Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 254.345 km |
KM-stand laatst | 365.000 km |
Nieuwe Benz
- 254.345 km
Hi,
Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 100k km gereden met mijn S211 280CDI. De laatste tijd een paar flinke kostenposten gehad en nog steeds niet helemaal het vertrouwen terug. (Zie andere review)
Daarom heb ik besloten mn S211 in te ruilen voor een S212. Deze week een proefrit gemaakt en de deal gesloten. Geld op je rekening is maar een getal, nu is het verpakt in een mooie Benz ;-)
Het is een 350CDI Estate geworden uit 2010 met volgende specs:
- 350CDI - 231PK versie / 540Nm
- 254.000 km gelopen
- Dubbele uitlaten achter --> altijd al willen hebben
- Avantgarde uitvoering
- Kleur Tenorite metallic --> altijd al willen hebben
- Logic7 / Harman - Kardon / Grote navi
- Panorama dak - prachtig, 2 daken
- 18inch AMG velgen - mooi, nog onbeschadigd, maar comfort dan nog ok? we gaan het zien
- Distronic / Adaptive Cruise Control - even wennen, wel mooi
- Memory stoelen links/rechts --> niet essentieel, kan handig zijn - zelf enige berijder / vrouw rijdt alleen tijdens lange vakantie ritten
- Zonnerollo's in achterdeuren --> niet essentieel, wel fraai
- Privacy glas --> mooi / te donker, we gaan het zien
- Vele andere (standaard) opties, die voor mij even wennen zijn: Lane keeping assist, Brake assist, Dodehoek assist, Electrische achterklep etc.
Auto heeft voor aankoop nieuwe APK en service beurt, nieuwe luchtbalgen achter, stoelverwarming rechts vervangen.
Ik hoop hiermee vele veilige kilometers te maken, weinig onverwachte kosten te hebben en veel rijplezier te hebben natuurlijk ;-)
Automaatbak olie en filter vervangen
- 256.000 km
256.000km Automaatbak olie en filter vervangen
Zo, dit wilde ik graag snel laten doen, in ieder geval voordat mn 3 maanden garantie voorbij was na aankoop.
Dus vandaag bij ATR in Montfoort mn nieuwe Benz van nieuwe automaat olie en filter laten voorzien. Volgens ATR was de olie bij deze KM stand (256k) maar een keer vervangen bij rond de 100k dus zat er al zo'n 150k km in en zag er ook zwart uit.
1. Zwevend toerental
Bij aankoop op constante snelheid zweefde de toerenteller een heel klein beetje bij 100kmh (1mm ofwel alleen de dikte van de meter ging op en neer maar toch). Nu met nieuwe olie en op constante snelheid / met cruise control / blijft de toerenteller nu helemaal strak staan.
Opgelost!
2. Schakelgedrag
Schakelen zelf was nog vrij goed, had alleen bij 2 naar 3 bij langzaam oprijden een beetje schokkend gedrag. Na oliewissel dit is nu stukken minder, maar niet helemaal weg, maar valt goed mee te leven. Schakelt voor de rest erg soepel. En fijn idee dat de olie weer vers is!
3. Trage start.
Vanaf een stoplicht en dan vertrekken vond ik dat ie altijd een soort 2-3 seconden nodig had om te vertrekken. Tikkeltje irritant en beetje gevaarlijk indien je snel weg moet. Wat blijkt na zoektocht op een duits forum? Dat is Benz-By-Design! Dit is om de automaat dan los te koppelen van de motor, waardoor er verwacht wordt 0,4l /100km extra te besparen vanwege de BlueEfficiency technologie.
Hoe komt het: Zodra je geen gas geeft / Meer dan 250Nm remdruk geeft.
Het is op te lossen: Door bij stilstand alvast met Up+ flipper aan te klikken. Je voelt dan dat de bak aan de motor vastwordt gezet zodat je meteen kunt vertrekken. Typisch Mercedes? Ik vond het opmerkelijk. Alleen voor de eerste W212/S212 types tot 2010.
Dit zou met een software update later zijn opgelost of minder worden.
Helaas konden ze bij ATR nu niet checken of de Benz een bak software update nodig had dus hij blijft zoals ie is. Maar nu ik weet ermee om te gaan vind ik het ok.
Omdat ie toch op de brug stond ook meteen het achter subframe gecontroleerd en die ziet er ook nog ok uit. Check!
Dus een blije Benz rijder en zie de toekomst qua Benz vol goede moed tegemoet! Als iemand nou nog even die corona oplost, kan ik weer een potje kilometers gaan maken! ;-)
Rondje Spanje
- 263.000 km
Afgelopen weekend terug gekomen van 3 weken in Valencia.
Alles ok gegaan met de Benz en eindelijk een keer een flinke rit kunnen maken.
Vrouw vroeg op heenweg, laat maar weten als je moe bent, dan rij ik wel even. Echt niet! Lekker alles zelf gereden! ;-)
Heenweg met 3 negatieve PCR tests, totaal nergens aangehouden (belgie /frankrijk/spanje) dus lekker snel op locatie.
Terugweg ook ok. Toen wel, na de franse grens en na het pakken van een kaartje van de tolweg gestopt door een politie, ze wilden graag de negatieve test zien met geldige datum. Die hadden we gelukkig en konden daarna meteen doorrijden. Heeft het toch zin gehad.
Heenreis 3xPCR a 140 eur, terugreis 2xPCR a 70 eur. Dus de testen waren totaal duurder dan alle tol en dieselkosten bij elkaar ;-)
Twee dingen nog:
Zuinigheid
Heen en terugreis reed de auto goed zuinig, 120 in belgie, 130 in frankrijk. Op de boordcomputer gaf ie 7,3liter/100km aan, aan de pomp toch meer.
Terug ook, 7.0liter / 100km, en dat op 700km totaal. Zou dan 1 op 14 zijn, zou ik erg blij mee zijn. Echter aan de pomp 7,6l liter (zie spritmonitor foto).
Auto heeft dus een flinke afwijking helaas. Zal vast door de 18inch AMG velgen komen. Niet erg, wel jammer.
Malfunction - achtervering
Een keer gaf de auto, na korte stop aan, Malfunction met tekentje auto omhoog. Dus op termijn moet ik denk ik de compressor van de niveauregeling eens worden vervangen... Maar 1x melding gezien en daarna niet meer dus kijk het nog even aan
APK en NOx sensor
- 268.000 km
NOx Sensor vervangen
Na vertrek naar spanje hield de Benz af en toe in, liep in noodloop maar is minder voelbaar omdat de auto dan toch nog voldoende pk/Nm heeft om vlot met het verkeer mee te kunnen. Benz bleef re-gerereren / verhoogd toerental etc, dus dan maak je je wel zorgen, moet het roetfilter gereinigd of vervangene worden enzovoort. Na controle bij de officiele dealer vlakbij Valencia bleek alleen de NOx sensor op de uitlaat verkeerde waarden te geven, sensor vervangen en nu weer helemaal ok. Dieselpower is back!
Nieuwe APK
Auto was weer toe aan een nieuwe APK, maar 'helaas' was ik nog in Spanje. Gelukkig zijn er een aantal plekken waar je toch een auto met nederlands kenteken kunt laten keuren. Dit is met name in het leven geroepen voor de Nederlanders die overwinteren aan de oostkust in Spanje.
Je moet dan zelf door een keuringsstraat rijden, iemand geeft je buiten instructies (knipper links, recht, alarm, seinen,etc, ruitensproeier) en zo rijd je verder erdoor heen, check ophanging, remmen, handrem, schokdempers. Na 15 meter zet je de auto aan de kant en krijg je na een paar minuten je nederlandse APK keuringsrapport geprint. Heel handig!
Nieuwe motorsteunen en baksteun
- 302.000 km
302.000km Nieuwe motorsteunen en baksteun
Ik begin al aardig door te krijgen wanneer er iets aan onderhoud moet gebeuren. Deze S212 vertoont dezelfde slijtage als mn vorige S211. Nu, na 300k km merkte ik bij auto in zn D dat er vibratie ontstond onder auto, met name bij kou. Zodra de motor warm was, was het weg. Typisch geval van versleten automaatbaksteun. Dus naar de plaatselijke MB dealer hier gegaan. Werd opgebeld dat ook de motorsteunen hun beste tijd gehad hadden en vervangen moesten worden. Logisch want 2 motorsteunen en baksteun houden het onder de auto allemaal vast en strak.
Motorsteunen waren ingezakt en leken geen vet meer te bevatten. Baksteun ook erg oud.
Net de auto opgehaald en inderdaad, motor ligt er helemaal stil in, en ook de automaatbak zit weer strak.
De MB dealer had ik ook gevraagd de vier wielen uit te lijnen aangezien dit niet eerder lukte bij Euromaster toen ik in Engeland 2 nieuwe voorbanden (moest) monteren. Helaas zei ook de MB dealer dat dit op een ander moment moet gebeuren, ze zitten erg strak vast en moeten worden warmgestookt om ze lost te krijgen. Als dit mis gaat dan moet je onderdelen vervangen. En we gaan morgen weer naar NL rijden vanuit Spanje dus dit moet op een later moment.
Achterbanden en vakantie
- 324.000 km
324.000km Nieuwe achterbanden en vakantie
Zo, vlak voor vakantie even auto inspecteren. Achterbanden nog ~2mm dus laten vervangen voor nieuwe Michelins (265-35-18, PS5), wel zo veilig voor vertrek met veel snelweg met hitte.
Vertrek vanuit Valencia richting Amsterdam en daarna een weekje Engeland, dan weer terug en dan Amsterdam naar Valencia. In totaal zo'n 6000km en (natuurlijk) zonder problemen. Deze auto is bedoeld voor lange snelwegritten en zoeft heerlijk over de weg. Achterbak heeft zeeën van ruimte dus alles kan mee (dochter, kat & koffers) en daarna nog steeds vrij zicht, perfect! Panoramadakscherm dicht gelaten tegen de felle zon.
Auto inmiddels 13 jaar oud, 320k op de teller maar rijdt nog steeds heerlijk. Op de snelweg gemiddeld 1 op 12-13km/l maar in de stad stukken minder uiteraard. Auto's van nu zijn veel zuiniger maar ach, het rijdt zo lekker, een 6 cilinder diesel.
Helaas op de terugweg op een bepaald moment een schroef in een van mn nieuwe achterbanden, grr! maar gelukkig met 2x bijvullen huis gehaald en daarna laten fixen.
Verder geen nieuws, en door!
Spaans kenteken!
- 330.000 km
330.000km - Spaans kenteken!
Yes! Na 6 weken heb ik eindelijk mn auto kunnen ophalen bij de garage en is ze nu officieel spaans.
APK keuring was in een dag gepiept, daarna begon de bureaucratie via een adviseur. Na 6 weken eindelijk gelukt en nu dus een nieuw spaans kenteken. (eerder zelf geprobeerd maar je krijgt gewoon geen afspraak bij de spaanse RDW - je komt er niet doorheen)
Wellicht leuk om te delen wat de kosten waren:
De MRB was in Nederland 550euro per kwartaal, nu in spanje 45euro per kwartaal! Dus van 2200 euro/jaar naar 180eur/jaar.
ofwel van 185 euro per maand naar 180 eur per jaar. Bizar toch!!
Kosten van omzetten:
200 eur - officiele Certificate of origin confirmity = COC) dat het type auto ook verkocht is in spanje en goedgekeurd
100 eur - APK / spaanse keuring
48 eur - luxe kentekenplaten
950 eur - Kosten adviseur en belastingen
En dit voor een 13 jaar oude auto.
Maar goed, de snelle rekenaar ziet dat je dit dus best snel terugverdient hebt.
Mn garage had zelf een Range Rover uit italie had geimporteerd, hij was 2500 euro kwijt aan invoeren...
Nieuwe luchtbalgen
- 344.000 km
344.000km Nieuwe luchtbalgen
Als meer dan een half jaar last van af en toe een lage achterkant, de luchtbalgen zaten eraan te komen. Toen ik hem kocht stond ie al doorgezakt in de verkoophal. Bij aankoop werd de linker balg al vervangen. Nu 90k km en 3 jaar later begon ook de andere kant door te zakken. Soms wel, soms niet. Maar nu alsnog beide luchtbalgen laten vervangen. Auto staat weer fier rechtop en zakt niet meer door. Kunnen we weer lekker kilometers maken in de zomer zonder zorgen.
Verse APK en auxiliary accu
- 347.000 km
347.000km
Auto gaf melding Backup Accu storing. Deze kleine accu (zo groot als een tompouce ;-) ) was na 340k kilometers aan vervanging toe. Zit bij mijn auto achter het stuur in het dashboard. Hij zorgt ervoor dat er een paar comfort functies werken zoals HOLD rem functie en Distronic (adaptive cruise control) Laten vervangen door m'n garage voor een nieuwe originele accu.
Meteen ook de APK laten vernieuwen.
De Benz kan er weer een jaar tegenaan!
100,000 erbij
- 355.000 km
100.000km erbij
Deze kerst vakantie de mijlpaal bereikt op 355k, heb nu zelf een ton erbij gereden. De auto heeft zich als goed betrouwbaar uitgewezen zonder noemenswaardige buitensporig onderhoud. Gewoon de normale dingen als olie/filters, banden en remmen laten vervangen. De enige grote kostenpost was het recent vervangen van beide luchtbalgen voor 1000eur aan beide kanten maar deze zijn na 14 jaar echt aan vervanging toe, was bij mn vorige Mercedes Eklasse Combi en BMW 5 touring ook zo.
De auto is nog steeds een genot om lange afstanden mee te rijden over snelwegen. Dit keer weer vanaf Spanje naar Nederland, dan weekje Engeland en weer terug en zo weer terug naar Spanje. Een heerlijke snelweg cruiser. Verbruik na 100k km blijft op 8liter/100km staan dus 1 op 12.5km. De Mercedes diesel (220d) doet dit wel enorm veel beter met 5,6km gemiddeld. Het mooie van deze S212 van zo'n 15 jaar oud is dat deze nog niet zoveel alarmpjes en waarschuwingen geeft dat het irritant wordt. Deze auto is uitgerust met adaptive cruise control met radar wat in die tijd best een ding was, deze is wel wat abrupt maar als je op tijd een vrachtwagen of langzame auto inhaalt kun je vrij vloeiend rijden op de snelweg.
Deze S212 Estate houden we nog even!
Nieuwe voorbanden & Gebroken Subframe!
- 357.000 km
Hi,
Na de kerstvakantie de voorbanden laten vervangen na vele kilometers.
Echter, nadat ik nieuwe voorbanden had laten monteren leek het alsof de auto nog steeds naar links trok achter. Terug naar de bandenboer en opnieuw laten uitlijnen. Nog steeds, monteur mee maar zei dat het toch echt niet aan de banden kon liggen.
Subframe gebroken
Vervolgens naar mn garage gegaan en monteur stukje laten rijden. Auto op de brug gezet en wat bleek, het subframe was verroest , rechts helemaal doorgeroest en links ook ver heen.
Dit is een bekende kwaal van de W212 e-klasse (en W204 c-klasse) en wordt meestal door Mercedes-Benz onder coulance vergoed. Het wordt veroorzaakt door het zout op de weg in de winter en de slechte contructie/dun gebruikt staal. Dus ik was eerst naar de dealer gegaan maar helaas niet vergoed in Spanje want ze strooien hier geen zout.
Auto laten maken met origineel MB subframe maar door mn eigen garage. Na wachten op het onderdeel kon ik na 3 weken de auto weer ophalen na de grote operatie.
Niveau sensoren en luchtbalg vervangen
Bij thuiskomst (5 min) stond de auto links helemaal omhoog. De niveausensor op de achteras was kapot waardoor de luchtbalg compleet werd opgeblazen. Dus auto weer terug naar de garage.
Na 3 weken nu eindelijk mn Benz weer opgehaald waarbij beide niveausensoren en de linker luchtbalg zijn vervangen.
Nieuwe ster
Bij thuiskomst natuurlijk de auto poetsen en toen brak ook nog de ster af, dus ook vervangen.
Hopelijk blijft het nu even rustig en alles heel zodat ik weer lekker kilometers kan maken. Auto rijdt nog steeds heerlijk. Maar wel even pijn in de portemonnee deze maand, auw!
TPMS sensor los
- 365.000 km
TPMS sensor los
Net een lange rit gemaakt van 2000km met veel snelweg kilometers. Echter, in een file hoorde ik een geluid. Wat bleek, na montage van de nieuwe voorbanden is de TPMS - bandenspanning sensor niet goed gemonteerd en ligt dus los in de band. Tot 20km/u hoor je hem dus vallen in de band, daarboven blijft ie tegen de wand aanplakken. Bij bandenman geweest en zag dat de TPMS sensor in de nieuwe band aan de binnenkant krassen en een buts heeft veroorzaakt dus band wordt vandaag vervangen (Ik ga terug naar de bandenman die ze heeft gemonteerd)
Algemeen
Afgezien hiervan rijdt de auto nog steeds heerlijk op de snelwegen. Auto is 15 jaar oud, 358k km maar rijdt heerlijk smooth met de 6 cilinder diesel.
Op cruise control verbruik 7,5 liter op lange afstand. Mn andere auto doet 5,6liter dus flink verschil maar ook weer niet om dan maar te vervangen.
Adaptive cruise control was toen net uit dus is nog wel een beetje horkerig maar als je goed anticipeert op langzaam verkeer voor je kun je toch vloeiend blijven rijden. Auto uit deze tijd heeft nog geen irritante piepjes of waarschuwingen maar wel veel comfort dus de perfecte balans, vind ik.
Geeft een waarschuwing voor een koffie pauze als je iets te vaak over de lijntjes gaat. Geeft een kleine trilling aan het stuur. In mn nieuwere auto stopt dan de muziek en krijg je grote meldingen op je scherm.
Geen snelheidswaarschuwing bij overschrijden van de snelheidslimiet.
En nog gewoon analoge klokken met meters. Dus we rijden nog even door!
Update 22.05: TPMS sensor is kosteloos vervangen door de bandenman dus goede service.
Ik wacht nog op het antwoord wat te doen met de nieuwe band die aan de binnenkant bekrast is. Het blijkt niet economisch interessant om te laten maken. Normaal krijg je dan een nieuwe band maar die heb ik de komende 40k KM niet nodig. Een voucher /kadobon van 200 euro is ook ok voor mij voor de volgende banden vervanging. We wachten af!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Estate 200 CGI Business Class Avantgarde Leer Trekhaak Xenon Navi Cruise Clima Nwe APK
- 2011
- 213.027 km

Mercedes-Benz E-klasse C207 E 250 CDI Coupé Elegance Aut.-5 | 1e eig. | volledig gedocumenteerd | Youngtimer | Bijtellingsvriendelijk! |
- 2010
- 153.920 km

Mercedes-Benz E-klasse 350 CDI Avantgarde | AMG Pakket | Schuif/Kanteldak | Camera |
- 2011
- 265.392 km