Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Avantgarde (1998)

autoreview

Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Avantgarde (1998)

Signalement

UitvoeringE 290 Turbo Diesel Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf353.600 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto is de laatste jaren mijn droomauto. Vanwege de lange afstanden die ik rij en met ongeveer 40.000km/jaar zag ik ondertussen wel uit naar een luxere auto dan mijn W124 200D. De W210 vind ik mooi, de kleur (violan metallic) is de mooiste kleur van deze modellen en de Avantgarde uitvoering maakt de auto nog mooier (chique en sportief tegelijk). Vanwege de trekkracht onderin, het lage verbruik en de toch wel lekkere 5-cilinder roffel verkies ik de 290TD motor boven de andere diesels.

Algemeen:
De Mercedes E-klasse van 1996-2002 is weer een hele verbetering ten opzichte van de W124, mijn vorige auto. Stiller, de 290TD motor is uiteraard veel rustiger en met name in de Avantgarde uitvoering veel veiliger (airbags rondom en standaard ABS, traction control, cruise control en xenon lampen).

Comfort:
Standaard heeft de E-klasse rondom electrische ramen, buitenspiegels en deurvergrendeling met afstandbediening. Deze uitvoering uit 1998 heeft ook het nieuwe type sleutel zonder baard.
De auto zit relatief laag, in de Avantgarde uitvoering is de koets nog eens 15mm verlaagd ten opzichte van de Classic en de Elegance uitvoering. Hierdoor ligt de auto als een blok op de weg en kunnen bochten met veel gevoel in het stuur worden genomen. Juist in de bochten wekt deze auto veel vertrouwen in de marge die hij laat wat betreft onder/oversturen. Dit alles draagt bij tot een heel relaxte rijstijl en een veilige rit, met name bij lange afstanden. Kortom een zeer ruime, comfortabele auto waar ik weer veel plezierige kilometers mee hoop te rijden.

Motor:
De 5-cilinder met slechts 2 kleppen per cilinder trekt uitstekend tussen de 2000 en de 3000 toeren. Met 300Nm bij 1800 toeren is het koppel goed te voelen en maakt vlot wegtrekken een peuleschilletje. Hij is ietsje luidruchtiger dan de 6 cilinder 300D, maar zeker rustiger dan bijvoorbeeld een Audi 2.5 TDI uit dezelfde tijd.
129 pk bij 4000tpm is niet geweldig veel, maar eigenlijk ruimschoots voldoende tenzij men vaak sneller dan 180 wil rijden. Dat doe ik dus niet, dus 129pk is voldoende voor mij.

Ruimte:
Net als in de W124 is de auto praktisch ingericht en heeft lekker veel been- en hoofdruimte. Omdat je de beide voorstoelen goed kunt verstellen in redelijk snel de juiste zithouding gevonden. De ruimte in de kofferbak is vergelijkbaar met de W124, en is geheel bekleed met stof.

PROBLEMEN

Bij aankoop is de auto door de dealer van boven tot onder uit elkaar geweest om hem helemaal top te krijgen. Dat is hij nu ook. De auto heeft slecht 1 eerdere eigenaar gehad, die er overduidelijk rustig mee heeft gereden. Hierdoor waren de vacuumslangen verstopt geraakt, een euvel dat dus bij aankoop is verholpen.

Update 05-11-2007:
Na 10.000km gereden te hebben weer even tijd voor een update. Geen problemen gehad, wel ondertussen de Xenonlampen vervangen. Dit ging probleemloos en kun je met enig internetzoeken gewoon zelf doen. Verder olie ververst en het interieurfilter vervangen. Verder rijdt de auto gemiddeld 1:15, dus dat is prima. Binnenkort moeten de remschijven en blokken voor worden vervangen, verder loopt alles prima.

Update 11-2-2008 (stand 373600):
Deze Benz rijdt nog altijd geweldig.
- Het probleem met de turbo kwam terug, maar is na vervangen van een rubberslang twv € 30,= weer verholpen.
- Remschijven voor vervangen incl blokken kostte € 300,= en dat vind ik niet veel voor originele schijven, inclusief arbeid, incl BTW.
In de winter rijdt de auto 1:13,5 op winterbanden (redelijk doorrijden met stadverkeer:snelweg = 40:60). Bij een snelle rit 140-200km/h naar Berlijn lust ie 1:13, dus al met al een zeer zuinige auto.

Update 11-4-2008 (stand 385000):
Bij de laatste beurt de bakolie laten verversen. De automaat schakelt weer helemaal vloeiend. Verder blijft het gewoon een geweldig lekkere wagen. Behalve het turboslangetje geen problemen gehad tijdens de 32500km die ik er mee gereden heb. Een echte aanrader!
Ook na lange ritten (>500km) stap je relaxed uit. Op naar de 400k km dus. Hopelijk blijft ie het net zo doen tot dik over de 500.000km.

Update 18-8-2008 (stand 401530):
Bij 398500 ging de airco stuk, maar is weer gerepareerd door het vervangen van de compressor koppeling.

Update 24-2-2009 (stand 417500):
Bij grote beurt en km-stand 407000 de koppakking vervangen (€ 1250,= incl). Deze ging wat lekken aan het oliekanaal. Tevens alle bougies en beide motorsteunen vervangen. Nadien loopt de motor weer als nieuw.

Update 2-2-2009 (stand 435500):
In het voorjaar de airco compressor compleet vervangen (lager was helemaal uitgesleten). Tevens bij de laatste apk keuring de brandstofpomp vervangen (lekte als een zeef).
Verder (gelukkig) geen problemen. Hij rijdt weer als nieuw, trekt geweldig en de nieuwe dieselpomp maakt de wagen ook weer zuiniger.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.