Mercedes-Benz EQB 250+ Business Solution AMG (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | EQB 250+ Business Solution AMG |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 5 km |
| KM-stand laatst | 5 km |
Een positieve start
- 5 km
Naar mate je ouder wordt lijken de jaren sneller te gaan. Iemand heeft me eens verteld dat dat te maken heeft met het feit dat je minder nieuwe spannende dingen ervaart in het leven. Het zou kunnen, maar eens in de 4 jaar mag ik weer een spannend moment meemaken op autogebied als de leaseauto weer aan het eind van het contract gekomen is. Ditmaal was de Kia Proceed al weer 4 jaar oud en wilde de lease maatschappij ’m graag weer terug hebben.
Begin dit jaar was het tijd om een andere auto uit te gaan zoeken en dat viel niet mee deze keer. Mijn Oostenrijkse werkgever was de laatste 18 jaar altijd heel veel vrijheid gegeven in autokeuze. Er was uiteraard een budget en het mocht niet Chinees zijn, maar voor de rest mocht ik elk merk kiezen.
Deze keer was het anders. Door samengaan met een andere divisie was er ook een ander lease beleid ingevoerd. De keuze voor een nieuwe auto was nu beperkt uit 6 merken: VW, Audi, BMW, Mercedes, Skoda en Volvo….de puzzel kon beginnen.
De voorkeur was een EV. Na eerder een EV gehad te hebben, viel de Proceed op benzine toch tegen. En EV is qua rijden meer naar mijn smaak. Een Hyundai Ioniq Electric Premium doet dienst als tweede auto in ons gezin en daar rij ik na 8 jaar nog steeds met plezier in. De nieuwe EV moest in ieder geval een gezinsauto zijn met genoeg ruimte met regelmatig 2 pubers op de achterbank.
Als EV kandidaten binnen de merk keuze kwamen de volgende modellen voorbij:
• BMW iX1: te klein voor de prijs. Ik ben zelf maar 1,73 meter lang, maar zelfs als ik de bestuurderstoel op mijn lengte instelde, had ik moeite om uit de auto te stappen vanaf de achterbank. Dat gaat dus niet werken met een puber die nu al 1,82m meet. Daarnaast vond ik de BMW best wel duur voor wat je krijgt.
• Volvo EX30: Te klein en niet naar mijn smaak. Ik vind auto’s met centrale schermen zonder bestuurders display niet fijn.
• Volvo EX40: spreekt me niet aan.
• VW ID3: Never nooit niet. Altijd al een lelijke auto gevonden, zeker het interieur.
• VW ID4: Een aardige optie
• VW ID7: Mooie auto, maar prijzig. Op moment van keuze nog maar één uitvoering verkrijgbaar.
• Skoda Enyaq: Een goede optie
• Skoda Elroq: Lijkt op papier aan de wensen te voldoen, maar nog niet in het echt beschikbaar op moment van keuze maken. Ik wil een auto wel eerst in het echt zien en rijden.
• Mercedes EQA: Een goede optie, maar net wat te klein achterin
• Mercedes EQB: De beste optie die voldeed aan alle wensen.
Een belangrijk punt bij mijn keuze was de actieradius. Voor mijn werk moet ik een paar keer per jaar naar Oostenrijk of het zuiden van Duitsland. Daarmee vallen alle auto’s met een kleinere accu uit de keuze lijst en moest de minimale WTLP range 400-450 km zijn.
Als ik dan de VW ID4, Skoda Enyaq en Mercedes EQB naast elkaar zette en alle opties, actieradius, ruimte aanbod, lease budgetten en bijtelling kosten vergeleek, dan voldeed de Mercedes EQB aan alle wensen. Tot mijn verbazing was de Mercedes de goedkoopste auto van de drie, zowel in lease kosten als in de bijtelling. De VAG merken rekenen behoorlijke prijzen voor opties die bij de EQB in AMG uitvoering standaard zijn (bijv. een warmtepomp of een panorama dak).
In januari een proefrit gemaakt met een EQB 250 luxury line (uitvoering van voor de facelift) en dat beviel prima. In februari de knop definitief doorgehakt en een EQB 250+ business solution AMG in het zilver besteld.
Na de bestelling begon het 9 maanden wachten en op 21 november was het eindelijk zover. De Mercedes sleutels mocht ik in ontvangst nemen en de eerste echte kilometers met de EQB afleggen.
De eerste kennismaking was goed. Ik had de EQB nog niet in het echt in de zilveren kleur gezien, maar was positief verrast over het uiterlijk. Naar mijn smaak een stuk mooier dan in het zwart of wit, zoals je ze vaker tegen komt.
Het interieur is heel mooi en netjes afgewerkt. Hiervan had ik al wat voorkennis door mijn collega die een EQA 250+ AMG heeft. De interieurs zijn zeer vergelijkbaar.
Op sommige punten (onderaan de deur bijv.) zit wat hardere plastic, maar over het algemeen voelt het materiaal fijn aan. In een AMG uitvoering zit een wat dikker stuur en dat voelt prettig aan.
Mijn familieleden zijn blij met de enorme ruimte op de achterbank. De Kia Proceed werd wat krap voor de pubers, maar de EQB heeft zeeën van ruimte voor de benen.
De opties op de AMG zijn prima en maken de auto al behoorlijk compleet. Ik heb een paar extra opties gekozen: een trekhaak (elektrisch), verwarmd stuurwiel en adaptive cruise control. Eerlijk gezegd verbaasde het me wel dat adaptive cruis control en een verwarmd stuurwiel niet standaard waren, maar Europese merken houden er soms een rare keuzes van opties op na in vergelijk met Aziatisch merken.
De eerste indruk over het rijden met de EQB bevalt tot nu toe goed. In een paar dagen nog maar 350 km gereden, dus echt een goed beeld van verbruik en rij eigenschappen kan ik nog niet geven. Maar ik zal in de loop van de tijd wat ervaringen delen. Wel is het even wennen om in zo’n hoge auto te rijden. Dit is mijn eerste SUV en als je uit een lage Kia Proceed komt, is het wel een flink verschil qua zithoogte. Maar onprettig vind ik het niet. Het comfort is wel een stuk beter dan in de Proceed, die kon nog wel eens stuiterig en rumoerig zijn op slechter wegdek en brugrichels. De EQB glijdt over de weg.
Het begin is positief en ik kijk uit naar mijn testrit voor de komende 4 jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz EQB
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz EQB 250+ Business Solution AMG 7pers. 71 kWh Accu | Panorama - Schuifdak | Head-Up Display | 360° Camera | Burmester Surround Sound | Memorystoelen | Apple Carplay & Android Auto | DAB+ Radio
- 2025
- 1.750 km

Mercedes-Benz EQB 250+ Business Edition AMG Line 71 kWh | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent | Spoorassistent | Stoelverwarming | Spiegelpakket | Nightpakket
- 2023
- 282.805 km

Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line | Pano | Leder | Cruise |
- 2023
- 25.322 km
Lees ook

Zo ver komt de Mercedes-Benz EQB in de praktijk

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 250 heeft aanzienlijk groter rijbereik

Deze Opel Corsa is nog zeldzaam strak - Liefhebber gezocht

