Mercedes-Benz E 220 CDI Classic (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 78.800 km |
Terug bij Mercedes.
Na 3 mercedessen (220 cdi, 320 cdi van type w210 en 300d van type 124) heb ik één jaar prius gereden. Omdat ik overwegend lange afstanden rijd en de stoel en het lawaai vrij irritant begon te vinden, weer ingeruild op een MB e 220 cdi van type w211 facelift. Bewust gekozen voor een handbak in verband met het te verwachten verbruik.
Ervaringen tot nu toe. Auto is als nieuw. Wegligging en comfort zijn er geweldig op vooruit gegaan ten op zichte van w210. Auto is geheel vrij van roest, ook aan het onderstel. Na 10 jaar automaat rijden is de handbak even wennen. Eerste en tweede versnelling zijn meer om op gang te komen vanaf de 3e is de versnelling geweldig. De extra 6e versnelling zorgt voor veel rust op de snelweg. Het verbruik is zoals gehoopt, rond de 5 liter op de 100 km. Vergelijkbaar met de prius muv de stad, nu op diesel.
Probleem: Achteraf is bij deze auto een alarm ingebouwd. Med 5000. Dit geeft een aantal vreemde piepjes. Heeft iemand een idee wat de betrouwbaarheid van dit spul is en of het nog loont om dit te repareren? Wat is een betrouwbaar adres?
Kleine update, probleem met alarm opgelost door specialist. Eerst bij een ander geweest maar die kende het systeem niet goed. Toch nog even langs gereden bij een adres aangeraden door de garage en in een paar minuten weer voor elkaar.
Nog even op en naar naar Amsterdam 220 km, bij aankomst geeft de boord computer 4,9 liter aan. Heb mij overal aan de toegestane snelheid gehouden maar ook niet ver daar onder. 100 waar 100 mag en 120-125 waar 120 mag.
update
- 78.800 km
We zijn weer een aantal maanden verder en daarom tijd voor een korte update. De wagen bevalt goed. De 220cdi 170pk loopt een stuk rustiger dan de 220cdi die ik uit 1999 heb gehad en ook de 320 cdi uit 2001. Vooral op de autobaan hoor je de motor eigenlijk niet meer. Nadeel van de handgeschakelde versie is dat deze wanneer hij koud is een beetje stroef schaelt van 1 naar 2. Voordeel is het zeer gunstige gebruik. Bij rustig rijden is 4,5 liter op de 100 kilometer goed mogelijk. Bij snel doorrijden 130-150 rond de 5,8 liter. De 6e versnelling laat zich vanaf 80Bij km per uur goed inschakelen.Bij 90 km per uur in de 6 loopt de wagen het zuinigst. In de stad is het beetjes een ouderwetse diesel. In 1 en 2 relatief traag. Vanaf de 3e versnelling erg snel. De eerste versnelling kan niet goed overgeslagen worden. Filerijden is geen probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.