Mercedes-Benz E 220 CDI Avantgarde (2007)

autoreview

Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasse

Signalement

UitvoeringE 220 CDI Avantgarde
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf82 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 127.500 km

Wat ik in mijn bijdrage aan deze reviews wil doen is het weergeven van het complete verhaal. Van zoektocht tot en met het langdurig rijden. Het lijkt mij leuk je deelgenoot te maken van mijn beweegredenen en bevindingen.
Vind de redactie van Autoweek het niets dan merk ik het vanzelf aan de weigering het te plaatsen.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik voor een aanzienlijk maandelijks leasetarief een auto uit mag zoeken. Daarbij ga ik zeker niet over één nacht ijs. Voor mij is een goede en betrouwbare auto van groot belang, ik rijd namelijk zo’n 50.00 km per jaar.
Mijn huidige auto is een Alfa Romeo 166 (2.4 JTD )
Helaas staat de opvolger van deze auto (de 169) pas in 2009 in de showroom. Naar mijn mening is het model nu wel ‘uitgeleefd’ en vind ik met name het interieur niet meer aansprekend, maar zelfs oubollig.
Over de auto op zich niets dan lof. Als ik hem volgende week inlever staat er bijna 180.000 km op de teller en heeft hij mij nimmer in de steek gelaten, behalve dan die keer dat ik te laat bij een pomp stond. De koppelingsplaten zijn een keer vernieuwd, maar voor de rest geen bijzonderheden.

Op zoek dus naar een andere wagen.
Bij mij begint dat een paar maanden van te voren met het maken van een ‘shortlist’.
Uit het grote aanbod van auto’s waaruit ik kan kiezen probeer ik een lijstje van 4 tot 5 auto’s te zoeken die mij wel passen. Mijn voorkeur had ik al een tijdje in mijn hoofd (zo’n prachtige Audi A6), maar ik had wel behoefte aan vergelijkingsmateriaal.
Bovendien beleef ik zeer veel genoegen aan het zoekproces. Misschien nog wel meer dan aan het langdurig rijden van de gekozen auto, misschien herkenbaar.
Op mijn lijstje had ik staan;
Audi A6 (2.0 TDI of 2.7 TDI)
Volvo S80 D5
BMW 5 (520d)
Mercedes E (200 CDI of 220 CDI)

Met alle wagens heb ik vervolgens een hele dag gereden om goed de verschillen waar te nemen.
De eerste was de Audi A6, wat een mooie bak is het toch (de mooiste als je het mij vraagt). Een heerlijke wagen om in te rijden. Het minpuntje dat ik die dag ondervond was dat ik niet lekker mijn linkerarm op de deur tegen de ruit kon leggen. Steeds ‘viel’ hij eraf of lag ik er net met het ‘telefoonbotje’ op. Niet plezierig en zelf irritant als je lange ritten maakt. Het interieur is net zo mooi als de buitenkant en goed afgewerkt. De 2.0 motor (140 pk) vind ik voor deze wagen (1565 kg) echter wel te beperkt. Het leasetarief van de 2.7 (6-cilinder) is echter dusdanig hoog dat er ‘slechts’ een kale versie besteld kan worden.
De tweede auto die ik een dag meegekregen heb is de Volvo S80 D5. Het feest van herkenning met de motor. Een 5 cilinder, net als in de Alfa. Het geluid van zo’n motor doet je hart sneller kloppen, geweldig. De Volvo stuurt lekker en heeft geweldig fijne stoelen.
Waar ik wel achter kwam was dat ik eigenlijk wel een beetje ‘knopjesgeil’ ben. Het dashboard van de S80 is mooi, maar voor mij echt te strak. Ook vind ik de S80 te weinig onderscheidend van de S60. Het leasetarief staat een Kinetic-uitvoering net toe.
Op de verschillende websites van leasemaatschappijen had ik al gezien dat de BWM 520d fors aan de prijs was. De vertegenwoordiger wist mij toch over te halen voor een proefrit. “Je zult merken dat een achterwiel aangedreven auto echt anders stuurt”. Nu dat heb ik gemerkt.
Ik was bijna vanaf het eerste moment verkocht. Wat stuurt die auto geweldig zeg. Met mijn Alfa 166 was ik verwend, dacht ik. Maar BMW maakt rijden geweldig.
Helaas werd ik bijna depressief van het dashboard. Er zit geen ‘geur of smaak’ aan. Het doet plasticachtig aan en straalt voor mijn gevoel geen klasse uit. Maar rijden als de brandweer, dat weer wel.
De Mercedes E 200 220 CDI had ik pas het laats aan mijn lijstje toegevoegd. Het ‘ouwe lullen’ imago vierde bij mij nog hoogtij. Toch was ik van mening dat ik het moest proberen, al was het maar om te kunnen zeggen dat het niets is.
Na mijn ervaring met de achterwiel aangedreven BMW was ik toch wel uit gaan zien naar een proefrit met de Mercedes. De vertegenwoordiger bij Mercedes heb ik al mijn bezwaren (imago) kenbaar gemaakt. Ook de fijne ervaring met de BMW.
Hij heeft daar goed op ingespeeld door een proefrit te regelen met een Mercedes 220 CDI Class met Avantgardepakket. Een auto met 170 pk, achterwielaandrijving en verlaagd (15mm) onderstel. Na een korte tijd was ik verkocht. Wat een geweldig fijne wagen om mee te sturen. Comfort en sportiviteit in één jasje gegoten, precies zoals het mij (redelijk sportieve rijstijl) aanspreekt. Het dasboard straalt kwaliteit en duurzaamheid uit. De afwerking is uitstekend en er zitten voor mij knopjes genoeg. Binnen no time heb ik een goede zit weten te vinden en die is mij de gehele dag niet gaan vervelen. De auto zit ook logisch in elkaar, zonder enige uitleg heb ik alles kunnen vinden omdat het daar zat waar je het verwacht.
De aanbieding die Mercedes mij heeft gedaan klonk net zo goed als de D5 van Volvo.
Het leasetarief was het laagst en de auto verreweg het meest compleet.

Volgende week krijg ik een voorloopauto. Misschien wel een andere uitvoering van de E-klasse. Dan kan ik daar mijn verslag verder mee beginnen. Met 1000 kilometer per week doe je snel ervaring op, die ik graag op deze site zal delen. Dan zal ik tevens een overzicht geven van de meest belangrijke opties die wel op de Mercedes zitten en niet bij de andere vergelijkende wagens.
Mijn review wordt op deze manier steeds verder opgebouwd. De waarderingen die ik nu geef (november 2007) worden aangepast aan mijn meest recente ervaringen en kunnen dan ook veranderen. Ook foto’s van de wagens worden toegevoegd.
Het aantal kilometers nu heeft betrekking op de gereden proefrit.

Mijn ‘eigen’ auto wordt begin januari 2008 geleverd.
Aanvulling

Er zijn in mijn directe omgeving best veel kennissen die zich afvragen hoe het komt dat uitgerekend ik een Mercedes ga rijden. Van een sportieve Alfa naar een “taxi, trouwauto, ouwe lullenkar” en ga maar door. Ook mijn vrouw en kinderen vinden tot op vandaag nog steeds niets.
Een half jaar geleden had ik zelf ook niet gedacht dat ik nog eens een Mercedes zou gaan rijden.
Waarom dan toch deze sedan gekozen?

Voor het leasetarief dat geoorloofd is zoek ik niet de allermooiste maar wel een hele goede met veel opties. Ik zocht een dikke auto met de voor mij juiste combinatie van comfort en sportiviteit.
Mercedes heeft flink misgekleund met de voorganger van deze serie, veel electronische problemen waarbij de ene update weer een andere terugroepactie veroorzaakte. Ze hebben veel zakelijke rijders daarmee verloren. Dat konden ze zich niet nog eens veroorloven was mijn gedachte, dus de afgelopen serie moest gewoon wel uitmuntend zijn.
Bij de laatste facelift hebben ze ook de voorkant aangepakt. Op een subtiele manier hebben ze de wagen wat agressiever gemaakt, door de gril wat spitser te maken en minder schuin lijkt hij forser, mij spreekt dat wel aan.
Voeg dan het Avantgardepakket er aan toe, met wat extra chroomaccenten, sportievere bumpers, dorpelbekleding, Xenon-verlichting, verlaagd onderstel en 17’ wielen dan krijg je toch een andere look.
Wordt het daarmee de mooiste met de meest flitsende uitstraling? Nee nog steeds niet, maar wel een kar die er wezen mag. De A6 is van buiten niet alleen groter, maar hij lijkt ook nog groter dan dat hij is. Van achteren lijkt hij veel ‘dikker’ dan hij is en ook doordat hij wat lager is lijkt hij veel langer. Dan vind ik de E toch wat slanker en getrimd lijken.
De A6 zie je ook wel heel veel in het straatbeeld. Ik vind het persoonlijk wat plezieriger om in een auto te zitten die je niet veel tegenkomt. Dat was voor mij de reden om indertijd voor de Alfa te kiezen en niet voor de S60. Voor mij mag een auto net wat exclusiever zijn en toch ook heel herkenbaar.
Als je voorganger in de achteruitkijkspiegel kijkt ziet hij een E (en de BWM 5) wel aankomen , bij de andere moet hij goed kijken wat er nu aan komt (A6 of A4, S80 of S60). Je kunt ervan denken wat je wil, maar ik vind dat toch leuker. De voorkant van de S80 vind ik wel erg braaf, terwijl hij zo’n mooie kont heeft. Bij de BMW vind ik juist het front veel mooier dan de achterkant. De A6 is gewoon mooi. Een ander (luxe) detail wat mij aanspreekt zijn de knipperlichten in de buitenspiegel (De E en de Volvo).
Wat mij achter het stuur bij de E aanspreekt zijn de witte wijzerplaten, net even sportiever.
Ook het feit dat de ventilatieopeningen meer bovenop het dashboard zitten vind ik zelf plezieriger om het juiste klimaat te creëren. Bij de andere modellen hebben ze daardoor wel het infoscherm hoger in het dashboard kunnen plaatsen. Mercedes geeft dezelfde info echter ook weer in het midden van de klokken, da’s wel zo fijn.
Net als de Volvo heeft Mercedes ook gewone druktoetsen voor de geïntegreerde telefoon. In de BMW 5 en de A6 moet je een nummer kiezen door aan de knop te draaien en vervolgens te drukken. Dat moet ik ook in de Alfa en juist dat heb ik de afgelopen jaren als storend ervaren. Gewoon drukken gaat sneller en kost je nog eens minder concentratie ook, niet onbelangrijk, als je van doorrijden houdt. BWM had voor dit doel dan wel een paar sneltoetsen toegevoegd.
In steeds meer auto’s komen druk/draai-knoppen te zitten. Hierdoor willen ze het dashboard overzichtelijk houden, denk ik. Zoals ik al schreef ben ik een beetje ‘knopjesgeil’. Ik vind een dashboard met veel knoppen niet alleen mooier maar ook efficiënter in de bediening. Het menu van veel van de draai/druk infoschermen kost je gewoon meer tijd om je eigen te maken en bovendien vergt het tijdens het rijden meer concentratie dan een ‘simpel’ knopje.
Met mijn 48 jaar, hectische baan, pc, laptop en handheld ben ik wel gewend aan nieuwe technieken, dat is het dus niet. In de auto heb ik het graag efficiënt. De snelheidsbekeuringen die ik tot nu toe heb gehad waren altijd op momenten dat ik net aan het bellen was of met de instellingen van de auto danwel navigatie bezig was.

In het zoekproces naar de voor mij meest geschikte auto. Heb ik veel gebruik gemaakt van de website van Autoweek. Heerlijk om daar op rond te struinen naar nieuwtjes, tests en reviews.
Zelf ga ik dan nog wat verder. Nadat ik de brochures gehaald heb en de proefritten gemaakt heb zet ik mijn ervaringen en de specificaties van de auto’s in een excelbestand.
Met betrekking tot gegevens van de motoren en de maten/gewichten van de auto maak ik een vergelijking. Wat ik daaraan toevoeg is de verhouding kilo/pk en kilo/Nm, in de tijd dat ik nog veel interesse in wegmotoren had deed ik dat ook..
Dat geeft de volgende rangorde:
A6 (2.0) heeft 140 pk om 1540 kilo weg te zetten, 11 kg/pk (4.8 kg/Nm)
A6 (2.7) heeft 180 pk om 1625 kilo weg te zetten, 9.7 kg/pk (4.7 kg/Nm)
BMW 520d (coporate) heeft 163 pk om 1585 kilo wet te zetten, 9.7 kg/pk (4.7 kg/Nm)
E 220 CDI heeft 170 pk om 1515 kg weg te zetten, 8.9 kg/pk (3.8 kg/Nm
S80 D5 heeft 185 pk om 1542 kg weg te zetten, 8.3 kg/pk (3.8 kg/Nm.)
Die CDI van Mercedes is eigenlijk heel goed in vergelijking met de andere auto’s.

Vervolgens zet ik de, voor mij, meest essentiële functionaliteiten in drie prioriteitsgroepen;
Prio 1: Volledig autom. airco met meerdere zones, navigatie, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, regensensor, cruisecontrole/snelheidsregelaar, Bi-Xenon lampen, koplampreinigers, metalic lak, sportief geveerd, geïntegreerde telefoon, alarm en lendensteun.
Prio 2: Parkeerhulp, verwarmde ruitensproeiers, elctr. Verstelbare stoelen, kantelbare stoel, extra interieur- en uitstapverlichting, anti-verblindingsspiegel, bandenspanning waarschuwing.
Prio 3: aantal luidsprekers, cd-wisselaar, neerklapbare achterbank, lichtsensor, indicator ruitensproeiervloeistof, sportieve bumpers en skirts, anti-verblindingsbuitenspiegel.
Op al deze aspecten scoorde de Mercedes het dubbele. tov de concurrentie.

Natuurlijk heb ik ook gekeken naar andere zaken en technische dingen als ABS, Tractiecontrole, airbags en andere actieve en pasieve veiligheids bevorderende zaken. Die zijn hier niet vernoemd omdat die allemaal standaard op de 4 wagens zit.

Meer auto voor minder geld. Meer rijplezier voor minder geld.
De E 220 CDI met avantgardepakket en automaat gaat mij € 1.198,= per maand kosten excl btw en brandstof. Voor mij Alfa 166 betaal ik nu € 1.122.
Een knap staaltje werk van Mercedes Benz en Mercedes Benz Leasing maatschappij.
Zo hebben ze toch deze zakelijke rijder voor zich weten te winnen.

Dat een ander de E-klasse wat oubolliger vind, da’s zijn probleem. Ik ben daar na een dag sturen helemaal overeen. Vandaag nog even bij de dealer geweest.
Als ik daar dan zo’n E Avantgarde zie staan, denk ik was het maar vast zover.

De gekozen kleur; Indium grijs, tot op de dag van vandaag alleen een SLK in die kleur gezien. Dat maakt hem net even exclusiever.

De ’druk’ van de familie om toch de A6 te kiezen heb ik met moeite weten te doorstaan.
Helaas is er geen auto die de voorkant en het zijaanzicht van de A6 weet te combineren met de achterkant van de S80 en zijn geweldig klinkende 5 cilinder dieselmotor en daar het comfort en rijplezier van de E 220 CDI aan toevoegd.
Misschien is er zo’n wagen over 3,5 of 4 jaar als ik aan een nw toe ben.

Aanvulling 2
Inmiddels heb ik al weer 1.700 kilometer met mijn ‘voorloop-auto’ gereden.
Op woensdag 14 november stond er een spiksplinternieuwe E 220 CDI met het Elegance-pakket voor me klaar. Met als extra opties het Intelligent Light System en een Panoramadak.
Het Intelligent Light System zorgt er voor dat de lichtbundel wordt aangepast aan de rijdomstandigheden op snelweg (lamp schijnt verder) of binnenweg (bredere lichtbundel).
Bij lagere snelheden gaat ook het betreffende mistlicht aan als je de richtingaanwijzer aanzet of instuurt. Is wel een leuk gezicht maar ik zou er geen geld aan uitgeven.

Ik had verwacht dat de Elegance uitvoering minder strak zou sturen dan ik gewend was. Maar ik kan niet anders dan melden dat het reuze meevalt. Ook deze E stuurt plezierig en heel direct. Misschien zelfs wel beter dan mijn Alfa (na 178.000 km). Ook bij hoge snelheden reageert de wagen direct op elke stuurbeweging.
Het gevoel met het wegdek is prima. Bij snel genomen bochten (klaverblad) merk je wel dat de wagen iets verder overhelt dan ik gewend was. “Deinen” doet de wagen in het geheel niet.
Echt sportief is het ook weer niet, dat geef ik toe. Maar het gevoel van een TT of een mooie roadster verwacht je ook niet in zo’n wagen.
Als ex-Alfarijder ben ik best te spreken over het weggedrag van deze limo. Uitkijken naar de Avantgarde begin januari blijf ik wel doen.

De motor van de E is heerlijk stil. Wat windgeruis aan het dak (zeker door het panoramadak) en de banden op het wegdek. Met het maken van de proefrit had ik het lage geluidsniveau al gemeten. Heel simpel door met alle wagen met gelijke snelheid over hetzelfde stuk wegdek te rijden en dan met een dictafoon op oorhoogte het geluid op te nemen.

In de twee weken dat ik de auto rijd zijn me wel een paar zaken gaan plezieren waar ik eerst van dacht “ach als het toch bij het pakket zit”. Van die dingen die je pas gaat missen als je ze eenmaal gehad hebt, zal ik maar zeggen.
Een automatisch dimmende spiegel is toch wel erg fijn. Ik dacht altijd dat het hezelfde effect zou zijn als met het ‘kantelen’ van een normale binnenspiegel, niet dus.
Bij een gekantelde binnenspiegel had ik veel meer moeite om de afstand goed in te schatten. De auto’s leken verder weg. Nu niet meer, plezierig en veilig.
De stoelen zijn kantelbaar. Dat had ik met het proefrijden niet ervaren. Meer ondersteuning van de bovenbenen tot gevolg. Heerlijk op lange ritten. Een lendensteun moest ik in de Alfa ontberen, nu met gemak een fijne zit kunnen vinden.
De stoelen zijn ook elektrisch verwarmbaar. Ook zoiets waarvan je het genot pas ontdekt als het er op zit.
Bij mijn Alfa 166 was het zo dat hij ’s morgens eerst geen warmte afgaf om zo de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. Dan duurde het vrij lang voordat de ventilator warme lucht begon te blazen. Als dan de airco na een koude nacht al zijn vochtige lucht langs de ramen blies kon ik een tijdje stil blijven staan voordat de ramen weer ontwasemd waren. De E geeft meteen vanaf de eerste minuut warme lucht, heerlijk. Geen beslagen ramen meer na een koude nacht.

De ambientverlichting (zachte sfeerverlichting rond de lichtunits in het plafond) is zeer fijn. Het geeft een gevoel van luxe en ruimte. De extra opbergruimte onder de voorstoelen wordt in beslag genomen door een EHBO-kit en een brandblusser. Wel zo veilig, maar de opbergruimte voorin valt eigenlijk tegen. Het dashboardkastje is klein, net als de kaartvakken in de deur.
Wat tegen valt is de combinatie auto en telefoon. Met blue tooth neemt de auto niet je volledige adresboek over, waardoor je niet door je adresboek kunt scrollen om een nummer te selecteren en te bellen. De gsm-houders die er zijn zijn (nog) niet geschikt voor mijn smartphone.
Ander nadeel van Blue Tooth is dat het je telefoonbatterij wel erg snel leeg trekt. Om dat nu op te lossen door een oplader in de sigarettenaansteker te stoppen gaat me te ver.
Dan maar een tweede mobiele telefoon (hier zijn wel houders voor te koop) met een kopie-simkaart erin. Dan kan ik in ieder geval van alle functies van de geïntegreerde telefoon gebruik maken. Gelukkig loopt mijn contract net af en geeft KPN er bij verlenging nog een mobieltje bij.

Voor het eerst rijd ik nu alle kilometers in een auto met een automatische versnellingsbak.
De sport-stand van de bak geniet wel mijn voorkeur. Ik vind het plezierig dat de automaat net even eerder terugschakeld dan in de comfort-stand en ook langer ‘doortrekt’. Ook voel je als berijder wat meer ‘de schop in je rug’ iets wat mij wel aanspreekt.
Waar ik achter kwam was dat er een zgn ‘holdfunctie’ op zit. Als ik in de file sta (en dat doe ik regelmatig) dan kun je door de rem, na stilstand, even snel in te drukken de rem vastzetten. Je hoeft je voet niet meer op het rempedaal te houden. Bij het gas geven laat de vanzelf los. Niet alleen in de file plezierig maar ook bij het wachten voor een stoplicht.
Bij een ‘sprintje’ heb je dan net even een klein voordeeltje tov die ander die twee voeten moet wisselen om weg te rijden. “Het zijn de kleine dingen die het doen”, zal ik maar zeggen.

Begin januari krijg ik mijn eigen auto, de E 220 CDI Avantgarde. Dan meld ik me hier weer.

Dat melden in januari is er helemaal niet meer van gekomen.
Het is inmiddels december 2010 en heb ik er al weer meer dan 127.000 km met mijn Mercedes gereden.

Natuurlijk heb ik ook alle grappen en grollen over mijn keuze aan moeten horen. Van eindelijk rijd je dan een auto die bij je leeftijd past (50+) tot en met "als ik een Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi".
Last van die opmerkingen heb ik niet. Het aantal positieve reacties is vele malen groter. Ook over de kleur heb ik veel spontane positieve reacties gehad, in de file en bij het tankstation complimenten over de mooie kleur.

Alle 127.500 kilometers heb ik met veel plezier gereden. Nog altijd stuurt de Avantgarde lekker strak en ligt hij als een blok op de weg. Geen enkele keer heeft de auto mij in de steek gelaten. Er hebben zich geen problemen voorgedaan en zijn er ook bij de onderhoudsbeurten geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Het enige wat er steeds moet gebeuren is het vervangen van de banden. Bij 130.000 mag hij weer naar de garage en ik weet zeker dat er dan het 4e setje banden op moet. Zoals ik al zei "hij stuurt lekker strak" en met mijn rijstijl kost dat de leasemaatschappij meer banden dan ze gedacht zullen hebben, het 'ondernemersrisico' van de leasemaatschappij noem ik dat maar.

Ik 'moet' nog ca 50.000 km met deze auto rijden en kan je verzekeren dat het geen straf is. Het komend jaar zal ik nog net zo genieten van deze degelijke 'bak' als de eerste drie jaar, iedere kilometer.

Of de volgende weer een Mercedes wordt? Ik weet dat nog niet. De nieuwe A6, maar zeker ook de A7 vind ik erg mooi, zo ook de 5-serie. In de tweede helft van 2011 ga ik weer van voor af aan beginnen naar de zoektocht naar de voor mij perfecte auto. Hoe ik dat doe heb ik bovenaan dit (lange) bericht al uiteen gezet.

Wie weet lees je daarover weer meer eind 2011.

Met vriendelijke groet,
Wilco

PROBLEMEN

Geen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.