Mercedes-Benz E 320 CDI Elegance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 CDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
E320 CDI V6
- 125.000 km
In mei 2011 heb ik een E320CDI gekocht. Tot nu toe bevalt de auto mij goed, een aantal teleurstellingen links gelaten.
Beginnend met de pluspunten:
De motor is shockerend, zeker als je nooit eerder met zo een kracht achter het stuur heb gezeten. Hiervoor heb ik heel wat atmosferische diesels van Mercedes gereden en wat een verschil. De 7 bak automaat laat de motor altijd op lage toeren draaien wat als resultaat zeer rustige ritten heeft.
Het interieur is van Designo, wat erop neerkomt dat het interieur bestaat uit twee kleuren leder. Op de foto’s vond ik het tweekleurig leder een beetje vloeken met de houtafwerking, maar eenmaal in het echt gezien, was ik direct verliefd.
De automatische klimatisatie doet heel goed zijn werk, samen met de zetelkoeling/-verwarming is het heel aangenaam om lange afstanden af te leggen.
De aanpasbare luchtvering kan ik gewoonweg niet meer missen. Dit moet mijn volgende auto ook hebben! De auto is ongeveer 40mm te verhogen, wat me zeker van pas komt omdat ik af en toe op niet-geasfalteerde weggetjes rijd. Toch vind ik dat de comfort stand nog iets comfortabeler mocht zijn (of het licht aan het Belgisch wegdek)
De navigatie werkt heel goed, maar het wordt eens tijd om de laatst uitgebrachte DVD te gaan halen. Verder kan ik ook MP3’tjes op DVD schrijven en deze probleemloos afspelen. Heel leuk is dat de navigatie DVD in de kofferbak zit en de DVD drive voor in de auto altijd vrij is voor men MP3 DVD (Men neef heeft een BMW 530d van hetzelfde bouwjaar en bij die auto moet de nav-DVD eruit als je een ander DVD wilt afspelen)
Het verbruik ligt op 8.5 - 9 liter per 100 km, ik vind dit heel acceptabel, zeker voor mijn rijgedrag, ik verbruik ongeveer evenveel met men E250 W124 uit ’95. Eénmaal heb ik men “best” gedaan op de tussenweggetjes en toen kon ik tikken op 16 liter per 100 km en oververhitte remmen :)
De zetels zijn een stuk beter dan de oude W124’s, ze zitten nog fijner, zeker met de luchtkoeling in de zomer. Ik kan de C-klasse van men kameraad niet meer uitstaan, de zetels daarin zijn een stuk kleiner en oncomfortabel in vgl. met deze E klasse.
Nadat ik de auto gekocht heb, heb ik zelf de remblokken voor en achter vervangen, heeft me nog geen 100 euro gekost, verder olie en filters laten vervangen, dit heeft me ongeveer 240 euro gekost.
Voor de rest vind ik het een heel leuke auto om mee te rijden en de kosten vallen heel goed mee.
De teleurstellingen zijn:
- Tijdens het optrekken had ik minder geluid in de auto verwacht. Ja het is normaal dat de auto meer geluid maakt bij een snelle optrek, maar toch, op dit gebied merk ik bijna geen verschil met Mercedesen van 10-15 jaar geleden ( en zo heb ik er nog veel staan). Langs de andere kant, een vriend heeft net een nieuwe volvo V40 1.6 diesel gekocht, en in vergelijking met de Volvo op gebied van geluid ben ik toch trots op men Mercedes. Bovendien stoor ik me alleen aan het geluid tijdens het optrekken, bij cte snelheid van 120 - 180 km/uur draait de motor heel rustig, bijna om ervan in slaap te vallen.
Ik vind de 7-bak soms wat traag schakelen en ik heb ook hetzelfde opgemerkt als wat J.W. in zijn review beschrijft: van 2 naar 3 en omgekeerd schakelt de auto soms heel bruut, dit is echt storend, eerst verdacht ik de bakolie, maar ik heb dit aangekaart bij een persoon die hoofd mechanieker is bij Mercedes, en volgens hem is er een software update uitgekomen die de koppelmomenten beter regelt en de automaat zachter doet schakelen. Iets wat ik zal laten uitvoeren wanneer ik er de tijd voor heb, een update hierover later…
Update
- 190.000 km
Heel wat km's verder, tijd voor een update...
Auto rijdt nog steeds goed zoals vermeld is in mijn eerste review.
Volgende kosten gehad aan de auto:
- Remmen:
Ik vond de standaard remmen bij hoge snelheden slecht afremmen. Wanneer ik afremde van een snelheid van boven de 200 naar 100- 120, werden de remmen al snel overhit en plakden erna niet meer goed. Daarom heb ik de grotere remschijven (295 -> 330 mm) en grotere remklauwen geinstalleerd. De geinstalleerde remklauwen en schijven zijn de zelfde die ook op een E500 zitten (Brembo). Deze remklauwen hebben 4 zuigers ipv 1 bij de originele remklauwen en remmen veel beter.
- Olie, filters enz -> standaard onderhoud
- Airmatic (luchtvering) pomp defect. de elektrische motor was verbrand door een plakkende relais (gekend probleem bij mercedes, relais dient vervangen te worden door een niet-plakkende van Hella) -> nog net vervangen onder garantie :)
- Momenteel ben ik bezig met het inbouwen van de distronic optie, lijkt me leuk en comfortabel op de autosnelweg.
- Een rubberdichting in de vloerplaat van de koffer liet regenwater door -> gedicht met loctite
- Versnellingsbak -> de grootse herstellingskost tot nu toe: 1 van de sensoren op het elektronisch regeleenheid werkte niet meer, wat resulteerde in een vervanging van de complete elektronische eenheid. Heb dan ook maar gelijk de versnellingsbak laten spoelen. kosten 800 euro
Besluit: Geen zware onderhoudskosten gehad, buiten de versnellingsbak, valt goed mee voor de km's die ik maak
Brandstofverbruik: met zuinig rijden haal ik 7,2 l per 100 km (gemeten bij het tanken)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.