Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business Solution (2020) #2

autoreview

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business Solution (2020)

Signalement

UitvoeringEQC 400 4MATIC Business Solution
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elektrische Benz

  • 11.000 km

Na terugkeer uit het buitenland wilden we graag elektrisch gaan rijden.
Ruim voor de verhuizing hadden we een Polestar 2 besteld, maar na 6 maanden in de wacht, gebrekkige communicatie en uitstel was ik gaan twijfelen.

Ondertussen een maand in Nederland eens wat rondgekeken naar alternatieven. De Model 3 had ik al proefgereden en viel me niet in de smaak, Mazda MX3 was te onhandig met de ‘suïcide’ deuren achter en kinderstoeltjes. En de Jaguar iPace kon me qua interieur niet bekoren.

Een vriend had al een EQC en was zeer tevreden, echter was deze auto boven budget. …toch maar eens bij de MB dealer binnengelopen in de hoop op een goedkoop demo model. Maar wat bleek, MB had net een goedkopere variant geïntroduceerd die, na wat onderhandelen, binnen budget bleek. En als klap op de vuurpijl kon ik ook nog mijn reservering van de Polestar verkopen.

Na een aantal weken stond de EQC klaar.
Dat ging niet over rozen, want de dealer had maar bar weinig kennis van dit model. En daarnaast verliep er vanalles niet goed in de aflevering qua logistiek.

Na een halve dag wachten bij de dealer op de kentekenplaten die kwijt waren kon ik onderweg, zonder uitleg, met wat bloemetjes.

Daarna eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met de auto gehad, al kwam ik door de gebrekkige uitleg na 6 maanden nog steeds achter nieuwe functies.

—Onderweg

Dit is mijn eerste MB, maar ik ben er zeer tevreden over de wegligging en het rijgenot. Wel voel je het gewicht, vooral in scherpe bochten is het schipperen.
Je kan serieus snel van 0-100, maar sportief bochtenwerk kan ik dus niet aanraden. Zeker niet met passagiers. Maar gewoon dagelijkse snelweg en rustig stadsrijden is geweldig, ben er mee naar Parijs en Denemarken geweest en nog nooit zo uitgerust aangekomen.

Wat hier aan bijdraagt is ook dat de auto fluisterstil is, adhv testritten misschien wel de stilste elektrische auto die er is.

Rijden in de sneeuw en op ijs gaf ook vertrouwen, al had ik niet het idee dat de 4-wiel aandrijving hier iets toevoegde.

Het comfort wordt ook mede mogelijk gemaakt door de sublieme rijassistentie, zowel lane assist als adaptive cruise werken geweldig.
Ik heb slechte ervaringen met de adaptive cruise van Tesla, BMW in de i3 dat ze te agressief reageren, of te veel willen. Het systeem van Mercedes is erg vloeiend en prettig in gebruik, een prettig samenspel tussen chauffeur en computer.

Wel de verkeersbord-herkenning icm adaptive cruise uitgezet, dat ging vaak niet goed (bijv. op de A7 ging hij regelmatig in de ankers bij een 90-bij-nat-weer bord.). Levensgevaarlijk wanneer je 130 rijdt en het verkeer achter je niet verwacht dat je flink vaart mindert.

—Verbruik

Het verbruik viel me alles mee. Maar het is zeker niet de zuinigste. Toch haal ik gemakkelijk de 400km bij 15+ graden, en de 320 bij kouder weer. (realistisch verbruik ligt tussen de 20 en 25 kw/u). Met uitschieters naar 18 bij zomerse dagen, en 27-29 bij vrieskou en winterse omstandigheden.

Wat vooral positief verraste is dat met hogere snelheden het verbruik niet veel toenam. In Duitsland met 150-160 gereden, en het verbruik ging ongeveer 1kw/u omhoog ten opzichte van hetzelfde stuk 100.

—Laden

Laden gaat met 7kw/u, dit is thuis geen probleem, in een nachtje is hij vol. Onderweg bij AC laders wel een beperking, het 2021 model heeft hier overigens geen last van.
Snelladen gaat met 110kw/u, en vooral de laadcurve is erg goed. Omdat acccu’s uit vele losse cellen bestaan loopt de maximale snelheid waarmee ze geladen kunnen worden af naar mate meer cellen volgeladen zijn. Bij de EQC gaat laden zelfs boven de 80% batterij nog relatief snel. Af en toe tijdens het laden kijk ik bij andere auto’s en hierin blinkt de EQC uit. Pas na 95% loopt het sterk terug.

—Interieur en multimedia

Het MBUX multimedia systeem is erg goed. En al is het geen groot tablet, is het intuïtief en snel. Het gaat ook al wat jaren mee en is goed doorontwikkeld. Ook alle bedieningen van cruise tot ruitenwissers zitten op een fijne plek, en er zijn goddank gewone knoppen voor temperatuur!

Interieur is ook dik in orde, al is het een vreemde keuze om de middenconsole in glanzend goedkoop zwart plastic uit te voeren. Je kijkt er één keer naar en het zit vol met krassen.
Stoelen zij comfortabel, al zijn ze voor mij eigenlijk wat te breed en had ik wat meer zijsteun gehad. Ontworpen voor dikke Duitsers denk ik…

Achterbank is verder ruim en met een goed zitpositie voor volwassenen (geen opgetrokken knieën als bij Tesla M3/Kia EV6). (Al hebben daar mijn nog kleine kinderen weinig profijt van).
Achterbak is ruim, met een mooie vlakke laadvloer. Onder de laadvloer is ook veel ruimte voor onder andere de laadkabels, maar ook bijv een paar extra schoenen of lege boodschappentassen. Qua ruimte in een C-klasse valt er niets te klagen, er is geen ruimte opgeofferd in de elektrificatie.

— is er nog wat te klagen?

Jazeker.

- de dealer, ik blijf het gevoel hebben dat die elektrische auto’s maar lastig zijn voor ze. En misschien ook wel die ene particuliere klant.
In het verleden Honda en Mazda gereden en kreeg daar veel vriendelijkere en betere service dan bij MB dealer. Dit is toch vaak beetje mosterd na de maaltijd effect.

- verder moet je ook vaak de knip trekken. Wilt u Apple CarPlay? Betalen. Dashcam softwarematig activeren? Betalen. Goedkoper laden bij IONITY? Betalen. Etc. En het gaat hier bij alles om honderden euro’s. De klant als melkkoe.

Zowel de dealer als het melkkoe verhaal geven dit premium merk een nasmaak.

Andere dingetjes?

- geen frunk, gemiste kans
- favoriete rijmodi wordt niet onthouden
- je kan niet volledig one-pedal rijden, auto blijft rollen.
- 7 kw/u lader op 2020 model
- bijgeleverde AC laadkabel is stom kort.
- geen draadloze CarPlay mogelijk

Conclusie:

Het is naar mijn mening de beste luxe elektrische SUV op de markt. Beter dan de elektrische Audi’s. Veel goedkoper dan de Model S, iets kleiner, maar vele malen comfortabeler en fijner qua interieur. (Maar minder range).

Hij is comfortabeler, beter afgewerkt en ruimer dan bijv. de Volvo/Polestar, voor €5-€10k meer afhankelijk van de uitvoering.

— Zou ik hem vandaag weer kopen?

Lastig, er is veel moois beschikbaar, bijv de Kia EV6 of de Skoda Enyaq/VE ID4. Maar eerlijk gezegd waardeer ik het comfort en interieur van de EQC enorm, en ik weet dat ik die niet bij KIA/Hyundai of VW ga vinden.

Denk uiteindelijk dus wel.
Tot misschien een Japans merk als Mazda of Honda een kwalitatieve en comfortabele optie op de markt zetten. Kan ik ook eindelijk weer naar een fijne dealer met echte service ;).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.