Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Elegance (2000) #2

autoreview

Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Elegance (2000)

Signalement

UitvoeringCLK 230 Kompressor Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst128.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van BMW naar Benz

  • 128.000 km

Mijn BMW 523iA E39 uit 1997 had een lekke koppakking en dat werd een dure reparatie van meer dan 2000 euro. Verkocht voor 700 eur in juni 2016. Via een kennis die bij Heron werkt een ingeruilde Opel Astra 1.6 uit 1998 met 100k op de teller gekocht voor 500 euro, de auto was van de eerste eigenaar. Astra heeft het prima gedaan! Nooit iets aan gehad, op een verroeste windvanger van het schuifdak na. Auto doorverkocht voor 750 euro en hij rijdt nog steeds zonder problemen (hij heeft net een vakantie van 5000km naar Albanië achter de rug).

Na een paar maanden wilde ik toch wat meer auto en dus weer heerlijk op zoek naar wat anders. De uitkomst was verrassend: in december 2016 heb ik deze Mineraalgroene CLK 230 Elegance met Quartz stof gekocht bij een Renault dealer in Berlijn. Helaas geen automaat maar een 5-bak. Is in NL nooit geleverd. Opties:
- CUP HOLDER
- RAIN SENSOR
- MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
- ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
- ADJUSTABLE STEERING COLUMN
- ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
- LIGHT ALLOY WHEELS, 5-HOLE
- HIGH-CAPACITY BATTERY
- FIRE EXTINGUISHER
- RADIO MB AUDIO 10 CD WITH VK/RDS
- SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
- EQUIPMENT PACKAGE ELEGANCE
- FABRIC814 CLOTH QUARTZ.
( zie mijn auto topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4842410,page=9.)
Er stond stond 128k op de klok en was van de 2e eigenaar. Helaas wel wat roest op de bekende plaatsen (wielkasten achter, onderaan voorspatbord naast de deur, rond kofferdekselslot) maar nog 400 euro van de prijs af kunnen krijgen en een set zomerbanden met nette fake AMG velgen erbij. 2.600 euries afgetikt en meegenomen naar Nederland. Iets meer dan 100 euries BPM betaald plus de RDW keuringskosten en na een paar dagen stond ie op Nederlands kenteken.

Auto heb ik nu ruim 2.5 jaar in bezit en de km stand is net iets meer dan 160.000. In navolging van mijn andere auto's heeft deze ook weer een naam gekregen. Ik heb 'm Klaus gedoopt. Die naam was er al voordat ik 'm definitief kocht. En wat bleek tot mijn stomme verbazing: de vorige eigenaar heette Klaus! Hij bevalt prima. Ik rij er nog altijd met plezier in. Voor onderhoud gaat hij naar een voormalige Mercedes monteur die eerst bij een grote VAG dealer werkte en nu zijn eigen zaak heeft. Hij krijgt zijn beurtjes en bij de APK is er bijna nooit een issue. De remleidingen moesten aangepakt worden vanwege roest maar de kosten waren te overzien. Verder wat kleine dingetjes. De accu is vorig jaar een keer vervangen. Onlangs was de uitlaat wat meer lawaai gaan maken. Gelukkig bleek het bij Euromaster eenvoudig te lassen voor een paar tientjes. Laatste euvel: lekke brandstofleiding. De Wegenwacht heeft het eenvoudig kunnen herstellen.
De CLK is natuurlijk al op leeftijd en dus zijn er wel wat kwaaltjes. Zoals gezegd: de carrosserie roest! En dat gaat best hard. Ik was ooit van plan het te laten aanpakken maar dat was nog best prijzig: 1.400 euro. Dat was het mij niet waard. Ik laat Klaus dus roesten. Andere zaken:
- claxon hapert af en toe. Garage kan het niet vinden. Erg irritant! Bij de APK doet hij het altijd.
-de parkeerrem blijft soms hangen. Dan moet je de voetrem even met je voet een stukje helpen. Ook gaat het BAS lampje soms branden. Schijnt iets met elkaar te maken te hebben. Geen meldingen als ie wordt uitgelezen. Motor uitzetten en starten en het lampje brandt niet meer. Nu alweer een half jaar niet meer gebeurd.
-Ergens lekkage aan de afwatering van het schuifdak. Auto kan niet meer de wasstraat in. Daar bleek die lekkage dus. Er stroomde aan de passagierskant water onder het dashboard uit. Gewoon met de hand wassen dus :).
-passagiersstoel kraakt. Er zit een multicontourstoel in en het lijkt uit de oppompbare delen te komen. Muziek aan en ik hoor het niet meer.
-2 speakers hebben het begeven. Mijn garage gaat op zoek naar nieuwe.
-Het pixelprobleem is blijkbaar niet alleen van BMW. Buitentemperatuur en tijd zijn niet afleesbaar.

Het verbruik in de stad is stevig: 1 op 7. Maar gemiddeld staat ie nu op 9.2 liter per 100 km. En ik rij niet rustig, Laatst een weekendje naar Duitsland geweest en dan rij ik hele stukken 180-200 en dan kom ik gemiddeld gewoon op 1 op 10 uit.

Heerlijke reisauto! Stil en snel. De compressor zorgt dat ie meteen oppakt en ook op hoge snelheid is de pit er niet uit. JHet geluid van de 4 cilinder vind ik echter een teleurstelling. Zeker als wat harder moet werken klinkt ie niet erg geraffineerd. De auto is redelijk comfortabel geveerd en zit erg goed, mede vanwege de luxe van een multicontourstoel. Oneffenheden worden wat stevig doorgegeven. De versnellingsbak is een beetje vaag en hakerig. Een automaat was fijner geweest en past ook beter bij de auto.
De auto is niet uitgesproken sportief maar heeft een prima weggedrag. Stuurgevoel is prettig.
Ook als is het een coupé, de ruimte valt op de achterbank valt me nog mee. Voorin ruimte zat uiteraard. Ook de hoofdruimte is royaal, ondanks het schuifdak zit ik prima met mijn 1.90. De stoel kan ook lekker laag. Kofferbak ik heerlijk ruim en de bank is neerklapbaar.

Al met al nog steeds happy met Klaus. Hij blijft nog even. Ik rij door tot er grote kosten komen of de roest er een eind aan maakt. Misschien krijgt ie een nieuw uiterlijk: een vriend van mij gaat 'm eventueel airbrushen. We gaan binnenkort een ontwerp maken. Klaus wordt dan een in zijn nadagen wellicht een artcar :).

UPDATE 17 oktober:
Afgelopen weekend weer naar Berlijn geweest. Klaus in de Heimat goed uitgelaten op de Autobahn. Op de heenweg niet snel kunnen rijden....als resultaat stond er slechts 7.8l/100 km op de boordcomputer! Het was druk en alleen het laatste stukje even flink door kunnen rijden (160-200km/u). Heb iets meer dan 6,5 uur over de 660km gedaan, keurig gemiddelde van 100km/u.

De terugweg kwam uit op 9.5 l/100 km. Eerst helaas flink wat drukte om de stad uit te komen en dat leverde een half uur vertraging op. Gelukkig was het tot 50 km voor Bad Oeynhausen droog en erg rustig. En wat rijdt deze CLK toch ongelofelijk fijn als je 'm flink op z'n staart trapt. 2 uur lang echt hard gereden (170-220km/u) ! Doortrekken van 160 tot 220 gaat behoorlijk snel, power genoeg. De auto gaf geen krimp, ondanks z'n leeftijd van bijna 20 jaar.
Daarna is het flink gaan regenen en heb ik hele stukken rustig gereden. Al met al was ik in iets minder dan 6 uur thuis :).
Het verbruik was door die hoge snelheden iets meer dan 1,5 liter per 100 km hoger dan op de heenweg. Maar een gemiddelde van boven de 1 op 10 vind ik nog steeds keurig.

Zo lang Klaus Amsterdam nog in mag en de roest binnen de perken blijft zie ik geen reden om 'm weg te doen. In december mag ie weer voor de APK. Eens kijken of die daar weer zonder veel kosten en moeite doorheen komt. Voor mij is ie al helemaal afgeschreven, de vaste lasten zijn 90 euro per maand en onderhoudskosten zijn te overzien met maximaal 10.000 km per jaar. Ik denk dat ik daar zo'n 500 euro per jaar aan kwijt ben. Het rijplezier is zoveel groter dan in een A of B segmenter en veel duurder ben ik niet uit. Mocht Klaus het begeven dan koop ik gewoon weer zoiets.

De enige reden waarom Klaus weg zou kunnen gaan volgend jaar is het ruimteaspect. Om mijn schilderijen te vervoeren is een stationcar wel handig. De bank in de CLK kan plat maar de ruimte tussen de wielkasten is zo beperkt dat er geen groter schilderij in past. Voor 3 mille is er genoeg leuks te scoren. Grootste kanshebbers zijn dan een E39 Touring, een Omega V6 Caravan. een Saab 9-5 Estate of een Volvo XC70. Mocht mijn budget wat ruimer zijn dan gaat mijn voorkeur uit naar een BMW X3.

JANUARI 2020
Onverwacht snel heeft Klaus het veld geruimd. Ik had onverwacht wat extra te besteden en opeens bleek de S211 binnen bereik. Aangezien ik dat een hele fraaie stationcar vind en deze in faceliftversie als erg betrouwbaar te boek staat werd dat de opvolger. Ik heb een Tanzanitblauwe E200 Kompressor Classic Combi Aut. van oktober 2006 uit Duitsland gehaald. 175.000 op de teller en voorzien van schuifdak, bixenon, parkeersensoren voor en achter, wegklapbare trekhaak en elektrische achterklep.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.