Mercedes-Benz E 220 CDI Avantgarde (2006)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 CDI Avantgarde (2006)

Signalement

UitvoeringE 220 CDI Avantgarde
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst272.800 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

W211 baureihe

  • 198.250 km

De Mercedes-Benz W211, E-Klasse is geproduceerd van 2002 tot 2009. De W211 volgde in 2002 de Mercedes-Benz W210 op en is in 2009 vervangen door de Mercedes-Benz W212.
De W211 was leverbaar in 2 koetswerken: een sedan en een stationwagen.
Het design van de W211 is in grote lijnen over genomen van zijn voorganger de W210. Een voorbeeld hiervan zijn de dubbele ronde koplampen die op de W210 geïntroduceerd zijn. Doch zijn ze bij de W211 iets meer ovaal geworden.
Daarnaast is de Mercedes-Benz CLS-klasse (4-deurs coupé) gebaseerd op de W211.


Ik heb deze wagen 2,5 jaar geleden (2008) bij Nearly New Car gekocht met 138 000 km op de teller. Het betreft een Avantgarde uitvoering (verlaagd (15mm) onderstel, chrome, xenon-koplichten, ...)

Heb tot hiertoe nog geen kosten gehad buiten normaal onderhoud natuurlijk. Ben van deze wagen zeer tevreden, rijdt comfortabel, is zuinig, vele opties enzoverder. Alleen spijtig dat het geen automaat is.

Het dashboard heeft kwaliteit en is duurzaam afgewerkt. De afwerking is uitstekend zoals je het mag verwachten van een Mercedes-Benz. De E-klasse zit ook logisch in elkaar vindt ik, zonder enige uitleg en zonder het boekje erbij te nemen weet ik alles direct staan en weet hoe het werkt wat je verwacht van zo'n wagen. Op de autosnelweg zo'n 160 km/h rijden, voel je gewoonweg niet ...
Het is echt een auto op mee op reis te rijden en te cruisen ... en ook ruim binnenin.

Besluit; comfortabel, mooie gestroomlijnde auto, zuinig, goed gevoel als je ermee rijdt, goede baanligging, veel ruimte en stil binnenin. Ik hoop er nog lang mee te rijden.

Update

  • 218.256 km

Heb de Mercedes intussen 4 jaar, en momenteel 218256 km op de teller.
Het is fijn om met deze wagen te rijden, zelfs heeft hij bijna 220 000 km ...

Tot hiertoe nog geen problemen gehad, buiten normaal onderhoud en banden ...
Heb vorig jaar wel eens een foutmelding gehad van de SRS, was een probleem met de airbag in het stuur, maar voor de rest "no problem" !

Verbruik valt ook goed mee ... vooral als je wat verder moet rijden/grote afstanden dan is het gemiddelde verbruik zo'n 5,9l/100 km en als er wat rond de kerktoren gereden wordt, is het verbruik gemiddeld rond de 7,8l/100km ...

Ik heb op deze wagen ook xenonlichten, nu heb ik de standlichtjes/parkeerlichten vervangen door Canbus-ledlights. De ledlichtjes zijn naar de blauwere/heldere kant, dit komt beter overeen met de xenonlichten, veel mooier.
Origineel zijn de standlichten halogeenlampjes en geven zo'n geel kleurig licht wat niet echt mooi is vind ik daarom vervangen door ledlights ...

Rijdt nog als nieuw ...

  • 225.860 km

Zelfs met deze kmstand (225 860km) rijdt de E-klasse nog als nieuw.
Tot hiertoe nog geen kosten gehad buiten normaal onderhoud en banden natuurlijk.

Het in de winter rijden was geen probleem aangezien ik sneeuwbanden heb, en is toch een groot verschil. 3 weken geleden de zomerbanden terug gestoken.

Ik vind dit model (W211) persoonlijk mooier dan de nieuwe E-klasse (W212). Vooral interieur is mooier, ronder en beter afgewerkt naar mijn zin. De nieuwe rijdt goed maar ik heb toch liever mijn model ... :)

Meer en meer km's ... :)

  • 238.752 km

Ik kan het niet genoeg zeggen, de E rijdt nog altijd als nieuw en ondertussen al ondervonden dat hij minder en minder begint te verbruiken.

Vorige week reed ik naar Gent vanuit Mechelen via de autosnelweg en zat toen met een gemiddeld verbruik van 5,3L/100km, met een snelheid van 125 km/h ... niet slecht zou ik zeggen ;-)

Paar maanden geleden een nieuwe thermostaat moeten laten steken, motor kwam niet meer boven de 60°C, thermostaat stuk, nieuwe gestoken, probleem was opgelost, voor de rest geen kosten gehad. Houden zo zou ik zeggen :)

Groot onderhoud

  • 243.560 km

Mijne E-klasse moest onderhoudsbeurt "D" krijgen, grote beurt dus ...
Nieuwe olie o.a op de versnellingsbak en achterdifferentieel (pônt) ...
en uiteraard zoals normaal ook op de motor.
Overal nieuwe filters e.d
Ook nieuwe silentblokken (voorkomt trillingen) vooraan onder de motor waren versleten, daar nieuwe op gemonteerd.
Nu voel je de motor niet meer draaien, geweldig, precies terug een nieuwe auto :-)

Waterpomp

  • 246.860 km

Vorige week reed ik naar de Airshow in Kleine Brogel, hoorde ik dat mijn E-klasse vooraan een kressend geluid maakte ...

Ik dacht eerst de riemen die aan het doorslippen waren, maar die lagen nog goed vast, daarna dacht ik de waterpomp.
Gebeld naar mijn garagist, een dag later ben ik er dan naartoe gereden en inderdaad het was de waterpomp die aan het vastlopen was.
Deze was trouwens nog altijd de 1e pomp, dus voor 247 000km niet echt abnormaal.
Nu een nieuwe laten monteren en het was terug inorde ... :-)

Hop naar de 300 000 km

  • 255.575 km

Bijna 256 000 km op de teller, hij is nu 9 jaar oud.
Deze auto rijdt precies of hij komt nieuw uit de garage ... binnen 4000 km op onderhoud gaan en we kunnen er weer 20 000 km tegen ...
De beste auto dat ik tot hiertoe gehad heb en zeker voor die kilometers ... :-) Een echte cruiser om ver te rijden ...

Achterportieren

  • 256.000 km

Vorig jaar (2014) ontdekte ik dat er roestvorming was aan de beide achterportieren langs de binnenkant, ter hoogte van de kitnaad.

Ik wist dat Mercedes-Benz 30 jaar garantie gaf op roest.
Dus begaf ik me naar een officiële concessiehouder om te horen dat dit kon verholpen worden onder garantie.
Dit roestprobleem was niet gekend bij een W211. Ze vielen uit de lucht weliswaar als ik zei dat er roest was aan de achterportieren.
Ik vroeg achter de roestgarantie.
Dan lachte ze me uit:
"Onder garantie? Haha, dit is enkel geldig als u met uw wagen elk jaar op onderhoud komt zonder 1 beurt over te slaan. En probeer niet te procederen want dat helpt u niet verder..."
Die garantie kon ik dus op mijn buik schrijven want ik doe het onderhoud zelf samen met een vriend (die trouwens al 30 jaar Mercedes doet, een echte vakman dus).

Ze raden mij daar dus aan om het zelf te doen, dus een spuitbus (grondverf & lak) gekocht.

Vorige week eraan begonnen. Kitnaad eraf gehaald, proper geschuurd, roestwerend product erop gezet, grondverf en lak gespoten ... Klaar is kees.
Heel proper nu, je ziet er niets van en hopelijk blijft de roestmicrobe weg ... :-p

Het zou inderdaad niet mogen voor een auto van 9 jaar oud, én zeker niet voor een merk zoals Mercedes-Benz maar elk merk heeft zijn negatieve kant dus ik kan er wel mee leven, voor de rest is dit een zalige slee, hij heeft zijn degelijkheid en betrouwbaarheid wel al bewezen ...
256 000 km zonder al te veel kosten zullen er weinig na doen ...

Verkocht

  • 272.800 km

Midden vorig jaar (2015) nog een onderhoudsbeurt C laten uitvoeren. Geen verdere problemen ontdekt.
In december van het jaar 2015 ben ik van werk veranderd en daar kreeg ik een firmawagen.
Maar wat moet ik dan met de E-klasse doen? Vermits ik al een R129 en een R107 in mijn bezit heb (voor de hobby) dan maar besloten om de E-klasse te verkopen.
Mijn E was in bijzondere goede staat, altijd goed onderhouden, altijd proper, nooit echt problemen met gehad, kortom een zalige wagen waar ik 8 jaar met plezier heb gereden. En ik kan u verzekeren dat de E-klasse met 272 000 km op de teller een stuk beter en comfortabeler rijdt dan mijn firmawagen (Seat). Ook is de E veel beter, mooier en duurzamer afgewerkt en zeker in detail.

Een wagen verkopen met 272 000 km en 10 jaar oud loopt niet zo van een leien dakje :-p
Een paar mensen zijn komen kijken maar de prijs dat ze wilde geven was veel te weinig. Dan opeens in het begin van deze week een persoon die voor mijn E-klasse een mooi bedrag wou betalen. Hij kwam kijken, was zeer positief. Het ritje dat we gedaan hadden had hij niets op aan te merken. Bij terugkomst trok hij de motorkap open, alles was zeer goed inorde zei hij. Opeens draaide hij de dop van het koelwaterreservoir open, hij verschoot, ik ook, wat we toen zagen was ondenkbaar ...

Allemaal olie, olie en nog eens olie. Dit duidde op een lekkende koppakking (Joint de Culasse).
Ik naar de garage, daar zeiden ze: "Dat hebben we nog nooit meegemaakt bij een W211, we hebben hier zo'n E-klasse's rondrijden met 400 000km a 500 000km."
Hoe het komt? Daar konden ze geen antwoord op geven.
Altijd goed onderhouden, rustig met gereden, nooit zot mee gedaan en dan dit ...
Dus de wagen ineens daar achter gelaten en zij gingen hem dan verkopen in mijn plaats. Daar dat ze de markt beter kennen ...
Het rare is dat ik de voorbije weken niets heb gevoeld, reed nog altijd even goed, motor draaide nog perfect, juist zoals een klokje ...
Maar het lot zal anders bepaald hebben zeker ...
Toch 8 plezierige jaren achter de rug met de W211 :-) :-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.