Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business AMG (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQC 400 4MATIC Business AMG |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 40.186 km |
Bijna perfecte auto
Onze vorige Private Lease auto was een PEUGEOT 3008 GT-LINE 1.6 E-THP 165 met alle denkbare opties.
In mei 2020 liep het 3- jarige leasecontract af. Als autoliefhebber ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe lease auto. Nadat ik een aantal hybride auto's hadden bekeken o.a. de PEUGEOT 3008 PREMIERE PACK HYBRID4 300 en de DS DS7 CROSSBACK E-TENSE 300 4X4 SO CHIC ben ik meer en meer geïnteresseerd geraakt in het elektrisch rijden.
In het hogere segment (SUV) waren er op dat moment een aantal kandidaten binnen mijn budget:
Audi E-tron 50
Jaguar I-pace
Mercedes EQC
De Jaguar I-pace viel al meteen af door zijn design zowel van binnen als van buiten viel hij tegen.
De volgende was de Audi E-tron 50, de testrit was prima alleen de buiten afmetingen (erg groot) en de range (336 km WLTP) vielen tegen .
Als laatste een proefrit in de EQC, wat een heerlijke auto, erg mooi model, mooi afgewerkt, redelijke afmetingen en een redelijke range (404 km WLTP).
De EQC heb ik besteld in AMG uitvoering en in de prachtige kleur designo hyacintrood metallic met alle denkbare opties.
10 juli 2020 kon ik de auto ophalen, wat is hij prachtig.
16 maanden verder
- 16.000 km
Trots:
Ik heb in de afgelopen tijd veel positieve reacties gehad op het design (AMG line in en exterieur in combinatie met de 19 inch vijf-dubbelspaak lichtmetalen AMG velgen) in combinatie met de kleur.
De eerste ritten:
In het begin was elektrisch rijden wel even wennen. Een van de eerste lange ritten, 380 km heen en terug met 4 personen was een billenknijper. De navigatie was voor de terugrit ingesteld en gaf aan dat de te rijden afstand 190 km was, de capaciteit van de accu gaf aan dat er nog 210 km zou kunnen worden gereden. Onderweg stelde het navigatiesysteem telkens andere routes voor om zo doende de accu bij te laden. Ik heb al deze aanwijzingen genegeerd (en later ook het vinkje voor deze optie uitgezet) en ben de ingestelde route blijven rijden die de auto in het begin van de rit aangaf. Toen ik thuis aankwam zou ik nog 22 km kunnen rijden. Na een aantal van deze ritten heb ik vertrouwen gekregen in de data (afstanden) die de systemen aangeven, deze zijn mits je constant rijdt voor wat betreft o.a. rijhulpsystemen, airco, snelheid (100km/u), optrekken en afremmen nagenoeg altijd correct.
Verbruik:
Het verbruik en de kosten hiervan hou ik bij in de verbruiksmonitor. Dit behoeft enige uitleg en ik zal hier in een latere review uitgebreid op terugkomen.
Het rijden
- 17.000 km
De overstap naar elektrisch rijden is geweldig en ik denk dat eenieder die deze stap heeft gezet dat kan beamen. Ook na een lange rit in de EQC stap je relaxed uit, hij is super stil (warmte en geluidswerend glas dragen hier extra aan bij) ook bij hoge snelheden, zeer snel, comfortabel geveerd en stuurt heerlijk. Het comfort is prima in orde en wordt beduidend verhoogt door de automatische stand die je met de flippers aan het stuur kan activeren waardoor de auto automatisch zijn snelheid aanpast aan de actuele verkeerssituatie (bochten, kruispunten, rotondes en andere verkeersdeelnemers). Nadeel is dat hij in de automatische stand bij het afremmen niet geheel tot stilstand komt. Dat afremmen tot stilstand doet hij alleen indien ook de cruise control aan staat.
Comfort verhogend zijn verder de head up display die geheel naar wens kan worden ingesteld qua getoonde info en afgesteld kan worden in hoogte, breedte en helderheid. De stoelen zijn eindeloos instelbaar en zitten geweldig goed ook in combinatie met stoelventilatie, verwarming en uitgebreide massage functie.
Minpuntjes bij het rijden zijn er ook. Je merkt bij het rijden in bochten dat de auto behoorlijk zwaar is en wat meer overhelt dan je zou verwachten van een Mercedes.
Bij het plotsklaps remmen merk je dat er behoorlijk wat gewicht tot stilstand moet komen. In het begin is het een aantal maal voorgekomen dat de auto nagenoeg niet reageerde op het rempedaal en dat ik dit behoorlijk hard moest indrukken om de auto op tijd te laten stoppen. Dit probleem heb ik gemeld bij de dealer die hierop acuut reageerde en een werkafspraak inplande. Nadat de auto is nagekeken is het euvel verholpen. Bij navraag werd niet ingegaan op de vraag wat er nu eigenlijk niet goed was met de remmen.
Wat kan beter
- 17.000 km
Laat ik nogmaals beginnen te zeggen dat het een fantastische auto is maar dat er (altijd) wel punten zijn die ik anders zou willen.
Indien je in het navigatiesysteem kiest voor de lijst met laatste bestemmingen laat deze de 2 laatste bestemmingen zien. Wil je meer bestemmingen zien dan zie je niet de meest recente laatste bestemmingen maar de eerste opgeslagen laatste bestemmingen. Hierdoor ben je eerst een tijd aan het scrollen voordat je bij de meer recentere bestemmingen bent.
Wij wonen in een omgeving met veel bomen. In de herfst vind ik de bladeren van deze bomen onder de motorkap (zie foto)
In een donkere omgeving is er te weinig verlichting bij het CSS (Mennekes) stopcontact van de auto.
Bij het laden van de auto in een eenrichtingsweg komt het regelmatig voor dat de laadpaal zich aan de linkerzijde van de auto bevindt. (zie foto) Aangezien de laadopening aan de rechterachterkant van de auto bevindt steekt het afdekklepje dan te ver weg van de auto zodat dit makkelijk geraakt kan worden door een buitenspiegel van een voorbijrijdende auto of door een (brom) fietser. De laadaansluiting aan de voor of achterkant van de auto zou beter zijn.
Onder de motorkap zijn er zoveel componenten van de auto aanwezig dat er geen plek meer is voor een frunk.
Voor wat betreft de hulpsystemen is er nog wel het een en ander te verbeteren. De optie van het overnemen van de snelheid die wordt aangegeven zal ik nooit meer aanzetten omdat deze ervoor zorgt dat de auto soms abrupt afremt omdat hij bijvoorbeeld de snelheid van een bord wat bedoeld is voor een andere weg overneemt met alle gevolgen van dien. Ook borden waarop 2 snelheden staan aangegeven worden vaak verkeerd gelezen. Ik vind ook dat de auto soms te abrupt ingrijpt indien je bijvoorbeeld te dicht bij een streep (al dan niet onderbroken) op de weg komt. De afstand assistent heb ik altijd op de minimale afstand staan omdat anders indien ik aan het inhalen ben steeds auto voor mij invoegen. Al deze laatste zaken die te maken hebben met het autonome rijden van de auto kan je ook gewoon uitzetten of anders instellen en de onvolkomenheden van deze systemen komen zeker niet alleen bij Mercedes voor.
De bediening van de hulpsystemen in de auto kan voor wat mij betreft op te veel plaatsen en manieren (stuur, touchscreen, touchpad, diverse knoppen en stem) beter is het voor mij om één bediening te hebben die goed functioneert. Hierdoor leer je de auto veel sneller te bedienen.
Ook het aflezen van de informatie kan op te veel plaatsen. Voor mij zou tijdens het rijden alleen het head up display voldoende zijn.
De auto zou beter voorzien kunnen zijn van een luchtvering voor een nog betere wegligging.
De ruimte onder de vloer van de bagageruimte is zeer onpraktisch ingedeeld. Het zou praktisch zijn dat de kofferruimte groter gemaakt kan worden door een verstelbare bodem, deze kan dan ongeveer 10 cm te zakken.
Het is praktischer indien de bodem van de auto vlak zou zijn.
Voor de voorwielen zit een klein soort spatbordje dat bij sommige (hoge) verkeersdrempels het wegdek raakt wat een vervelend geluid geeft in de auto.
Conclusie
- 40.186 km
Vandaag hebben wij de auto ingeleverd.
Als je alleen maar op de autosnelweg rijdt is dit een comfortabele auto. Indien je echter door de stad of binnenwegen rijdt dan merk je dat deze auto erg zwaar is waardoor in bochten de auto meer dan normaal overhelt en elke drempel aanslag is op je ruggenwervel.
We zijn ervaring rijker geworden wat betreft het elektrisch rijden. Alle WLTP berekeningen ten spijt (0,216 kWh/km kan ik alleen maar concluderen dat de auto erg veel elektriciteit verbruikt.
De berekeningen is gebaseerd op het aantal kWh dat ik heb geladen afgezet tegen het aantal km dat ik heb gereden over de afgelopen 3 jaren.
11702 kWh : 40186 km is 0,29119 kWh/km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Luxury 80 kWh [ Adapt.cruise Schuifdak Sfeerverlichitng ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57661565/0-ced108bef8ce7da4c293dc7fbc26ff9e.jpg)
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Luxury 80 kWh [ Adapt.cruise Schuifdak Sfeerverlichitng ]
- 2020
- 111.045 km

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC AMG Line 80 kWh Rijassistentiepakket schuifkanteldak, stoelen met memory, Head-up display
- 2023
- 16.742 km

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC 408 PK Premium Plus 80 kWh, Panorama Dak, Burmester, 21 inch, LED
- 2020
- 114.283 km