Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Mercedes-Benz E 320 Elegance (1998)

Sterren-status

Mercedes-Benz E 320 Elegance (1998)
  • Autotest
2 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor een rit naar het Zwitserse Genève tracteerden we onszelf op een luxe reiswagen: de Mercedes E 320. Dat we met gemak twee keer duizend kilometer verslonden, zal u niet verbazen. De manier waarop leest u in deze test.

Een reisje per auto met als bestemming Zwitserland en terug (via Duitsland, ja) is uitermate geschikt om een echte reiswagen op zijn merites te beoordelen. Daarvoor kozen we nu eens de Mercedes E320 met nieuwe V6 motor, die sinds "97 in het Mercedes-gamma zit.
Als je "t bij een dergelijke luxe auto hebt over een volledige uitrusting is een groot aantal zaken vanzelfsprekend. Zoals ABS, anti-doorslipregeling, twee airbags, elektrische raam- en spiegelbediening, airconditioning, cruise control, buitentemperatuurmeter, middenarmsteunen voor en achter, lichtmetalen velgen, startblokkering en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Maar in zo"n prestigemodel horen nog veel meer zaken die het comfort verhogen. De E 320 wordt door Mercedes standaard geleverd met een 5-traps automaat, leren bekleding, hoogteverstelling op bestuurders- én passagiersstoel, verwarmd ruitensproeierreservoir en de onvolprezen regensensor op de ruitenwisser.
Het Mercedes-meubilair is van een zeer volwassen formaat met lange zittingen en hoge rugleuningen. Vooral bij lange ritten is de steun aan de schouders heel fijn. Hoewel de bestuurdersstoel van de E 320 goed instelbaar is, blijft "t vreemd dat het stuur geen hoogteverstelling heeft. Achterin hebben de passagiers voldoende been- en hoofdruimte. Ook het lage geluidsniveau levert een grote bijdrage aan het aangenaam verpozen. Bij 100 wijst de meter 64,5 aan en bij 120 66,5 dB.

Twin Spark

Mercedes introduceerde in 1997 de opvolgers van de zescilinder lijnmotoren: een 2,8-liter en 3,2-liter V6 met een blokhoek van 90° en een balansas tussen beide cilinderbanken. Bij de ontwikkeling van deze motoren had het hoofdstuk emissie hoge prioriteit. Door de toepassing van driekleppentechniek met twee inlaatkleppen en één grote uitlaatklep wordt onder meer een aanzienlijk kortere opwarmtijd van de katalysator bewerkstelligd. En dat vermindert op zijn beurt de emissie bij de koude start met liefst 40 % volgens Mercedes. De ontsteking met twee bougies per cilinder zorgt voor een volledige verbranding en ook dat helpt mee aan de lagere emissie. Deze maatregelen, samen met uitlaatgas-recirculatie en nog andere technische hoogstandjes zorgen bovendien voor een minder hoog brandstofverbruik.
De 3,2-liter motor, die in de E 320 standaard wordt gecombineerd met een 5-traps automaat, heeft een vermogen van 224 pk bij 5600 tpm en een maximum koppel van 315 Nm dat tussen 3000 en 4800 tpm beschikbaar is. Sterk genoeg om de 1480 kg "lichte" Mercedes snel naar 100 km/h te laten versnellen. In 7,7 seconden is die missie volbracht. De praktijk bewijst wat de cijfers al aangeven: de V6 heeft een enorme souplesse. Kijk maar naar de inhaalproef van 80-120 km/h: 6,5 s. De top van 238 km/h is zelfs voor de Duitse Autobahnen ruim bemeten. Het testverbruik kwam uit op 1:8,7 en dat is voor een V6 een keurig cijfer.
We komen nog even terug op de transmissie. De 5-traps automaat schakelt alert en doet zijn werk toch vooral onmerkbaar. Ook de stuurbekrachtiging werkt precies en direct; hij voelt bij elke snelheid lekker stevig aan. Met tempo heeft de auto geen enkele moeite. Met de assistentie van de antislip-regeling is hij voor geen kleintje vervaard. Je kunt ronduit oerend hard met deze auto door de bocht. De ABS-remmen zijn uitstekend berekend op hun taak en de E320 volbrengt de remproeven dan ook keer op keer snel en stabiel.
U heeft "t vast al begrepen. Met de Mercedes E 320 is niets mis. Integendeel, heel wat mensen zouden er een lief ding voor over hebben om hiermee te kunnen rijden. Wie ruim 135.000 gulden ter beschikking heeft om een auto uit te kiezen zal zich in deze auto uitstekend voelen. Alleen: wie luxe opties wil, moet fors bijbetalen. Maar in deze klasse tellen ook andere zaken zwaar. Meer dan anders komt het begrip status er aan te pas. En dan telt zo"n Mercedes meer mee dan menige (Japanse) concurrent. Rij je Mercedes-Benz dan kom je duidelijk uit voor een bepaalde mate van welstand. Dan kies je voor status, maar ga je tevens voor lagere gebruikskosten (mede door "n degelijker inruilprijs). En dat is ongetwijfeld de reden waarom er zoveel E"s worden verkocht. Geef de kopers eens ongelijk.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 320 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 61.918

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 224 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.795 mm / 1.799 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,5s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 246 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz E-klasse

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 200 Avantgarde * Airco * Youngtimer * ROESTVRIJ ! SALE! *

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 200 Avantgarde * Airco * Youngtimer * ROESTVRIJ ! SALE! *

    • 1997
    • 232.086 km

    € 2.740

    Mercedes-Benz E 200

    Mercedes-Benz E 200

    • 1995
    • 356.538 km

    € 1.199

    Mercedes-Benz E-klasse 280 Avantgarde automaat

    Mercedes-Benz E-klasse 280 Avantgarde automaat

    • 1999
    • 222.244 km

    € 1.595

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution AMG (2019)

    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution...

    15
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY Estate Avantg. (2011)

    Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY...

    1
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2013)

    Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY...

    2
    • 25 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 250 Diesel Combi (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel Combi (1994)

    • 1 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2004)

    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2004)

    • 28 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 e (2019)

    Mercedes-Benz E 300 e (2019)

    5
    • 6 augustus 2021
meer reviews
Klokje rond Mercedes-Benz E 280 Elegance

Klokje rond Mercedes-Benz E 280 Elegance

57

Nee, nu eens geen Mercedes-Benz met ontelbaar veel kilometers op de klok, maar eentje die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse - Blik to the Future

    Mercedes-Benz E-klasse - Blik to the Future

    86
    • 16 januari 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    • 13 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt innovatieve accu

    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt...

    45
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op elektro-sporter

    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op...

    9
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    47
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    13
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden