Mercedes-Benz E 320 Combi (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 Combi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 167.500 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
ERVARINGEN
- 190.500 km
Mijn eerste auto en meteen een hele fijne. Op zoek naar een ruime familieauto stuitte ik in de zomer van 2005 op dit fraaie exemplaar. Gewend aan Frans veercomfort werd ik getroffen door de overtreffende trap die deze Mercedes op dit punt maakt. Het schijn dan nog dat deze E320 stugger is afgesteld dan zwakker gemotoriseerde W124\'s, maar dat ter zijde.
Verder is de auto erg stil. De motor is bij constante snelheid nauwelijks hoorbaar. Het best hoorbaar is de windgeruis, welke pas boven de 120 km/u wat stevig begint te worden (acht ja, het is een model uit 1985).
De motor is verder geweldig. De zes in lijn loop o zo mooi en is erg krachtig. De automaat is erg comfortabel, maar niet bijzonder sportief. Toch heeft de motor zoveel over, dat de trage kickdown eigenlijk niet opvalt.
Het enige nadeel van deze auto is het verbruik: 1: 8,5 bij gemiddeld gebruik, bij constant snelweggebruik is 1:10 haalbaar, maar bij veel stadsgebruik moet je rekening houden met 1:7.
En verder is de auto voorzien met alle luxe die in 1995 zo ongeveer voor handen was: naast het Elegance pakket is dat cruise control, leren bekleding, schuifdak, extra achterbankje en climate control, ik zou allemaal niet meer zonder kunnen.
Het is dus genieten in deze auto. Ik ben er laatste met de family en aanhanger mee naar Zuid-Frankrijk gereden: 3600 km zonder problemen.
PROBLEMEN
- 190.500 km
In de afgelopen 3 jaar heb ik 23000 km gereden en naast het regulier onderhoud zijn de volgende zaken gepasseerd:
- nieuwe ontstoringsstekker
- nieuwe pomp voorruitsproeier
- Schokbrekers voor vervangen
- stuurdemper vervangen
- nieuwe spanrol en riemspanner
Deze reparaties zijn allemaal bij Stern in Amsterdam West uitgevoerd. Dat werd me echter iets te prijzig en na 2 jaar overgestapt naar Bertus Beets in Purmerend.
Daarnaast heb ik ook wat groot onderhoud gepleegd:
- Airco lek, nieuwe verdamper (erg duur, bijna 2000 euro)
- Rechtervoorscherm doorgeroest
- Voorstoelen opnieuw laten vullen
Kortom, het is een fijne auto, maar onderhoud is niet goedkoop.
2 jaar verder
- 203.000 km
Ik rijd maar 7.500 km. per jaar. In combinatie met de bouwkwaliteit van de W124 zijn er weinig problemen te verwachten. Inderdaad. Toch gebeurd er natuurlijk wel eens wat. De achteras begon dit voorjaar zeer stug te veren. Een typisch geval van versleten veerbollen. Mijn garage gaf aan dat ook de schroefveren op de achteras na 200.000 km aan vervanging toe waren. Met een dealtje heb ik toen ook meteen de veren voor laten vervangen. In combinatie met de al eerder vervangen voordempers en nieuwe veerbollen was ik bijna 1000 euro lichter, maar het was het waard. De auto veert als nieuw. Geweldig dus. De E320 is stugger dan zwakker gemotoriseerde versies, maar zijn comfort blijft formidabel en dat in combinatie met een goede communicatie over de toestand van het wegdek. Kan je het beter wensen?
Na 2 ton op de teller begonnen de voordeuren deze zomer steeds luidruchtiger open en dicht te gaan. Smeren hielp niet, dus de duurvangers vervangen (107 euro all-in). Alles bij elkaar in twee jaar tijd 1100 euro aan reparaties, 8,5 cent per km. Niks bijzonders dus.
4 jaar doorgereden
- 242.000 km
Na vier jaar een update van mijn ervaringen met deze nog steeds geweldige auto. Ook nieuwe foto's geplaatst.
De W124 blijft een auto die geregeld om aandacht vraagt. Hij is nu bijna 20 jaar oud en dan is er altijd wel wat. De auto is echter wel zo in elkaar gezet dat de auto mij nog nooit in de steek heeft gelaten, hij kan veel hebben voordat hij er echt de geest aan geeft.
De afgelopen 2 jaar vooral gekampt met problemen met het stationair lopen van de motor. Diverse reparaties laten uitvoeren, de bedrading van de motor (kapelboom, bougiekabels) moest worden vervangen. Maar ook de luchtmassameter gaf de geest, net als de radiator, de kachelpomp en de motorsteunen. Nu loopt de motor als nieuw en blijft het toch elke keer genieten van dit Duitse vakwerk.
Dit bracht mij er ook toe om de bumpers en velgen te laten spuiten. De auto ziet er nu ook weer bijna uit als nieuw. Altijd leuk om iemand te laten raden hoe oud de auto is.
Bij de vragen heb ik ingevuld dat mijn volgende waarschijnlijk weer een auto van hetzelfde merk zou zijn. Daarbij wil ik wel opmerken dat ik waarschijnlijk helemaal geen volgende auto wil gaan kopen. Dit blijft mijn eerste en waarschijnlijk enige auto die ik in bezit heb.
Verkocht
- 260.000 km
Ik heb de auto verkocht, op aandringen van mijn partner. Zij wilde een modernere auto. Ik wilde qua luxe niks inleveren en heb daarom een Lexus RX 400h gekocht. Veel moderner inderdaad, maar het heeft mijn herinnering van mijn w124 nooit helemaal doen vergeten. Ik bleef kijken naar een 'echte' auto. Dat heeft er toe geleid dat ik na mijn scheiding Lexus weer ingeruild voor een W124 ( E220 uit 1993). Dat zegt toch wel genoeg.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.