Mercedes-Benz C 350 e Lease Edition (2015) #6

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 350 e Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 17.080 km

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: van de downgrading van S naar C-klasse heb ik nog geen moment spijt gehad. Hierbij speelt een belangrijke rol dat ik het niet over zomaar een C-klasse heb, maar over de C350e die bovenop de rijkelijke 'standaard'uitvoering nog is voorzien van vele extra's.

Voorgeschiedenis
Alweer enige tijd geleden ben ik op uitnodiging van de importeur/dealer in Utrecht naar de voorpremiere van de toen nog te introduceren CLA geweest. Bij binnenkomst in de kelder van het imposante importeursonderkomen kwam ik volkomen onverwacht oog in oog te staan met een prachtige, donkerblauwe limousine met een wit interieur. Ik wist niet wat ik zag. Ook letterlijk niet. Het bleek eennieuwe C-klasse te zijn, waarvan ik überhaupt niet wist dat die ging komen. De indruk die de auto toen op me maakte, is me altijd bijgebleven. Toen in februari 2015 bekend werd gemaakt dat vanaf dan die auto in een een hybride-uitvoering met 7% bijtelling was te bestellen, ben ik als ZZP'er die tot dan nog geen auto van de zaak had gereden spoorslags naar de dealer gegaan om er eentje te bestellen. Wel maakte ik nog een pro forma omweg langs mijn accountant die mij tot dan toe steeds had weten te overtuigen dat het bijtellingsverhaal voor mij betekende dat ik een privé-auto diende te rijden. Met dit aanbod op zak was ook mijn accountant direct om.

Bestelproces
Bij de dealer voelde ik me als een kleine jongen in een snoepwinkel die moest kiezen uit al het aangeboden lekkers. Pfff, moeilijk. Ratio en emotie waren in een voortdurend gevecht gewikkeld. thuisgekomen steeds opnieuw de 'folder' bekeken of eigenlijk de kopie van een leaflet. Gelikt foldermateriaal was er simpelweg nog niet. De website van de importeur vele malen bezocht om via de configuratietool mijn ideale auto samen te stellen. Gekmakend, die pakketten die wel of niet in combinatie zijn te bestellen. Als je het een neemt, moet je ook het ander nemen. Of andersom, als je dit neemt kun je dat niet nemen. Uiteindelijk was ik eruit. Een mooi compromis tussen rede en gevoel vond ik. Kortom, een handtekening gaan zetten op het orderformulier van wat mijn nieuwe auto zou gaan worden. De weken erna bleef ik toch steeds weer twijfelen aan de uiteindelijke configuratie. Om aan die twijfel een einde te maken, ben ik op zekere dag opnieuw naar de dealer gegaan met de vraag of mutaties nog mogelijk waren. En wat bleek? Ik was op de laatste dag van een periode van 4 weken waarin er nog productiewijzigingen door de fabriek werden geaccepteerd. Dolgelukkig met de timing verliet ik de showroom weer als virtuele eigenaar van een 'ful loaded' auto.

Aflevering
Er was de keuze: afleveren bij de dealer of zelf de auto gaan afhalen bij de fabriek. Voor die laatste optie ben ik gegaan. Echt een aanrader. Begin juni voelde ik me in Sindelfingen nog meer bevoorrecht dan het geval was als ik een auto kreeg afgeleverd bij de dealer. Ik denk dat ik op de autobahn met afstand de meest trotse fahrer was.

Configuratie
Het is niet die donkerblauwe geworden, maar een palladium grijze met panoramadak in exclusive uitvoering. Ook het interieur is van de lijn exclusive met als kleurstelling beige/bruin.
Naast de vele standaard zaken omvat de uitrusting onder meer nog het rijassistent pakket, het led intelligent light system, command on line, lederen bekleding met verwarmbare stoelen met memoryfunctie, Burmester soundsystem, trekhaak met ESP en het al aangehaalde glazen panorama schuif- kanteldak.

Rijervaring
Rijden met deze C is even comfortabel als met de S. Minder goed is de geluidsisolatie. Wind- en afrolgeluiden zijn nadrukkelijker te horen, in het voorbijgaan zijn de motoren van vrachtwagens duidelijk waarneembaar. Daar staat tegenover dat de handling van de auto door geringer gewicht en lengte beter is. Overall voel ik me in de C meer thuis dan in de S.

Betrouwbaarheid
Eenmaal trad een eenmalige storing op die geen effect had op inzetbaarheid. De melding op het display had betrekkin op het 'mogelijk niet optimaal functioneren van enkele veiligheidssystemen'. Een reset bij de dealer verhielp deze onvolkomenheid.

Verbruik
Wat is het geworden? Volgens de boordcomputer over 17075 km bij een gemiddelde snelheid van 49 km/H, een gemiddeld verbruik van 4.5l/100km. Deze waarde stemt mij bijzonder tevreden. Wat ik er voor doe? Rustig, soepel rijden. Niet meer en niet minder dan 'go with the flow'. Geen strepentrekkende acceleraties bij verkeerslichten, geen linkerbaansyndroom, maar zonder enige hinder te veroorzaken cruisen met snelheden die wettelijk zijn toegestaan en die gezien het verkeersbeeld verstandig zijn.
Electriciteitsnet laden doe ik vrij konsekwent. Elke dag so wie so thuis, in een 220 volt huishoudstopcontact in de garage. Daarnaast waar mogelijk in parkeergarages als de auto daar langere tijd ( 2 uur of meer) verblijft. Of gewoon op straat bij een parkeeractie als mijn 'new motion app' op loopafstand een laadpaal detecteert.
Informatie over het aantal km's dat puur elektrisch is gereden, is, voorzover ik weet, niet te achterhalen in de boordcomputer. Wel is er de mogelijk per rit een analyse te krijgen van je rijgedrag op de aspecten venwichtigheid, remmen en accelereren. Mijn rijstijl leidt zonder uitzondering tot maximale tevredenheid van het systeem.

Agility-systeem
Hierover kan ik kort zijn. Ik gebruik de uitgebreide mogelijkheden niet. Dit geldt ook voor de rijmodi. Ik ben in Sindelfingen weggereden in de standen 'comfort' en 'hybride' en in de afgelopen 6 maanden niet eenmaal de minste aandrang gevoeld voor iets anders te gaan. Aan mij niet besteed dus, als die andere mogelijkheden.

Adaptieve cruise-control
Hierover heb ik mixed feelings. In fileverkeer met lage snelheid een zegen. Irritant onder andere omstandigheden omdat het systeem niet flexibel kan anticiperen op het verkeersbeeld, maar ingrijpt op basis van standaard ingevoerde parameters. In mijn praktijk betekent dit bruusker afremmen en acceleren dan ik gewend ben. Ik rijd nu dus met uitgeschakelde adaptieve cruise control. Jammer is dat dan ook de rijassistent is uitgeschakeld en dus het sturen niet wordt ondersteund.


Automatisch inparkeren
Gebruik ik niet. Kan met spiegelpakket (rechterbuitenspiegel kantelt naar beneden als achteruit wordt ingeschakeld) in combinatie met achteruirrijcamera met minder bewegingen op minder ruime plaatsen parkeren dan automatisch mogelijk is.

Holdfunctie
Een geweldige optie (zat ook op mijn vorige auto) die met name bij verkeerslichten heel rustgevend is. Je hoeft de rem niet meer ingetrapt te hadden en een lichte beroering van het gaspedaal is voldoende om de auto in beweging te zetten.

Command online
Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het losse scherm. Mijn ogen hoeven minder naar beneden gericht te zijn en esthetisch is het voor mij ook een goede plaatsing. Het scherm is bijzonder scherp. De navigatie werkt enorm snel. De uitspraak van nogal wat aanwijzingen zijn volkomen onverstaanbaar. Gelukkig zijn de andere aanduidingen wel goed, zodat negeren van die rare klanken zonder meer mogelijk is.
De realtime verkeersinfo is erg goed. De keren dat ik het beter dacht te weten als ik anders dan gebruikelijk werd gestuurd, kwam ik bedrogen uit.
De internet mogelijkheid benut ik nauwelijks. Als ik stil sta, dan werkt mijn andere apparatuur sneller en is eenvoudiger te bedienen. Wel luister ik zo nu en dan internet radio. Classic FMis op zijn tijd fijn om naar te luisteren. Maar er is heel veel andere keuze in elk denkbaar genre. Voor de hardcore radioluisteraar een prima optie.

Bediening
De centrale draaiknop kende ik al uit mijn vorige auto. Werkt na een korte gewenningsperiode gemakkelijk en snel. De nieuwe 'muis' waarmee je ook nog met je vingers kunt schrijven en tekenen is voor mij niet van meerwaarde. Je kunt trouwens heel veel van de functies ook oproepen met drukknoppen en ook nog via de boordcomputer met stuurbediening. En ook nog met stembediening, een veilige optie als je rijdend een bestemming wilt invoeren of vanuit je adresboek wilt bellen.

Automaat
Ook in mijn vorige auto had ik deze 7-trapsautomaat, maar dan zonder ingebouwde elektromotor. Het schakelen verloopt nu nog soepeler dan ik al gewend was. De stuurflippers zijn handig in bergachtiggebied, maar in ons vlakke polderland overbodig. Ik gebruik het zelden, maar het is fijn dat het mogelijk is.

Aandrijving
Ook hier geldt dat het vermogen en koppel overbemeten is voor normaal gebruik, maar in sommige situaties wel meerwaarde biedt als accelereren een betere optie dan remmen.

Comfort
De vering is weergaloos. Oneffenheden worden moeiteloos gladgestreken op korte hele dwarsrichels na. Verkeersdrempels daarentegen worden nauwelijks gevoeld.
De stoelen zijn vrij hard, maar toch zeer comfortabel. Uren achtereen levert geen klachten op. Je stapt fris uit. De extra ondesteuning van de bovenbenen met zittingverlenging draagt dat zeker aan bij.
De klimaatbeheersing is nog beter dan ik gewend was. De ontwaseming is top, de gewenste temperatuur wordt in no time bereikt. De voorverwarmmingsmogelijkheid via sleutelbediening is bij kouder weer een plezierig extra, evenals de stoelverwarming die afhankelijk van de interieurtemperatuur automatisch wordt ingeschakeld.
De regensensor werkt uitstekend. Waar voorheen deze nog weleens om onbegrijpelijke redenen, wel of niet reageerde op de weersomstandigheden, is dit me bij deze auto nog niet eenmaal overkomen. De ruitenwisserbladen daarentegen laten zoals in alle Benzen die ik bereed, doorgaans te nadrukkelijk van zich horen. Dezelfde wisprestaties in meer stilte geleverd, blijft een vrome wens.

Led Intelligent Ligt System
Voor mij by far de beste optie. Een geweldige lichtopbrengst die zich automatisch aan de weg- en verkeerssituatie aanpast. Ook hier heb ik maar 1 stand: automatisch. De term daglicht bij nacht is natuurlijk overdreven, maar nog niet eens zo gek veel. Nog geen enkele maal kreeg ik van een medeweggebruiker - voor- noch tegenligger- een seintje dat mijn verlichting hinder veroorzaakte.

Aanvulling met intelligent light system
Eigenlijk de optie waar ik het meest enthousiast over ben. Wat een lichtopbrengst! De xeonverlichting in mijn vorige auto is gedegradeerd tot een zwak schijnsel. Ook hier ken ik maar een stand. Automatisch in- en uitschakelen in combinatie met zelfsturing van lichtsterkte en -hoogte afhankelijk van weg- en verkeerssituatie. De kwalificatie daglicht is overdreven, maar niet heel erg.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.