Mercedes-Benz E 300 Turbo Diesel Avantgarde (1998) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 Turbo Diesel Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 382.624 km |
KM-stand laatst | 382.624 km |
Mercedes E300 TURBODIESEL W210 1998 UPDATE 18-08-2
- 382.624 km
Na een tijd een Mercedes E220 CDI W211 gereden te hebben en er echt een super auto aan heb gehad! wou ik toch wat dat iets sneller was en ben toen gelijk rond gaan kijken naar een E320 CDI W211.
Ik kwam toen een hele mooie E320 CDI tegen van 2003 met een facelift en echt alle optie's die ik erop wilde hebben,
stoelkoeling,
stoelverwarming,
full elektrische stoelen,
panoramisch dak,
luchtvering,
comand en noem maar op.
De 3.2 lijn 6 motor liep super netjes en trok echt als een beer, fantastisch blok.
na een goeie 2 dagen de auto te hebben gereden begonnen de problemen!
Kachel werd niet warm, Stoelverwarming kapte ermee, naar een nieuwe zekering werkte die weer maar niet voor lang,
een dag later begon de stoel te roken en stopte alles ermee, stoelkoeling + verwarming.
de problemen waren nog niet verholpen en de volgende problemen kondigde zich eigen al aan.
luchtvering pomp was iets mis mee, pomp trilde door de hele auto heen.
en nog meer problemen.
Rechts achter luchtvering lek, comand bleef vaak vastlopen.
Na 2 lekkere zonnige dagen met het panoramisch dak open gereden heerlijk!
Stond bij de wasstraat wou het dak dicht doen en ja hoor een hoop geratel van het motortje en het glazen dak trok gelijk scheef.
niks meer mee te beginnen.
naar de dealer gereden en die hebben me keurig geholpen.
de glasplaat moest losgeschroefd worden.
er was een klein plastic dingetje afgebroken die de glasplaat naar beneden trekt.
niet los te koop, hele nieuwe geleiders.
toen begon de auto regelmatig flink te trillen balanceren geen resultaat andere banden ook niet.
toen was ik het beu, heb de auto de zelfde dag nog geadverteerd, en verkocht hem de volgende dag.
En toch moest ik een auto hebben voor vakantie die een week later was.
na even op internet zoeken viel mijn oog op een E300 TD W210 met een vrij hoge kilometerstand van 383624.
maar toch de auto de zelfde dag nog gaan kijken en de auto viel mijn 100% mee geen roest, en de bekleding super netjes.
na een testritje met de auto viel het mijn ook 100% mee hoe de auto reed.
ik kan zeggen dat het bijna net zo goed rijd als een w211.
De 300 TD 6 cilinder is echt een super fijn blok.
een super mooi geluid trekt ook super goed op.
en je hoort hem niet lopen op de snelweg. eerste indruk super fijne auto.
Na de airco te hebben bijgevuld en de vakantie check gedaan ben ik de volgende dag met de auto op vakantie gegaan.
super fijne auto.
verbruik vond ik ook heel netjes, gemiddeld 1 op 13.
de bergen in, auto trekt super goed in de bergen, inhalen van andere auto's in de bergen doet die absoluut zonder moeite, ik zat achter een rokend 4 cilinder dieseltje die met moeite de bergen in kroop, trapte de TD op de kickdown en ik kon gaan inhalen dat verliep snel en werkelijk zonder moeite.
het is een super fijne auto geweest op vakantie.
op de terugweg naar huis, het begon warm te worden en de ijskoude airco aangezet.
de auto begon op een gegevensmoment naar diesel te stinken van binnen.
ik kwam erachter dat als ik de airco uitzette dat de diesellucht weer weg was. airco weer aangezet en de diesellucht kwam gelijk terug.
ja dan maar even zonder airco rijden.
na 300 KM gereden ben ik even bij een pomp gestopt om even wat te eten en te drinken. naar het wegrijden kreeg ik een melding (Bremsbelag verschleiss) remblokjes dus bijna op.
kon de rit gewoon makkelijk voortzetten en op me gemak naar huis gereden.
buiten dat om heb ik een super fijne vakantie gehad met deze auto.
Ik wilde de volgende dag remblokken halen en nieuwe remschoenen voor de handrem die waren ook versleten.
en ik ben ook nog even bij de Mercedes dealer langs gegaan voor de logo's E300 TURBODIESEL te bestellen voor op de achterklep.
Ik kwam net van de snelweg af en lekker gereden met een snelheid van 150 KM/H.
Ik reed bij de Mercedes dealer weg en reed met een snelheid van +/- 30 KM/H en hoorde opeens een klap en hoop geratel toch maar even gestopt langs de weg.
Ja linksvoor hing de auto met het wiel in de wielkast.
Kijkje onder de auto genomen en daar lag de veer? mijn eerste gedachte; Gelukkig is het niet gebeurd op de snelweg wie weet wat er dan was gebeurd met die snelheid.
en mijn tweede gedachte hoe kan de veer er zomaar tussenuit klappen. auto op de brug gereden en het was gelijk te zien dat de veerschotel was doorgeroest en het had begeven gelukkig alles nog heel van onderen. Ik heb op internet gelezen dat dit een veel voorkomend probleem is bij deze type's dus we maken het maar weer! Heb nog steeds volle vertrouwen in de auto.
en dit zijn kleine kinderziektes die je hebt met elke auto. 20-07-2014 moet de auto een nieuwe apk hebben.
alvast een voor keuring gedaan en het enigste dat vervangen moet worden zijn 2 hoezen van de steekassen.
De veerschotel word maandag 30-06-2014 gelijk gemaakt.
en dan kan er weer volop gereden worden met de auto.
inmiddels staat de kilometerstand op 384069. en ik hoop nog zeer veel kilometers te kunnen maken met deze auto.
en ik ben niet van plan om hem weg te doen. ik ben wel van plan om weer een E320 CDI te kopen van 2004+ voor dagelijks gebruik.
en de E300 TD te gebruiken voor korte ritjes/vakantie's en zondagen.
De sterren zullen wel omhoog gaan als de auto verder geen problemen vertoont.
Dit is mijn eerste review dus voor fouten of tips hoor ik het graag wat ik kan verbeteren voor mijn volgende auto.
UPDATE 04-07-2014
De veerschotel maken zat wat tegen, Veerschotel besteld lag niet op voorraad.
Remblokjes wel dus gelijk even de remblokken vervangen.
Veerschotel binnen gekregen en er gelijk op gelast. Toen ik de veer weer terug wou monteren kwam ik er gelijk achter dat de rubber van de veerschotel er niet bij zat.
Ook gelijk besteld duurde weer een dag.
Nou donderdag dan toch eindelijk alles weer op ze plek en de Mercedes was weer klaar.
Stukje gereden reed super goed!
Weer een probleem 05-07-2014 384130 KM.
Dus weer een sterretje naar beneden
Auto meegenomen even wat spulletjes ophalen na 10KM gereden te hebben viel de auto ineens uit tijdens het rijden.
Niet meer aan te krijgen.
Even onder de motorkap gekeken en zag toch best wel wat lucht in de dieselslang.
Even de ontluchten, werkte niet auto niet aan te krijgen. Maar met de ambulance op gehaald en de auto thuis neer gezet.
Even gauw gekeken kon niks anders vinden.
De accu was leeg dus op de acculader gezet na verloop van 2 uur even gestart en liep ineens zonder problemen.
Stukje gereden liep super goed, trok super goed op.
Niks meer aan de auto te merken.
05-07-2014 (PAAR UUR LATER)
Auto gestart liep gelijk, na weer een goeie 10km gereden te hebben viel de auto weer uit.
Weer niet aan te krijgen, was dicht bij huis dus maar even gesleept.
Auto in de garage gezet en maandag begin ik gelijk alle leidingen te checken.
Er komt een hoop lucht mee in de dieselslang dus heb een groot vermoeden dat er een dieselslang kapot is/iets lekt.
Als dat het niet is de massa maar controleren.
En anders een module uitwisselen.
Komt ook wel is voor heb ik gehoord.
Brandstof pomp komt vrijwel nooit voor.
Maar ik ga maandag gelijk aan de slag.
Ben alweer een beetje aan het kijken naar een E320/400/420 CDI W211 2004+ zijn toch wat jonger en een goed onderhouden exemplaar vrijwel probleemloos van boven de 2004.
Iemand ook ervaring met een BMW 530/535D?
Wel een leuke sportieve wagen maar weet niet of ik eraan kan wennen.
Ben toch wel zeer tevreden met een Mercedes en wil graag bij dat merk blijven.
Update 18-08-2014
Na dat mijn E300 TD kapot ging, (bleef uitvallen) heb ik vrij snel een E320 van 2003 gevonden! (sorry dat ik het niet in de review heb gezet heb het vrij druk met me werk)
De auto was zilver met het mooie Elegance pakket!
Super fijne auto, Rijd en schakelt super fijn. Toch wel goed geveerd een Elegance.
Kan het verschil dik merken tussen een Avandgarde of Elegance.
De auto had 326xxx gelopen toen ik hem kocht.
Ben er een week later mee op vakantie geweest naar Berlijn, en ook nog even een dagje naar Polen geweest we zaten toch in de buurt.
De auto heeft het super goed gedaan op vakantie.
Wel even voordat ik op vakantie ging 4 nieuwe banden eronder gelegd want de oude zaten tussen de 1.6 en 2.5 MM. Dus 4 nieuwe banden aangeschaft.
Auto heeft super goed gereden zelfs een stukje autobahn met een S400 CDI en goed bij te houden. (Trouwens niks top 243 KM/H gewoon 251 KM/H lopen!)
Maar toch een goeie 3000 KM gereden in Duitsland/Polen
Toen ik thuis was nog eens 3000 KM gereden dus 6000 KM in totaal, even de motorolie controleren en die is nog steeds OK dus tot nu toe geen olie verbruiken! wat ik overigens ook verwacht van deze lijn 6.
Maar na zo een 6000 KM verder komt er een man bij de auto en die vond het een geweldig mooie auto, ook de goeie optie's Comand, Elektrische stoelen, Stoelverwarming en noem maar op.
Maar die man vraagt aan me of de auto te koop is.
Waarop ik antwoord; Alles is te koop haha.
En die man doet me een super goed bod waarmee ik toch akkoord ging!
Die man heeft de auto ook keurig netjes opgehaald en afgerekend.
De auto dus ook maar een goeie 3 weken gehad.
Ik vond het ook niet echt erg dat de E320 weg ging want ik wil toch een E320 facelift kopen 2006+ Ik heb toch wel wat probleempjes gehoord over de V6 motor Kapot lopen etc...
Dus mijn besluit is toch weer gevallen op een 2004+ met alle optie's ; Stoelkoeling+verwarming, Panoramisch dak, Volledig Elektrische stoelen, Keyless GO, Toch maar weer Luchtvering nemen haha, met zo een goeie 1000 KM per week in de auto is dat toch wel prettig.
En omdat ik toch wel de W211 Facelift super mooi vind wil ik de facelift op de pre facelift gaan bouwen, Bumper, Gril, Mistlampen, Parkeersensoren aanpassen, en de koplampen ga ik niet aan beginnen met de SAM doos haha.
Nou ik heb verder geen tijd gehad om te kijken wat er mis was met de W210, Je kent het wel je hebt nu toch een auto en je hebt het druk dus het komt allemaal wel.
Maar ik op een vrijdag (donderdag de auto verkocht) toch even naar de auto kijken.
Nu heb ik hier gelukkig een OM606 300 Turbo diesel liggen dus we beginnen maar met kleine dingetjes uit te wissel.
Het eerste wat ik probeerde was de Krukassensor/Vliegwielsensor uitwisselen, dat kwam toch wel vaker voor volgens de dealer (de man bij de dealer had er zelf ook 1 gehad W210 E300TD)
Wat een rot ding om erbij te komen, met een beetje gek doen en wat vloeken toch eruit gekregen uitgewisseld met een andere, en JA HOOR! Gelijk beet, 10 KM gereden en hij liep nog, een uurtje laten draaien en nog lopen. 20 KM gereden en nog steeds super lopen.
Inmiddels 500 KM verder en verder geen problemen gehad.
Dus dat probleem is ook weer opgelost. Weer een ster erbij voor de ster!
Nou ik schrijf het gelijk erbij in de review als ik een W211 heb gekocht.
Maar dan gelijk even een andere review want deze word zo wel erg lang!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.