Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Avantgarde (1998)

autoreview

7
Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Avantgarde (1998)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringE 290 Turbo Diesel Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf353.600 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22 augustus 2007

Deze auto is de laatste jaren mijn droomauto. Vanwege de lange afstanden die ik rij en met ongeveer 40.000km/jaar zag ik ondertussen wel uit naar een luxere auto dan mijn W124 200D. De W210 vind ik mooi, de kleur (violan metallic) is de mooiste kleur van deze modellen en de Avantgarde uitvoering maakt de auto nog mooier (chique en sportief tegelijk). Vanwege de trekkracht onderin, het lage verbruik en de toch wel lekkere 5-cilinder roffel verkies ik de 290TD motor boven de andere diesels.

Algemeen:
De Mercedes E-klasse van 1996-2002 is weer een hele verbetering ten opzichte van de W124, mijn vorige auto. Stiller, de 290TD motor is uiteraard veel rustiger en met name in de Avantgarde uitvoering veel veiliger (airbags rondom en standaard ABS, traction control, cruise control en xenon lampen).

Comfort:
Standaard heeft de E-klasse rondom electrische ramen, buitenspiegels en deurvergrendeling met afstandbediening. Deze uitvoering uit 1998 heeft ook het nieuwe type sleutel zonder baard.
De auto zit relatief laag, in de Avantgarde uitvoering is de koets nog eens 15mm verlaagd ten opzichte van de Classic en de Elegance uitvoering. Hierdoor ligt de auto als een blok op de weg en kunnen bochten met veel gevoel in het stuur worden genomen. Juist in de bochten wekt deze auto veel vertrouwen in de marge die hij laat wat betreft onder/oversturen. Dit alles draagt bij tot een heel relaxte rijstijl en een veilige rit, met name bij lange afstanden. Kortom een zeer ruime, comfortabele auto waar ik weer veel plezierige kilometers mee hoop te rijden.

Motor:
De 5-cilinder met slechts 2 kleppen per cilinder trekt uitstekend tussen de 2000 en de 3000 toeren. Met 300Nm bij 1800 toeren is het koppel goed te voelen en maakt vlot wegtrekken een peuleschilletje. Hij is ietsje luidruchtiger dan de 6 cilinder 300D, maar zeker rustiger dan bijvoorbeeld een Audi 2.5 TDI uit dezelfde tijd.
129 pk bij 4000tpm is niet geweldig veel, maar eigenlijk ruimschoots voldoende tenzij men vaak sneller dan 180 wil rijden. Dat doe ik dus niet, dus 129pk is voldoende voor mij.

Ruimte:
Net als in de W124 is de auto praktisch ingericht en heeft lekker veel been- en hoofdruimte. Omdat je de beide voorstoelen goed kunt verstellen in redelijk snel de juiste zithouding gevonden. De ruimte in de kofferbak is vergelijkbaar met de W124, en is geheel bekleed met stof.

PROBLEMEN

  • 22 augustus 2007

Bij aankoop is de auto door de dealer van boven tot onder uit elkaar geweest om hem helemaal top te krijgen. Dat is hij nu ook. De auto heeft slecht 1 eerdere eigenaar gehad, die er overduidelijk rustig mee heeft gereden. Hierdoor waren de vacuumslangen verstopt geraakt, een euvel dat dus bij aankoop is verholpen.

Update 05-11-2007:
Na 10.000km gereden te hebben weer even tijd voor een update. Geen problemen gehad, wel ondertussen de Xenonlampen vervangen. Dit ging probleemloos en kun je met enig internetzoeken gewoon zelf doen. Verder olie ververst en het interieurfilter vervangen. Verder rijdt de auto gemiddeld 1:15, dus dat is prima. Binnenkort moeten de remschijven en blokken voor worden vervangen, verder loopt alles prima.

Update 11-2-2008 (stand 373600):
Deze Benz rijdt nog altijd geweldig.
- Het probleem met de turbo kwam terug, maar is na vervangen van een rubberslang twv € 30,= weer verholpen.
- Remschijven voor vervangen incl blokken kostte € 300,= en dat vind ik niet veel voor originele schijven, inclusief arbeid, incl BTW.
In de winter rijdt de auto 1:13,5 op winterbanden (redelijk doorrijden met stadverkeer:snelweg = 40:60). Bij een snelle rit 140-200km/h naar Berlijn lust ie 1:13, dus al met al een zeer zuinige auto.

Update 11-4-2008 (stand 385000):
Bij de laatste beurt de bakolie laten verversen. De automaat schakelt weer helemaal vloeiend. Verder blijft het gewoon een geweldig lekkere wagen. Behalve het turboslangetje geen problemen gehad tijdens de 32500km die ik er mee gereden heb. Een echte aanrader!
Ook na lange ritten (>500km) stap je relaxed uit. Op naar de 400k km dus. Hopelijk blijft ie het net zo doen tot dik over de 500.000km.

Update 18-8-2008 (stand 401530):
Bij 398500 ging de airco stuk, maar is weer gerepareerd door het vervangen van de compressor koppeling.

Update 24-2-2009 (stand 417500):
Bij grote beurt en km-stand 407000 de koppakking vervangen (€ 1250,= incl). Deze ging wat lekken aan het oliekanaal. Tevens alle bougies en beide motorsteunen vervangen. Nadien loopt de motor weer als nieuw.

Update 2-2-2009 (stand 435500):
In het voorjaar de airco compressor compleet vervangen (lager was helemaal uitgesleten). Tevens bij de laatste apk keuring de brandstofpomp vervangen (lekte als een zeef).
Verder (gelukkig) geen problemen. Hij rijdt weer als nieuw, trekt geweldig en de nieuwe dieselpomp maakt de wagen ook weer zuiniger.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz E-klasse? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E-klasse 280 Classic

    Mercedes-Benz E-klasse 280 Classic

    • 1997
    • 240.000 km

    € 1.990

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 220

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 220

    • 1995
    • 226.362 km

    € 12.500

    Mercedes-Benz E-classe 220 D

    Mercedes-Benz E-classe 220 D

    • 1996
    • 112.798 km

    € 6.950

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

Mercedes-Benz E-klasse reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (1999)

    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (1999)

    7
    • 21 september 2018
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 Avantgarde (1999)

    Mercedes-Benz E 200 Avantgarde (1999)

    • 5 september 2017
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (1998)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (1998)

    2
    • 15 oktober 2016
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 280 Elegance (1998)

    Mercedes-Benz E 280 Elegance (1998)

    4
    • 5 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 Turbo Diesel Avantgarde (1998)

    Mercedes-Benz E 300 Turbo Diesel Avantgarde...

    10
    • 28 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 240 Avantgarde (1997)

    Mercedes-Benz E 240 Avantgarde (1997)

    • 15 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 55 AMG (1998)

    Mercedes-Benz E 55 AMG (1998)

    8
    • 28 mei 2013
meer reviews
Klokje rond Mercedes-Benz E 280 Elegance

Klokje rond Mercedes-Benz E 280 Elegance

57

Nee, nu eens geen Mercedes-Benz met ontelbaar veel kilometers op de klok, maar eentje die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-AMG E63 S zwaait af als Final Edition

    Mercedes-AMG E63 S zwaait af als Final...

    5
    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    121
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    31
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    11
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL 'van Andy Warhol'

    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL...

    9
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Mercedes' meest opulente SUV

    Facelift voor Mercedes' meest opulente...

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden