Mercedes-Benz C 200 CDI Classic (2003) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 543.000 km |
Vergelijking met die good old sneakers die je niet wegdoet,,.
- 543.000 km
Deze review is van een auto die ik al een tijd geleden had. De aankoop ervan kwam doordat een kennis de auto die ik daarvoor had, een W169 (de tweede serie) van me kocht. Dus moest ik (in korte tijd) op zoek naar een andere auto. En die vond ik snel bij een lokale Mercedes-specialist in de vorm van deze grijze sedan. Een auto die ik dacht nooit te kopen - een sedanvorm leek mij niet praktisch en van dit basismodel had ik de indruk dat het kaal zou zijn.
De auto was bij aanschaf 5 jaar oud en had 167.000 km onder de wielen gelopen. Daar zou het nodige bijkomen - ik werkte destijds in Lemmer waardoor ik dagelijks twee keer zo'n 100 km aflegde, voor het overgrote deel over de A6 - dus lekker relaxed de cruisecontrol aan (uiteraard niet dynamisch, dat bestond toen praktisch nog niet).
De automaat was heerlijk en eigenlijk had ik niet in de gaten een grote auto te rijden in vergelijking met de A-klasse. Het comfort was goed - wat er in moet zitten zat erin en niet veel meer. Maar dat miste ik ook niet. Navigatie (vooral om files en flitsers op tijd te weten) kwam van mijn smartphone, de audio (radio/CD) was gewoon goed van kwaliteit. Ik reed meestal alleen, dus de ruimte was ook voldoende - en als er meerijders waren, dan hoefden zij ook niet te klagen. Ook de kofferbak was voldoende - de versterker van de basgitaar paste echter met geen mogelijkheid in de bagageruimte, maar door de aflopende daklijn ook niet op de achterbank. Die is dus nooit met de C meegeweest.
De motor in deze C200cdi was net als de hele auto: gewoon voldoende zonder overdreven te zijn. Per saldo een heerlijke cruiser, die zeker niet de klinkers uit de weg rijdt maar voldoende vlot in het verkeer. Het verbruik lag tussen de 1:15 in de winter en 1:18 in de zomer, wat me overigens enorm meeviel.
Andere kostenpost is uiteraard het onderhoud. Daar kunnen we kort over zijn: olieverbruik was nihil, ik heb nooit hoeven bijvullen. Verder kreeg de auto elke 20.000 km afwisselend een kleine of een grote beurt. Met de 40.000 km per jaar die ik toen reed kwam dat erg regelmatig uit. Elk jaar twee banden (die halverwege de levensduur wisselden van as), een keer is de automaat voorzien van nieuwe transmissie-olie; ondanks dat dit voglens de fabriek niet nodig was, had de garage er betere ervaringen mee als dit toch gebeurde. Door scherpe drempels in het dorp had ik elke twee jaar wel gebroken voorveren die op het lijstje kwamen. En verder eigenlijk 'het normale spul'.
Eén keer ben ik op de A6 stilgevallen met alle rode lampjes die konden branden aan - de dynamo had het begeven maar ik kon daarmee wel naar de garage rijden. Verder heb ik een keer aangelopen remmen gehad. Dat is dan de hele panne-historie.
Na 9 jaar kwam dan toch het moment dat er een grote beurt aan moest komen voor de dan 16 jaar oude auto - met intussen wat vage roestplekken achter het rubber boven de voorruit en uiteraard op de motorkap door steenslag. Toen heb ik besloten om toch maar afscheid te nemen van de 'oude heerlijk zittende sneakers'. Want zo zag ik de auto intussen. Natuurlijk was het stuur niet meer zo mooi maar de bekleding (stof!) was nog steeds kraakhelder. Met 543.000 km maakte de auto plaats voor een Lexus CT200h. Klokje rond? Wel eens aan gedacht maar nooit aangedurfd hiervoor aan te melden, ik was bang dat er dingen aan het licht zouden komen die de goede garagist over het hoofd had gezien. De auto was al snel geexporteerd en het zou me niet verbazen als hij ergens op de aardbol nog altijd rondrijdt...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.