Mercedes-Benz EQB 250 Business Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQB 250 Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 1.600 km |
Levering
- 7 km
Na ruim zes maanden te hebben gewacht, werd vandaag ein-de-lijk onze EQB 250 Business Line geleverd.
Dat was ook hoogtijd want onze toenmalige auto was steeds vaker aan onderhoud toe en de airconditioning weigerde steevast dienst zodra het kwik boven de 20 graden steeg.
De keuze voor deze electrische variant van de GLB was snel gemaakt; omdat wij drie kleine kinderen hebben die alledrie nog in een autostoel zitten, wilden wij graag een auto met een derde zitrij - en het liefst natuurlijk ook iso-fix punten op de deze extra rij stoelen.
Daarnaast ligt het dak van ons huis vol met zonnepanelen en staat er bij ons op de oprit een laadpaal (beide overgenomen van de vorige bewoners) dus wisten we al vrij snel dat we op zoek wilden gaan naar een EV die van deze zaken gretig gebruik kon gaan maken.
Met deze wensenlijst in het achterhoofd zijn we dan ook gaan zoeken en kwamen er vrij snel achter dat er helemaal niet zo veel te kiezen was.
We hebben nog een proefrit gemaakt in de Skoda Enyaq IV en de Tesla Model 3/Y (zeker met de gedachte dat die derde zitrij in de Model Y wel snel zou komen) maar telkens bleven we steken op het ontbreken van de derde zitrij. Nadat we - om de Tesla een eerlijke kans te geven - nog bij een bevriende Model 3-rijder hebben geprobeerd om drie kinderstoeltjes op de achterbank te persen, gingen we vermoeid, bezweet en met pijn in de rug naar de lokale Mercedes Benz-dealer omdat niet lang daarvoor de electrische variant van de 7-zits (optioneel) GLB was aangekondigd.
Los van de beleving die een "traditionele" showroom-bezichtiging toevoegd, waren we ook al snel onder de indruk van de kwaliteit van de auto en met name de algehele indruk van het interieur.
We moesten nog een paar weken wachten voordat er een model beschikbaar zou zijn voor een proefrit maar nadat we er eenmaal in hadden gereden, waren we er van overtuigd dat dit onze nieuwe auto zou moeten worden.
In eerste instantie waren we van plan om de vierwielaangedreven 300-versie aan te schaffen maar een dag voordat we de bestelling wilden plaatsen lazen we op AutoWeek dat de 250-versie van de EQB er aan zat te komen. Omdat we niet op zoek waren naar een race-auto (vrouw en kinderen worden al ziek als we te snel de oprit afrijden) en de voorwielaandrijving wilden we ook wel voor lief nemen gezien zowel de actieradius hoger was dan bij de 300 en - want Nederlanders, het belangrijkste - het prijskaartje 10.000 euro lager lag.
Het enige dat we nog moesten doen was een aantal opties kiezen. Iedereen die ooit een nieuwe Mercedes heeft gekocht, weet waarschijnlijk wel hoe ontzettend omslachtig dat proces is: Selecteer je een optie, wordt er automatisch een pakket toegevoegd - maar daarin zit weer overlap met een andere optie en/of pakket die je al eerder hebt gekozen, enzovoorts, enzovoorts.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de derde zitrij, stoelverwarming, alarm, en smartphone integratie - dat willen Android Auto en Apple Carplay.
We hebben er bewust voor gekozen om geen adaptive cruise control of andere intelligente rijhulpsystemen als optie te nemen omdat we vaak horen over frustraties met deze systemen.
De levering was een leuke ervaring en na een klein uurtje reden we voorzichtig van het terein van de dealer af. De komende weken en maanden zullen we flink wat kilometers maken en zal deze review bijwerken.
De kop is eraf
- 1.600 km
De eerste 1.500 kilometers zitten erop en dat waren ook 1.500 prettige kilometers.
Ik zal de postieve en wat minder postieve kanten hieronder puntsgewijs benoemen.
Allereerst, de positieve punten:
- Het comfort-gehalte is werkelijk subliem. Nu was het verschil tussen onze vorige auto (Franse MPV) en de Mercedes EQB op zichzelf al enorm maar de totale beleving en rijgedraag schreeuwen (of eigenlijk: fluisteren) comfort. Het onderstel is ontzettend comfortable en zoeft als het ware over de weg, daarnaast zitten de stoelen heerlijk en werkt alles zoals je verwacht dat het werkt: geen complexe menustructuren om de temperatuur aan te passen, geen vreemde hendels achter het stuur om muziek af te spelen en de het infotainment-systeem kan op verschillende manieren worden bestuurd (aanraakscherm, touchpad op het middenconsole, touchpads op het stuur, of door middel van spraak).
- Ondanks dat wij voor de lichtste versie (250) zijn gegaan, is de auto meer dan snel genoeg en hoewel-ie wordt aangedreven door de voorwielen, zijn er meer dan genoeg paardenkrachten (en koppel) beschikbaar voor een snelle inhaalmanoeuvre - of gewoon wanneer de situatie dat toelaat.
- De derde zitrij biedt voldoende ruimte voor onze twee oudste kinderen. Omdat ook op de derde zitrij isofix-punten aanwezig zijn, kunnen we daar prima een kinderstoel kwijt en kunnen de kinderen via de (automatische) achterklep bij de derde zitrij komen.
- De app werkt zeer goed en biedt veel opties. Hoewel ik daarover ook nog een iets minder postief puntje heb (zie lijst hieronder), vind ik de app tot op heden ook echt een toegevoegde functie.
Dan nog wat minder postieve punten:
- Laadkabels opbergen is echt een drama. Hier zie je goed dat deze auto een aangepaste GLB is waarvoor laadkabels oorspronkelijk nooit relevant zijn. Los van het feit dat je de twee laadkabels netjes in een opbergtas krijgt geleverd, voelt het terugstoppen ervan hetzelfde als een natte tent terug in de tentzak stoppen: haast onmogelijk en gaat vaak gepaard met een hoop gevloek. Als je ze dan uiteindelijk in de tas hebt gekregen (of de kabel gewoon los in de auto wilt leggen - wat veel realistischer is) is er nergens een aparte opbergruimte voor de kabels. Er is geen frunk en het vakje onder de achterklep is - natuurlijk - net te klein voor de kabel.
- Ik word regelmatig en op willekeurige momenten uitgelogd uit de app. Op zich is het geen ramp om opnieuw in te loggen door middel van two-factor authentication maar het betekent natuurlijk ook dat we geen meldingen krijgen over de laadstatus of - belangrijker - de botsdetectie.
- Het laatste punt gaat meer over de bestelling. Vanwege het eerdergenoemde cryptische optie-systeem van Mercedes en de vaak onduidelijk omschreven configuratie op het bestelformulier was (en is) het voor ons vaak onduidelijk wat nu wel of niet besteld hebben. Dingen die we dachten te hebben besteld, bleken dus toch niet te zijn wat we vooraf dachten en andersom ook, dingen we niet dachten te hebben besteld, bleken toch standaard te zijn. Enfin, dit is natuurlijk niet 100% de schuld van Mercedes en hadden we hier zelf ook wat alerter op kunnen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQB 250+ Business Solution AMG 71 kWh Accu | Panorama - Schuifdak | Trekhaak Wegklapbaar | Memorystoelen | Apple Carplay & Android Auto | Burmester Surround Sound | Head-Up Display
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz EQB 250+ AMG Line LIMITED 71 kWh
- 2025
- 1.000 km

Mercedes-Benz EQB 250+ ,AMG, Automaat, Navigatie,Dode Hoek,PDC, Trekhaak,
- 2024
- 1.864 km