Mercedes-Benz E 500 Elegance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 500 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Mijn eerste Mercedes
- 140.000 km
Als autoliefhebber rijd ik graag een leuke auto en ja, wonend in Duitsland word je dat makkelijker gemaakt dan in Nederland. De afgelopen jaren heb ik onder meer een BMW 535d (272pk, 560 nm) gereden alsmede een Audi A5 3.0 TDI Quattro coupe (240pk, 500 nm). Het begon weer te kriebelen en van het 1 kwam letterlijk het ander. Ik heb deze week een gave - MB dealer onderhouden - E500 van eind 2006 gekocht, eentje van net na de facelift (in Duitsland Mopf genoemd, van Modellpflege). Mercedes greep die kans aan om de al krachtige E500 (306 pk 5.0 V8) een flinke krachtkuur te geven, waarbij er een 388 pk (en 530 nm) sterke 5.5 liter V8 in het vooronder kwam.
De M273 motor wordt alom geprezen om zijn kracht en duurzaamheid. In de W211 is deze motor maar 2 jaar geleverd (eind 2006-eind 2008), wat het vinden van een schadevrij exemplaar met weinig kilometers extra lastig maakte.
In 2009 stond de W212 in de startblokken, waarin dit blok ook leverbaar was. Dat model vind ik echter minder mooi, los van het feit dat de W212 natuurlijk duurder is qua aanschaf.
Mijn auto is niet voorzien van vierwielaandrijving maar heeft 'gewoon' achterwielaandrijving, gekoppeld aan een 7-traps automaat. Aangezien diverse componenten uit aluminium zijn weegt de auto leeg slechts 1.685 kilogram, wat voor een dergelijk formaat auto met zo'n reusachtige V8 natuurlijk uiterst bescheiden is.
Het sprintje van 0-100 lukt volgens de fabriek in 5.3 seconden en 0-200 moet in minder dan 19 seconden lukken. Om deze tijd in perspectief te zetten: een Audi R8 V8 (420pk) zit vanuit stilstand slechts 2-3 seconden sneller op de 200.
Veel belangrijker vind ik echter dat de auto ook bij tussensprints een beest is c.q. kan zijn. Wat dacht u van een acceleratie van 80 naar 120 in 3 seconden rond? Voor een familycar als deze een sublieme prestatie. De E500 heeft geen arsenaal aan uitlaatpijpen nodig maar Mercedes schoot wat mij betreft door om dan maar helemáál geen uitlaten zichtbaar te laten zijn (bij latere modellen werden dit er twee). Bovendien ontbreekt de typeaanduiding, waardoor deze E500 een rasechte 'sleeper' is.
Verschillende gebruikerservaringen op Duitse fora laten zien dat deze auto met gemak met 1 op 9-10 gemiddeld te rijden is (we gaan het meemaken!), dankzij de beresterke V8 en het feit dat de motor zelfs bij de (afgeregelde) top van 250 km/h slechts 3.800 toeren per minuut draait. Onbegrensd zouden 280 echte kilometers per uur erin moeten zitten. Verder kan de auto gechipt worden naar 408pk i.c.m. nog wat meer koppel, maar dat vind ik niet nodig.
De uitrusting van mijn E500 is omvangrijk. Ik noem:
7-traps automaat
AMG velgen met 245er resp. 265er banden
Electrisch bedienbaar panoramadak
Actieve stuurbekrachtiging ('vario lenkung')
Adaptieve cruise controle
Parkeersensoren voor en achter
Geventileerde, electrische verstelbare stoelen met geheugen
Bandenspanningscontrole
Airmatic luchtvering met diverse standen
Comand navigatie
Electrisch bedienbaar zonnescherm
Bi Xenon met bochtverlichting
Wortelnoten houten afwerking interieur
Harman Kardon (dolby surround) audiosysteem 420 Watt
Nappa lederen bekleding
Keyless go
De auto is aan een beurt toe en de afspraak daartoe is gemaakt. Niet meer bij de dealer doch bij een MB specialist in het zuiden van het land. Ik zal hier de uitkomsten van die beurt vermelden, natuurlijk samen met de eerste rij-ervaringen.
Dit filmpje kwam ik tegen op Youtube
https://youtu.be/8UnobAbXl64
Invoer verloopt stroef
- 140.000 km
Hierbij een korte update. Ik heb de auto deze week laten keuren bij de Dekra in Duitsland, om hem vervolgens op (Duits) kenteken te kunnen zetten. Aangezien de auto twee weken geleden nog in Nederland was goedgekeurd (door een Toyota dealer in het zuiden van het land) voorzag ik daarbij geen problemen. Maar wat schetst mijn verbazing: géén goedkeuring omdat de rechter Xenon pit niet hoog genoeg afgesteld kon worden. Een pleister op de wonde was dat de - strenge maar rechtvaardige - keurmeester zei dat de auto er (ook aan de onderzijde) nog erg goed uit zag voor zijn 10 jaar en 140.000 kilometer. Goed, na de (af)keuring even bij de Mercedes dealer langsgereden en die konden er zo gauw ook niets mee. Met een schroevendraaier was de stelmotor iig niet bij te stellen (de lamp klikte steeds weer een tikje terug naar de oude positie) en dus moet de koplamp eruit. Dat gaat aanstaande dinsdag gebeuren. Hierna gaat ie naar de herkeuring en kan ik er hopelijk snel van gaan genieten.
Overigens ga ik voor een kenteken met de combinatie "E 550" erin. De E550 is officieel alleen in de VS en nog wat landen geleverd, terwijl Mercedes in Europa bleef vasthouden aan E500 (ook nadat de cilinderinhoud groeide van 5 liter naar 5,5 liter).
Ik blijf het grappig vinden om een toepasselijk kenteken voor een auto uit te zoeken. Zo heb ik in het verleden onder meer auto's met deze kentekens gehad:
TD 4200 (Audi A8 4.2TDI)
PS 360 (Audi S8 360pk)
TD 2400 Volvo V70 D5)
PS 239 (Volvo C70)
DD 535 (BMW 535d)
AR 8008 (Audi R8)
Auto goedgekeurd en grote beurt uitgevoerd
- 140.000 km
Helaas zijn er nog steeds geen echte rij-ervaringen te melden (zie hieronder). De afgelopen dagen is de auto op herkeuring geweest, waarna hij is goedgekeurd. De koplampverstelling kon gelukkig vrij eenvoudig gangbaar worden gemaakt, waarbij de koplamp er niet uit hoefde. De Mercedes dealer beweerde van wél, maar gelukkig wist 'mijn' MB specialist wel beter...
Verder heeft de auto een flinke onderhoudsbeurt gekregen. Naast de gebruikelijke zaken zoals (heel veel) olie en filters zijn ook alle bougies vervangen alsmede (geventileerde) schijven en blokken vóór.
Ik kan niet wachten totdat de auto in Duitsland is aangemeld. Ik wacht helaas nog op een kopie van het Nederlandse rijbewijs want jaja, ik heb de auto in Nederland gekocht en uitgevoerd naar Duitsland.
Ik verheug mij ook op de levering van een luchtfilterhuis, dat helemaal uit de VS moet komen. Via internet ben ik er namelijk achter gekomen dat de E500 een véél beter geluid kan produceren, zonder een vermogen te hoeven investeren in een aangepast uitlaatsysteem. De E500 is volledig op comfort gericht waarbij Mercedes de geluidssensatie naar de achtergrond heeft verdrongen. Dat vond ik jammer. OK, wat is de truc? De originele behuizing van de luchtfilters vervangen door die van een E350 (V6) die is voorzien van een sportpakket. Die dingen zijn in Europa heel moeilijk te vinden en Mercedes zelf zegt ze niet meer te hebben. Rest een zoektocht op Ebay USA, waar je ze zo nu en dan voorbij ziet komen. Ik heb er dus zo 1 besteld, nadat ik het juiste typenummer had achterhaald.
Nou, hoe klinkt zoiets dan? (let ook op de E280 typeplaatjes en gebruik een goede hoofdtelefoon of speakers)
https://www.youtube.com/watch?v=p7517GJzfZc
Foto's !! En rijervaringen
- 141.800 km
Voor degenen die het interesseert zijn onder de volgende link foto's van mijn auto te vinden (klikken op foto voor een extra grote versie):
https://postimg.org/gallery/smvgy1xm/
en
https://postimg.org/gallery/dyzu3x2w/
Inmiddels heb ik bijna 2.000 kilometer met de auto gereden.
Wat een heerlijke auto is het! Met een pk/gewichtsverhouding van 1 op 4,3 kan deze auto het de meeste auto's bijzonder lastig maken. Overwegend rijd ik echter heel rustig met de auto, lekker voortzoevend met 130 op de Distronic, de adaptieve cruise control. Wat een handig systeem is dat trouwens. Al ruim vóór het Tesla tijdperk hield deze auto dankzij Distronic zelf afstand/remde af en gaf weer gas op momenten dat het kon. Schakelen hoef je ook al niet zelf te doen, blijft over het sturen :-) Bizar om te merken dat een verbruik van 1 op 9 tot 10 gemiddeld zonder moeite haalbaar is, waarbij je dan écht niet continu als een brave burgervader onderweg hoeft te zijn.
In de C(omfort) stand van de automaat geeft de auto je niet het gevoel dat je beschikt over bijna 400 paardekrachten. In die Comfort stand trekt de auto vanuit stilstand overigens op in de tweede (!) versnelling. Anders wordt dit in de S(port) stand, dan is overduidelijk dat alle 388 paarden beschikbaar zijn en vertrekt de auto vanuit zijn eerste versnelling. Indien gewenst katapulteert de auto zichzelf dan vanaf elke snelheid en vanuit elke versnelling naar hoogst illegale snelheden. Moeiteloos en met een diepe grom, die met de nieuwe luchtfilterbehuizing nog veel mooier is gaan klinken. Op constante snelheid zoeft de auto rustig voort en laat de motor amper van zich horen.
De luchtvering is ook een genot. Ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk standaard op Sport II heb staan, omdat de auto hierbij het laagst ligt en toch nog comfortabel genoeg is. Verder zijn de standen Sport I en Comfort beschikbaar. In de laatste stand staat hij echter onwaarschijnlijk hoog op zijn poten, wat er naar mijn mening niet uitziet. Het comfort is in die stand echter nóg een klasse beter.
Het panoramadak heb ik de afgelopen weken nog geen enkele keer gebruikt, maar dat komt wel zodra de lente weer aanbreekt. Het audiosysteem van Harman Kardon doet het prima. Je kan ook een DVD kijken/luisteren op het Comand systeem.
De voorwielophanging produceerde wat bijgeluiden, maar dit was sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Na wat onderzoek leek het eerst een kogellager linksvoor te zijn maar uiteindelijk zijn beide draagarmen vernieuwd alsmede de fuseekogel. Hierna was het gekraak en gepiep opgelost. Sinds de aanschaf van de Benz heb ik nu de volgende zaken geïnvesteerd:
- Grote beurt inclusief geventileerde remschijven en blokken voor: 1.200 Euro incl. btw
- Nieuwe Bosch accu: 350 Euro (!) incl. btw
- Draagarmen LV+RV+fuseekogel LV: 600 Euro incl. btw
- Luchtfilterhuis: 150 Euro incl. btw
- Set nieuwe Michelin winterbanden (245/265): 800 Euro inclusief montage en btw
Als kleine upgrade heb ik achterop de auto "E 550" laten zetten. De letters en cijfers heb ik voor een tientje bij Ebay op de kop getikt.
8.000 km met heel veel plezier afgelegd
- 148.000 km
De Mercedes is inmiddels een half jaar in mijn bezit en ik geniet er nog dagelijks van. De auto doet het voortreffelijk. Het is een heerlijke auto, super comfortabel en bizar snel indien gewenst. Met recht een UBER TAXI :-)
En toch ... toch kriebelt het (opnieuw) om iets anders te kopen. Iets snellers gaat bijna niet en is ook absoluut niet nodig, iets comfortabelers vinden wordt ook lastig. Het punt is dat ik best wat zakelijke kilometers rijd en om dat te doen met zo'n mooie auto met nog maar 148.000 kilometer op de klok, dat voelt niet zo goed. Om het verbruik hoef ik het iig niet te laten, want ik rijd nog steeds 1 op 10 (gemiddeld) met de Benz! Lang verhaal kort, de auto staat sinds vandaag te koop en wanneer ik een koper vind dan mag ie weg.
Wordt vervolgd!
VERKOCHT!
- 149.000 km
De Benz is verkocht en aanstaande donderdag ga ik mijn volgende auto ophalen. Ditmaal is het een diesel geworden en wel een Jaguar XF 3.0d S (275pk, 600nm) van september 2011, modeljaar 2012. De auto is voorzien van een karrevracht aan opties waaronder het fameuze en Bower en Wilkins audiosysteem in de 1.200 Watt variant en een Portfolio interieur. Alleen deze twee opties kostten destijds ruim 10.000 Euro ;-) Zodra ik een goede indruk heb van de auto zal ik hier een nieuwe review plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.