Mercedes-Benz C 300 h Lease Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 300 h Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Nieuwe aanwinst
- 420 km
En dan is het eindelijk zover. Het kiezen van een nieuwe lease auto. De inlogcode was er dus....zoeken maar. Tijdelijk een Skoda Octavia SW (green line) gereden die het prima heeft gedaan.
Belangrijke criteria:
- Automaat (de eerste keer maar lijkt mij ideaal)
- Veiligheids zaken
- 15 of 21% bijtelling
- Veel koppel en pk's (veilig en rustig)
- Premium merk (Een keer wat anders. Laatste jaren Franse auto's gehad)
- Geen MPV,
- Comfortabel
Na wat zoekwerk zijn deze auto's overgebleven:
- Bmw 320d
- Jaguar XE of XF
- Audi A4
- Mercedes C300H
- VW passat
- Volvo D6
Audi en BMW vielen af. Met dezelfde uitrusting als de Mercedes zat ik op minimaal zelfde prijs. Daarbij vond ik de veiligheidszaken bij Mercedes wat betere v elkaar. Wel heeft de BMW wel een prima 8-traps automaat.
De Mercedes heeft naast een zeer scherp aanbod (leased edition), namelijk een totaal vermogen van 231PK en koppel van 500NM (650NM max totaal).
Na een proefrit in VW Passat viel deze af. Met automaat en 21% was deze alleen maar als 120pk versie beschikbaar. De Jaguar XE was ook een prima rijdende auto met BMW 8 traps automaat.
Toch niet gekozen vanwege het mindere vermogen, en wat minder ruimte achterin, maar wel prachtige auto. Mijn 2e keus..
Volvo reed als een BEEST. Wat een power van die heerlijk klinkende 5 cilinder. Goede stoelen en was de beste keus geweest (bijtelling 15%) ware het niet dat de bagageruimte uit Madurodam afkomstig leek.
Veel te klein (accupack) voor gezinsauto. Ik heb nl 3 pubers, en een hond die graag in het bos wandelt met z'n baas...Niet dat de Mercedes een ruimtewonder is, maar de Volvo heeft nog een stuk minder bagageruimte.
Na proefrit in Mercedes is die het geworden. Vlug als water en heerlijk rustig en comfortabel. Besteld in lease edition (gratis ambition pakket) met als extra's:
- Opbergpakket (bekerhouders enzo)
- Avantgarde interieur (grijze stoelen/pianolak zwart)
- Exclusive exterieur (met grill en ster op motorkap. Daarnaast heeft deze uitvoering standaard het zgn Airpanel (grill gaat alleen open bij een bepaalde bedrijfstemperatuur. Normaliter blijven de lamellen dicht)
- Sfeerverlichting
- Kleur standaard zwart waarmee de auto in totaal ruim 50K kost.
Na een lange levertijd va zo'n 16 weken de auto opgehaald bij Wensink in Zwolle. Dat was een feestje.
Leuk welkom, en auto onder kleed (ta taaa) verstopt.
Productspecialist legde alles prima uit, en met bos bloemen in de armen nog even de volledige automatische inparkeerfunctie bekeken. Prima geregeld!
Auto net een aantal dagen in bezit maar wat een fijne wagen is dit zeg ! Heerlijk rustig en comfortabel. In de sport stand of sport+ stand krijg de auto werkelijk een ander (sportief) karakter. Leuk !
Wat val mij op aan de auto ?
- Lede verlichting is geweldig (1e keer maar een aanrader)
- Automaat ook geweldig (ontspannen rijden)
- Tiptoets knipperlicht (3 X knipperen) werkt soms niet naar behoren lijkt het. Of het is nog even wennen.
- Mercedes ME (met smartphone status v voertuig bekijken, ontgrendelen e.d) werkt goed. Leuke gadget.
- Tot 25km/h kan auto volledig elektrisch rijden v paar honderd meter. Maar de elektromotor dient ter ondersteuning en niet om elektrisch te rijden. Maar 's morgens rijd je wel elektrisch weg. ook leuk voor de buren.. toch ?
- Verbruik zit nu op zo'n 5,5 l per 100km. Maar ben nog bezig met het inrijden. Na 1500km is de auto "los".
- Als navigatie op scherm staat kun je niet met draaiknop op console naar volgend muziekstuk (idem v radio v andere zender).
Dat kan wel op het infocentrum bij stuurwiel na selectie van media, of NAV, maar vind het niet erg handig.
Mijn ervaring (vooralsnog) is dat het in de VW, Skoda wat simpeler, sneller en intuïtiever werkt dan in de Mercedes.
Vooralsnog zeer tevreden met mijn keuze. Moest even wennen aan de velgen maar ik vind het prima zo.
Later volgt een update...kan er nu nog niet teveel over zeggen. Eerste indruk is positief.
update na 3086 km's
- 3.086 km
Vandaag de winterbanden eronder gekregen. De auto heeft inmiddels ruim 3000 km's gereden en leek het mij tijd v korte update.
Na een aantal keren getankt te hebben is het verbruik van 1: 14,8 (6,7l/100km) gedaald naar 1:16,7 (5,9l/100km). Daar moet ik wel bij vermelden dat de eerste 50 liter (geen grote tank overigens) er snel doorheen gegaan is vanwege het uitproberen van alle standen, knopjes en toeters/bellen.
Afijn, wat valt mij zoal op aan de auto ?
+weldadige rust aan boord. Wel hoor je de auto bij optrekken, maar op gewenste snelheid is deze muisstil. Windgeruis en onderstel geluiden zijn ook minimaal wat prima is v mij (Ik hoef niet zo nodig van alles mee te krijgen wat er onder mij gebeurt)
+De verschillende "Dynamic select" standen (ECO/Comfort/Sport/Sport+/Individual) werken goed. Karakter en gedraging van de auto is echt verschillend. Zelf vindt ik de ECO stand wel prettig rijden. Auto rijdt dan max. elektrisch en auto wordt uitgeschakeld bij gas loslaten en losgekoppeld van aandrijflijn. De elektromotor simuleert een remmend koppel en werkt als dynamo (deceleratie). Ik vindt het lekker relaxed rijden.
+ verwarming (aanjager) lekker rustig. heb ik wel eens anders meegemaakt.
Waar ik aan moet wennen zij de stoelen. Voldoende (elektrisch) instelbaar, maar toch.. Ik weet niet wat het is, maar ik zit nog niet zo lekker als het zou moeten. Misschien wennen ?
Andere zaken die mij opvallen:
- Klein dashboard kastje en lastig toegankelijk. Kleine opening waardoor je er amper in kunt kijken
-Geen piepje of lampje bij temperatuur onder vriespunt. Een waarschuwing zou handig zijn.
-Indien reservebrandstof wordt aangesproken geeftr de auto dit aan. je kunt dan nog 100km rijden, maar de waarschuwing blijft staan in het infodisplay en krijg je niet weg. Je kunt dus ook niets anders selecteren zoals navigatie/radio/etrc. Nee, de waarschuwing blijft staan... Eerst tanken dus.. .Had v mij niet gehoeven op deze manier.
- Navigatie (Garmin) op grote display (soort I-pad) is geen touch screen. Gelukkig kun je met met je stem commando's geven, maar het systeem van VW/Skoda is veel beter, sneller en logischer. Er is een oplossing door Command on-line te nemen.
-Fijn is dat het grote display uit kan ('s avonds fijn), en de bekerhouders voorin zijn absoluut prima. Sfeerverlichting met 3 kleuren te kiezen ook sfeervol.
-Geen boordgereedschap, reservewiel. Wel verbandtasje (klein) en gevarendriehoek en lichtgevende hesjes. Dat heeft Peugeot/Citroën toch beter voor elkaar. En die hebben ook een oplaadbare zaklamp standaard.
-Het wisselen van muzieknummer/radiozender heb ik al eerder aangehaald., Ik heb geen touchpad genomen(zo'n vreemd uitstulpsel bij de grote ronde selection druk/draaiknop) waardoor ik eerst op b.v. media moet klikken (als ik de navigatie ervoor heb), en dan volgend nummer kan selecteren. Kan ik ook doen met infodisplay, maar dan moet ik niet op reservebrandstof rijden (laatste 100km) of iets anders ervoor hebben. Lijkt misschien een futiliteit, maar het is wel behoorlijk vervelend als je vaak muziek aan hebt onderweg, en je hebt de navigatie aan.
-Veiligheidssystemen top ! veel airbags, standaard knie-airbags, vermoeidheidssensor, etc. Remt zelf af indien je niet oplet en bijna tegen de auto voor je aan knalt.. Geeft een veilig gevoel !
Al met al zeer tevreden. De Mercedes rijd erg fijn. Is stil (sereen), en comfortabel maar kan als het moet verschrikkelijk snel wat fijn is bij inhalen. Maar wil je een sportieve auto denk ik dat je even moet gaan shoppen bij Audi/BMW of kiezen v andere uitvoering.
Ik ben echter nog nooit zo fijn van A naar B gegaan. Ik denk dat het verbruik nog wel gaat dalen overigens.
Is nu nog een stuk af van de fabrieksopgave...
Update***45000km***
- 45.000 km
De auto bevalt nog prima moet ik zeggen. Nog geen problemen gehad.
De meeste tijden zet ik de automaat op "C", maar ook vaak op "i" (Individual- besturing op sport/Climate control op comfort/ en motor op Eco).
De "i" stand is dan bijzonder rustig en comfortabel en de automaat schakelt niet direct terug als je wat meer gas geeft. Het nadeel van deze stand is het "uitrollen" bij gas los laten. Vooral met druk snelwegverkeer is dit hinderlijk omdat hij dan nauwelijks remt op de motor en je dus telkens op de rem moet trappen.
Hinderlijk voor de medeweggebruikers achter mij.
Maar goed...een aanrader als je rustig wilt "cruisen". De sport en sport + stand gebruik ik niet in de praktijk.
Het verbruik heb op langere tijd gemeten en ik kom eigenlijk niet zuiniger dan 5,5 l /100km (tussen 1: 17 en 1: 18). En dan rij ik behoorlijk door
Is dit goed ? Gezien de prestaties en gewicht van de auto (electromotor zorgt v extra gewicht) lijkt het mij niet slecht.
Voor wat betreft ruimte, en comfort heb ik niets te klagen. Prima reisauto en lekker rustig. Het enige minpuntjes zijn nog steeds het navigatiesysteem (komt niet met een nw route bij problemen. Je moet dit zelf in gaten houden en aangeven, en systeem is traag) en dat de automaat niet altijd "bij de les" is (reageert soms traag) wat irritant is.
Voor de duidelijkheid: Op de foto's is het air panel te zien(gril). Dit is dicht mij afgezette motor en lage (winter) temperaturen. Normaliter schuift dit open tijdens het rijden .
Conclusie: fijne auto !
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AVANTGARDE | AUTOMAAT | AMG-VELGEN | LED | NAVI | TREKHAAK | PDC | ENZ
- 2015
- 124.206 km

Mercedes-Benz C-klasse 220 CDI Prestige NL Auto | NAP | Trekhaak |
- 2015
- 228.405 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Ambition Pano-dak, Navi, Stoelverwarming
- 2015
- 148.730 km
Lees ook

Mercedes-Benz C 43 AMG 4Matic

Lexus IS 300h - Mercedes-Benz C 300h

BMW 318i - Mercedes C 160

BMW 340i - Mercedes-Benz C 400 4Matic

Test: Jaguar XE 20d - BMW 420d - Mercedes-Benz C 220 d
