Mercedes-Benz E 320 Elegance (1996) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 52.815 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Introductie
- 62.300 km
Mijn moderne BMW E61 uit 2006(zie mijn review) na 4 jaar vervangen voor een 15 jaar oude Mercedes. Voor een youngtimer dus.Hoe haal je het in je hoofd zal menigeen zeggen. Waarom? Gewoon fiscaal aantrekkelijk. Uitgangspunt is wel geweest dat er voldoende veiligheid en comfort geboden moest worden. Al in 2008 een uitstapje gemaakt naar een W124 300D stationcar uit 1992. In nieuwstaat. Deze auto miste toch wel de souplesse van de hedendaagse auto's. Hij was erg traag maar vooral de verlichting was niet meer van deze tijd. Ik heb deze na 4 maanden van de hand gedaan. De BMW had ik nog dus ben daar weer in gaan rijden.
Vanaf dat moment was duidelijk dat de volgende youngtimer in ieder geval Xenon verlichting moest hebben. Maar dan wel origineel van de fabriek. Dat werd dus wachten op een W210. Ik heb er veel gezien tot ik in juli 2010(in Duitsland) de juiste vond. In volledige nieuwstaat met slechts 52000 km's op de teller. Een auto met alle extra's. Te veel om hier op te noemen. Alleen de elektrische stoelverstelling zit er niet op(vast over het hoofd gezien). De auto heeft in 1996 164.300DM nieuw gekost.
In Nederland is de condensor van de airco vervangen en zijn er nieuwe remschijven voor opgekomen. Daarnaast heb ik een Becker Cascade autonavigatie laten monteren welke het fantastisch doet.
Zoals gezegd: de auto verkeerde in nieuwstaat en dat was te merken. Geen rammeltje te ontdekken en alles werkte zoals het hoorde. Alleen de banden(Pirelli) maakten veel lawaai. Deze waren vrijwel nieuw maar toen bij een stevige regenbui de wagen niet lekker aanvoelde heb ik deze laten vervangen door nieuwe Michelins Primacy HP welke speciaal voor dit type Mercedes gemaakt zijn. Fluisterstil en ook in de regen een goed contact met de weg.
Verder is het genieten. Het is ongelooflijk dat een auto van 15 jaar geleden nog zoveel comfort kan bieden.De wagen trekt enorm snel op en zijn topsnelheid van 238 km is meer dan voldoende. Het verbruik is redelijk zuinig te noemen. 1 op 9 bij kleine stukken en 1 op 11 bij snelweggebruik.
Voor de winter de auto uitgerust met Conti Wintercontact TS 830 winterbanden. Deze voldoen prima(op Ebay een setje originele LM velgen aangeschaft voor € 275).
Bij 60000km de auto naar de Mercedes dealer(Smeets Heerlen) gebracht. Alles laten doen wat zij nodig achtten. Dit is overigens een van de meest uitgebreide beurten waarbij ook de versnellingsbakolie vervangen moet worden. Tevens alle filters vervangen en de bougies. Ook hebben ze de Xenon lampjes vervangen: 1 lampje zat los in de fitting en gezien de ouderdom toen maar beide lampjes(€ 250 exl btw) vervangen. In totaal was ik € 1300 kwijt voor deze beurt.
En nu maar verder genieten
Tussenverslag
- 68.500 km
Probleemloze auto. Nog steeds veel bewondering voor de kwaliteit van dit type auto. 15 Jaar en het loopt nog steeds als nieuw.
Vorige maand aanrijding gehad met Violia bus die wat erg enthousiast de bocht maakt en mij daardoor linksachter raakte.
Nou maar hopen dat alles weer netjes hersteld zou worden en ja dat gebeurde. Bij een Schadenet herstelbedrijf gebracht die alles weer keurig in de juiste kleur(m.a.w. geen kleurverschil) herstelden.
En afgelopen weekend liep de motor plotseling op 5 cylinders. Mercedesdealer gebeld maar daar was niemand van de werkplaats aanwezig. Vervolgens de ANWB gebeld en deze kwam keurig aan huis.
Binnen 5 minuten(zonder iets open te maken) de oorzaak gevonden. Waarschijnlijk bougie kapot van de 4e cylinder. Wagen(thuis) laten staan en maandagmorgen om 8.30u kon ik direct terecht bij Smeets Mercedes. Hen vertelt wat de ANWB had gezegd. Na 1 uur werken werd de auto keurig weer buiten naar gereden. Bougie was niets mis mee. Stond alleen onder water. Of de motor onlangs gereinigd was? Ja, dat had ik dus(kennelijk te enthousiast) met de hogedrukreiniger gedaan. Niet meer doen was het advies.
Wordt vervolgd
Stuurbekachting valt weg
- 70.900 km
Vreemde gewaarwording als opeens de stuurbekrachting moeilijk werkt. Mij overkwam het en wist even niet goed wat er aan de hand was. Gestopt en even gekeken of de banden soms lek waren. Maar nee dat was niet het geval. Toch maar naar huis gereden(het was 's avonds laat) en de volgende dag de dealer bellen. Bij het verlaten van mijn garage zag ik echter een oliespoor op de grond. Teruggelopen en eens onder de auto gekeken. En ja hoor: een lekkage. Moet de stuurbekachtiging zijn. 's Morgens de dealer gebeld en zij adviseerden mij niet ermee te rijden maar de ANWB te bellen. Zo gezegd zo gedaan en binnen 1 uur waren zij er. Monteur auto opgekrikt en hij vond de oorzaak direct. Een hydraulische slang zat los. Hij kon de bout zo met de hand vastdraaien. Deze vervolgens nagetrokken en het vullen kon beginnen. Eerst de originele olie bij de dealer halen terwijl de monteur keurig wachtte. Normaal 1 liter voldoende maar er ging twee liter.Vreemd. Toch eens onder de auto kijken en daar lag de olie. Het liep er zo uit. Feit was dat de bout aangedraaid kon worden omdat de O-ring die er normaal moet zitten er niet meer zat. Waarschijnlijk aangevreten.
(De dealer zei achteraf ook dat dit een euvel was.)
De ANWB man zag het niet zitten om op zoek te gaan naar passende ringen en liet de auto naar de dealer brengen. Wat een geweldige service van de ANWB overigens. Zit allemaal in het lidmaatschap. Er werd zelfs binnen een uur gebeld of alles naar wens was verlopen.
De dealer bevestigde de conclusie van de ANWB alleen hadden ze de O-ringen niet op voorraad. De dag erna stond de auto om 09.00 uur weer klaar en zelfs keurig schoongespoten aan de onderzijde( kosten €178).
Tussenverslag 75000km
- 75.450 km
De auto voor een servicebeurt naar de dealer gebracht. Alleen regulier onderhoud nodig. Kosten € 210,00
Wel geconstateerd dat de Michelin banden aan het cuppen zijn. Slechts 13000km gelopen dus gelijk naar de bandenspecialist gereden en deze beaamde de constatering van de dealer.
Komt steeds meer voor was hun reactie. Banden van voor naar achter gelegd voor gelijkmatige slijtage. Advies gekregen elke 10000 km te wisselen.
In augustus de auto laten taxeren bij Simon Expertise in Munstergeleen voor de verzekering. Mooi, duidelijk en zeer professioneel rapport opgesteld waarbij nogmaals werd vastgelegd dat het hier om een uitzonderlijke auto gaat met nauwelijks gebruiksporen.
Tussenverslag 85000
- 86.500 km
Voor het geval iemand denkt: daar gebeurd niets meer, even een kort verslag.
De 86000km grens gepasseerd. De auto voldoet nog steeds naar volle tevredenheid. Het enige dat ik heb moeten laten doen was het wisselen van winter- naar zomerbanden. Ik blijf het geweldig vinden hoe Mercedes zijn auto's maakt. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat er ook (goed) onderhoud wordt gepleegd.
Want dan heb je er optimaal plezier en profijt van. Nog steeds echt genieten.
Wordt vervolgt.
Tussenverslag 90000km en uitbreiding
- 91.000 km
De E 320 loopt nog steeds als het spreekwoordelijk zonnetje. Het feit dat hij het zo voorbeeldig doet maakt een review eigenlijk heel saai. Is er dan niets op te merken zul je zeggen? Ja hoor.
De kunststof kappen van de xenon verlichting waren dof geworden. Ik had al eens bij de dealer gevraagd of daar wat aan te doen was maar die konden er alleen maar nieuwe op zetten. Dat ging echter behoorlijk in de papieren lopen(€ 700). Toch wel wat veel.
Tot dat ik onlangs een artikel las over een reparatieset voor dof geworden kunststof kappen van autoverlichting. Voor € 60 is zo'n set aan te schaffen. Je moet het wel dan nog zelf doen. Met heel voorzichtig schuren en opnieuw coaten worden ze weer als nieuw belooft men. Bij toeval in contact gekomen met een bedrijf in de buurt die er hun specialisme van hebben gemaakt. En dat was te zien. Voor € 150 weer helemaal nieuw. En de lichtopbrengst zeker 30% beter.
Wat de uitbreiding betreft: de E 320 heeft er een grote broer bij gekregen. Een S500 van het type W220 uit 1999. Hiervan is ook een review te lezen.Zie http://www.autoweek.nl/autoreview/34930/mercedes-benz-s-500
The End
- 95.000 km
De auto bevalt nog steeds voor 100%, althans wat de techniek betreft. Punt is echter als je ook eigenaar bent van een S 500(W220) dan merk je toch wel een verschil in comfort en wegligging. Hoewel de auto's maar 3 jaar in leeftijd verschillen is het rijden een wereld van verschil. En dan ga je de ritten in de W210, onterecht, anders beoordelen.
Een proces wat geleidelijk verloopt en je nauwelijks in de gaten hebt. Tot het moment dat de W210 laat staan en alleen nog maar in de W220 gaat rijden.
Eind 2012 besloten om de auto van de hand te doen. Ook besloten een andere aan te schaffen. Maar dan iets kleiner, wel van Mercedes en een youngtimer. Mijn keus laten vallen op de SLK(R170). Met weer een wensenlijstje. Uiteindelijke eind december gevonden. Een SLK 230 Kompressor uit 1998 met net 100000km op de teller en dezelfde kleur als de S500(Smaragd). Prima staat.
De E320 nog voor een grote beurt naar de dealer gebracht met normaal onderhoud. Kosten € 720.
Hierdoor een goede inruilprijs gekregen.
In totaal afgeschreven in twee en een half jaar € 4250. Aan onderhoud € 2400 uitgegeven.
Samenvattend: de E320 was een heerlijke auto en de kwaliteit van een hoog niveau.
Goed onderhoud is een belangrijke voorwaarde vele jaren rijplezier.
Ik wens de nieuwe eigenaar(de auto was direct verkocht) veel plezier.
Het verloop van de SLK is ook in een review te volgen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.