Mercedes-Benz C 220 d Lease Edition (2015)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 d Lease Edition (2015)

Signalement

UitvoeringC 220 d Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 5.000 km

Sinds december 2015 rijd ik zakelijk in een Mercedes C220d lease edition. De eerste ervaringen.

Aanschaf
De lease editions zijn zeer compleet uitgerust, maar het is jammer dat je verder geen opties kunt kiezen (bijvoorbeeld een burmeister of andere velgen). Bij BMW zijn er wat dat betreft meer mogelijkheden. Evengoed is de C220d lease edition een zeer complete auto.

Het rijden
De 220d lease edition wordt standaard geleverd met een automaat en dat is super. Deze doet (zeker in de comfort stand) precies wat hij moet doen en dus gebruik je de stuurschakeling nauwelijks (toch leuk dat het kan).

Ik lees in veel reviews dat 2.1 dieselmotor in de C wat minder geraffineerd is dan vergelijkbare bronnen van BMW en Audi. Zeker koud klinkt hij inderdaad wat rauwig, maar vanuit de auto hoor je de motor nauwelijks. Hij heeft erg veel trekkracht en nodigt niet uit om hem hoog in de toeren te jagen. Dat hoeft ook niet. In combinatie met de automaat ben je als dat nodig is erg snel weg.

Het onderstel van de C is een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Als het nodig is kan hij op een verantwoorde manier op hoge snelheid door bochten (zeker in de sportstand), maar hij is vooral goed in comfortabel cruisen.

Het interieur
De bediening van de instrumenten (cruise control, navi, etc.) spreekt erg voor zich. De spraak gestuurde navigatie maakt veel handelingen overbodig. Gelukkig geen gezeur met speciale (dure) kabels om je telefoon op te laten (zoals bij mijn vorige auto BMW 1) en een keurige integratie met je telefoon. Muziek (ook spotify) wordt weergegeven op het display en je kunt deze met de knoppen in de auto bedienen.

De kwaliteit van de knoppen en materialen is erg hoog. Ook het geluid bij het sluiten van de portieren en het kofferdeksel geeft een zeer degelijke indruk. Het voelt allemaal degelijk en hoogwaardig aan. Ondanks het zitcomfort pakket zijn de stoelen niet briljant. Te weinig steun bij bochten en vrij hard.

Bijzonderheden
De auto parkeert zelf in en het werkt ook nog. Ik heb iemand met een 2e generatie Prius wel eens een demonstratie zien geven en die was niet echt overtuigend. Of ik het vaak zal gebruiken... We zullen zien

De lease edition heeft standaard adaptieve verlichting en dat is wel erg mooi. Je kunt op donkere trajecten gewoon vrolijk met je groot licht aan rijden zonder andere verkeersdeelnemers te irriteren.


Balans na 180000 km

  • 180.000 km

Sinds 1 december 2015 rijd ik in de C220d Lease Edition. Na 180.000 kilometer is het tijd om de balans op te maken.

Over de auto
De C220d Lease Edition is een prima uitgeruste auto met nog het 'oude 220 blok' gekoppeld aan de 7-traps automaat (170 PK, 400NM). De Lease Edition brengt onder andere LED intelligent light, Avantgarde in- en exterieur en metallic lak, verstelbare stoelen en automatische airco met zich mee.

Algemene indruk
Het is een feest om met deze auto te rijden. Comfortabel, maar snel. Prachtig interieur en je merkt aan alles dat het om een premium product gaat. Al met al een hele fijne reisauto.

Wat positief opvalt
- De auto is erg comfortabel door het prettige onderstel. Ligt ondanks het comfort als een blok op de weg, ook bij hoge snelheden
- Veel trekkracht en dus makkelijk versnellen met weinig moeite
- Interieur schitterend (zelfs zonder leder), mooie materialen
- Erg betrouwbaar, want in 180.000 km geen enkel probleem, nog geen kraakje
- Met deze auto een verbruik van 6 liter op 100 kilometer en dan moet ik erbij zeggen dat ik aardig doorrijd
- De verschillende modi werken goed. Comfort heeft mijn voorkeur, maar als het moei kan hij scherper en sneller met Sport en Sport+
- De standaard geluidsinstallatie heeft me echt verast. Geen reden voor Burmeister, al ziet dat er wel fraaier uit.
- Automaat is fijn. Doet wat ik zelf ook zou doen.
- Bediening van instrumenten is super. Ergonomisch zit het erg goed in elkaar.

Wat beter had gekund
- De Garmin navigatie is niet best. Deze houdt onvoldoende rekening met verkeer, gaat op cruciale momenten in de 'zoek GPS-signaal modus' en is te traag. Command is duur in vergelijking tot wat BMW en Audi aanbieden.
- Drempels vindt de Lease Edition niet fijn. Hij ligt wat lager, dus bumperschrapen. De achterkant klapt wat hard na (ook als je normaal over normale drempels rijdt)
- De auto is niet echt heel ruim. Met twee kinderen is het soms even proppen, maar dat wist ik al toen ik hem bestelde
- De stoelen zouden wat meer steun kunnen geven bij bochten

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.