de stilte in het interieur teniet doet. In de EQS gaat het kanteldak automatisch in de laagste stand als de snelheid toeneemt.
Update verbruiksgegevens
- 12.950 km
Op zondag nog een rustig gereden toer gemaakt van 164km. Bij vertrek met tot 100% geladen batterij, gaf de auto een radius van 640km. Na de rit van 164km was hier nog 513km van over, dus 164km gereden en maar 127km verbruikt. De auto gaf een verbruik aan van 13,4 Kwh/100km. Dit lijkt mij een mooie waarde voor een auto van 5,22 meter lang en zo'n 2300kg gewicht. Bij 100% opladen gaf de auto nu een radius van 682km aan. De grotere radius wordt bepaalt door rekening te houden met de afgelopen ritten/rijstijl.
Update gebruikservaring
- 16.000 km
In mijn review van 1 juni benoemde ik de weinig voorkomende spookingrepen van de electronische veiligheids systemen. Deze zijn op gevoeligheid instelbaar in het centrale display. Sinds ik deze op de lage gevoeligheid heb ingesteld, is dit niet meer voorgekomen.
Verder kan ik nog melden dat mijn gemiddelde gebruik over alles (dus vanaf de winter) nu op 15,7 kWh/100km staat. Afgelopen week nog een (hoofdzakelijk) snelweg-rit gereden van 425km. Bij vertrek met 100% geladen batterij, gaf deze een radius te zien van 740km. Op de heenweg met wind mee gaf dit 13,7 kWh/100km en terug met dezelfde wind tegen gaf dit 14,8 kWh/100km. Dus wind-gecompenseerd 14,2 kWh/100km. Hierbij opgemerkt dat ik mij aan de overdag in Nederland geldende snelheid houd.
Voor een forse auto van zo'n 2300 kg leeg, lijkt mij dit een hele mooie waarde.
Update
- 22.000 km
Over de laatste 10.000km (zomer en wintergebruik) heb ik een verbruik van 15,7 Kwh/100km. Hierbij wel opgemerkt dat ik in de winter minder rij dan in de rest van het jaar.
Het blijft bijzonder dat Mercedes niet hoger scoort met de zeer goede EQS. Ze hebben deze volledig als BEV ontworpen, en daar veel vakkennis in gestopt. Het resultaat was de best gestroomlijnde personenauto ter wereld volgens het "One bow-cab forward" ontwerp. Deze BEV is eigenlijk zijn tijd vooruit qua ontwerp, waardoor hij door velen niet mooi of niet prestigieus gevonden wordt. Het gemis lijkt vooral een conservatieve en protserige grille te zijn. Vooral diegenen welke nooit met deze auto hebben gereden zijn het meest negatief. Een nadere kennismaking zou hun de hoogstaande rijkwaliteiten, het hoogstaande interieur (wat nagenoeg gelijkwaardig is aan de Mercedes S-klasse) tonen, verder het zeer goede infotainment/multimedia-systeem met zeer goed werkende spraakbesturing, het lage verbruik (bij normaal gebruik) en de zeer grote bagageruimte, welke via de grote achterklep bijzonder goed toegangkelijk is, de adaptive luchtvering met 4 wiel besturing .Ook zijn er vele positieve reviews.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line | Premium Plus Pakket | Displaypakket | Airmatic | Distronic | Panoramadak | Burmester 3D Audio | Stoelventilatie/verwarming | Head-Up | Sfeerverlichting
- 2021
- 54.736 km

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG Line 108 kWh Premium Plus/ Panoramadak/ HYPERSCREEN/ 21 inch/ Beige leder/ €51.194 ex BTW
- 2022
- 85.010 km

Mercedes-Benz EQS 450+ Exclusive Line 118 kWh
- 2025
- 7.500 km