Mercedes-Benz C 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY Edition (2014) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 220 d BlueEFFICIENCY Edition (2014)

Signalement

UitvoeringC 220 d BlueEFFICIENCY Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst110.753 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week

  • 485 km

Op maandag de Mercedes opgehaald. Het betreft een 220CDI Bluetec Blueefficiency Edition. Een hele mond vol. Behalve het model, heb ik de keuze gemaakt boven de V60 en A4, omdat je die al zoveel ziet rijden. Dit is weer es wat anders. Bovendien is de MB net wat ruimer dan de andere 2, en van de A4 komt volgend jaar een nieuw model uit. Gekozen voor Executive trim aan de buitenkant en Avantgarde aan de binnenkant, echt een prachtig interieur! Via een introductiepakket voorzien van een 7-traps automaat. Daarnaast nog spiegelpakket, opbergpakket, neerklapbare achterbank, dode hoekassistent, een trekhaak en nog wat kleine zaken geselecteerd. Er zijn enorm veel instellingen mogelijk in de auto. Het bestuderen van alle mogelijkheden zal wel wat tijd gaan kosten. Wat opvalt aan de eerste kilometers: de auto is heel stil, met name op kruissnelheid. De bak schakelt haast onmerkbaar. Agility control biedt 4 standen, standaard is Comfort, daarnaast is er Sport en Sport+ en Eco. Eco en Sport+ heb ik nog niet geprobeerd. In Comfort is de auto het stilst,dan schakelt ie meteen door naar de hoogst mogelijke versnelling bij een bepaalde snelheid. In Sport blijft ie in een versnelling lager hangen, waardoor er meer geluid van de motor is. Wel reageert de auto dan merkbaar sneller op het gas. De stoelen zitten super, met verstelbare lendensteun, zithoek en ook de zitting zelf is te verlengen. Dodehoeksysteem wekt perfect, heeft me in de 1e week al een keer echt gered. Wel netjes knipperlicht gebruiken als je van rijstrook wisselt (wat het gros van Nederland helaas vergeet), anders weet het systeem natuurlijk niet wat je van plan bent. Het rode driehoekje van de Collision prevention brandt een groot deel van de tijd op de snelweg, ik houd al best afstand, maar als je de afstand wilt aanhouden die het systeem wil, dan duiken er continu anderen in het gat. Het maakt je wel bewust van het feit dat je eigenlijk te dicht op je voorganger rijdt. Als je voorganger remt en je reageert niet, dan begint het systeem te piepen.
Wel raar dat er wel spraakcontrole is voor de navi (werkt echt perfect), maar niet voor de telefoon. De Garmin navi werkt best aardig, zeker met het grote scherm, maar haalt het qua functionaliteit niet bij mijn Tomtom met Live services. Daarvoor moet je echt over naar Comand, maar ik had daar de ruim 2,500 euro extra niet voor over. De overzichtelijkheid van de koets voor en achter is echt nul (in de Executive trim heb ik wel een ster vooraan de motorkap dus ik weet waar die eindigt), parkeersensoren voor en achter zijn echt een must. Dit is grotendeels een visueel systeem met LED-jes, het gaat pas piepen als je er echt bijna bovenop zit. Dit is even wennen. Tekens schrijven en swipen op de touchpad in de middenconsole is een leuke gadget, maar of je dat nou tijdens het rijden moet doen... Misschien is het wennen, maar voorlopig gebruik ik de grote ronde knop die eronder zit het meest. Eerst maar es wat meer rijervaring opdoen. Ik meld me wel weer.

De eerste echte kilometers

  • 2.000 km

Na 2 weken even een update, de volgens Mercedes noodzakelijke inrijperiode is voorbij, ik heb wat verschillende trajecten gereden, inclusief met een flinke aanhanger erachter.
Zoals iemand in de reacties al aangaf, is het dieselgeluid zeker wel aanwezig, vooral bij accelereren maar helemaal niet op kruissnelheid. Het is een soort grom, alsof er een kwade hond in het vooronder zit. Misschien komt het door de stilte bij kruissnelheid dat het meer opvalt, net als t windgeruis rond de buitenspiegel bij hogere snelheden. Ik denk wel steeds, waarom rijdt die auto zo langzaam? Maar een blik op de snelheidsmeter leert al snel dat dat toch echt de maximumsnelheid is. De automaat schakelt heel soepel en snel voor een klassieke automaat, en maakt bijna geen 'fouten' (ik bedoel dat ie in een andere versnelling staat dan je zou willen). In Comfortstand vind ik de reactie op het gas en het terugschakelen van de bak wel wat traag, dit past wel bij een relaxte manier van rijden. Je kan natuurlijk de Sport of Sport+ stand gebruiken, dan heb je dat niet (maar wel weer meer motorgeluid). Eco halveert de kracht van de airco, ik denk niet dat ik die vaak zal gebruiken. Doortrekken van 100-120 naar zeg 160 is echt indrukwekkend, dan merk je pas echt de kracht die in reserve is. Verbruik is 6.0l per 100km gemiddeld, maar dat is inclusief een rit met flinke aanhanger. Het verbruik steeg toen naar 7,4l per 100km: start/stop gaat uit als er een aanhanger achter hangt en de bak schakelt dan later op, ook het dodehoeksysteem gaat dan uit trouwens. De laatste rit van 200km met name snelweg 120-140km/u liet een verbruik zien van 5,4l per 100km. Beste resultaat tot nu toe was 4,7l bij een ritje van 60km. Niet slecht voor een motor die nog niet los is. Collision prevention assist reageert soms wel wat zenuwachtig op obstakels die niet eens recht voor je zijn, maar het positieve effect is wel dat ik meer op de afstand tot mijn voorganger let. Ondanks de lengte is de auto vrij makkelijk door het verkeer en parkeergarages te hoepelen.
Nog steeds trekt de auto veel aandacht van medeweggebruikers, ik ben ook pas 1 andere in het wild tegengekomen.

Meer ervaringen

  • 5.000 km

Eerst maar eens wat tegenvallers, niet heel ernstig, maar wat me is opgevallen.
Het veercomfort vind ik wat tegenvallen,op glad wegdek is het perfect, maar bij ribbels overdwars wordt het wat 'hobbelig'. Misschien verwacht ik teveel van een auto die eruit ziet als een kleine S, maar dat natuurlijk niet is. Ik zou nu de luchtvering als extra nemen. De ruimte op de achterbank is op papier breder dan mijn vorige auto, maar de middelste zitplaats achterin is eigenlijk niet serieus bedoeld. Die is zo smal dat de gordelsluiting in de rug van de passagier prikt. Die gun je geen ritje naar Zuid-Frankrijk op die plek. Met wat kunst- en vliegwerk wel 3 zitplaatsen kunnen creëren voor kortere stukjes (voor 2 pubers en een autostoeltje). De beenruimte is wel ruim voldoende.
Het verbruik is wel makkelijk te beïnvloeden: slechts 4,7l per 100km als je je keurig aan de snelheid houdt overal en goed anticipeert, 6.0l per km als je flink doorrijdt. Ik vergeet gewoon op de brandstofmeter te kijken, zo'n 1200km zonder tanken is heel comfortabel. Als je snel wilt wegtrekken bij het stoplicht, lijkt de bak even te willen vragen of dat wel echt is wat je wilt, en er dan pas vol aan te trekken, zelfs in Sport+. Maar eenmaal uit de startblokken blijft ie gaan, dat is zeker indrukwekkend. In de testen komt de diesel van Mercedes als niet heel gecultiveerd naar voren, maar dat is eigenlijk onmogelijk om te bepalen als je erin zit, je hoort 'em namelijk amper. De led-verlichting geeft een enorme hoeveelheid helder licht af in het donker, maar volgens mij zonder het verblindende effect van xenon. Je rijdt continu met groot licht op, het systeem dimt zelf als er voor- of tegenliggers worden gedetecteerd. Bij tegenliggers dimt alleen de linkerkoplamp, de rechter schijnt dan iets meer de rechterberm in. De bochtenverlichting werkt veel beter dan het statische systeem van mijn vorige auto.

Terugroepactie

  • 14.555 km

Vandaag de dealer bezocht voor een terugroepactie. Het betrof een bevestiging van de stuurinrichting die los zou kunnen raken. Volgens de dealer kon het geen gevaar opleveren, dat moet je dan maar geloven. Tevens heeft men allerlei software ge-update. Het entertainment systeem helaas niet, dit crasht nog steeds af en toe. Opnieuw opstarten lost dit wel op, maar ik zal het bij de 1e beurt aangeven, misschien is er dan wel een update beschikbaar. Bij Kia heb je dit allemaal niet :-) Verder nog steeds tevreden hoor, verbruik lekker laag, heel comfortabel en best rap als het moet/kan. Het anti-collision systeem geeft af en toe valse meldingen, ziet obstakels die er niet zijn. Dit zal nog wel geperfectioneerd moeten worden. Ik zie er nog steeds maar weinig op de weg, dat zal veranderen nu de combi uit is.

Opnieuw een terugroepactie!

  • 19.416 km

Er viel weer een brief in de bus van Mercedes: deze keer moesten de bouten van de distributieketting worden vervangen. Duurde al met al 2 uur, auto moest afkoelen voordat de olie afgetapt kon worden. Inmiddels heb ik andere auto voor privé en rijd ik alleen nog zakelijk met de MB. Verder niet veel te melden, verbruik blijft rond de 5,7l/100km. Blijft bijzonder stille en comfortabele auto.

Pro's en con's

  • 46.000 km

Veel snelwegkilometers gemaakt naar het hoge noorden dit jaar. Ruim voldoende pit in het blok, het verbruik loopt wel snel op boven de 120, maar dat is logisch. Ik vind het lastig om een goede zit te vinden in de (sport)stoelen op lange afstanden, ik bedoel met name het zitvlak. De Garmin navigatie is nogal eens van de kaart, dan klopt de gps-positie niet meer en soms stop het systeem er helemaal mee. Reset is het enige wat dan nog rest. De parkeersensoren wennen niet, ik blijf het lastig vinden dat er alleen een visuele waarschuwing is en dan nog op 2 verschillende plekken (voor en achter) en dat pas op het eind de akoestische waarschuwing klinkt. Er heeft zich een nare piep ontwikkeld in de stuurkolom bij het scherp indraaien van het stuur, waarschijnlijk moet er iets gesmeerd worden. Het veercomfort is i.h.a. goed, alleen korte oneffenheden worden niet goed verwerkt vind ik. De standaard af-fabriek banden van Hankook hebben heel weinig grip, een beetje gas en je hebt meteen overstuur. Gelukkig nu winterbanden van Continental, die zijn al veel beter. Als je snel weg wilt zijn bij het stoplicht, dan duurt het te lang voordat de automaat de auto in beweging zet. Positief is de automatische led-verlichting: dit werkt echt fantastisch. De automaat is silky smooth. Verder blijft het een super-comfortabele auto, hoewel mijn privé Passat v6 van 14 jaar oud wel stiller is.
Alles overwegende denk ik niet dat mijn volgende auto weer een C-klasse wordt. Ik denk dat je van een Passat met dezelfde configuratie evenveel plezier hebt.

Even doorhalen

  • 60.000 km

Veel snelwegkilometers op het moment, vaak met wat hogere snelheden. Verbruik is daarom iets gestegen naar 6,2l/100km, maar er wordt regelmatig flink doorgereden. Nog steeds haat/liefdeverhouding met de navigatie. Na een onderhoudsbeurt crashte deze een stuk of 6 keer gedurende 1 rit, daarna is het niet meer gebeurd. Er waren wel een stuk of wat zaken die moesten worden verholpen voor de beurt, o.a. stuk plastic dat had losgelaten bij de bestuurdersstoel, start/stop systeem deed het niet meer, een piepende stuurkolom. Wel allemaal verholpen, dat wel.

Laatste maanden

  • 101.677 km

Dit wordt de laatste ervaring die ik toevoeg aan mijn review. Binnenkort loopt het leasecontract ten einde. Om mij onduidelijke redenen is het brandstofverbruik toegenomen van 5,7l/100km naar 6,1l/100km. Winterbanden? Koude winterdagen? Ik had niet het idee dat mijn rijstijl is veranderd. Verder geen klachten. Ik heb het idee dat de motor iets brommiger is dan voorheen en dat de automaat iets meer slipt, maar kan ook aan mij liggen. Wat is mijn eindoordeel.
Zeer comfortabele auto met meer dan voldoende power. Niet handig: valse meldingen van het bots preventie systeem, afstandsmelding is in het NL spitsverkeer niet bruikbaar, parkeersensoren reageren nogal laat en ik vind piepjes toch handiger dan lampjes. Automatisch parkeren gebruik ik nooit: omslachtig en inparkeren kan je zelf veel sneller. Garmin systeem is traag en kaarten niet bij de tijd, ondanks update elke 3 maanden ken het systeem de ring rond Leeuwarden nog steeds niet, die ligt er al ruim 2 jaar. Achterin toch wel krap. Wel handig: LED intelligent light system werkt super. Bak schakelt heel soepel, maar het duurt soms even voordat er iets gebeurt. Actieradius: 1000km op een tank is makkelijk te halen. Uitstraling.
Wordt de volgende weer een C? Ik ben er nog niet uit, er komt een update binnenkort, maar daar kan ik niet op wachten.

Dat was het dan...

  • 110.753 km

Morgen krijg ik mijn nieuwe auto en wordt deze ingenomen. De ervaringen waren toch zodanig goed dat ik weer voor een Mercedes heb gekozen, nu een E-klasse. Ik zal tot wel weer met een review beginnen over deze.
Samenvattend.
Wat viel er tegen?
paniekerig anti-botsing systeem
zitvlak voorstoelen, niet breed genoeg tussen de wangen
parkeersensoren werken niet handig
Hankook banden af-fabriek
navigatie van Garmin
Wat was super?
Intelligent Light System
rust in de auto
actieradius > 1000km
betrouwbaarheid

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.