Mercedes-Benz EQA 250+ Business Line (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQA 250+ Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 10.200 km |
“Never Change a Winning Team”
- 10.200 km
Ik heb me al vaker afgevraagd waarom er vrijwel geen reviews op Autoweek staan van de Mercedes EQA. Kijkende naar de verkoop aantallen is dit inderdaad geen verkoop hit hoewel het binnen het EV gamma van Mercedes al jaren het best verkochte model is. Ik moet toegeven qua prijs geen koopje, een model met beperkte ruimte (zeker voor een gezin), maar qua rij comfort en betrouwbaarheid voor mij nog steeds een van de betere elektrische auto’s die je kunt rijden. Na de afgelopen 2,5 jaar in de eerste generatie EQA gereden te hebben rij ik sinds Februari van dit jaar het huidige model (bj 2024).
EQA 2024 versus EQA 2021:
Waar mijn eerste EQA een wltp had van 425 km heeft Mercedes inmiddels een stap gemaakt naar 550 km met een iets grotere accu (nu 70,5 kWh, was 66,5 kWh), betere stroomlijn / minder luchtweerstand door kleine aanpassingen aan carrosserie en speciale banden met lagere weerstand (18 inch Michelin ePrimacy). Op papier heeft de auto een verbruik van een Tesla Model Y, wat mijn inziens nog steeds de benchmark is in zijn klasse, dus ik was razend benieuwd hoe de auto zich in de praktijk zou gedragen. Waar mijn eerste EQA een AMG versie was heb ik deze keer voor de instap versie gekozen (Business Line) met als extra opties een trekhaak, donker getinte ramen, een verwarmd stuurwiel/ruitenwissers en actieve cruisecontrol. Hoewel de laatstgenoemde optie slechts 485 euro kostte vindt ik eigenlijk wel dat dit tot de standaard uitrusting zou moeten behoren op een auto van dik 52.000 Euro, maar ja het is tenslotte een Mercedes 😉.
Eerste indruk na 10.000 km:
Inmiddels staat de eerste 10.000 km op de teller en kan ik alleen maar concluderen dat Mercedes de afgelopen 3 jaar duidelijke stappen gemaakt heeft op efficiëntie gebied qua verbruik en actieradius. Ondanks dat de buitentemperatuur de afgelopen periode aan de lage kant was lag de praktische actieradius de afgelopen 4 maanden tussen de 490 en 520 km waarbij het merendeel van de km’s is afgelegd op de snelweg. Op basis van de verbruikscijfers is de huidige EQA zo’n 20% zuiniger dan mijn vorige wat in lijn is met de getallen van Mercedes. Volgens EVDB is het praktische verbruik van de versie die ik nu heb 16,8 kWh/100 km, wat aardig overeenkomt met het gemiddelde verbruik wat de Mercedes Me app aangeeft na 10.000 km gereden te hebben wat 16,5 kWh/100 km is. Wetende dat mijn vrouw de meeste km’s in de auto rijdt en niet echt bezig is om enigszins zuinig te rijden en de warmere maanden (hopelijk) nog gaan komen ben ik niet ontevreden over het verbruik. Als ik zelf in de auto rijdt zie ik regelmatig een verbruik van 13-14 kWh/100 km wat zelfs onder het verbruik ligt wat Mercedes zelf aangeeft voor de auto (14,6 kWh/100 km). Vergelijkbaar met de cijfers die ik vorig jaar zelf noteerde toen ik een weekendje een Tesla Model Y te logeren had.
Naast het verbruik ben ik tot op heden (weer) zeer tevreden over dit model. De vering van de standaard versie lijkt wat minder dan van de AMG versie die ik had hoewel dit altijd lastig te vergelijken is als je de auto’s niet naast elkaar hebt. Ik heb wel het gevoel dat de auto nog soepeler rijdt dan de vorige versie met name in de bochten. Qua geluid is de auto vergelijkbaar met de vorige versie oftewel zeer stil en dus weer een genot om in te rijden. Ook is de huidige versie voorzien van het verplichte ISS (Intelligent Speed System) welke bij een hogere snelheid dan aangegeven op de verkeersborden een waarschuwings signaal geeft. Dit is echter vrij eenvoudig tijdens het rijden uit te zetten en is dus niet storend. De overige veiligheids signalerings systemen zijn vergelijkbaar met de vorige versie, oftewel die komen alleen in actie als de veiligheid echt in het geding komt, oftewel geen overbodige piepjes tijdens het rijden of onverwachtse ingrepen.
Afgelopen maand heb ik de standaard 18 inch velgen vervangen door 20 inch multispaaks AMG velgen. Actieradius is hiermee wel wat gedaald, ik schat zo’n 30-40 km, maar het oog wil ook wat 😉. Ook de auto weer in de glascoating gezet (zie foto) waardoor de EQA wat extra beschermd is voor de komende jaren. Inmiddels ook de eerste steenslag waargenomen op de motorkap. Zwart metallic is een mooie chique kleur maar in combinatie met de harde Duitse lak toch wat gevoeliger. Had achteraf misschien beter de motorkap en voorbumper direct na aanschaf kunnen laten voorzien van PPF maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Wellicht dat de glascoating hier nog wat helpt de komende periode, we gaan het zien.
Al met al ben ik nog steeds een zeer tevreden en enthousiaste EQA rijder en zal ik jullie de komende jaren op de hoogte houden van mijn ervaringen met de auto. Tot de volgende review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz EQA

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQA 250+ AMG 71 kWh | Panoramadak | Memory stoelen | 360 camera | Sfeerverlichting | Stoelverwarming |
- 2025
- 10 km

Mercedes-Benz EQA 250 AMG Line 67 kWh | Panoramadak | Night | Trekhaak | Keyless Go |
- 2023
- 33.019 km

Mercedes-Benz EQA 250+ Business Edition 71 kWh | Panoramadak | Memory stoelen | 360 camera | Sfeerverlichting | Stoelverwarming |
- 2023
- 21.989 km