Mercedes-Benz E 420 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 420 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 258.000 km |
KM-stand laatst | 278.500 km |
Briljante Youngtimer limousine
- 278.500 km
Het viel mij op dat er op op NL websites niet zoveel E420's van de W124 serie te vinden zijn. En ik zie dat er slechts 1 Myreview hier op Autoweek staat, terwijl op menig Youngtimer forum de loftrompet gestoken wordt over 'de moeder alle E-klasses'. Aan de andere kant - ik zag zojuist dat er op bv. Marktplaats geen E420 W124 te koop staat. Toch best wel bijzonder dus, zo'n V8! Vandaar dat ik graag even wat ervaringen met mijn E420 deel.
Sinds een paar jaar ben ik zzp-er en rij auto's van 15 jaar of ouder vanwege de gunstige bijtelling. Na 2 heerlijke zescilinder BMW's van de E30 serie wilde ik graag eens een V8 rijden en kwam op internet een zwarte E420 tegen. Dat leek me wel wat. Immers, ik heb erg goede ervaringen met automobielen met de Ster - een aantal jaar geleden reed ik (ook zakelijk) een 190D 2.5 Turbo en dat was een prachtig ding. Alleen de zomer lonkte en ik besloot prive een MX-5 te gaan rijden. Maar nu weer zakelijke een Youngtimer Mercedes dus! (Zie mijn bonte verzamling vorige auto's hier http://www.autoweek.nl/profiel.php?id=133319&cache=no)
Auto was vanuit Duitsland geimporteerd en de onderhoudshistorie vertoonde een paar gaatjes. Vandaar eerst maar even langs een bevriende W124 specialist gebracht (Garage Veltman in Halfweg), want de auto zit bomvol met electronica en dat kan een dure grap worden. Maar hij bleek geen grote gebreken te hebben. Ik heb de airco opnieuw laten afgevullen (was al omgebouwd naar nieuw gas), de ASR ge-reset en uitgelijnd. Toen was hij helemaal in orde en met een big smile ging ik in het geperforeerde zwarte leder zitten voor de rit naar huis.
Ik heb als valet-parking jongen in mijn studententijd heel wat snelle auto's gereden, maar dit ding is echt heel krachtig. Ongelofelijk, wat een power heeft de V8! 280 pk trekken je aan het spreekwoordelijke elastiek richting de horizon. Geweldig! Maar het is nooit nerveus, de auto blinkt echt uit in het geven van rust aan de bestuurder. De vering is aan de zachte kant, het sturen kan strakker, de stoelen hebben geen hoge wangen maar zitten perfect (ook na 15 jaar). Toen ik 'm net had, ben ik even naar z'n geboortegrond gegaan in Stuttgart (Mercedes museum) en heb daar gemerkt hoe bergen en heuvels verdwijnen in zo'n auto! In m'n vorige auto's moest ik altijd tot op de bodem of naar z'n 4 om een beetje tempo te houden in de bergen. Maar ik zet deze zwarte vriend op de cruise control tussen de 140 en de 170 en je merkt er niets van. Geweldig!
Dan even een opsomming van alle luxe: verwarmde electrisch verstelbare lederen stoelen, schuif/kanteldak, climat control, cruise-control, 4 electrisch ramen, electrische spiegels en uiteraard de 'heck-rollo' & de electrisch neerklapbare hoofdsteunen achter! Maar wat dacht u van een verwarmd reservoir van de ruitensproeiervloeistof? En ABS plus ASR? Zit er allemaal op en werkt allemaal perfect.
Is er dan niets negatiefs te melden? Ach, dat de V8 slurpt zal niemand verbazen. Ik rij gemiddeld zo'n 1 op 7 (veel stadsverkeer), maar op de snelweg met 140 gemiddeld zit je op 1 op 10. De besturing is wat aan de wazige kant rond de middenstand en in de winter wil je echt winterbanden hebben, want dan is de achterkant wel zwaar en voel ik me niet helemaal safe. Maar de Vredestein Sportrac 3 zijn heel fijn, dus dat is opgelost.
Het is kortom een uitermate betrouwbare, krachtige en luxe limousine die je aanschaft voor het geld van een Golf IV.
UPDATE: Er komt een eerste kindje aan, dus ik ga nu voor een hot hatchback of dikke station. En daarom is mijn 400E te koop.
UPDATE2: Het is een zwarte Cherokee 4.0 Classic geworden van Cherokeeland. Prachtige auto met een eigen 'smoel'. Review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 220 Elegance *94000KM!* ALS NIEUW! Volledig historie voorhanden Collectorsitem
- 1994
- 94.000 km

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio 220 Lorinser Edition Elegance (zie tekst)
- 1994
- 478.051 km

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio 220 - Automaat - Origineel NL Auto - Zeer goede conditie
- 1994
- 174.408 km