Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Indrukwekkend, maar C180 fijner

46 reacties

Video

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse met reguliere aandrijflijn (milde hybride) fijner rijdt dan de plug-in hybride. Toch heeft de C300 e indruk gemaakt. Nooit reden we zo veel en zo ver elektrisch met een PHEV.

We hebben in de laatste maand van de duurtestperiode met de C300 e meerdere keren meer dan 100 kilometer elektrisch afgelegd op een vol accupakket. Dat is indrukwekkend, want geen PHEV doet dat beter. Maar doordat we de C-klasse ook zonder de complexe techniek en groot accupakket kennen, ­weten we welke concessies Mercedes-Benz voor het leveren van dergelijke prestaties heeft moeten doen.

Hoog gewicht

Het gewicht van het 25,4 kWh grote accupakket vergt veel van het onderstel en dat gaat ten koste van de rijeigenschappen. Ook kost het flink wat bagageruimte. Daarbij hebben we ook de milde hybride C180 als een zeer zuinige benzineauto leren kennen. We haalden met de sedan die een 170 pk sterke 1.5-turbo­motor als aandrijfbron heeft ruim 1 op 14. Bij die aandrijflijn werkt de negentraps automaat bovendien top. Die doet zeer verfijnd zijn werk. Ook rijdt de auto evenwichtiger, doordat hij veel minder zwaar is.

Maximaal drie uur

Heb je de keus tussen een gewone C180, diens iets krachtiger broer C200 en een C300 e, rijd ze dan alle drie. Het verschil is groot. We kunnen ons echter voorstellen dat veel zakelijke rijders wel voor de ‘e’ moeten kiezen, omdat de werkgever dat eist. Het is een auto met een zeer lage ­uitstoot, waarbij je bovendien zeer veel ­kilometers elektrisch kunt afleggen, zeker als je de optie snelladen erbij neemt. Die had onze C300 e niet, maar dankzij de ­standaard aanwezige 11 kW 3-fasenlader staat de auto doorgaans nooit langer dan drie uur aan de laadpaal. Even een zake­lijke afspraak van een paar uur en je kunt weer geheel elektrisch op weg. Is na 100 ­kilometer of zelfs nog iets meer het ­accupakket leeg, dan schakelt de 2.0-vier­cilinder met turbo in; zelfs dan blijft de auto efficiënt.

Zonder stekkeren

Zonder te stekkeren haalden we 1 op 15,5. Ook dat zorgt ervoor dat we de C300 e indrukwekkend zuinig vinden. Hij had de pech dat we ervoor al zoveel plezierige kilometers hadden gemaakt met een normale C-klasse. Het overall ­benzineverbruik geven we mee, maar dat is natuurlijk geen goede indicatie. De auto maakte namelijk drie buitenlandse trips, waarbij er geen stekker aan te pas kwam. Ieders rittenpatroon is weer anders.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 300 e Estate AMG Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 65.436

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 550 Nm bij 2.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 25 kWh
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.751 mm / 1.820 mm / 1.454 mm
Wielbasis 2.865 mm
Massa leeg 2.020 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter245/40R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s
Brandstofverbruik 0,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 13 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum