Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)

autoreview

Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)
Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)Mercedes-Benz E 63 AMG (2007)

Signalement

UitvoeringE 63 AMG
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst121.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Je leeft maar 1 keer

  • 119.000 km

Het is weer zover, na een behoorlijk aantal “hobby-auto’s” te hebben gehad (waaronder een C70 T5, Audi S8, RS4 cabrio, RS6 Plus en Mercedes E500 5.5) is er recent weer iets nieuws gekomen. Gezien mijn criteria (minstens 500pk, Duits en niet zo gek duur) beperkte de keuze zich tot slechts een paar modellen.

Uiteindelijk ben ik gezwicht voor een schadevrije, dealeronderhouden E63 AMG van de W211 serie. Geen Japanimport maar een origineel Duits geleverde. Omdat je zéker bij zo’n auto geen kat in de zak wil kopen ben ik op zoek gegaan naar een exemplaar met een duidelijke historie en zonder schade. Verder moest hij weinig kilometers op de klok hebben en zo ruim mogelijk in de opties zitten. Dit alles is gelukt. Deze wolf in schaapskleren (zelfs zonder type-aanduiding op de flanken en achterop...) beschikt over onder meer een geluidssysteem van Harman Kardon, Distronic (actieve cruise control die zelf afstand houdt), massage-en geventileerde stoelen, stoelverwarming ook achterin, lederafwerking op het dashboard en bovenzijde vd portierbekleding, alcantara op de raamstijlen/hemel etc.

De auto moest zijn onderhouden bij Mercedes én de remmen moesten recent zijn vervangen. Als je weet dat een rondje schijven en blokken bij de dealer tegen de 4.000€ zit dan is duidelijk waarom. ik dat wilde. Bij de mijne zijn de remmen 10.000 km geleden vervangen.

De eerste eigenaar was de voorzitter van de Raad van Bestuur van het vliegveld van Frankfurt en de beste man heeft zich (gelukkig) lekker uitgelaten bij het aanvinken van opties. Kennelijk was het een stille genieter want zoals al geschreven heeft hij de auto laten leveren zonder de bekende "6.3 AMG" logo's op de flanken en achterop zoek je tevergeefs naar "E63" en "AMG". De koelsleuven in de zijkant van de voorbumper, de sideskirts alsmede de vier uitlaten maken echter duidelijk dat het hier om de topversie gaat.

Ik heb de Benz nu twee weken in bezit en ben er heel content mee! Onderweg zie je menigeen ernaar kijken, ondanks het feit dat dit een zeer ingetogen auto is en voor 99% van de mensen gewoon een taxi. Met dien verstande dat er een 6.2 liter V8 in het vooronder van dit exemplaar ligt. Met 514pk en 630nm (op een relatief bescheiden 1.765kg) is het genieten geblazen. In Comfort modus en een beheerste rechter voet zoef je heerlijk van A naar B, zonder dat de motor ook maar enige moeite hoeft te doen. In Sportmodus kun je ongegeneerd boenderen en zet de V8 een keel op die geen enkele twijfel meer overlaat: dit is een Beest van een auto. Het verbruik bereikt dan met gemak waardes van 1 op 5 maar hey, een avondje doorzakken in de kroeg is ook niet goedkoop.

De motor in mijn auto is niet voorzien van een turbo of kompressor. In het opvolgermodel W212 was dit blok ook nog even verkrijgbaar (toen met 525pk), maar werd al snel vervangen door een geblazen V8. Tot op de dag van vandaag doet AMG het met turbomotoren.
De karakteristiek van de motor is geweldig, altijd en overal power en aan de versnelling lijkt gewoon geen einde te komen. In kille cijfers: 0-100/200 in 4.5 resp. 15 tellen. Omdat het zo leuk is een vergelijking: een échte Mercedes taxi uit 2007 (de 200 cdi met 136pk) doet 88 seconden over de 0-200 ‘sprint’ ...

Doordat mijn auto het zgn. Drivers Package heeft haalt ie 300 echte km/h. Niet dat ik dat er ooit mee zal rijden maar het doet het goed aan de borreltafel ;-)

Momenteel staat de auto bij de specialist om (preventief) de automaat te laten spoelen. Volgens het boekje gebeurde dit voor het laatst in 2014, bij 70.000km. Verder kon de specialist niets vinden dus ik concludeer dat ik een goede koop heb gedaan. De laatste twee jaar heeft de vorige eigenaar zo’n 10k in de auto gestoken, waaronder de al genoemde remschijven/blokken. In februari 2019 is er een grote beurt uitgevoerd. Het enige “manco” dat ik tot nu toe kon vaststellen is het electrische zonnescherm, dit wil niet omhoog komen. De specialist zal hiernaar kijken.

Ik breid deze review snel uit.

Eerste onkosten (€ 1.500)

  • 120.000 km

Op 31 oktober kon ik voor het laatst met mijn auto rijden, aangezien ik heb gekozen voor een (Duits) seizoenskenteken, dat geldig is van 1 april t/m 31 oktober. Buiten deze periode moet de auto in de garage blijven, maar betaal ik ook geen verzekering of belasting.

Goed, ik ben nog even lekker een stuk gaan rijden, op de A46 vanaf Heinsberg. Daar mag je een stuk zo hard als je wil/kan/durft. Het rijden met dit beest is een feest, ik kan het niet anders omschrijven.

Echter, toen ik bijna thuis was verscheen de melding ‘koelvloeistofniveau laag‘. Ik reed al een tijd rustig en ben nog rustiger gaan rijden. Ineens kwamen er witte rookpluimpjes onder de kap vandaan. Gelijk gestopt, waarna het een flinke rookpluim werd:-( Onder de auto lag een plas koelvloeistof.
Vervolgens heb ik ‘mijn’ MB specialist gebeld, die snel terplekke was en de auto heeft opgesleept. Volgens hem kon het geen kwaad om de auto op eigen kracht op de trailer te rijden (zie foto).
Een week later kwam het vonnis: een omlooprol van de waterpomp was afgebroken en had schade veroorzaakt aan oa een koelleiding, waterpomp en thermostaat. Voor 1.200€ plus btw mocht de auto weer mee naar huis.

Ik ben blij dat de rekening meeviel én dat er verder niets aan de motor is. Ik hoop na de winterslaap weer met volle teugen van mijn wolf in schaapskleren te kunnen genieten:-)

Verkocht!

  • 121.000 km

Er kwam iets anders op mijn pad en daardoor moest de E63 wijken. Ik heb ervoor gekozen om geen twee auto's meer te rijden maar nog 'slechts' 1.
De keuze is gevallen op een Mercedes CLS Shooting Brake 350d. Ik zal ook van die auto een review online zetten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.