Mercedes-Benz CLS 220 d Shooting Brake (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLS 220 d Shooting Brake |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 97.000 km |
Een tussentijds rapport
- 62.500 km
Inmiddels rijd ik alweer (meer dan) 2 jaar met de CLS Shooting Brake, dus kan ik enkele ervaringen delen.
Ik heb deze auto in februari 2016 besteld, toen het terug tijd was voor een firmawagen. Eerst enkel naar de usual suspects gekeken (BMW 5, Audi A6, Mercedes E), maar ik wilde toch graag een iets spannender gelijnde auto. Anderzijds moest hij dienst doen als gezinswagen én de nodige ski-trips kunnen verteren, dus het was wel noodzakelijk om voor een break te gaan.
De CLS SB viel oorspronkelijk echter buiten het budget... Totdat Das Haus in al haar wijsheid besliste om de basisdiesel (220 CDI) te transplanteren naar de CLS, en dat te koppelen aan de op dat moment geldende autosalonvoorwaarden.
De beslissing was dus snel genomen, en de bestelbon voor de donkerblauwe CLS werd ondertekend na het aanvinken van volgende opties:
- volledig lederen interieur
- COMAND online (incl. navigatie)
- verwarmde voorzetels
- pack alarmsysteem
Voor de rest behoorde er al veel uitrusting tot het standaardpakket (dual zone airco, elektrisch verstelbare zetels, LED lichten voor- en achteraan, luchtvering achter, cruise control, elektrische kofferklep, 9-traps automaat, parkeersensoren voor en achter, automatische inparkeren, 17" lichtmetaal, ...), hetgeen een meevaller was want het budget was inmiddels wel uitgeput. :)
Na een levertermijn van 5 maanden kon ik de auto dan in ontvangst nemen!
Een goeie 60.000-tal kilometer later kan ik de volgende tussenbalans opmaken:
Pluspunten:
- comfort:
De auto is zeer comfortabel o.a. dankzij de luchtvering achteraan, en zeer goed geïsoleerd (behalve bij een sportiever rijgedrag (zie hieronder)). Ook in het interieur is alles prima voor elkaar. Comfortabele stoelen, prima ergonomie, degelijk audiosysteem. De 9-traps automaat doet snel en probleemloos zijn werk.
- verbruik:
Een verbruik van 1:16 (6.2 l/100km) met een vlotte rijstijl; niet verkeerd voor een auto die zo'n 1.900kg weegt.
- looks:
Zeer persoonlijk uiteraard, maar een belangrijke factor voor mij. Minder praktisch en een heel stukje duurder dan een E-klasse, maar zoveel zeldzamer.
- afwerking:
Niets op aan te merken. Magneetje van één van de voorste opbergvakjes hapert soms bij kouder weer en de scharnieren van de kofferklep durven tegenwoordig al eens een piepje laten horen, maar dat is het dan ook.
Minpunten:
- trage dieselmotor:
De firmawagenpolicy laat (nog) geen benzineauto's toe, dus helaas maar weer een walmende diesel. Stationair en hoger in de toeren hoor je het ratelende tractorgeluid (voornamelijk van buitenaf, maar ook aan de binnenkant durft er bij vlot doortrekken wat ongewenst kabaal doordringen), hetgeen toch afbreuk doet aan de algemene ervaring.
Ook is de 2.1l motor niet bijzonder krachtig (170pk / 400nm). In het dagelijks verkeer is het niet echt problematisch, maar enige sportieve aspiraties moet je deze motor niet toewijzen. Je zou chiptuning kunnen overwegen (de 250 CDI is eigenlijk dezelfde motor, maar dan met 35 extra paarden), maar vermits de auto toch meer afgestemd is op comfort dan op prestaties laat ik het maar zoals het is.
- 9-traps automaat:
Hoewel zo'n automaat bijdraagt aan het comfort (zie hierboven) en in principe goed werkt, blijven de 9 verzetten een beetje overkill. Je kan om vlot vooruit te gaan dus a ) de automaat altijd in de sportstand laten staan, maar dan maakt hij op de autosnelweg ook wat teveel toeren, of b ) de schakelpeddels gebruiken wanneer nodig. Al bij al verkies ik nog altijd een goed-schakelende handbak. Fileverkeer heb ik gelukkig quasi-nooit, dus dat thema speelt ook niet. Helaas is de CLS enkel met een automaat beschikbaar...
- praktisch:
Door de aflopende daklijn moet je wat concessies doen (kinderstoelen op de achterbank zijn moeilijker bereikbaar bv.), maar dat weet je op voorhand. Het oog wil ook wat ;) Zoals gezegd, het praktische alternatief is een E-klasse station.
Onderhoud:
Buiten het regulier jaarlijks onderhoud zijn enkel de remblokken vervangen op 55.000 km. Ook heb ik een keer naar Mercedes moeten bellen omdat de Live Traffic Information niet meer werkte, terwijl een abonnement van 3 jaar inbegrepen was bij de aanschaf. Bleek dat ik een update over de servicevoorwaarden niet aanvaard had (mailtje genegeerd), dus dat euvel was dezelfde dag nog verholpen.
Conclusie:
Al met al een mooie, comfortabele auto met één groot minpunt; de trage oude dieselcentrale. Binnen 1,5 jaar moet er opnieuw gekozen worden, hopelijk is er tegen dan ruimte voor een zijdezachte benzine in de policy.
Schade :(
- 64.500 km
Zie foto's:
Vorig week vergiste een dame in een Mégane-met-automaat zich van pedaal, waardoor mijn auto tegen de ernaast geparkeerde audi werd gekatapulteerd.
Schade link en rechts achteraan, velg, achterlichtunit... Benieuwd naar de herstellingskosten, het ziet er geen goedkoop grapje uit.
Grrrr, AdBlue
- 71.500 km
De auto is intussen weer 4 maanden geleden hersteld, helaas geen idee van de uiteindelijke kost hiervan.
Voor de rest geen bijkomende dingen te melden, behalve dan het irritante AdBlue gegeven. Elke 25.000 km moet ik de tank bijvullen; na enkele waarschuwingen stopt de auto er anders gewoon mee! Vermits ik een kleine 30.000 km per jaar afleg, kan ik dus niet wachten tot het jaarlijks onderhoud en moet ik zelf aan de slag met die knoeiboel. Nog een pluspunt voor een benzinemotor dus :)
De auto staat intussen weer klaar voor de skivakantie, de laatste keer dat hij deze taak zal moeten vervullen.
Opnieuw (2x) schade en einde lease in zicht
- 86.000 km
Deze auto lijkt wel een magneet voor schade te zijn...
- Ergens in 2017: een tegenligger die zijn plaats op de weg niet goed inschatte, en zijn én mijn spiegel aan de bestuurderskant eraf reed;
- Oktober 2018: het voorval dat ik hierboven heb beschreven;
- September 2019: een BMW die plots achteruit reed om een vrachtwagen de weg te laten oversteken, maar daarbij niet in zijn achteruitkijkspiegel keek (en mijn auto dus over het hoofd zag);
- Oktober 2019: de auto was net hersteld, toen er een inbraak werd gepleegd. Achterruit en kofferafdekking vernield...
Maar goed, de auto kan er zelfs ook niks aan doen, en ik was gelukkig bij geen enkele van deze voorvallen in fout. Voor het overige is er niks verkeerd gegaan, geen mechanische, elektronische of andere mankementen. De lederen stoelen zien er nog nieuw uit na 86.000 km, dat kan ik van mijn 997 (met 2/3e van de kilometerstand) niet zeggen!
Inmiddels is de lease-duur bijna afgelopen (nog zo'n 6 maanden), en moet ik beginnen uitkijken naar een opvolger. Dit zou wel eens een hybride kunnen worden, en misschien dat ik mijn afkeer voor SUV's ook maar eens moet herbekijken :)
Suggesties zijn altijd welkom!
The end is near
- 97.000 km
Een jaar later dan voorzien (met dank aan corona) is het de eindsprint nu echt ingezet!
Einde maart 2021 wordt de CLS opgevolgd door een BMW 530e; mijn voorspelling hierboven m.b.t. de hybride is dus uitgekomen, die m.b.t. de SUV (gelukkig) nog niet. Ik kijk alvast uit naar de overstap, en het inruilen van de rudimentaire dieselmotor voor een benzine/elektrische variant.
De CLS heeft zich weer een jaar correct gedragen, enkel de elektronische parkeerrem wil nog wel eens blijven “plakken” bij kouder weer. Dan ontgrendelt de rem niet vanzelf, maar moet ik 2-3x aan het hendeltje trekken.
Ook heb inmiddels bijna 100.000km afgeled, dus voor de BMW zijn opwachting maakt zal ik nog wel een keer de Adblue-tank moeten bijvullen (/-knoeien).
Onder de streep dus een goed rapport voor deze CLS Shooting Brake! Geen noemenswaardige mankementen, en ik blijf het nog altijd een mooie auto vinden. Das Haus had de zaakjes goed voor elkaar met dit model. Jammer dat er van de huidige generatie CLS geen Shooting Brake-versie meer op de markt is gekomen, maar verder niet getreurd: op naar de 530e!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.