Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution AMG (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 180 Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 49.469 km |
Jongensdroom, aanschaf en eerste kilometers
- 178 km
Overwegingen tot aanschaf en de eerste kilometers.
Al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw heb ik de droom om ooit een Mercedes te bezitten. Begin 2000 kort in een Mercedes gereden: een Mercedes 200 D. Die was niet van mij, maar van een vriend. Ondanks de ouderdom van die wagen ( 20 jaar en meer dan 600.000 km) onder de indruk van de algehele staat.
Na aanschaf van onze vorige auto ( Opel Corsa, zie gebruikersreview), besloten we, mijn man en ik te gaan sparen voor een Mercedes.
Wat het precieus zou moeten worden, wat toen nog niet duidelijk. Daar hebben we ons de afgelopen vijf jaren meer en meer in verdiept. Want wat moest het uiteindelijk worden ?
Een A-klasse, B-klasse, een C-klasse ?? Een nieuwe, ééntje met de kop eraf?
( max half jaar oud met ongeveer 10 k op de teller).
En last but not least: wat zijn de financiële mogelijkheden? Een lening voor een auto hebben we nooit gedaan. Het moest dus door sparen ontstaan.
Enfin zo begon de speurtocht, waarbij het afgelopen jaar het meeste is gezocht en nagedacht.
Veel gelezen op internet en gezocht, van autoreviews op Autoweek tot andere sites die informatie gaven.
Een A-klasse vonden we een leuke auto, maar de kofferbak was meer dan ontoereikend. We hebben een grote hond die op de achterbank mee gaat, dus alle spullen moeten in de achterbak passen.
Een B-klasse dan? Daar spreekt het model ons niet van aan.
Een C-klasse? Die viel qua nieuwwaarde buiten ons budget, maar voldeed wel aan onze wensen qua model en kofferruimte. Dan één met de kop eraf?
Of een CLA- klasse? Ik had er diverse op parkeerterreinen zien staan en dat model stond ons erg aan. Viel ook binnen onze wensen van ruimte en financiële mogelijkheden. Ik werd spontaan verliefd ! Dat moest hem dus worden ! Maar wat dan?
Een coupe of een station uitvoering ?. Daarvan sprak de coupe ons het meest aan, dus die keus was ook gemaakt. Vervolgens twijfelden we over een diesel of benzine uitvoering. Diesel komt steeds meer in het verdomhoekje en gezien ons kilometrage viel dat onder het omslagpunt. En welke uitvoering? Mercedes heeft vele pakketten en andere uitrustingen die je kan toevoegen. Mercedes heeft daar zoveel van dat je als je van alles bijbestelt je de waarde van de wagen van verdubbelen. Het werd er dus niet makkelijker op.
Daarnaast wilde ik graag een automaat. ( en dat is ook weer een tig bedrag erbij). Mijn linkerknie doet af en toe niet wat ik wil, en zeker in file verkeer doet het intrappen van de koppeling daar geen goed aan.
Zaterdag 3 november zijn we gaan kijken bij de dealer. Omdat we in Pijnacker wonen was de dichtstbijzijnde dealer in Bergschenhoek en anders in Den Haag.
Wat niet duidelijk was op de site van Bergschenhoek was dat het de bedrijfswagen afdeling is van Rogam. De personenwagens zijn te vinden bij Rogam in Rotterdam, naast de Brienenoordbrug. Groot pand met veel glas. Daar dus heen gereden. Bij binnenkomst veel bezoekers te zien, maar bijna gelijk kwam er een medewerker naar ons toe. Samen met hem hebben we gekeken naar de mogelijkheden. ( nieuw of Ster occasion, benzine of diesel). Hij raadde de diesel uitvoering af. Dit gezien de toekomst waarin de milieu eisen steeds strenger worden en dit dus ook van invloed is op de inruil in de toekomst.
Eerst gaan kijken bij een Ster occasion, een CLA 180 benzine Bussines Solution met AMG styling en line en een Panorama dak en automaat. Mooie auto, binnen ons budget. Dus om tafel gaan zitten om te praten over de inruil. Hij naar buiten, de Corsa bekijken en vervolgens een handelaar bellen. Vervolgens veel gerammel op een rekenmachine en schrijven op een kladblok. Vervolgens zei hij dat er twee mogelijkheden waren.
De Ster occasion waarbij we een x bedrag inruil kregen.
Een gloedjenieuwe die hetzelfde is als de Ster occasion, alleen zonder Panorama dak. Daarbij kregen we meer terug ( 2000).
De keus was wat ons betreft snel gemaakt. Het werd toch een nieuwe. Dat panorama dak is leuk, maar niet onoverkomelijk zonder. Daarnaast was de nieuwe qua prijs net zo duur als de Ster occasion.
Het is dus geworden:
Mercedes Benz CLA 180 Coupe Business Solution automaat, in Metallic Kosmoszwart, met een bekleding van Lederlook Artico/ zwart met rode stikranden.
Uitrusting & opties
Handleiding Nederlands
Mercedes me - Remote Online
Direct Steering
Achteruitrijcamera
Park-Pilot
COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
Multifunctioneel sportstuur in leder
Windowbags
Kniebag
Ruitenwisser met regensensor
Mercedes-Benz noodoproepsysteem
Garmin® MAP PILOT navigatiesysteem
Communicatiemodule ter voorbereiding op het gebruik van de Mercedes co
Live Traffic Information
Stuurwielschakeling
7G-DCT automatische transmissie
Cruisecontrol
Multifunctioneel stuurwiel
Bandenspanningscontrolesysteem (RDK)
Interieurhemel stof zwart
Audio 20 CD inclusief voorbereiding voor Garmin® MAP PILOT
ATTENTION ASSIST
Zonneklep met verlichte make-up spiegel
Airconditioning: airco THERMATIC
High-performance led-koplampen
Verpakking voor verzending zonder fixeer ogen
Comfortonderstel lager liggend
45;7 cm (18 inch) vijf-dubbelspaaks AMG LM-velgen
AMG Styling
Modeljaar 808
CD speler
20;3 cm (8 inch) TFT-display
Stoelverwarming voor
KEYLESS-GO Start-Funktion
Chroompakket
Uitlaatgasreiniging Euro 6
AMG Line
COC-document Euro 6 zonder deel 2
ECO start/stop functie
Tirefit
DYNAMIC SELECT
Sierdelen in aluminium dwarsgeslepen licht
Adaptief remlicht
Linksgestuurd
Zomerbanden
Combi-instrument met aanduiding gordelstatus achter
Stoelen: Vangtafeltje kinderzitje
Instaplijsten met opschrift Mercedes-Benz; verlicht
Vloermatten in cord met rand in zwart; contrastsiernaad in rood en ops
Zitcomfort pakket
Actieve motorkap
Licht- en zicht pakket
Meer dan genoeg opties dus.
Omdat hij op voorraad is ( net binnengekomen), kunnen we na 12 dagen al rijden.
Dat is dus vandaag 16 november. Hartelijk ontvangen en na de administratie (vrijwaringsbewijs en op naam zetten), naar de auto. Als allereerste aanmelden bij Mercedes Me. Kunnen indien nodig hulp verlenen, zit een digitaal onderhoudsboekje in en bijvoorbeeld een kaartje, zodat je na lang lopen in een (onbekende) stad je auto kan vinden.
Uitleg gehad over van alles en nog wat, Iphone aangemeld. Kan je handheld bellen en daarnaast kan je via Apple car play er van alles en nog wat mee doen. Verder e.e.a. ingesteld voor de rij dynamiek. Je hebt comfort, eco, inividueel en sport. Niet alleen voor de versnellingsbak, maar ook voor onderstel en instellingen van de airco.
Een hand, een kistje wijn, sleutel op zak en met de voet op de rem keyloos starten.voorzichtig het gas erop.
Eerste bevindingen:
Ondanks kleine ramen, goed uitzicht, stoel is goed verstelbaar, met lendesteun en langer maken van de zitting.
Automaat schakelt snel op, zonder gevoel te hebben tekort te hebben. Ook de Tempomat (cruise-control) makkelijk te bedienen. Alleen even wennen aan welke hendel, want daarboven zit de hendel voor richtingaanwijzers. Tevens aan de hendel ruitenwisser schakelaar, maar met eenmaal instellen is regensensor actief.
Idem lichtschakelaar, schakelt zelf naar dagrijverlichting of dimlicht.
Scherm is makkelijk te bedienen, is voor instellingen van voertuig, de radio, Garmin routeplanner en Apple carplay.
We gaan kilometers maken en dit hier vermelden. Alles voorlopig op goed gezet.
Voorlopig als een koning te rijk.
Aanvullingen
- 508 km
Inmiddels meer gereden en bekender met de auto.
Gemiddeld verbruik op 1 op 16,6. Vind ik voor een auto van 1430 kg acceptabel. Hopelijk na inrijden nog zuiniger.
Na de tenaamstelling de volgende dag de kentekencard in de bus, snel !
Punten die fijn zijn:
1) regensensor eenmaal instellen, wist daarna automatisch, geen omkijken meer naar
2) idem verlichting. Van dagverlichting naar dimlicht en v.v.
3) de menu's en onder gelegen instellingen zijn snel en makkelijk te vinden en/of te wijzigen.
4) veel bekijks, want een Coupe is niet veel voorkomend, meer de Shootingbrake
5) heel heldere High Led lampen.....mooi licht
6) Apple Carplay werkt goed, bij de auto behoort een kabeltje die je kan aansluiten op de Iphone en connecten met de media
7) Handig dat Mercedes Me. Kan je thuis kijken hoe het met de brandstof voorraad staat, of de auto is vergrendeld, en waar hij staat. Geeft ook een seintje als er een beurt moet plaats hebben.
8) stoelen die in allerlei standen zijn in te stellen. Behalve voor/achteruit verstelling en rugleuning verstelling.Ook lendesteun en verlengde zitting instelling en in hoogte verstelbare stoel ( dat laatste ook bij stuurwiel, in hoogte verstelbaar en diepte.)
Geen:
1) automatisch dimmende binnenspiegel (had de Corsa wel)
2) geen inklappende spiegels, want hoort bij een pakket, wat ik niet heb.
3) Ik mis de flitsinformatie via Garmin routeplanner ( maar de Tomtom op mijn Iphone, die dat wel heeft, kan je verbinden met Apple Carplay.)
Handig/onhandig:
1) de hendel van de richtingaanwijzers en van de Tempomat zitten te dicht tegen elkaar. Al diverse malen de verkeerde hendel gebruikt. Zal wel wennen hopelijk
2) tempomat: makkelijk en handig in gebruik, zeker i.c.m. automaat. Ook na inschakelen schakelt de automatische bak naar de hogere/hoogste versnelling.
Ingesteld op 130 en door remmen teruggezakt naar bijvoorbeeld 80? Eén tik tegen de hendel, de automaat schakelt terug en vervolgens versnel je ( heel snel) naar 130.
3) tempomat en naar een lagere snelheid: stel je rijd 130 en moet terug naar 100. 3 tikjes omlaag en de tempomat regelt het. Gaat snel terug naar lagere snelheid. Remt daarbij wel stevig af, de vraag is of dat handig is met achteropkomend verkeer.
4) nog geen ingreep gehad met assistion assistent. Lampje gaat wel branden, maar dan zit ik er mijn inziens ver genoeg vanaf. Alleen lampje brand, geen waarschuwing.
Wel eenmaal met naderen lange vrachtwagen. Ik was al naar links, maar systeem waarschuwde dat ik te dichtbij was ( door een geluidssignaal) .
5) Achteruit camera. .....heel handig, zodra je de achteruit inschakelt gaat de camera via display in werking. Duidelijk beeld, met aanwijzingen om hem recht ergens in te krijgen of te draaien. Geeft ook via sensoren waarschuwing als je te dichtbij komt.
6) grote kofferbak, vestjes, tire-fit, en verbandtrommel onder de afdekplaat.meer dan genoeg ruimte. Wel oppassen voor kofferbak deksel, stoot je snel je hoofd aan bij open staan
15 dagen verder
- 1.879 km
Inmiddels 2 weken in het bezit van de Mercedes. Geen enkele spijt van de aankoop en mijn jongensdroom die uit komt en niet tegenvalt. Blij dat ik heb gekozen voor een coupe, persoonlijk voor mij het mooist. Ook anderen roepen: wat een bak, wauw, dikke bak, mooie stroomlijn. En: waar doe je dat van ? ( sparen en hard werken).
Bijna 1900 km gereden, rondje Nederland, naar Terneuzen en woon-werkverkeer.(15 km heen en 15 terug).
Op de langere afstanden gemiddeld 1 op 16.6.
Woon-werkverkeer: een schamele 1 op 13
Gemiddeld dus 1 op 14.8. Tja, voor zo'n grote wagen acceptabel.
Wegenbelasting per maand 59 euro.( Zuid-Holland)
Veel comfort, automaat schakelt eenmaal warm zijde zacht.
Er zijn diverse standen voor de automaat:
Eco: schakelt bij 2.000 toeren op ( en schakelt laat terug)
Comfort: schakelt bij 2.500 toeren op( bij hellingen van 7 naar 6 terug)
Sport: trekt door tot 3.500 toeren en schakelt sneller terug. In de sportstand van 0 naar 100 in 8,9 seconden.
Individueel: nog niet geprobeerd.
Bij kickdown in welke programma ook ,schakelt hij terug en trekt flink door in de toeren.
Kickdown en sport alleen en een keer geprobeerd, eerst maar goed inrijden ( volgens boekje na 1500 ingereden. ) ik prefereer een 2.500 waarna ik wat ga "doortrappen"
Persoonlijk vind ik de comfort stand ( waar de bak ook standaard op staat afgesteld) het prettigst.
De CLA coupe is gekozen tot de auto met de laagste CW waarde.
Tempomat: doet het meer dan prima, klein tikje omhoog: 1 km versnellen en grotere tik omhoog 10 km versnellen. Idem met tikje en grotere tik naar beneden.
Airco: deels handmatig, maar eenmaal ingesteld bijna niet meer nodig om aan te komen. Bij mij staat hij standaard op 22 graden, blower op 1.5 en alle uitstroomopeningen open. Bij beslagen voorruit kan met één druk de voorruit worden ontwasemd.
Zicht: ondanks kleine raampjes goed zicht naar achteren. Beter dan bij de Corsa.
Sleutel: ontgrendelen en vergrendelen ( knipperen de richtingaanwijzers en bij vergrendelen een stootje van de Claxon, wat kan worden uit gezet).
Apart het kofferdeksel wat kan openen.
Vasthouden van ontgrendelen of vergrendel stand. zorgt voor alle ramen open of dicht.
In de auto bij de knoppen van de ramen ook een knop om de ramen te vergrendelen, zodat achterpassagiers die niet kunnen openen.
Ook handig: boven de 20 km gaat alles automatisch op slot.
Alle functies via display makkelijk en eenvoudig te bedienen.
Garmin, de routeplanner is twee jaar oud, want wegen/tunnels nieuw in 2016 kent hij niet. Binnenkort maar eens updaten. Live traffic information is de eerste drie jaar gratis.
High-led licht rondom: ziet er heel mooi uit en zeker aan de voorzijde geeft dim en grootlicjt ontzettend veel helder licht. (Oneerbiedig zeg ik: een fikse bak tl licht).
In de eerste week een brief van de directie van Rogam, waarin gefeliciteerd met de aankoop, vele veilige kilometers gewenst en praktische informatie over vestigingen en afspraak mogelijkheden.
In de tweede week: telefoontje van de directie secretaresse: wederom gefeliciteerd, veel veilige kilometers gewenst en of alles naar wens is en/of ik nog vragen heb.
Bij aankoop geen winterbanden en velgen gekocht. Heb de afgelopen jaren daar weinig profijt van gehad.( lees geen strenge winters of veel sneeuw) Echter: in Duitsland verplicht (en daar komen we wel eens). Dus toch maar besloten deze te gaan kopen.
Een stalen velg( inclusief banden )kost rond de 800 euro, maar vind ik persoonlijk geen gezicht. Daarnaast alleen in 16 inch verkrijgbaar. Zomerbanden en velgen zijn 18 inch.
LM velgen in 16 inch passen niet ( gezien AMG pakket), wel 17 inch
Oké: 5 dubbelspaaks (zie foto) LM velgen 17 inch met Continental winterbanden. Kost: 1481€ inclusief plaatsen, balanceren en opslag zomerbanden en velgen. Ook met bandenspannings controle die de auto heeft.
Waarom geen 18 inch LM velgen en banden? Simpel omdat die 2918 euro kosten.
Prettig is dat die monteren ook op een zaterdag kan, dan is de werkplaats gewoon open ! Gaat dus 9 december gebeuren.
Grappig: de Mercedes Me op, kan je de km stand op zien, je verbruik, de bandenspanning en waar je de auto hebt geparkeerd . Tevens digitaal onderhoudsboekje.
Winterbanden
- 2.250 km
Vandaag de wissel van zomer naar winterbanden met LM velgen in 17 inch laten plaatsen. ( zie ook vorige alinea).
Ging snel en vlotjes, fijne wachtruimte.
Presieus op tijd, want vanavond fikse hagelbuien en glad.
Uitermate tevreden
- 3.460 km
Inmiddels meer kilometers op de teller, veel woon-werkverkeer en met de sneeuw en kou een verbruik rond de 1 op 12.8.
Langere ritten 1 op 16.6. Bij sneeuw en gladheid is de eco stand van de automaat prettig, schakelt snel op zodat je niet weg glipt.
Veel sneeuw betekent wel dat als je het portier opent er sneeuw naar binnen valt, eerst goed schoonvegen dus.
Ramen hebben geen omlijsting en openen één cm bij de deur openen. Daarnaast rondom de ramen chroom, ziet er erg mooi uit.
Fijn is de achteruitrijcamera bij achteruit rijden, veel sensoren rondom die aangeven hoe ver je nog kan gaan. Park-Pilot is een leuk speeltje, parkeert zelf in, waarbij zelf wel betekent dat je zelf gas moet geven en remmen.
Ondanks de grootte is mede door de sensoren de auto overzichtelijk. Goed zicht rondom.
Fikse kofferbak, onder de plank meer dan genoeg ruimte voor vestjes, verbandtrommel, gevarendriehoek etcetera. Benieuwd hoeveel ruimte wij straks hebben bij vakantie.
Verlichting: staat op automatisch. Schakelt zelf over van DRL naar dimlicht en terug. Goede led verlichting en ziet er ook mooi uit.
Idem de automatische wis/ruitenwisser installatie, eenmaal instellen, vervolgens wist de sensor wanneer nodig.
Er zit een goede Harmon Kardon muziek installatie in, in combinatie met Apple car play ( streamen van muziek van je IPhone) superhandig.
Mooi, prettig vasthoudend AMG stuur. Van onderen afgevlakt. Mooie (rode) stiksels.
Ook de stoelen, deuren etc ,mooi afgewerkt met leer en rode stiksels.
Prettig is de stoelverwarming (bij bestuurder en passagier), word in stand 3 goed warm en bij stand één een prettige warmte, die je aan kan laten staan.
Op de achterbank tussen de (voor) stoelen een 12 volt aansluiting , handig voor achterpassagiers of bijvoorbeeld een koelbox.
Automaat: schakelt indien warm zijdezacht. Geeft vermogen ( schakelt terug of verhoogt toerental) indien gewenst. In sportstand wat meer dat je schakelen voelt, wel mooi geluid van de motor/uitlaten ( 2 uitlaten). Is gewoon één uitlaat die zich in tweeën splitst. Voldoende vermogen, de 122 pk doet zijn best je naar de juiste snelheid te brengen.(naar tevredenheid)
Benieuwd hoe dat straks met de mei vakantie in Frankrijk (lange rit naar het Zuiden) gaat. (130 plus) en ritjes in Duitsland (160 plus)
Update Garmin: het was even zoeken waar dat SD kaartje zich bevond.....zit echter op deel boven de airco.
Eerst (in mijn geval ) Windows applicatie downloaden op de laptop. Dan heb je Garmin Mercedes Map pilot manager. Sd kaart in de laptop en daarna downloaden van 17.7. Gb aan informatie/kaarten.
Ging na eerste update niet goed, want herkende activatie niet. De tweede poging slaagde wel. Is de update 2017-2018 , maar ons adres (sinds juni 2017) herkent hij niet.
Verder: heel stil (qua motorgeluiden en banden/onderstel geruis. ) Goede vering, erg comfortabel , geen auto, geen wagen, maar een automobiel....
Kortom, meer dan tevreden !!
5(duizend) /6500 duizend
- 5.025 km
Inmiddels over de 5000 km.
Wederom bericht van Mercedes: hartelijk dank, bla,bla,bla en hierbij een kookboek.
Ze weten wel hoe ze klanten moeten plezieren cq van dienst zijn.
Nog wat zaken die nog niet benoemd zijn of nader uitleg vragen:
- Hill assist. Heel prettig, rempedaal goed indrukken en de wagen staat stil op de "Hill".
Klein beetje gas en vooruit rijden maar....geen moment dat hij ook maar een millimeter achteruit gaat. Ook prettig bij verkeerslichten die lang op rood staan. Bij ingetrapte rem treed het start-stop systeem in werking. Licht je echter je voet iets, dan slaat de motor aan en kan je wegrijden. Soms verlicht je je druk iets en slaat de motor onbedoeld aan. Zet je hem op Hill-assist blijft de motor uit en heeft je voet rust.
- Bij het openen van het portier zit in het portier een lampje dat op de grond schijnt, stap je dus niet in vuiligheid of waterplas, handig ! De verlichte drempels bij de deur met het opschrift Mercedes brand ook, ziet er mooi uit.
In het interieur sfeerverlichting bij de pedalen, de passagiers voeten ruimte, in de hoofdsteunen voor en achter, bij de bakjes die in de middenconsole zitten en bij de handgrepen van de deuren. Geeft rustig aangenaam licht zonder dat het verblind of afleid.
Bij toeval kwam ik erachter dat de achterpassagier apart plafond verlichting hebben. Gaan aan bij openen auto. Maar je kan het ook tijdens het rijden aan zetten. Hiervoor zit een knop bij de verlichting bovenin bij het plafond voorin. In datzelfde deel zitten ook de knopjes voor de leeslampjes voor voor. Achter (naast de plafond verlichting) zitten ook leeslampjes voor de achter passagiers.
- Versnellingsbak: : zoals al gemeld schakelt deze mits warm zijdezacht. Comfort is de prettigste stand, ook met het onderstel wat dan op comfort staat afgesteld.
De sportstand zorgt voor meer doortrekken (of eerder terugschakelen), en ook het onderstel is harder geveerd.
Tank gereden met de eco stand en de comfort stand : qua verbruik geen significant verschil.
Ongeacht in welke stand de versnellingsbak staat (comfort, eco, individueel of sport) bij stevig intrappen van het pedaal of kickdown reageert hij zeer alert en snel, en kom je dus geen beperking tegen.
Als je het zou willen kan je ook handmatig schakelen via de schakel-flippers aan het stuur. Leuke optie, maar mijn inziens overbodig. De automaat zit altijd in de juiste versnelling en schakelt zo snel op of terug, dat handmatig schakelen niet nodig is.
- Motor en vermogen: ondanks dat het "maar" een 1.6 motor is met 122 pk heb ik geen moment het gevoel dat deze tekort schiet. In het dagelijkse verkeer geen moment het gevoel dat hij langzaam is. (0-100 in 9.4 seconden) Met even doortrappen zit je zo op illegale snelheden (160). Boven die snelheid nog niet geweest. In de eerste plaats omdat ik graag mijn rijbewijs behoud en in de tweede plaats de inrij periode nog er was.
De fabrikant gaat uit van een inrij periode van 1500 km, ik ga uit van 2500 en pas echt doortrappen na 5000. Dat is nu aangebroken.....binnenkort maar eens naar de Zuiderburen om door te trappen naar de topsnelheid.
- Voor Duitsland is inmiddels de sticker binnen voor de milieu zones aldaar. (Klasse 4).
Eveneens voor Frankrijk, meerdere steden in Frankrijk hebben milieu zones en daarvoor is een sticker nodig. Ga je van de peripherique af in bijvoorbeeld Parijs en je hebt geen sticker dan ben je de sigaar. Boete minimaal 68 €.
Datzelfde geld onder andere voor Lyon en Marseille, steden die op de "route soleil" liggen en milieu zones hebben. Meer steden in Frankrijk stellen milieu zones in en de kans dat je dus "gepakt" word is steeds groter.
De Duitsland sticker en Frankrijk sticker zijn onbeperkt geldig, staan wel op kenteken.
Duitsland sticker kan via de ANWB, Frankrijk sticker via een Franstalige site. De taal niet machtig? Kan ook via een Tsjechisch bureau ( google maar op Frankrijk sticker) , die het voor je verzorgen. Kopie meesturen van kentekenbewijs (digitaal) en alles komt goed. ( Goede ervaringen dus mee en betrouwbaar) . Stickers zitten alle twee rechtsonder op het raam.
Ook op het raam( in het midden) de bevestiging voor de tol badge voor het passeren van de tolpoortjes ( in Frankrijk en Spanje), zodat je geen gedoe hebt met geld of credit card. Gaat ook vaak veel sneller dan de normale poortjes. Aanbevelingswaardig dus ! ( Via de ANWB te koop).
-Stoelen voor: in veel standen verstelbaar inclusief lendensteun en been verlenger , zowel voor bestuurder als passagier. Heerlijk is de stoelverwarming. Op stand drie opwarmen en vervolgens terug naar stand 1, waarbij hij warmte geeft en je niet letterlijk je billen brand.
- Park-Pilot: leuk, de auto parkeert zich zelf in. Alleen zelf remmen en gas geven (of zoals bij mij de automaat laten kruipen). Gebruik het weinig, in de eerste plaats omdat hij file parkeert, en het op het werk en thuis parkeren is in parkeervakken. Doet het echter bij file parkeren meer dancpeima !
- Maak het regelmatig mee dat je ziet dat mensen hun hoofd naar de Mercedes richten en goedkeurend knikken. Leuk!!
Pas geleden een tegenligger (straat versmalde zich), die het raampje open deed, met zijn arm een beweging gaf van "stop" en nadat ik ook het raampje liet zakken zei : " wat een fantastische auto heeft u, veel geluk ermee".
Zeer tevreden dus !! Benieuwd naar vakantie ritten in mei en juli. (Frankrijk en Spanje) .
6500:
Afgelopen weekend even (we waren een weekend in Maastricht) bij de Zuiderburen de autobahn op.
Gaat snel naar hoge snelheden. Geen volgas gegeven, weg was bochtig, het wegdek was nat. Maar met gemak 180 op de teller en nog veel gas over.
Handig: zodra het regent komt de automatische euitenwisser in beweging. Kan je instellen op twee standen : gevoelig en minder gevoelig. Ook handig en veilig : zodra de ruitenwissers reageren op regen, gaat gelijk het dimlicht aan.
Wissel winter-zomerbanden
- 8.306 km
Vandaag de wissel van winter naar zomerbanden. Fijn dat dat op zaterdag kan.
Wissel, balanceren en opslag winterbanden totaal 119,-
Verbruik: nu het beter weer word, ook minder benzine verbruik.
Erg benieuwd naar de prestaties, comfort, verbruik en wat er in de kofferbak kan als we in de meivakantie naar Zuid-Frankrijk gaan.
Vakantie 13.634 km
- 13.634 km
Inmiddels zijn we op vakantie geweest met de Benz naar Zuid-Frankrijk en hebben we 4600 kilometer gereden.
In de eerste plaats is er in de kofferbak meer dan genoeg ruimte om alle spullen in te plaatsen. "We" zijn met twee volwassenen en op de achterbank (in een tuigje) een Schotse herdershond van 25 kilo. Die heeft makkelijk toegang tot de achterbank, gezien de vier portieren. Hoewel de kofferbak vol lag, merk je niet aan het rijden dat er een last achter in ligt.
Gemiddeld verbruik over die kilometers : 1 op 16.1. Daarin zitten snelle ritten over de tolwegen, veel steile hellingen en bergop (tot 1200 meter), maar ook rustig cruisend met 110 tijdens ritjes naar activiteiten in de omgeving. Meest zuinige tank: 1 op 19.6 en de meest onzuinige tank ( tussen Clermont Ferrand en Beziers met veel hellingen/bergen en steeds optrekken en remmen) van 1 op 13.3.
Automaat is fantastisch, ook op de cruise-control schakelt hij onmerkbaar naar een lagere of hogere versnelling. Bergop schakelt hij terug naar 6 of 5 en bergaf blijft hij weliswaar in 7 staan, maar remt hij zelf bij. Eventueel kan je de automaat in de sportstand zetten, dan schakelt hij bij bergaf een versnelling terug en rem je meer op de motor ( aan te bevelen).
De sportstand is overbodig bij normaal verkeer, maar bij bergop en af wel prettig. Net als bij de tolpoortjes, even in sport en je spurt weg , idem bij invoegen op de tolweg (waar ze met minimaal 130 komen aan rijden.)
Handig is dat de radio automatisch een andere (sterkere) zender zoekt, zodat je niet steeds ruis hoort en je niet zelf hoeft te gaan zoeken.
Muziek: je kan je IPhone of Android aansluiten met een kabeltje (aansluiting onder de armsteun in het midden) Kan je muziek van in mijn geval de IPhone afspelen. Leuk en goed geluid. Sluit je je IPhone aan, dan gaat hij over op Apple CarPlay. Leuk, echter de navigatie (Garmin) doet het dan niet. Je kan wel via "kaarten" in je IPhone navigeren maar heeft geen verkeersinformatie en daarnaast moet je internet hebben. Die valt onderweg weleens kort uit, zit je zonder navigatie.
Dus het is: muziek of de Garmin navigatie.
En ineens bedacht ik: stommerd, als je muziek op een usb stick zet, kan je dit via media afspelen en ook Garmin gebruiken. Dat heb ik na thuiskomst gedaan en (uiteraard) werkt dat prima. Vanaf heden dus ook muziek via de usb-stick.
Over Garmin: ik las in reviews dat er nogal wat klachten waren, stuurde je via onlogische wegen en was niet up to date. Voor de vakantie de nieuwste update geïnstalleerd. Ons adres ( we zitten in een nieuwbouwwoning sinds juni 2017) kent hij nog niet. Benieuwd dus wat dat met de vakantie zou gaan doen ! Nou in één woord meer dan fantastisch ! Kijkt ver vooruit en geeft alternatieven. Bij Parijs was er veel file en 2.5 uur file en vertraging. Echter Garmin gaf een andere route aan. Ruim voor Parijs via een andere weg(10 km om) en alle file en vertraging omzeilt. Van heel Parijs niks gezien. Idem op de terugweg in België: leid je erom heen.
Erg tevreden dus.
Airconditioning : werkt prima, houd de ingestelde temperatuur vast en werkt snel. Ik heb hem meestal op 22 graden staan en dat is koud/warm genoeg. Hooguit de ventilator wat hoger zetten.
Stoelen: zitten meer dan goed en hebben diverse verstelmogelijkheden. Ook na een lange rit geen problemen ( op de heen weg overnacht, op de terugweg in één keer)
Parkeren en sensoren: zowel voor als achter (die ook opzij kijken) sensoren die waarschuwen als je te dichtbij iets komt. Werkt prima. De Franse parkeergarages zijn nogal smal, maar ook met de Benz lukt dit door de sensoren. Ook door de achteruit camera die meewerkt.
Geen (merkbaar) olieverbruik.
Over 9 weken naar Spanje met de Benz.
zomervakantie
- 22.080 km
"We mogen weer"
. Uitdrukking die bij ons staat voor : " we mogen weer op vakantie"
Deze keer naar Spanje.
Nu het goed weer is in Nederland (25-30 plus) doet de airco het meer dan goed, koelt prima.
Verbruik: staat nu op gemiddeld 1 op 14.6. Daarin inbegrepen korte ritten, koude dagen etcetera.
Langere ritten (plus 100 km) leveren nu met goed weer goede verbruikscijfers. 1 op 18
Tolbadge is vervangen voor een tolbadge die behalve in Frankrijk ook bruikbaar is in Spanje, Portugal en Italië. Kenteken gebonden.
Echtgenoot erg tevreden over de instelbaarheid van de stoel en de ondersteuning bij de benen.
Pas reden een paar collega's mee. "Wat zoeft hij over de weg"
Inderdaad, je hoort alleen wat bandengeruis, verder heel stil.
Op de usb stick staan inmiddels ongeveer 1500 liedjes, via media af te spelen.
We gaan er een paar duizend kilometer in de vakantie bij zetten.
De vakantie is inmiddels achter de rug. Totaal gereden: 4820 km. Gemiddeld verbruik over die kilometers : 1 op 16.1
Netjes, aangezien veel over de tolwegen is gereden (130 km) en de airco op volle kracht moest draaien. Daarover alleen maar complimenten, zodra je start voel je al dat de airco koude lucht gaat geven.
Meer dan voldoende bagage ruimte.
Garmin routeplanner: deed het heel goed, leid je om indien nodig.
Cruise-control zeer prettig, automaat schakelt vanzelf door of terug indien nodig en houd cc vast.
Tijdens de reis op heen en terugweg eenmaal assist assistent die voorstelt even te stoppen en pauze te nemen. Voelde mij nog fit, maar toch maar gedaan, kan geen kwaad.
Vanaf 21.000 bericht bij de instrumenten bij starten : nog 4000 tot servicebeurt, dit iedere keer herhalend bij starten (gaat wel snel weg).
Nog 3000 te gaan tot eerste service beurt bij 25.000.
Kortom zeer tevreden !!
Eerste onderhoudsbeurt (25.000)
- 24.632 km
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt.
Bij Mercedes is het onderhoudsschema of eens per jaar of per 25.000 km. Die 25.000 is na tien maanden bereikt.
Prettig is dat je online een afspraak kan maken en ook erop kan wachten. (Klein uurtje)
Bij de kleine onderhoudsbeurt worden de volgende punten nagelopen:
Olie verversen door Mercedes-Benz Originele Motorolie voor optimale smering en bescherming van uw motor.
Controle werking van diverse onderdelen: claxon, verlichting aan voor- en achterzijde, interieurverlichting, ruitenwissers en ruitensproeierinstallatie.
Peil vloeistoffen controleren en eventueel bijvullen: motorkoelsysteem, anticorrosie- en antivriesmiddel, remsysteem, ruitensproeierinstallatie en accu.
Instrumentenpaneel: service-indicator resetten, zodat u op tijd wordt gewaarschuwd voor uw volgende onderhoudsbeurt.
Bandenspanning controleren om onnodige slijtage en overmatig brandstofverbruik te voorkomen. Indien nodig banden op spanning brengen.
Oliefilter vervangen door een nieuw Mercedes-Benz Origineel Oliefilter met hoger filtrage voor schonere olie, betere smering en minder motorslijtage.
De rekening werd opgestuurd en bedroeg 289 €.
Een paar weken geleden kwam ik tot de ontdekking dat de Garmin ook met spraakbesturing werkt. Prettig, want letter voor letter invoeren duurt langer.
Nog steeds bijzonder tevreden en geen spijt van de aankoop. Comfortabel, stil, ruim, relatief zuinig (afhankelijk van de afstand en hoe hard je rijdt tussen de 1 op 14 tot 1 op 18. )
Gemiddelde na 25000 km 1 op 14,8
Herfstvakantie, lekke band en één jaar oud.
- 28.296 km
In de herfstvakantie naar de Eiffel in Duitsland geweest. Genoeg kofferruimte en genoeg kracht om te accelereren en snelheid te houden. Met 150 op de autobahn stille motor en comfort.
Eenmaal “doorgetrapt” en 200 km/uur aan getikt. Gemiddeld verbruik in Duitsland : 1 op 15.1
Op de zaterdag een lekke band, scheur in de zijwang en met Tire- fit niet te maken.. Gelukkig bij het vakantie huisje en niet op een verlaten weggetje. Mercedes gebeld. Omdat het zaterdagmiddag is (en alle werkplaatsen potdicht) word de auto afgesleept naar een Mercedes dealer. Geen band en geen personeel beschikbaar. Eerste mogelijkheid op maandag. Die dag met een taxi naar de dealer.
Wachten op banden uit de hoofdvestiging. (18 inch dus blijkbaar niet overal op voorraad) . Enfin om 1200 arriveren de banden en worden ze gemonteerd.
Banden ? Er was er toch maar één lek ? Klopt, echter er is profil mm verschil en omdat het een voorwielaandrijver is word er geadviseerd om beide te vervangen .
Goede, heel goede service van Mercedes , want half uur na bellen staat er een sleepwagen die hun betalen, idem de taxi naar de dealer (dealer is volledig op de hoogte) .Vriendelijk personeel zowel van het call center, de sleepwagen en de dealer.
2 banden van 18 inch: gratis montage en weer aansluiten op bandenspannings mogelijkheid in de auto. Totale kosten 266 €. Vind ik persoonlijk aanvaardbaar.
Donderdag 1 nov (27655 km) de wissel van zomerbanden (de voorste gloednieuw ) naar winterbanden. Kosten inclusief balanceren en opslag in winterhotel 144,99
16 november: vandaag een jaar oud, best veel gereden.(28296). Nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Hele fijne comfortabele en stille auto.
Gemiddeld verbruik na 28296 : 1 op 14.77
Wissel Winterbanden naar zomer
- 33.195 km
Vandaag de wissel van winter naar zomerbanden. Kon erop wachten.
Kosten : €144,99 inclusief opslag.
Over ruim zeven weken naar Port Barcares, bij Perpignan voor vakantie, verheug mij nu al op de rit.
Van de zomer naar Oostenrijk.
Nog steeds tevreden.
Brandstofverbruik: gedurende de hele periode van winterbanden gereden in eco stand. Ervaring is dat het niks uit maakt in vergelijk met de comfortstand.
Storing ?
- 36.132 km
Gisteren een lange rit (100+). Bijna op de bestemming, een piepje en een mededeling op het dashboard. “ Bij een tankstop motorolie peil controleren”.
Bij aankomst stil gezet op een recht stuk en na twee uurtjes oliepeil gecontroleerd. Niks aan het handje, olie peil op max. Ook koelvloeistof (in digitale handleiding staat dat als dat laag is ook die mededeling verschijnt.) op peil.
Gestart, geen melding meer en ook niet onderweg.
Volgende ochtend nogmaals olie gepeild, max.
Niks aan het handje dus, korte software storing ?
Mei vakantie
- 41.848 km
Mei vakantie naar Zuid-Frankrijk 41.848
Afgelopen twee weken naar Zuid-Frankrijk (Perpignan) geweest.
Alles in de achterbak(zelfs ruimte over), hond op de achterbank in een tuigje.
Probleemloze kilometers (totaal 4.500 km). Gemiddeld verbruik : 1 op 16.6
Veel over tolwegen gereden (130), wat het verbruik drukt. Op 90 en 110 km wegen gemiddelde van 1 op 17.8.
Gemiddeld verbruik over alle 41500 kilometers : 1 op 14.47.
Garmin routeplanner wederom prima, leid je om files heen, van Parijs weinig gezien, want erom heen geleid.
“ Problemen”
Op de heenweg wederom de melding dat bij de volgende stop het oliepeil moet worden gecontroleerd. Niks aan de hand, oliestok staat op max. Bij komende beurt maar melden.
Tevens melding op display: “ batterij sleutel vervangen”
Dus de reservesleutel gepakt, zelfde melding.
Twee knoopbatterijen gekocht en melding weg. Wel voor het eerst sinds ik centrale vergrendeling heb (en dat is al lang) de batterij moet worden vervangen. Batterijen trouwens van merk onbekend, nu Duracell, kijken of de reclame gelijk heeft.
Over 5 weken weekendje naar Düsseldorf. Even “schoonblazen”.
Over tien weken naar Oostenrijk.
Nagedacht om de motor te tunen:
Niet gedaan, want huidige pk en nm is voldoende. Daarnaast vervalt de fabrieks en coulance garantie. Voor een lease-auto misschien prima, maar als particulier er toch maar van afgezien.
Servicebeurt assist B
- 43.500 km
Vandaag onderhoud assist B.
Eerder dan gepland, maar komt door korte ritten (woon-werk is maar 15 km). Online afspraak gemaakt. Wachten in de wachtruimte met koffie en croissants. Daarnaast wel prettig voor de komende vakantie.
Melding bij tankstop olie peil controleren is nagekeken. Er zat teveel olie in (door hun dan, want ik heb niks bijgevuld), daarom de melding.
Uitgevoerd:
Service B met pluspakket uitvoeren
• Toestand van exterieur controleren
• Toestand van voorruit controleren
• Toestand van wisserbladen controleren
• Koelmiddelniveau hoofdcirculatie controleren
• Toestand en profieldiepte van banden beoordelen
• Toestand van remvoeringen beoordelen
• Toestand van remschijven beoordelen
• Toestand van onderzijde voertuig controleren (optioneel)
• Waarschuwings- en functielampjes in combi-instrument controleren
• Werking van claxon controleren
• Kaartgegevensversie uit navigatiesysteem uitlezen, update controleren
• Onderhoudsgegevens uit combiinstrument uitlezen, noteren en serviceindicatie resetten
• Remmentest op testbank uitvoeren
• Remsysteem - vloeistofniveau controleren
• Werking van exterieurverlichting controleren
• Werking van koplamphoogteregeling controleren (Niet bij xenon- of led-koplampen)
• Koplampafstelling controleren, corrigeren (Bij xenon- of led-koplampen corrigeren, tegen afzonderlijke opdracht)
• Ruitenwissers, ruitensproeierinstallatie en koplampreinigingsinstallatie - werking controleren
• Actieve-koolstoffilter vervangen
• Koelmiddelniveau in koelmiddelexpansiereservoir lagetemperatuurcirculatie controleren (Met motor M133)
• V-riem bij zichtbaar gedeelte op slijtage controleren
• Alle zichtbare onderdelen in motorcompartiment op beschadigingen en lekkage controleren
• Banden op beschadiging en scheuren controleren
• Toestand van veerpoten of schokdempers en veren controleren
• Toestand van stuurinrichting en spoorstangen controleren
• Toestand vooras en voorasgewrichten controleren
• Toestand van achteras en achterasgewricht controleren
• Alle zichtbare onderdelen aan onderzijde van voertuig op beschadigingen en lekkage controleren
• Lampen van combi-instrument en interieurverlichting controleren
• Bandenspanning corrigeren
• Reservewiel bandenspanning controleren, corrigeren of vervaldatum van bandenreparatiemiddel TIREFIT controleren
• EHBO-set - vervaldatum controleren
• Werking van bagageruimteverlichting controleren
• Ruitensproeierinstallatie - vloeistofniveau controleren, corrigeren
• Motorolie verversen en filter vervangen
Tunap benzine toevoeging
Kosten €454,-
Vakantie en inruil
- 49.000 km
Heerlijke vakantie in Oostenrijk gehad. Auto heeft zich voorbeeldig gedragen. Kan hard als het kan In Duitsland, is stil, comfortabel en ruim genoeg voor alle vakantiespullen, wij tweeën en onze grote hond.
In de vakantie op internet rond gekeken voor een nieuwe Mercedes.
Bevalt de CLA niet ? Oh, zeker wel, maar het begon weer te kriebelen na 19 maanden en bijna 50.000 km.
Om een lang verhaal kort te maken: ingeruild voor een gloednieuwe Mercedes C-Klasse Business Solution AMG.
Levering over twee weken, dan sluit ik deze review af en start een nieuwe inclusief verbruik van de nieuwe.
Ingeruild
- 49.469 km
Op 26 augustus de CLA ingeruild. Beviel hij niet ? Want na 21 maanden ingeruild ?
Beviel meer dan goed !
Tijdens onze vakantie ( Naar Oostenrijk in juli/augustus) nog steeds overtuigd van zijn prestaties en comfort en luxe. Gemiddeld verbruik over 49.500 km 1 op 14,43. Niet slecht, kan nog veel beter, mits je maar je rechtervoet beheerst en niet boven de 110 gaat. (Beste verbruik was 1 op 19).
Comfort, stil, zuinig, groot genoeg qua kofferbak, geen gekke kosten gehad behalve onderhoudskosten, fijne automaat, goed zitcomfort, meer dan snel. Soms hoofden-omdraaier. (Laatste is persoonlijk).
Geen olieverbruik. Prettige dealer, zeer klantvriendelijk.
Minpunten ? Geen één. Of het moet de hendel van de cruise-control zijn die naast de richtingaanwijzer zit en je dus soms misgrijpt. (Is in de nieuwe CLA opgelost door knoppen op het stuur).
Waarom dan inruilen en waarom tegen een andere klasse ?
Tja, de inruil was goed en daardoor konden wij een duurdere auto kopen .(c-klasse).
De nieuwe CLA is trouwens iets kleiner geworden qua kofferruimte en ook flink duurder geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Mercedes-Benz CLA 180 Sport [GROOT NAVIGATIE, ZWARTE HEMEL, STOELVERWARMING, PDC V+A, HALF LEDER, CRUISE CONTROL, AIRCO, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57657799/0-5c062a62ff3ef73b2917fd055d630b98.jpg)
Mercedes-Benz CLA 180 Sport [GROOT NAVIGATIE, ZWARTE HEMEL, STOELVERWARMING, PDC V+A, HALF LEDER, CRUISE CONTROL, AIRCO, NIEUWSTAAT]
- 2017
- 131.796 km
![Mercedes-Benz A-klasse 180 Sport [CAMERA, NAVIGATIE, HALF LEDER, BLUETOOTH, CRUISE CONTROL, AIRCO, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57657787/0-febeabf7dfa798c5356501b8764285ed.jpg)
Mercedes-Benz A-klasse 180 Sport [CAMERA, NAVIGATIE, HALF LEDER, BLUETOOTH, CRUISE CONTROL, AIRCO, NIEUWSTAAT]
- 2017
- 126.358 km

Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L3 H2 Airco Camera Trekhaak Euro 6
- 2017
- 196.018 km