Mercedes-Benz EQB 250+ AMG Line (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQB 250+ AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 26.500 km |
Comfortabele family cruiser
- 6.200 km
Mercedes biedt met de EQB iets unieks; het is een van de weinige elekrische 7-zitters onder de 70k EUR die in NL te koop is.
Deze auto betreft de upgrade die sinds begin 2024 wordt uitgeleverd.
Over de buitenkant en ruimte zijn al diverse reviews, dus ik zal me beperken tot wat hoofdzaken.
Vergelijk met BMW 2-serie Gran Tourer
De auto is qua maatvoering erg vergelijkbaar met mijn vorige auto, de BMW2GT en daarmee een heel goed alternatief voor de BMW-2-GT. Beide auto's zijn premium familie bakken. De BMW was al wat meer premium dan bijv. de Touran/Zafira/Scenic etc.. met leren bekleding, automaat en extra zaken zoals panorama dak, comfort sluiting en een goed audio systeem. Dergelijke opties heeft de EQB dus ook weer.
De nieuwprijs van de BMW was 52k EUR in 2017; de EQB is ~65k EUR en dat geeft wel aan dat auto's echt duurder geworden zijn.
Qua binnenruimte is de EQB ietwat kleiner dan de BMW2GT, maar hij oogt wat groter/stoerder. Beide auto's krijgen wat mij betreft geen schoonheidsprijs, ze zijn vooral gericht op praktisch gebruik.
Het interieur van de EQB (vrijwel hetzelfde als A-klasse en GLB) is naar mijn mening prima gelukt. Dat doet Mercedes goed tegenwoordig. Mooie materialen en de ronde ventilatieroosters met sfeer verlichting zijn gewoon gaaf, vooral in het donker.
Verbruik
Met de eerste kilometers vallen twee dingen op. Allereerst de rust en stilte in het interieur Je hoort hooguit wat bandengeruis en bij >120km/h hoor je de wind rond de spiegels. Heerlijk!
Verder valt het verbruik mij mee, ook met de gekozen 19" velgen (en 235/50/R19 banden). Ik had rekening gehouden met een verbruik van 20-22kWh/100km (range van 325-350km) bij de huidige buiten temperaturen.
Op de NL snelwegen (cruisecontrol op 110) bij 5-13C, met stoelverwarming en airco aan is het verbruik rond 16-20kWh/100km (16kWh/100km bij meewind en 13C). Dat geeft een reeele range van 350-425km. Prima mee te leven wat mij betreft.
Een mooi voordeel van elektrisch rijden is namelijk dat je elke ochtend met volle batterij kunt vertrekken (mits je thuis kunt laden uiteraard).
Met standaard dagelijkse afstanden van 250-300km dus geen enkel probleem mbt range.
Behalve een keer testen heb ik daarom nog niet aan de snellader gestaan, maar dat gaat vast nog wel een keer gebeuren bij een langere rit naar Duitsland of Frankrijk.
Algemeen
Het vermogen is niet enorm met 190pk, maar in het dagelijk gebruik is dat volkomen toereikend.
Wat ook zeer fijn werkt is het befaamde MBUX systeem. Werkt heel intuitief en heeft prachtige graphics.
Laadsnelheid
De auto laadt met met max ~110kW en dat is geen record waarde.
Echter, in tegenstelling tot wat de CarBase aangeeft, is de laadtijd van 10-80% precies 31min en geen 43min.
Deze auto valt daarmee op door een bijzonder vlakke laadcurve. Zelfs van 80-90% laadt de auto nog altijd met een gemiddelde van 70-75kW. Pas boven de 90% neemt het vermogen af tot onder de 55kW. Dit wordt ook bevestigd door de laadcurves die je kunt vinden bij www.ev-database.org
Dit geeft als praktisch gevolg dat je de accu niet perse van 10-80% snellaadt, maar ook van 10-90% of van 20-90%. Als je dan de laadtijd vergelijkt met bijv een Skoda Enyaq (laadsnelheid 175kW), dan wordt de werkelijke laadtijd duidelijk. Die laadt in 39min van 10-90% en de EQB doet dat in 36min. Laadsnelheid zegt dus niet zo heel veel.
Qua onderhoud en andere kosten nog geen info.
Update na eerste beurt
- 26.500 km
Inmiddels heb ik de auto 7,5 maand in bezit en heb er in die tijd 26500km mee gereden. Tijd dus voor een update ter lering en vermaak voor anderen.
Onderhoudsbeurt:
Mercedes schrijft (ook) bij de EQ serie een onderhoudsinterval voor van 25000km. Vergeleken met andere EV-merken lijkt dat kort en technisch niet helemaal noodzakelijk. In elk geval is het onderhoud uiteraard een mooie gelegenheid om wat kleine klachten aan te kaarten.
Ik had er in elk geval twee:
- Een 'rammel' bij de achterklep, duidelijk hoorbaar bij oneffen wegen. Het bleek dat het slot van de achterklep slecht of niet gesmeerd was, en met een lik vet is dat volgens de dealer opgelost.
- Nogal veel beweging in het plaatwerk van de motorkap, duidelijk zichtbaar bij snelheden boven 100km/h. Dat blijkt een productiefoutje en met wat kit tussen plaatwerk en frame van de kap is dat ook verholpen.
Wat mij betreft hebben beide klachten te maken met een gebrek aan gedegen kwaliteitscontrole bij de fabriek.
Verder onderhoud betrof zaken die ik niet gemakkelijk kan controleren en merken. Zo heeft het MBUX systeem een (kleine?) update gekregen en is de auto technisch weer nagekeken (geen idee of er ook vloeistoffen zijn bijgevuld of vervangen, het lijkt me eigenlijk niet na deze km-stand.).
Verbruik tot nu geeft een mooi beeld voor een jaarlijks gemiddelde (Febr-Aug) en blijkt volgens de app gemiddeld 18.3kWh/100km. Aan de laadpaal is dat ivm laadverlies uit ervaring ~12% hoger.
Dat verbruik is met zeker 80% snelweg kilometers en meerdere lange ritten door oa Duitsland en Frankrijk.
Snellaad ervaring:
De auto haalt een maximum van 105kW rond ~20-25%. Bij 70% is de laadsnelheid ~70-75kW. De snelst haalbare laadtijd van 10-80% is inderdaad 35min, exact volgens fabrieksopgave. Bij 90% is de snelheid gedaald tot ~55kW en dat maakt het soms de moeite waard om nog niets langer door te laden. De grap is dat door de de redelijk vlakke laadsnelheid, de EQB minder afhankelijk is van de maximum laad capaciteit van de laadpaal (meestal tussen 75-350kW). De laadsnelheid lijkt overigens wat langzamer dan het EQB model 2022-2023. Aan de andere kant betekent het dat je met een Hyundai EV7 of Tesla dus ~15-20min korter aan het laden bent. In de praktijkt kost het laden bij een rit van 1000km dus een half uur meer tijd (gezins stops voor lunch en diner duren sowieso langer dan 15min dus dat maakt geen verschil). Dus die focus op supersnel laden is vooral een verjaardags praatje.
Verder:
Het navigatie systeem (MBUX 7.0) is top; omleidingen bij files worden duidelijk aangegeven en je kunt een handige combinatie maken van overzicht van de route in het midden scherm en de korte afstand/instructies in het scherm achter het stuurwiel. Het systeem is snel en met duidelijke instructies.
Carplay werkt met name fijn icm met een snoertje, zonder kan ook maar is minder betrouwbaar en gaat ten koste van audio kwaliteit.
Het vermogen van de EQB 250+ is een van de laagste die je in een EV kunt krijgen. In het dagelijks leven voelen de 190pk als meer dan voldoende. Alleen bij versnellen van 130 naar 160 km/h (max snelheid) voel je dat de auto beperkt vermogen hebt. Echter dat is niet iets wat je dagelijks nodig hebt en ik mis dat dus niet. De EQB is vooral bedoeld als gezinsauto en meer vermogen lijkt niet bij te dragen aan het welzijn van de gezinsleden tijdens de reguliere ritten. Voor echt sportieve prestaties of bijvoorbeeld een Nurburgring ervaring dient dus te worden uitgeweken naar bijvoorbeeld een huurbaar alternatief.
Ervaring zomervakantie (>4000km):
Ik heb een trekhaakkoffer ipv een aanhanger of dakkoffer. Dat bevalt erg goed; geen windgeruis en geen extra verbruik (en dus behoud van range). Qua laadervaring: Iets meer reistijd inplannen voor laden (~30min extra per 500km snelweg, de overige tijd stop je normaal ook). Verder is electrisch rijden in Scandinavie ideaal: je kunt daar bijna overal bij de supermarkt snelladen (50-75kW): Perfect! half uurtje boodschappen en je auto is ook meteen weer vol. Daarnaast was het verbruik in Noorwegen/Denemarken door de lage snelheden aldaar (70-90km/h) mooi laag; rond de 14kWh/100km.
De kinderen vonden de zitruimte prima en het comfort van de stoelen op de achterbank acceptabel (het is geen limo, maar het zit ook op langere ritten prima). De voorstoelen zitten ronduit goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQB 250+ AMG Line 7-Persoons | Panoramadak | Advanced Sound System | Sfeerverlichting | Memory | Stoelverwarming | Spiegelpakket | Licht en Zichtpakket
- 2024
- 15.105 km

Mercedes-Benz EQB 250+ Business Solution AMG 71 kWh / Panoramadak/ Night/ Head Up/ Burmester/ 360 camera
- 2025
- 1.066 km

Mercedes-Benz EQB 250 Business Line | 7 persoons | Dodehoek ass. | Stoelverwarming | Sfeerverlichting | Achteruitrijcamera
- 2024
- 7.805 km