Mercedes-Benz E 200 CDI Avantgarde (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 200 CDI Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Eindelijk een toppertje
- 6.000 km
Het begon allemaal zo onschuldig. Ik had een half uurtje alvorens ik bij een afspraak moest zijn. Dat gaf me mooi even de tijd om bij een Mercedes dealer in de buurt te kijken of er misschien een mooie tweedehands e-serie stond. e-series zat, maar niet helemaal in de kleurstelling en uitvoering die me aansprak. Bovendien was ik ook nog niet actief op zoek. Op de terugweg naar buiten werd mijn aandacht getrokken door een mooie zilveren E-serie in avantgarde uitrusting en met een sportpakket. Lekkere wagen om te zien en ik kon het niet laten om de wagen verder te inspecteren. Hele mooie wagen, maar de tijd drong en ik moest me haasten. Op de weg naar buiten bood een verkoper me aan de rest van de dag in de E-demo te rijden. Een E-klasse moest je immers ervaren. Erg aantrekkelijk aanbod. Dus toen ik 's avonds de wagen terugbracht was ik volkomen verkocht. Heerlijke wagen. Rustig, comfortabel en onstressend. Nog twee weekjes nagedacht en na een super aanbod van de dealer de knoop door gehakt en de E-serie gekocht. Beetje impuls aankoop, zonder me heel breed te orienteren. Wel nog even langs audit geweest en ook daar werden mooie kortingen gegeven, toch is de A6 niet mijn auto. Zelfde eigenlijk voor de BMW. Mooie wagen, maar het interieur kan mij niet zo bekoren. Zelfs nog even gedacht aan een Citroen C6. Toch de benz gekozen.
Tot nu toe nog geen spijt al moet wel aan veel vrienden, buren en collega's uitleggen wat ik nu in vredesnaam heb gedaan. Maar de wagen heeft dan ook een superlook. Zilvergrijs, sportpakket met 18inch LM met 265/35 bandjes, zichtbare dubbele ovale uitlaten, xenon verlichting, avantgarde, meest complete command-aps, artico bekleding met sportstoelen, etc etc. Luxe wagen om te zien dus, maar wel economisch om mee te rijden. 4 cil diesel. Gaat best vooruit, zeker omdat ik ook de passat 110PK ben gewend, maar het is natuurlijk wel de lichtste moter van de serie (136pk, 340nm, 0-100 in 9,9 seconden). Je merkt gewoon dat het onderstel veel meer aankan. Doet je verlangen naar mee. Maar goed deze stond in de showroom en ik kreeg een mooie prijs ook i.v.m. uitlopen van dit model (w211). Voor degene die nieuw bestellen zou ik de 170pk variant aanbevelen. De automaat was voor mij wennen (eerste keer), maar is nu vertrouwd. Is zakelijk wel lekker. Heb je tijd voor andere zaken. De flippers achter het stuur vind ik nog niet heel handig. Alleen als het lekker rustig is op de weg vind ik het wat toevoegen, soms is het ook handig om de auto iets eerder terug te schakelen, bijvoorbeeld bij naderen van een rotonde. De wagen pakt dan iets eerder op. De sportstand schakelt duidelijk merkbaar later op dan de comfortstand, maar in dagelijks verkeer prefereer ik de comfortstand. De wagen is dan toch iets ruster en schakelt soepeler. Misschien dat de sportstand meer nut heeft in de sterkere varianten. Bediening van command aps vergde gewenning, maar nu kan ik het vlekkeloos bedienen, ook in combinatie met spraakaansturing (linguatronic).
de bi-xenon verlichting is top. Veel meer licht opbrengst en beter zicht. Ook de automatische hoogte instelling is top en lekker spacy bij het starten. De ruimte in de wagen is goed, maar ja het is dan ook een taxi. Niets voor niets natuurlijk.
De wagen is heerlijk comfortabel en ik rij er zonder moeite meer dan 500 km per dag mee. Heerlijk rustig en ontspannend. Ik vind de wagen echt een klasse apart. Geen spijt van, Ook nog geen problemen met de wagen. Verbruik is redelijk, Op snelweg richten is het verbruik minder dan 7L/100 km. In gecombineerd stads/file gebruik en ritten van circa 50km enkele reis is het verbruik wel hoger en loopt het naar 8L/100 km. Ik ben er niet ontevreden mee.
Voor iedereen die overweegt een benz aan te schaffen kan ik alleen maar zeggen. Ga er eerst mee rijden. Je zult merken dat de wagen zoveel klasse heeft. Het uiterlijk is misschien niet altijd top en op papier hebben andere merken misschien wel meer te bieden, maar het rijden is onovertroffen, zeker voor mij
Even tijd voor een update
- 54.000 km
Vanavond al surfend weer even een oude review gelezen. Het is alweer even geleden en dus tijd voor een update. De auto is ondertussen al heel wat kilometertjes verder. Voor een diesel valt het eigenlijk wel mee... jaja ik rij te weinig voor deze auto. Desalniettemin toch even een update. Ja auto rijdt nog voortreffelijk. Nog geen problemen gehad en nog altijd even comfortabel als altijd. Nog geen haar op mijn hoofd met spijt.
Verbruik valt me goed mee van deze auto. Ik rijd toch veel gecombineerd stads/snelweg verkeer in hoofdzakelijk de randstad. De auto verbruikt dan tussen de 1:14-1:15. Op langere afstanden wordt het snel nog gunstiger, zeker als ik me aan de snelheden houd. Het verbruik is dan zo'n 1:17. Probleem is wel dat ik met deze auto toch wel snel te hard rijd.
Onderhoudskosten liggen bij Mercedes altijd wat hoger als bij andere merken heb ik mij laten vertellen. 1450 voor een 50.000 beurt viel me eerlijk gezegd toch wel een beetje tegen. De beurt voor 25.000 was geloof ik rond de 350.
Verder bij 30.000 2 nieuwe achterbandjes laten monteren (265/30/18) en over een maandje bij 56000 of 58000 km twee nieuwe voorbandjes nodig (245/45/18?). Bij elkaar toch snel 10000 eurootjes. Wel gekozen voor Goodyear eagle. Deze schijnen iets betere grip in de regen te hebben.
Afgelopen winter wat het trouwens best spectaculair met de oude continental banden. Het was meer glijden dan rijden. later las ik ergens op een website dat deze maat banden eigenlijk volledig ongeschikt zijn voor winterse omstandigheden. Het is een weetje voor komende winters.
Afgelopen periode de automaat toch wat vaker in de sport stand gereden. Aanvankelijk was ik sceptisch, met name omdat mijn diesel het moet hebben van koppel en niet van PK. extra ver doortrekken in de versnellingen heeft dan maar beperkt nut. met de sterkere diesels zal dat anders zijn. Toch is de sport stand wel lekker, zeker ook omdat het onderstel dan harder aanvoelt. altijd leuk om dan een stukje te sturen.
Verder is mijn bekleding gescheurd... dat is wel onder garantie verholpen.
Bi-xenon lampjes doen het top. Absolute aanrader voor iedere automobilist!
ik rijd nog eventjes twee jaartjes door.... tenslotte net weer onderhoud gehad...
updateje
- 66.000 km
70000 kilometer en tijd voor een update. Of de auto nog bevalt? helemaal. fantastische wagen, nog steeds comfortabel. geen enkel mankement. Snel als het nodig is, zuinig als ik wil 6,0 l op snel weg is te doen. Wel al alle remmen vervangen en alle banden vervangen. achter moet denk al weer bij 70 of 75. De flippers achter het stuur van de automaat gebruik ik nauwelijks. Soms zet ik de auto per ongeluk in manueel en dan gildt de wagen het uit. Snel in de automaat en weer verder. De flippers kunnen wat mij betreft vervallen. Die automaat is wel weer heerlijk. Zijde zacht, zeker in de comfort stand. In sport stand gaat het rauwer, de auto wordt dan ook wat harder. Op zijn tijd leuk, maar comfort stand is rustiger rijden
Was even in twijfel voor een andere auto. Moet namelijk paardetrailer gaan trekken. Is dat een vriendje me er op wees dat deze CDI ruim 1900 kilo mag trekken en dat weinig andere auto's dat ook kunnen (ja een grote SUV weer wel). Dus binnenkort een trekhaakje er achter. Ik zal hier binnenkort mijn ervaringen als trekauto delen.
Toppertje heeft een storing
- 72.000 km
2,5 jaar en 70000 km onderweg en de eerste storing is een feit. De display geeft aan: centrale remlicht defect, linker kentekenplaat verlichting defect en rechter kentekenplaat verlichting defect. Das gek dacht ik nog. Vast een zekering of zo. Pak gewoon het intructieboekje uit de kofferbak erbij en zo opgelost. Maar wat wil, kofferbak gaat niet meer open.. ai, wat nu. De gewone sleutel dus (tip van dochter van 11 - niet blond dus). Zekeringen geinspecteerd, alles oke. Dan maar op internet zoeken. Direct gevonden. Kabelboom stuk. Vreemde storing voor auto van deze leeftijd dacht ik nog, maar nee. Heel veel benzen van dit type en deze leeftijd hebben er last van. Dealer gebeld. Hadden pas over 4 dagen tijd, wel even storing geverifieerd. Dan maar zelf even kijken. Snel gevonden en opgelost (nee niet met leukoplast). Leuk ook om even een kijkje in de binnenkant van de wagen te nemen. Viel me wel een beetje tegen hoor. Wat zit dat kabelwerk onhandig en kwestbaar in de auto. Dat heb ik echt beter gezien. Geen voorbeeld van duitse kwaliteit. Dus gereedschap maar in de auto opgeborgen. Dat ga ik vast vaker nodig hebben. Blijft wel een fijne auto hoor!
We doen er nog een paar jaartjes bij
- 110.000 km
December 2012: 110.000 km. Auto gaat nog steeds als een trein. Nog geen enkel probleem gehad. Het gemiddeld verbruik sinds de aanschaf staat op 7,7 liter. Gemiddelde over de laatste 10.000 km staat op 7,3 liter. Allemaal naar tevredenheid. Ik vind de auto nog steeds super mooi. Geen andere auto reed ik zoveel jaar. Ook komend jaar gaat de wagen nog niet weg. Ik kan ook niets anders leuk in de showroom vinden. Geen bijzondere onderhoudskosten gehad. Banden lijken langer mee te gaan als de eerste sets. Ook een mooie meevaller. Helemaal niks mis mee? ... Bluetooth bellen kraakt best wel eens.. Verder niets aan het handje.
Verkocht
- 157.000 km
Vandaag de e-klasse ingeruild voor een nieuwe c-klasse. Binnenkort meer over deze nieuwe auto. Nu eerst nog een update over de laatste kilometers met de E-klasse. Tot op heden is de E-klasse absoluut de fijnste wagen geweest die ik ooit heb gehad. Tot op het laatste moment was de wagen heerlijk comfortabel. De sportstoelen zijn heerlijk comfortabel en de opstaande wangen geven veel steun. Met name op de snelweg is het een heerlijke cruiser en ook nog eens voldoende vlot. De auto heeft mij in 6 jaar nooit laten staan of verrast met storingen. Ook de onderhoudskosten zijn mijn aangenaam meegevallen. Behoudens het reguliere onderhoud, remmen en banden zijn er nauwelijks defecten geweest. Afgelopen jaar lekte de ruitensproeier pomp. Verder is de kabelboom in de kofferbak is nogal kwetsbaar. In 6 jaar heb ik daar zeker 4 keer een reparatie aan moeten uitvoeren. Iedere keer was dezelfde kabel door (of lag het aan mijn reparatiekunsten).
Het verbruik over de laatste c.a. 50.000 km bedroeg 7,3l/100 km (boordcomputer). Nog steeds de eerste accu. Nergens roest te bespeuren.
ps. Voor de snelle beslissers: Hij staat nog te koop bij ROGAM.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.