Mercedes-Benz EQB 250+ Business Line (2024)

autoreview

Mercedes-Benz EQB 250+ Business Line (2024)

Signalement

UitvoeringEQB 250+ Business Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst33.041 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EQB de meest ondergewaardeerde electrische auto.

  • 7.000 km

Keuze auto.
Ik heb bij de keuze van een nieuwe elektrische auto alle elektrische auto’s vergeleken tot een bedrag van 60.000 euro op stoelhoogte (tov vloer), verstelbaarheid van de stoel, instaphoogte en instap. Dit omdat ik af en toe veel last van mijn rug heb. Dan is zit zowel als instap erg belangrijk. Tevens heb ik een aantal KO criteria gebruikt: bereik van minimaal 450 km wltp, de accu moet kunnen voorverwarmen voor het laden en laadtijd van ongeveer 30 minuten van 10-80 %. Dan eindigt weliswaar de ID-Buzz qua stoelhoogte op plaats 1 maar qua bereik valt die af (en onhandige afmetingen). Vervolgens is de Mercedes EQB 250+ modeljaar 2024 de best scorende auto op zowel zithoogte (tot 37 cm) als instap. Alle andere auto;s zoals Tesla model Y, ID4, BMW IX1, ID7, Volvo ex40, Skoda Enyac ev, de nieuwe Ford Explorer, de nieuwe Renault Scenic, zitten lager, of hebben een matige instap.

Dealer ervaring.
Helaas was dit zoals verwacht geen top ervaring. Als je een auto inruilt wordt je een handelswaarde voorgespiegeld die beduidend lager ligt dan de ANWB handelswaarde is. Er wordt weliswaar geopperd dat dit markt conform is omdat het via een actueel veilingproces loopt, maar dit is in de praktijk zeker niet in het voordeel van de klant. Het ontzorgt alleen de dealer...Ik heb uiteindelijk mijn vorige auto zonder veel moeite zelf aan een handelaar verkocht en zodoende enkele duizenden euro’s bespaard op de aanschaf van de EQB.

Gebruik
Eerst even wat kleine negatievere puntjes/ lichte irritaties gevolgd door mijn positieve ervaringen.. Deze versie heeft een routeplanner en kan telefoon koppelen. Dit werkt prima. De EQB heeft echter ook een software matige optie van android auto / apple car play, maar die heb ik nog uit staan. Desondanks kun je wel vanuit de stuurbediening een whatsapp versturen maar ontvang je de melding van ontvangen bericht niet van het mbux systeem. Ik vindt het dan ook zeer jammer dat voor een (tegenwoordig) standaard optie van andere auto’s betaald moet worden. Misschien dat ik deze later alsnog aan zet.
De sleutel heeft te gevoelige knopjes waardoor ik al een aantal keren mijn auto met opstaande achterklep aantrof omdat blijkbaar tijdens het gaan zitten met sleutel in je zak de knopjes aangeraakt worden. Dit heb ik nooit gehad met andere auto’s de afgelopen 10 jaar.
Het mbux digitale display: je vindt makkelijk je weg, behalve voor specifieke opties. Veel mogelijkheden om handige gegevens te tonen, toch zijn ze niet altijd handig te combineren in 1 overzicht. Ik ben een ervaren elektrische rijder en mis overzicht van de meest gebruikte gegevens (huidig verbruik, gereden aantal km sinds start, of je bovengemiddeld verbruikt of niet ). Nu is bijvoorbeeld het % motor vermogen altijd zichtbaar hoewel dit totaal onnuttig is om te weten. Die zou je moeten kunnen vervangen. Wat dat betreft is de basis weergave van de Opel Ampera-e een beter overzicht. Alles in 1 overzicht wat belangrijk is.
Ook zitten er helaas toch nog touch gevoelige swipers op het stuur. Die werken voor mij niet altijd goed / slecht omdat ik erg droge handen heb. Jammer, maar dit is geen reden om de auto niet te gebruiken. Voor geluidsvolume is gelukkig ook nog een draaiknop op de middentunnel die wel handig werkt.
De routeplanner werkt dynamisch op file meldingen en is goed. Wel heeft het soms ongewenst gedrag: er wordt soms voorgesteld om een afslag te nemen en direct weer de autosnelweg op te rijden hoewel er gewoon rechtdoor gereden kan worden. Dit kun je helaas niet blokkeren cq heb ik nog niet gevonden. Ook kun je dit niet melden (zoals wel bij vele andere routeplanners). Zeer onhandig. Toch werkt de routeplanner verder goed en is duidelijk.
Het glazen dak is erg fijn in gebruik en kan naar behoefte verduisterd worden met zonwering.

Het rijden is érg goed en kan eigenlijk niet genoeg positief benadrukt worden. Zeer stil. Geen bijgeluiden. De zit erg goed en traploos instelbaar in hoogte en zithoek. Rijstand heb ik op economisch of comfort in combinatie met hoge recuperatie. De recuperatie werkt dynamisch: gas licht los dan zeil je, laat je het verder los remt hij steeds sterker af. Ik was one-pedal drive gewend die vrij snel afremt. Dit benadert one-pedal drive en is zelfs handiger. Wel even opletten dat je op het eind alsnog even het rempedaal in indrukt, hij blijft anders voortkruipen. Absoluut een zeer goede balans! Ik rijd dan ook elke dag weer met veel plezier in de EQB en zit eigenlijk met een glimlach op achter het stuur.
De achterbank is voor volwassen middelmatig (hoogte zou hoger kunnen en de hoek schuiner) maar dit is nog niet storend. Ook heeft men voldoende beenruimte en voetruimte. De achterbak is niet erg groot maar zeker acceptabel.

Verbruik
De EQB 250+ is een zuinige elektrische auto ondanks dat het een SUV is. In de (koude) ochtend gebruikt hij altijd wat meer energie waarschijnlijk omdat de auto naast interieur ook de batterij opwarmt.Ik heb er nu 7.000 km mee gereden sinds begin mei en heb er vooral op autosnelweg mee gereden overdag, af en toe ‘s-avonds. Zowel bij normaal weer als regen en harde wind. Qua buiten temperatuur schommelde dit van 5 graden tot 23 graden.
Het gemiddeld verbruik (volgens de board-computer) over de eerste 7000 km is 15,2 Kwh per 100 km. Met name op langere ritten (en natuurlijk warmer weer) is hij zuinig te rijden. Vaak begint de auto rond 16-17 kwh/100 en eindigt een rit met een gemiddeld van 15,2 tot 15,4 over de gehele afstand. Desondanks haal je de WLTP waarde net niet. Normaliter is het bereik tussen 475 en 490 km (bij 100 % lading) wat net iets minder is dan de WLTP.
Dat vindt ik zeker niet slecht. Vergeleken met mijn vorige elektrische auto (Opel Ampera-e met 60/64 Kwh accu) is het verbruik zelfs net iets beter.

Ik denk dan ook dat de EQB 250+ door bladen als Autoweek etc. sterk ondergewaardeerd wordt en eigenlijk genoemd zou moeten worden bij de top.

Kleine update

  • 14.223 km

Hierbij een kleine update.
Ik heb de auto nu 14.000 km en ondanks het hogere verbruik op de vakantie door een hogere snelheid toch nog steeds een gemiddelde van 15,2 Kwh per 100 km over totale afstand. Zeer netjes.
ik verwacht dat de komende maanden het verbruik omhoog gaat, met name doordat de auto gedurende de eerste 20-25 km de auto en accu opwarmt waardoor onder 10 graden dit een duidelijk hoger verbruik tot gevolg heeft. Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat houden.

Update na winter

  • 33.041 km

We zijn weer een half jaar verder en kunnen nu ook de winter ervaring delen, met name het verbruik.
Zoals verwacht verbruikt de auto in de winter aanzienlijk meer. Mijn vorige auto verbruikte ongeveer 22 % meer in de winter, de mercedes verbruikt zeker 25 % meer dan in de zomer.
Over de gehele winter (meer dan 16.000 km) is het gemiddelde verbruik 20,3 kwh per 100 km. Deze winter waren erg veel koude (en grijze) dagen.
Net als in de zomer heb ik weinig korte stukjes gereden. Vaak meer dan 60km enkele reis. Dit vertaalt zich natuurlijk ook in redelijke waarden omdat natuurlijk de eerste 25 km de auto altijd meer verbruikt (door verwarming etc).
De auto kent bepaalde "verbruikspunten" bij koude start: onder de 5 graden (cq bij vorst) stijgt het verbruik tot boven de 21 kwh/100km, vanaf 7,5 graden tot zo'n 12,5 graden verbruikt de auto 19,3 kwh/100 km en daarboven minder.
Nu we in maart overdag weer hogere temperaturen na een koude nacht hebben, zie je ook het dagverbruik gelijk dalen en haal je op grote afstanden over de gehele dag gemakkelijk 18 kwh/100 km.
Qua overige ervaring kan ik zeggen dat dit zeer positief blijft. Wel heb ik nog steeds kleine issues met de navigatie. Bij bepaalde plaatsen wil de auto van de autosnelweg af en er gelijk weer op, met name afslag Oirschot. Dit ondanks alle updates van kaarten en navigatiesoftware. Dit blijft hinderlijk. Goed opletten dus.
Ook denkt de auto dat ik bij het inplannen van een route altijd meer ga verbruiken over de gehele route dan dat ik werkelijk doe cq mijn boordcomputer verwacht aan bereik te hebben.
Het zou prettig zijn als de navigatie leert van de rijstijl van de gebruiker en realistischere waarden hanteert. Voordeel is wel: de auto is nooit te laat met inplannen van een laadstation. Gelukkig corrigeert de auto dit gedurende rit vanzelf door nieuwe laadstations voor te stellen, al is dit redelijk laat.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.