Mercedes-Benz C 300 e Estate Luxury Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 300 e Estate Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 3.750 km |
De Aankoop
SITUATIESCHETS:
Dag mede autoliefhebber,
Na lang overwegen en vele mogelijkheden vergeleken te hebben, heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en m’n nieuwe wagen besteld: De Mercedes-Benz C300e Estate.
Ik heb zelf van dit forum gebruik gemaakt om te lezen hoe andere mensen hun keuze gemaakt hebben en hoe het hen bevalt, dus bij deze, hier is mijn verhaal:
Mijn situatie kort uitgelegd:
* Standaard woon-werkverkeer: 40 km heen, 40 km terug = 80 km minstens per dag
* Maandelijks paar grote ritten: ±300 km heen, 300 km terug op 1 dag
* Jaarlijks 2 grotere reizen met de wagen
* Grote bagageruimte is wenselijk voor privé en werk
* Op het werk eigen laadpaal ter beschikking
* Privé woon ik in de stad en parkeer ik auto op straat met weinig laadmogelijkheden
* Budget: 60-70K (indien fiscaal voordelig!)
Met deze wensen in het achterhoofd ben ik dan beginnen zoeken:
WAAROM GEEN EV?
Héél graag had ik een 100% EV gekocht. Maar daarvoor is een goede range, en goede laadinfrastructuur voor mij erg belangrijk. Ik kwam al heel snel uit bij de Tesla Model 3 (TM3):
Voor 65K, een TM3 Long Range met 624 km WLTP rijbereik, én toegang tot Tesla’s Supercharger netwerk, voor een naadloze integratie op langere ritten.
Echter was voor mij ook de ADAS erg belangrijk: overkoepelende term voor Advanced Driver Aid Systems.
Tesla stoeft met z’n autopilot, maar als je de huidige stand van zaken opzoekt, met het verwijderen van de radar, met ongevallen met motorrijders tot gevolg, stel ik toch mijn vragen, doch stond ik er nog voor open.
Doorslaggevend was het recent verwijderen van de USS (Ultrasonic Sensors) door Tesla.
Mensen die nu een TM3 of Y hebben besteld, zullen dus geen parkeersensoren meer hebben.
Tesla zegt wel te werken aan een toekomstige SW update die de werking hiervan zal laten overnemen door de camera’s (Tesla Vision), maar we weten ondertussen al dat je moet opletten met Tesla en beloftes… Mensen die sinds 2019 7K of meer betaald hebben voor FSD (Full Self Drive) hebben die functionaliteit nog steeds niet…
EV alternatieven zijn er zeker: zoals de BMW i4, Hyundai Ioniq 5 (of 6 als je nog wat geduld hebt), Kia EV6, etc.
Maar die beschikken niet over het Tesla Supercharger netwerk, dus lees je dat mensen voor langere ritten vaak terugvallen op de smartphone met apps zoals (abetterrouteplanner), en daar heb ik eerlijk gezegd (nog) geen zin in. (Deel gerust uw ervaringen in de comments!).
Voor mij vielen onmiddellijk ook alle VAG modellen uit de boot: wat je daarover leest wat betreft SW bugs gaat me een brug te ver.
EEN PHEV DAN MAAR?
Als je begint te kijken voor een PHEV, kom je al snel bij de modellen van Mercedes-Benz uit, waaronder de C300e:
Een praktische break (stationwagon, estate, touring, hoe je het ook wilt noemen), met 100 elektrische WLTP kilometers.
Ideaal dus voor het woon-werkverkeer van 80 km per dag.
De BMW 330e komt met 60km voor mij niet ver genoeg op een volle batterij.
De Volvo V60 Recharge komt met 88 km wel aardig in de buurt van de Mercedes.
Aangezien in België de fiscale voordelen voor PHEV’s aangekocht vóór 01.01.2023 dezelfde zijn als voor EV’s, ben ik dan maar voor een PHEV gegaan.
En dan deze met de het grootste rijbereik: de MB C300e, waarmee ik hopelijk zo min mogelijk brandstof zal gaan verbruiken.
CONFIGURATIE:
Een Tesla Model 3 Long Range, met grijze/blauwe lak (dus niet in standaard wit) en trekhaak kost circa 65K.
Wetende dat Tesla geen kortingen geeft: what you see (on the website) is what you (and everybody else) get(s).
Bij “conventionele” automerken is dat natuurlijk anders. Daarom heb ik de C300e Estate online naar wens geconfigureerd, en hiermee een bezoekje gebracht aan de lokale dealer.
Mijn configuratie:
* C300e Estate
* Seleniet grijs met Stof/Artico binnenbekleding
* Standaard in Luxury Line uitvoering
optioneel kan je ook kiezen voor de AMG line, die ziet er iets strakker uit (smaken verschillen natuurlijk), maar ik steek de meerprijs liever in opties die daadwerkelijk iets toevoegen aan het dagelijks comfort:
* Premium Pack, dit voegt een aantal toffe zaken toe:
- Extra sfeerverlichting
- Zetelverwarming
- MBUX navigatie premium met augmented reality
- Elektrische zetels met memory
- Keyless Go
- Parkeerpakket met 360° camera
* Rijassistentiepakket plus:
- Mijn favoriete optie, hier ben ik heel benieuwd naar in de praktijk.
- Dit pakket omvat de typische rijstrookassistent (actieve stuurassistent) gecombineerd met adaptieve cruise control (met automatisch vertrekken in fille verkeer), aangevuld met de mogelijkheid de wagen autonoom van rijvak te laten wisselen door de richtingaanwijzer te activeren.
- Interessant bij de versie van Mercedes is dat het stuur aanraakgevoelig is. De wagen weet dus dat je een hand op het stuur hebt liggen, zonder dat je zoals bij andere merken om de zoveel tijd een rukje aan het stuur moet geven om je “aanwezigheid” te bevestigen.
* Digital Light zonder projectiefunctie
- Dit zou enkel de functionaliteit bevatten die het mogelijk maakt quasi altijd met grootlicht aan te rijden, waarbij de adaptieve koplamp de grootlichtbundel aanpast om geen tegenliggers te verblinden
- De projectiefunctie kost nog eens 500 euro meer, en is in België en Nederland nog niet geactiveerd bij levering omdat deze nog niet wettelijk is goedgekeurd. Dat heb ik dus achterwege gelaten.
* Burmester 3D sound
- Als immense muziekliefhebber kan ik tijdens m’n dagelijkse woon-werk ritten zo genieten van een streepje muziek. Daarbij merk ik telkens opnieuw dat de standaard muziekinstallaties van auto’s eigenlijk geen voldoende vermogen hebben om bij groter volume de bassen te kunnen blijven ondersteunen.
- Mijn huidige wagen (MB A180d) heeft nu het “Advanced Sound System” waar ik erg tevreden van ben, maar deze optie was niet meer te bestellen op de C300e. Gelukkig konden ze me nog het Burmester systeem aanbieden. Kost nog iets meer, maar zou met 15 speakers en 750 Watt wel iets te bieden hebben.
* Stuurverwarming (voor de echtgenote)
* Trekhaak (voor werk/privé)
* Openporig wortelnotenhout als binnenafwerking (persoonlijke smaak, ik vind dat gezellig, zeker in vergelijking met het standaard eerder glimmend kunststof)
BESTELPROCES:
Op de online configuratie die ik had samengesteld stond er bovenaan een configuratie code. De verkoper bij m’n locale dealer kon deze code simpelweg ingeven in zijn systeem, en voila, daar stond mijn configuratie - nog geen minuut nadat ik was binnengewandeld - op zijn scherm.
Ik had enkel nog een vraagje over het “advanced audio systeem”, online vond ik namelijk geen mogelijkheden terug. De dealer kon in zijn bestelsysteem wel het Burmester 3D systeem aanvinken, waarover ik niet moest twijfelen. Het kan dus zijn dat er opties online niet zichtbaar zijn die je wel kunt aanvinken bij de dealer, en vice versa!
Na nog even de opties kort overlopen te hebben, maakte hij van deze configuratie een officiële offerte.
KORTING:
De kortingen waren, midden december 2022:
* voor particulier: 4% korting op de basisprijs (alle opties dus aan volle prijs!) + 1K vaste korting.
* Zakelijk, indien je kon aantonen dat je zaak reeds 5 of meer personenwagens als bedrijfswagen heeft ingeschreven (te bewijzen via de inschrijvingsbewijzen), kreeg je 9% korting op de basisprijs (opties opnieuw aan volle prijs). Dan voldoe je namelijk aan de “MB Star policy” voor fleet klanten.
Ik zat gelukkig in dat laatste geval, dus ging de aankoopprijs van circa 70K naar 64.5K, net onder de prijs van het alternatief, de TM3 LR.
Tot slot maakte de dealer op basis van deze offerte de bestelbon, deze heb ik ondertekend en de wagen was besteld!
LEVERINGSPROBLEMEN?
De wagen werd officieel besteld op 16-12-2022, met een verwachte levering op 07-08-2023 (DD-MM-YYYY).
We zijn nu 1 week na het bestellen, dus hoe kan ik al spreken over leveringsproblemen?
Online las ik namelijk berichten van mensen die in 2021/2022 een C klasse besteld hebben met Digital Light en Burmester 3D, en de wagen geleverd gekregen hebben zonder deze opties, wegens chip tekorten.
Zonder dat ze hier op voorhand op de hoogte van werden gebracht.
Bij aflevering kregen ze wel de keuze:
Of je aanvaardt de auto en krijgt het geld van deze opties terugbetaald
Of je kan kosteloos de wagen annuleren (maar dan heb je ook geen nieuwe auto en mag je opnieuw achteraan in de lijn gaan staan)
Ik heb de dealer hierover aangesproken, en hij zei dat dat maar zelden voorkomt. Hij kon me dus niets garanderen… Dat heeft me wel wat stress nu.
Ik ben wel heel benieuwd of er mensen zijn op Autoweek die zoiets hebben meegemaakt?
VOLGENDE STAPPEN:
Nu volgen 8 maanden van blij afwachten.
De dealer raadde me aan in april/mei nog eens terug te bellen om te zien of de auto nog op schema is.
Updates volgen!
Delivery + eerste kilometers
- 3.750 km
DELIVERY
Normaal ging de auto klaar zijn rond midden augustus 2023, maar in mei belde ik zelf even naar de dealer, en midden juni zou de auto reeds van de band rollen in Bremen.
En zo geschiedde: begin juli mocht ik de auto gaan ophalen.
Nu verliep dat niet helemaal super. Zoals hierboven vermeld zat ik er wat mee in dat er bepaalde gekozen opties niet op de wagen zouden zitten, bij Mercedes zouden ze daar nogal wat laks mee omspringen had ik online gelezen.
En effectief, bij het afhalen van de wagen zag ik dat de uitgebreide sfeerverlichting niet op de wagen zat. Dat zat inbegrepen in het “Premium Pakket”, en dan heb je ook verlichting in de ventilatieroosters, in de armleuningen links en rechts, vooraan en achteraan, alsook in het centrale dashboard. Ik vond dat in de commercials heel mooi ogen (je moet maar eens zoeken op Youtube: “Mercedes C night drive POV”) en volgens de recensies is dat toch een echte meerwaarde om het interieur op te waarderen. En zonder een woord van Mercedes zelf hebben ze dat gewoon geschrapt van mijn wagen. Dat vond ik hartstikke irritant. En daar zit je dan, met je nieuwe auto, wat een naar en dubbel gevoel.
Ik sprak de verkoper daar natuurlijk over aan, en die wist van niets. Ik moest hem zelf de bestelbon nogmaals tonen, met duidelijk die optiecode er op (SA-894), het stond er zwart op wit. Toen hebben ze toch een korting gegeven van 150 euro. Nou ging het me niet over die 150 euro, maar over het feit dat je een auto samenstelt naar smaak, er 8 maanden naar verlangt, filmpjes en recensies bekijkt, en je je auto uiteindelijk anders krijgt zonder dat ze daar zelf iets over zeggen, dat vond ik eigenlijk not done. Online lees ik dat meer mensen dat wel hebben bij Mercedes, wat is dan nog het nut van een nieuwe auto zelf te configureren en te kopen, als je toch geen zekerheid hebt dat je effectief zult krijgen waar je voor betaald hebt? Dan beter een stockwagen of 2e hands lijkt me?
Het begon dus niet helemaal super. Maar toen ging de verkoper weg, en kwam er een “product specialist” om me de gehele uitleg over de auto te geven. Een zeer vriendelijk persoon, die al zijn tijd nam om alles rustig uit te leggen en mijn vragen te beantwoorden. Dat was wel fijn.
En dan was het aan mij: klaar om te vertrekken en de eerste kilometers te gaan rijden. Ik kom uit een A180d W177, en wauw, wat een verschil, zo zacht en stil en comfortabel dat deze auto rijdt! Zo heerlijk. Met een grote glimlach reed ik naar huis. Ik was de ontbrekende sfeerverlichting reeds (bijna) volledig vergeten…
ANALYSE NA 3750 KM
Ondertussen heb ik reeds 3750 km met de wagen gereden, waarvan 3050 puur elektrisch. En mijn eerste gevoel blijft: Hoe ongelooflijk comfortabel is deze auto! Even opgedeeld in een aantal puntjes:
** In- en exterieur **
Los van de ontbrekende sfeerverlichting, ben ik uitermate tevreden van de configuratie. Aan de buitenkant natuurlijk het kleur, de velgen, het chroom rond de ramen. Allemaal persoonlijke smaak, maar ik vind het mooi. Persoonlijk vind ik het AMG pakket ook geen must, dan spendeer ik die 4000 euro liever aan Burmester 3D, het rijassistentiepakket plus en Digital Light bijvoorbeeld, bestelde zaken die gelukkig wel op de geleverde auto zaten.
Aan de binnenkant vind ik het openporige bruine hout echt fantastisch. Het brengt wat kleur en maakt het gezellig, plus het laat geen vingerafdrukken achter, in tegenstelling tot de standaard kunstof panelen.
Samen met de aluminium speaker grills van het Burmester systeem en de andere metalen accenten (zoals de instelknoppen voor de zetels in de deuren) vind ik het heel mooi ogen. Naar algemene afwerking (fit en finish) is het dus top, alleen moet ik confirmeren dat er veel hard plastic gebruikt is, bijvoorbeeld de onderkant van de deuren en de middentunnel, waar dat bij andere merken misschien nog van zachter kunststof gemaakt is (olifantenhuid zoals men soms zegt).
Wat de ruimte betreft, met de zetels plat pasten er perfect twee mountainbikes in, zonder de voorwielen te verwijderen, dus ik ben helemaal tevreden.
Met de zetels rechtop is er wel niet veel hoogte tot de afdekhoes, en deze kan je dan nergens kwijt, dus deze afdekhoes laat je beter thuis als je op reis gaat.
Standaard is er wel nog een rolhoes ingebouwd, deze gaat in plaats van horizontaal, loodrecht naar boven, en haakt dan in het dak. Ik denk dat dit typisch iets is voor mensen met honden. Maar je kan dat ook gebruiken om zo de auto tot aan het dak te vullen, zonder risico dat je spullen in het interieur vliegen als je hard moet remmen. Zo is de koffer toch erg bruikbaar als je gaat reizen. Mooi van Mercedes om dit standaard aan te bieden, ze weten wellicht dat hun batterij anders te veel hoogte wegsnoept, en zo kan je toch hoge dingen gemakkelijk kwijt.
** Burmester 3D **
Oh wat klinken deze boxen heerlijk! Ze vullen de cabine zalig met een vol en helder geluid, en gaan ook effectief lekker hard, zonder balans of bas te verliezen. Bijvoorbeeld het afspelen van Time van Hans Zimmer op vol volume, fantastisch, je hoort ook nergens een kraakje of piepje in het interieur van een of andere resonantie met de boxen, dat is ook helemaal top.
** Rijassistentiepakket plus **
De adaptieve cruise control (ACC), samen met de lane centering werkt perfect op alle wegen met duidelijke belijning. Enkel op de kleinere banen waar een bocht te scherp wordt moet je bijsturen. Maar bijvoorbeeld op de autosnelweg blijft de wagen perfect in het midden, zonder te zwalpen. Het mooiste aan het systeem van Mercedes vind ik dat het leer van het stuur capacitief is (zoals een touchscreen). De auto voelt dus letterlijk of je je hand ergens op het stuur hebt. En dat hoeft niet per se perfect op “tien voor twee” of “kwart voor drie” te zijn. Neen, ik leg mijn linkerhand gewoon comfortabel te rusten links onderaan het stuurwiel en de auto rijdt tevreden verder. Heerlijk cruisen zo.
Wat wel niet goed werkt, is het automatisch wisselen van baanvak. Het wisselen naar links werkt bij mij wel goed, maar naar rechts vaak niet. Het principe is dat je een tik moet geven met je richtingaanwijzer naar links bijvoorbeeld, en als er geen auto’s in de weg zitten, wisselt de auto automatisch van baanvak, zonder dat jij moet sturen. Dat werkt voor mij altijd naar links. Maar naar rechts wil hij het vaak niet doen, ook al ben je al 100m verder dan de auto die je ingehaald hebt. Ik heb deze feature dan maar uitgezet in het menu, want als je het niet uitzet, moet je te veel weerstand geven om - zelfs met de pinker aan - de autosteer te overmeesteren om van vak te wisselen en dat voelde niet natuurlijk aan.
Voor mensen die veel kilometers malen zou ik dit pakket zeker nog aanraden, maar reken niet op het automatisch wisselen van rijvak, dat moet je nog zelf doen ;-)
Wat de wagen ook doet, los van de ACC, is de mate van regeneratief remmen aanpassen aan de situatie. Hiervoor gebruikt de wagen gps-data, alsook informatie van de radar. Als hij weet dat je een rondpunt nadert, begint de auto vanzelf al meer te remmen, met en zonder ACC ingeschakeld, met of zonder andere auto voor u, idem voor als je een scherpe bocht nadert, of een afrit op de autosnelweg. Dat is wel slim, maar persoonlijk zou ik liever altijd de maximale regeneratie hebben, want ik merk op dat ik telkens manueel met de linker schakelflipper achter het stuur de regeneratie op het maximum zet. Hierbij is het wel vervelend dat telkens je de ACC activeert en terug uitschakelt, hij de regeneratie terug op de automatische modus zet. Dan moet je zelf dus opnieuw flipperen om de andere modus te kiezen. Bij Tesla bijvoorbeeld, kon je vroeger via het touchscreen de mate van regeneratie kiezen, zo las ik, maar nu heeft Tesla die keuze verwijderd en is het altijd maximaal* regenereren, een begrijpelijke keuze. (*Tenzij de Tesla batterij 100% vol is, bij Mercedes kan je wel maximaal regenereren ook als de batterij 100% vol is, Mercedes houdt dus altijd wat marge over?).
** Rijgedrag **
Zoals gezegd rijdt de auto heel zacht en comfortabel, zeker samen met de erg goed zittende comfortstoelen (standaard). Ik las dat de auto erg zwaar zou aanvoelen, maar daar merk ik eigenlijk echt niets van. Ik gebruik de auto dan ook voor normaal woon-werk verkeer en reizen voor het werk of met het gezin, niet voor op de Nordschleife… Daarenboven vind ik de auto zeer vlot en gezwind aanvoelen dankzij het instantane vermogen van de elektromotor (130 pk). Ik heb het vermogen van de benzine motor dan ook niet nodig. Enkel bij het oprijden van een autosnelweg zou nog meer vermogen handig zijn, maar ik doe het toch steeds puur in EV modus; en mocht het echt nodig zijn is het een kwestie van iets harder het pedaal in te drukken, en dan heb je 313pk…
In de EV rijmodus (de standaard rijmodus indien je de batterij hebt opgeladen) wordt er op ongeveer 40% slag van het gaspedaal een weerstand aangezet, zodat je perfect voelt wanneer je de limiet van de elektromotor bereikt hebt. (Side note: als je stilstaat, en je verandert de rijmodus van EV naar Hybride, dan hoor je dat weerstandje effectief aan en af gaan in het pedaal). Duw je het pedaal toch dieper in, de weerstand overmeesterend, dan schiet de 2 liter 4 cilinder benzinemotor in gang. Op hoge snelheden merk je daar niets van (dan moet je echt op het bestuurders display gaan kijken om te zien of de benzine motor draait.) Maar als je dit “per ongeluk” doet op lage snelheden (onder de 50 kmh), dan merk je toch op dat de motor iets luider is dan je zou verwachten. Ook voel ik soms een klein schokje in de aandrijflijn. Dat valt allemaal heel goed mee hoor, maar is toch opvallend voor een auto van 70K.
Wat me ook opvalt aan de aandrijflijn, is dat de elektromotor moet “meeschakelen” met de 9-traps automaat. Dit komt doordat de elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak geplaatst zit. De elektromotor drijft de achterwielen dus niet rechtstreeks aan. Het gezoem van de elektromotor is dus niet lineair met de snelheid van het voertuig. Als je zonder radio rijdt, is het muisstil in de wagen, en dan hoor je de wagen als het ware toch schakelen als je rustig optrekt. Alsook weer niets echt storend, maar ik vond het toch opmerkelijk. Een pure EV zou dus nog smoother moeten zijn.
** Verbruik **
Mijn huidige gemiddelde verbruik over de laatste 3750 km is gezamenlijk 1,6 liter benzine en 16,1 kWh per 100 km.
Als ik puur elektrisch rijd, lees ik waardes af van tussen de 20 en 22 kWh per 100 km, en indien de batterij volledig plat is, is dat eerder 6 à 7 liter benzine per 100 km.
Het is nu natuurlijk zomer, met hier in Nederland aangename temperaturen (tussen de 20-25 °C, dus ook niet te warm). Dan is het zeker mogelijk om 100 km elektrisch te rijden.
Dat is dus zoals beloofd, en daar ben ik (en mijn werkgever) erg tevreden mee. Ik laad de wagen op op het werk, en daar doe ik perfect al mijn woon-werk verkeer mee, met nog een stopje aan de supermarkt, zonder issue. Als je natuurlijk verder moet op 1 dag, dan rijden we even op benzine.
Snel even gerekend: als je thuis kunt laden aan bijvoorbeeld 30 cent per kwh, kost 100 km je 6,60 euro (22 kwh * 0.3 euro). Aan de huidige diesel/benzine prijs van 1.70 euro per liter, zou je dus een auto moeten hebben die minder dan 3.9 liter per 100 km verbruikt om goedkoper af te zijn (los van de aankoop van de wagen, en los van het fiscaal voordeel van de PHEV’s…).
ALGEMEEN VERDIKT
Ik ben dus hartstikke blij met deze keuze. Ik stap elke rit erg ontspannen uit de wagen, het Burmester systeem heeft me elke dag opnieuw een lach op het gezicht en de effectieve elektrische range van 100 km zorgt voor mooie verbruikskosten.
Ik geloof 100% dat elektrisch rijden de toekomst is, en deze auto is een mooie stap in de goede richting. Als Mercedes (of een ander merk!) in de toekomst voor hetzelfde geld, een stationwagen op de markt brengt, met een range van 500+ km en een te vertrouwen (!) snellaadnetwerk, ben ik volledig verkocht!
TESLA MODEL Y?
En daarbij heb ik onmiddellijk een verrassing op te biechten.
Door mijn kennis (liefde?) voor auto’s ben ik bij mijn werkgever als het ware ook wat fleetverantwoordelijke. Nu start er bij ons binnenkort een nieuw persoon waarvoor we ook relatief “snel” een auto van de zaak wensten te regelen.
Hierbij startte mijn analyse opnieuw. Ik ging opnieuw even kijken naar het aanbod van Tesla, omdat ik eerder dit jaar hoorde dat hun prijzen aardig gezakt waren.
En toen begreep ik onmiddellijk dat de Tesla Model Y de bestverkochte auto van Europa is.
De Mercedes C300e Estate, met de opties zoals hier besproken, en de korting verkregen van de dealer, kostte uiteindelijk 64,5K.
Nu heb je voor datzelfde bedrag een Tesla Model Y Performance, met 514 km rijbereik, meer dan 800 liter bagageruimte (met achterbank rechtop!), het Tesla Supercharger netwerk, en supercar waardige prestaties (0-100 kmh in 3,7 seconden!).
Dit alles met een levertijd van 1 à 2 maanden (exact wat we nodig hadden).
We hebben dan met de zaak beslist zo’n “MYP” te bestellen.
De nieuwe werknemer in kwestie wenst liever met de C300e te rijden, dus wordt deze Model Y binnen enkele weken mijn nieuwe daily driver.
Nu blijven het natuurlijk auto’s van de zaak en hebben we onderling de afspraak gemaakt dat indien een van de personen een grote rit moet maken, we van wagen kunnen wisselen. Al geloof ik graag dat het wegens het goed werkende Supercharger netwerk niet nodig zal zijn.
Dat noem ik nu eens “the best of both worlds”!
Van deze Tesla Model Y Performance zal ik natuurlijk ook een review schrijven, die komt er binnen een maand of twee aan ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 300 e AMG Sfeer|Leder|Memory|1e Eigenaar
- 2022
- 53.359 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Star Edition AMG Line | 360 Camera | Keyless Entry | Digital Light | Panorama dak | 20 inch LM Velgen | Night Pakket | Dode hoek ass | Memory stoelen
- 2025
- 630 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Line Night Pano-Dak | Camera | Stoelverw. | Spiegel pakket
- 2023
- 51.447 km