Mercedes-Benz E 420 (1993)

autoreview

Mercedes-Benz E 420 (1993)

Signalement

UitvoeringE 420
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf258.000 km
KM-stand laatst278.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Briljante Youngtimer limousine

  • 278.500 km

Het viel mij op dat er op op NL websites niet zoveel E420's van de W124 serie te vinden zijn. En ik zie dat er slechts 1 Myreview hier op Autoweek staat, terwijl op menig Youngtimer forum de loftrompet gestoken wordt over 'de moeder alle E-klasses'. Aan de andere kant - ik zag zojuist dat er op bv. Marktplaats geen E420 W124 te koop staat. Toch best wel bijzonder dus, zo'n V8! Vandaar dat ik graag even wat ervaringen met mijn E420 deel.

Sinds een paar jaar ben ik zzp-er en rij auto's van 15 jaar of ouder vanwege de gunstige bijtelling. Na 2 heerlijke zescilinder BMW's van de E30 serie wilde ik graag eens een V8 rijden en kwam op internet een zwarte E420 tegen. Dat leek me wel wat. Immers, ik heb erg goede ervaringen met automobielen met de Ster - een aantal jaar geleden reed ik (ook zakelijk) een 190D 2.5 Turbo en dat was een prachtig ding. Alleen de zomer lonkte en ik besloot prive een MX-5 te gaan rijden. Maar nu weer zakelijke een Youngtimer Mercedes dus! (Zie mijn bonte verzamling vorige auto's hier http://www.autoweek.nl/profiel.php?id=133319&cache=no)

Auto was vanuit Duitsland geimporteerd en de onderhoudshistorie vertoonde een paar gaatjes. Vandaar eerst maar even langs een bevriende W124 specialist gebracht (Garage Veltman in Halfweg), want de auto zit bomvol met electronica en dat kan een dure grap worden. Maar hij bleek geen grote gebreken te hebben. Ik heb de airco opnieuw laten afgevullen (was al omgebouwd naar nieuw gas), de ASR ge-reset en uitgelijnd. Toen was hij helemaal in orde en met een big smile ging ik in het geperforeerde zwarte leder zitten voor de rit naar huis.

Ik heb als valet-parking jongen in mijn studententijd heel wat snelle auto's gereden, maar dit ding is echt heel krachtig. Ongelofelijk, wat een power heeft de V8! 280 pk trekken je aan het spreekwoordelijke elastiek richting de horizon. Geweldig! Maar het is nooit nerveus, de auto blinkt echt uit in het geven van rust aan de bestuurder. De vering is aan de zachte kant, het sturen kan strakker, de stoelen hebben geen hoge wangen maar zitten perfect (ook na 15 jaar). Toen ik 'm net had, ben ik even naar z'n geboortegrond gegaan in Stuttgart (Mercedes museum) en heb daar gemerkt hoe bergen en heuvels verdwijnen in zo'n auto! In m'n vorige auto's moest ik altijd tot op de bodem of naar z'n 4 om een beetje tempo te houden in de bergen. Maar ik zet deze zwarte vriend op de cruise control tussen de 140 en de 170 en je merkt er niets van. Geweldig!

Dan even een opsomming van alle luxe: verwarmde electrisch verstelbare lederen stoelen, schuif/kanteldak, climat control, cruise-control, 4 electrisch ramen, electrische spiegels en uiteraard de 'heck-rollo' & de electrisch neerklapbare hoofdsteunen achter! Maar wat dacht u van een verwarmd reservoir van de ruitensproeiervloeistof? En ABS plus ASR? Zit er allemaal op en werkt allemaal perfect.

Is er dan niets negatiefs te melden? Ach, dat de V8 slurpt zal niemand verbazen. Ik rij gemiddeld zo'n 1 op 7 (veel stadsverkeer), maar op de snelweg met 140 gemiddeld zit je op 1 op 10. De besturing is wat aan de wazige kant rond de middenstand en in de winter wil je echt winterbanden hebben, want dan is de achterkant wel zwaar en voel ik me niet helemaal safe. Maar de Vredestein Sportrac 3 zijn heel fijn, dus dat is opgelost.

Het is kortom een uitermate betrouwbare, krachtige en luxe limousine die je aanschaft voor het geld van een Golf IV.

UPDATE: Er komt een eerste kindje aan, dus ik ga nu voor een hot hatchback of dikke station. En daarom is mijn 400E te koop.

UPDATE2: Het is een zwarte Cherokee 4.0 Classic geworden van Cherokeeland. Prachtige auto met een eigen 'smoel'. Review volgt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.