Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 CDI Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 303.000 km |
Waardige opvolger om te blijven dieselen
- 215.000 km
Na inruil van mijn voorgaande VW Passat Variant met onverwoestbare 1.9 TDI viel het niet mee om een vergelijkbare opvolger te vinden. In de laatste 20 jaar op een enkel uitstapje na, alleen maar VW gereden.
De Passat had bijna 4 ton op de klok en na 9 jaar trouwe dienst, wegens overheidsregels (roettax) en te verwachten dure reparaties ingeruild op een andere auto. Moest wel weer eentje van Duitse makelij zijn, maar welke? Audi viel af vanwege de krappe binnenruimte en een duur imago (o.a. onderhoud is het een geldverslinder).
Toch maar eens een proefrit met een BMW 320d (F31) gemaakt. Ook deze viel af, omdat ik het persoonlijk een wat onrustige en lawaaiige auto vind. De BMW F31 is wel een stuk ruimer dan de voorgaande 3-serie E46 trouwens.
Dan maar stiekem kijken naar een Benz. De huidige S205 vond ik nogal aan de prijs en veelal lease aanbod. Is wel een ruimer model dan de S204. Lichte motoren en weinig kilometers. Mag wel ietsje meer zijn, zwaardere motor met meer kilometers en opties was uiteraard ook geen probleem.
Na wat speurwerk voor een Golf 7 Variant en een Passat rond bouwjaar 2015, kwam ik opeens uit bij de Mercedes C-klasse S204. Aangezien diesel toch een beetje uit is, dacht ik dat deze auto zo verkocht zou zijn.
Woensdagochtend gebeld naar Wensink in Lichtenvoorde om een afspraak te maken voor een proefrit, woensdagmiddag al in de Passat op naar de Achterhoek.
Na een korte uitleg van de verkoper een proefrit gemaakt.
Eigenlijk was ik toen al verkocht, de auto is zeer compleet uitgerust en met de sequentiële 7-traps automaat zoeft het erover. De automaat is tevens uitgerust met een sportstand, maar deze gebruik ik enkel wanneer er een aanhanger meegesleept wordt. Eigenlijk overbodig, want de auto rijdt net zo fijn in de normale Economy rijstand. Enige verschil is een wat hoger toerental en dat de versnellingen iets later schakelen. Ook fijn detail is dat je altijd nog handmatig kan ingrijpen, met op- en terugschakelen. Ik heb deze verleiding nog maar zelden gehad, aangezien de automaat steeds optimaal schakelt. Liever deze variant, dan de stuurflippers.
Maar wát een stille auto en wat een degelijke afwerking. Alles voelt gewoon solide. De auto is van de eerste Nederlandse eigenaar en in combinatie met het aanbod via de dealer, gaf mij dat een vertrouwd gevoel.
Dit type auto zag ik ook wel aangeboden bij andere garages, al heb ik dan m'n bedenkingen erbij. Vaak hogere kilometerstanden en minder opties.
De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en voor zover ik heb kunnen nagaan is het een Jahreswagen geweest. Dat betekent dat de auto na maximaal een jaar geïmporteerd is naar Nederland.
De hele nacht niet kunnen slapen, nadat ik de verkoper de avond ervoor de bevestiging had gestuurd dat ik akkoord ging met de koop. Uiteindelijk heb ik een goede inruilprijs gekregen voor de Passat en ben helemaal in m'n nopjes met deze Benz!
Tot nu toe een probleemloze auto. Enkel de ruitenwisserbladen vervangen en zonder kanttekeningen door de APK. Na een maand ben ik nog even langs gegaan bij de vestiging voor een praatje en een kop koffie.
Voor de komende jaren kan ik weer genieten van een stijlvolle en degelijke auto. Niet te opzichtig en toch heel compleet uitgerust ben ik benieuwd hoe de auto mij zal bevallen. Absoluut geen spijt van gehad! Tevens ben ik zeer tevreden over de Wensink garage in Lichtenvoorde, een goede aanrader.
Aankooptips voor een dieselvariant zijn: kies voor de 4 cylinders met betrouwbare distributieketting. De 6 cylinders hebben juist weer een distributie riem. De benzineversies zou ik de C200 reeks kiezen, heeft net iets meer motorvermogen dan een C180 uitvoering. De eerste generatie 204 heeft nogal last van roestvorming, storende elektronica en problemen met de brandstofpomp en o.a. remleidingen.
Bij de facelift modellen vanaf bouwjaar 2011 tot en met 2014 zijn de kinderziektes en genoemde kwaaltjes verholpen.
Let wel op een soepel schakelende versnellingsbak of automatische transmissie. In het geval van schokken of schurende geluiden, duidt dit op vervuilde versnellingsbak olie. De onderhoudsinterval is voor zover mij bekend elke 120.000km.
Eerste update sinds de aankoop
- 230.000 km
Sinds de aankoop heb ik qua onderhoud een setje ruitenwisserbladen vernieuwd en nieuwe gasveren voor de achterklep.
Heb inmiddels ook eenzelfde set 17 inch Avantgarde velgen gekocht voor de montage van winterbanden, lijkt toch net wat mooier met 17 inch....
Tevens was er een halfjaar geleden de rechter bochtverlichting lamp defect. Bezoekje bij de dealer in Groningen en het was vrij snel weer opgelost!
Nieuwe update na 65000km
- 280.000 km
De auto bevalt na ruim 60000km nog steeds goed, heb nog geen vreemde geluiden of kuren mee gehad. Tot nu toe nog een paar keer uitgelaten op de Duitse Autobahn en op vakantie geweest naar Noorwegen en Oostenrijk. Het verbruik valt mij enorm mee, gemiddeld zo'n 5,6 liter op 100km, omgerekend 1:19, soms 1:21 nog prima haalbaar. Het blijft op langere stukken een heerlijke comfortabele reisauto en zou nooit weer kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak. De automaat schakelt erg soepel, direct en ik ben nog steeds tevreden over de degelijke kwaliteit van de auto. Volgende update bij 300000km!
Iets eerder een update
- 290.000 km
Iets eerder dan verwacht een nieuwe update.
Heb onlangs een paar weken in een Volvo V70 D5 gereden en qua comfort en binnenruimte is het beter vertoeven in zo'n Zweedse blokkendoos.
Helaas bijna niet meer te vinden en in de benzineversies is het niet zo bijzonder meer. De occasion prijzen van een jonge V70 uit 2015-2017 vind ik schrikbarend hoog.
Benzine rijden kan altijd nog wel, dus ik overweeg naar hybride. Ook gezien de korte afstanden naar mijn werk en dan is benzine ook niet echt zuinig. Kom ik terug op Volvo, dan zou ik nog dubben tussen een V60 of XC60, al zijn dat ook al geen echte Volvo's meer zoals we gewend waren.
En om bij de Duitse makelij te blijven: de VW Passat Variant modeljaar 2020-2022 is ook best een goede verschijning. De buren hebben eenzelfde model en lijkt niet verkeerd.
Dan blijft er vooralsnog BMW en Volkswagen over en het huidige model van de 3-serie (bouwjaar 2020) vind ik alleen al een prachtig ontwerp om naar te kijken!
Binnenkort even proefrijden met een BMW hybride met benzine motor en wie weet...
Voorlopig rij ik nog maar weer verder met de C-klasse, die zal in waarde niet veel meer dalen en ik heb recent net noodzakelijk onderhoud uitgevoerd.
Kleine update
- 303.000 km
De 300000km is gelukt sinds begin dit jaar en de auto knort rustig verder. Heb preventief de automaatbak laten spoelen en de bak snort er weer over!
Kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij de lokale garage en binnenkort de auto laten uitlijnen. Voor het onderhoud ga ik nu naar de plaatselijke garage en ook voor het uitlijnen naar een garage in de buurt.
Gemiddeld is het verbruik tussen de 4,6 en 5,6 liter per 100km, omgerekend 1:19 tot 1:22 en over het algemeen vind ik dat best netjes ook gezien de kilometerstand. Viel mij op dat de auto inmiddels fijner rijdt naarmate de kilometers oplopen, net als bij mijn vorige Passat. Dus gewoon lekker doorrijden en af en toe maar eens de auto even cruisen in Die Heimat. Het sportievere rijden ben ik nu wel ontgroeid, dus gewoon rustig richting de 200km/u en kijken hoe dat uitpakt.
Voor het komende seizoen heb ik een set donkergrijze W205 velgen gekocht en ben benieuwd hoe dit staat onder de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren