Mercedes-Benz C 180 Lease Edition (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Mercedes-Benz C180 Lease Edition (benzine)
- 385 km
Vorige week "mijn" nieuwe lease auto opgehaald. Het is nog te vroeg om uitgebreid indrukken neer te schrijven, maar een aantal bevindingen wil ik toch al delen op dit forum.
Eerst wat over de auto zelf. Zoals in de titel weergegeven betreft het een C180 Lease Edition (Benzine) met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Op mijn shortlist stonden een aantal auto's, waaronder de C180, de CLA en de Alfa Giulietta. Deze laatste is ook prachtig en had ik kunnen volhangen met accessoires, maar is toch afgevallen aangezien ik in 2015 een nieuw model verwacht. Daarom staat er ook geen Audi op de lijst. BMW is niet mijn ding en persoonlijk vind ik het interieur van een Volvo niet mooi. Natuurlijk een typisch geval van (goede?) smaak.
De CLA is afgevallen, aangezien ik deze van binnen wat vind tegenvallen qua ruimte en de uitstraling niet bijzonder is. Het zou overigens geen straf zijn om met een CLA rond te rijden, begrijp me niet verkeerd.
De C180 bleek echter verassend betaalbaar te zijn. Wel was er een erg groot verschil - meer dan € 100 per maand - in leaseprijs tussen de ene en andere maatschappij.
Levering heeft nog in december 2014 plaatsgevonden, om nog van de 20% bijtelling te profiteren (volgend jaar 25%). Dit scheelt ruim € 85 netto per maand, op basis van 52% belasting.
Catalogusprijs op een paar euro na € 40.000 (inclusief de metalic lak, kleur canvasietblauw).
De lease edition is een standaard C180 met onder andere de volgende accessoires:
- zitcomfort pakket
- avantgarde exterieur
- navigatie (Garmin)
- Cruise control
- Parktronic incl. parkeersensoren
- LED-verlichting met adaptieve grootlichtassistent
- Regensensor
- Audio 20 incl. touchpad
- Achterbank in drie delen (40/20/40) neerklapbaar
- blue tooth
- 16 inch lichtmetalen velgen
Achteraf is lederen bekleding met stoelverwarming ingebouwd en dat is top gedaan via de dealer. Het geeft een luxe uitstraling en is makkelijk - met een hond - schoon te houden.
Is de auto hiermee compleet en perfect? Ik vind van wel, alhoewel ik liever een automaat had gewild (maar dit betekent 25% bijtelling). Ook de velgen - 16 inch zien een beetje iel uit - hadden wel een maatje groter gemogen, maar de lease maatschappij stemt niet in met een grotere versie (i.v.m toename verbruik). Jammer, maar het leven draait nu eenmaal om keuzes en prioriteiten, nietwaar?
De uitleg door de dealer beperkt zich tot de hoofdlijnen, maar al met al toch ruim een uur binnen geweest. Het instructieboekwerk zal de komende tijd toch af en toe geraadpleegd worden, gezien de hoeveelheid features. Tijd voor de eerste kilometers.
Het interieur straalt luxe af en de materiaalkeuze is top. Dit wordt versterkt door de lederen bekleding en de geweldige stoelen. Deze stoelen zijn elektronisch te verstellen - alleen vooruit/achteruit met de hand - en hebben zelfs een traploos regelbare lendensteun. Het zitvlak kan daarnaast verlengd/ingekort worden. Hier ga ik de komende maanden van genieten.
Het grote scherm in het midden is wel even wennen. De navigatie wordt hierop echter duidelijk zichtbaar gepresenteerd.
Ook de opbergruimte is top. Twee bekerhouders in ieder portier en daarnaast ook nog eens twee in het midden. De brede armsteun klikt met een druk op de knop stijlvol open en daar is wederom een zee van ruimte. Hierin zit ook de USB- en telefoonaansluiting. De telefoon kan dus uit het zicht worden aangesloten. Handig.
De zwarte piano lak ziet prachtig uit, maar is wel stof en hondenhaar gevoelig. Heb dus standaard een microvezel doek in de auto gelegd. Daarnaast een goed gesprek gevoerd met de hond, dat hij vooral de nagels van de pianolak moet afhouden.
De bagageruimte is fors, maar niet overdreven diep. Door de mat op te tillen, kom je in een tweede compartiment. Hierin zit een compressor (dus geen reserveband) en is er nog voldoende ruimte om bijvoorbeeld startkabels en een lege boodschappentas in op te bergen (zodat de bagageruimte altijd vrij blijft).
De achterbank is in drie delen neerklapbaar, dankzij het handige 40/20/40 systeem. Hierdoor kun je met twee mensen achterin zitten (terwijl het gedeelte met de armsteun wordt platgelegd voor bijvoorbeeld een paar ski's). Goed over nagedacht en ga ik zeker gebruiken.
Het regent fors, als ik de Mercedes ophaal. Ideaal om de regensensor uit te proberen. Werkt zoals het hoort en heeft een aantal standen. Wat verder opvalt tijdens de eerste kilometers is de stilte in de auto. Perfect geïsoleerd. Banden- en windgeruis zijn nauwelijks hoorbaar.
Heb je genoeg van de stilte, dan zet je de geluidsinstallatie aan. Als hobby gitarist ligt de lat hoog en bijna iedere standaard geluidsinstallatie is in mijn ogen onvoldoende. De Mercedes stelt echter niet teleur. Muziek kan afgespeeld worden via één van de twee (!!) USB-poorten en het klinkt allemaal goed.
Als voormalig Alfa-Romeo rijder, ben je natuurlijk ook benieuwd naar het rijgedrag. De wegligging is comfortabel en niet sportief. Dit past prima bij deze C-klasse. Hobbels worden keurig weggewerkt, zonder dat de auto gaat deinen. Een mooi compromis.
De zes versnellingsbak schakelt soepel. De eerste versnelling is wat aan de korte kant, zodat je snel kunt opschakelen.
Op het dashboard wordt aangegeven, wanneer het tijd is om op of terug te schakelen. Door de stille motor ben je geneigd verder door te trekken dan nodig. De motor met 156 pk is in mijn ogen ruim voldoende. De auto is daarmee geen strepentrekker, maar je hoeft je zeker niet te schamen.
De hill holder (je rolt niet meteen terug als je in een helling staat) is in Zuid-Limburg handig. De elektrische handrem vergt echter even gewenning.
Het navigatiesysteem is tegenwoordig van Garmin (voorheen Becker) en werkt prima. Heb zelf een dergelijk systeem op de motor, dus ben hier inmiddels vertrouwd mee. Dit systeem kun je geheel aansturen met de stem en werkt super.
Je verwacht dus ook dat je de telefoon met de stem kunt bedienen. Nee dus: vette pech. Dit is weer een (dure) optie. Onbegrijpelijk! Wel is de geluidskwaliteit van de carkit goed voor elkaar.
Tweede punt van kritiek zijn de parkeersensoren die - in mijn ogen - een te kleine actieradius hebben en hierdoor laat reageren.
Nog even ingaan op wat andere noviteiten, zoals Parktronic. Dit systeem parkeert de auto automatisch in (wel zelf gasgeven en remmen natuurlijk). Grappig om te zien. Diverse keren geprobeerd en werkt meestal goed (alleen die keer met een verlaagde stoeprand niet).
De LED-verlichting met adaptieve grootlichtassistent is geweldig. Geeft een fantastisch licht op de weg (beter dan mijn vorige Xenon-verlichting in Alfa en Saab) en het grootlicht wordt automatisch uitgeschakeld bij een tegenligger (en weer aangezet). Ben hier lyrisch over!
Het touch pad / draaischijf. Hiermee bedien je diverse functies. Van radio, navigatie tot telefoon, van verwarming tot raadplegen instructieboekje. Helemaal intuïtief werkt het niet, maar inmiddels kan ik er goed mee uit de weg. Even wennen dus.
De volgende review zal verder ingaan op wat rij-ervaringen (incl. verbruik).
To be continued...
Een eerste update
- 5.000 km
De eerste vijfduizend kilometer zitten er op en dus tijd om de eerste ervaringen te delen.
Een storing....
De cruise control springt niet uit, bij het induwen van de koppeling. Daarnaast steeds twee keer de sleutel omdraaien, voordat de motor aanspringt (de eerste keer hoor je zelfs geen "klik". Vreemd en toch maar even nagevraagd. Auto aan computer en een defecte koppelingsmodule bleek de boosdoener te zijn.
De service van Mercedes Garage Smeets in Heerlen was prima. Vriendelijk geholpen en een paar dagen in een (gratis) vervangende auto gereden. De auto vervolgens opgehaald; deze was meteen even gepoetst. Mooi geregeld!
Het verbruik
Zoals bij iedere auto is de rijstijl sterk van invloed op het verbruik. Een paar ritjes:
a. Een rit - circa 500 kilometer - van Zuid-Limburg naar Almere. Overal maximum toegestane snelheid gereden (veelal op cruise control): 6,1 liter op 100 kilometer.
b. Op wintersport in Italië (ca. 2.000 km). Heen stevig gereden (150 km/h met uitschieters tot 200 km/h). Op terugweg regelmatig een lange file. Gemiddeld verbruik 6,9 liter op 100 km.
c. Diverse ritjes binnendoor 7,5-8 liter op de 100 kilometer
d. zuinigheidsrit van 150 kilomter: 5,1 liter.
Al met al ben ik tevreden over het verbruik. Niet super zuinig, maar zeker zuiniger met benzine dan André Hazes met bier...
Het rijden
In één woord: super! Het is een echte reisauto. Niet sportief, maar je komt overal ontspannen aan. Dankzij de geweldige stoelen, geen last bij lange ritten.
De auto maakt bij 120 km/h net 2.000 toeren en dat draagt niet alleen enorm bij aan het lage verbruik, maar ook aan de stilte in de auto. Aangezien het max. koppel beschikbaar is vanaf 1.200 toeren, kan je snel schakelen en is er steeds het gevoel dat voldoende vermogen beschikbaar is. Prima!
Verlichting
Zoals in mijn eerste review verwoord, ben ik enthousiast over de LED-verlichting. Midden in de nacht zijn we vertrokken op wintersport en normaliter is rijden in het donker best vermoeiend. Dankzij de sterke lampen, had ik hier nu bijna geen last van. Echt een aanrader!!
Navigatie en multimedia
Op het scherm in het midden wil je natuurlijk het navigatiescherm zichtbaar hebben. Zeker bij een langere rit en/of in onbekend gebied. Het wisselen tussen de schermen (van navigatie naar bijvoorbeeld radio) is eenvoudig: je drukt simpelweg de knop op het dashboard in of je kiest met de touch pad. Helemaal soepel gaat dit niet en steeds als je weer navigatie aan zet, heeft deze weer even nodig om bij te komen.
Gelukkig kun je midden op het dashboard (tussen kilometer- en toerenteller), ook één van de andere schermen zichtbaar maken (zoals radio, telefoon of media). Dit werkt prima, maar ik had liever gehad dat de schermen makkelijker te wisselen zijn op het hoofdscherm.
Leuke gadget
Zit je te dicht op een voorganger dan gaat een rood driehoekje branden. Dat zou in meer auto's mogen zitten. Bumperklevers kunnen in ieder geval niet zeggen, dat ze het niet wisten...
Verder nog zeer tevreden met de auto
Helaas, de auto wordt ingeleverd
- 83.000 km
Op 1 juli gestart met een nieuw baan en dit keer zonder (lease)auto. De afgelopen jaren heeft "mijn" Mercedes mij overal zonder problemen naar toe gebracht. De afgelopen 8.000 kilometer had ik een gemiddelde van 5,8 liter op 100 kilometer gereden. Benzine wel te verstaan, want olie heeft ie nooit gebruikt. Knap zuinig voor zo'n auto.
Zijn er nog minpunten opgevallen? Het navigatiesysteem vond ik niet echt super. Soms start dit systeem niet op. Motor uitzetten en even wachten (reset) en dan doet ie het weer. Het updaten van kaarten - zou volgens een eenvoudige app moeten kunnen - is mij nooit gelukt, net als vele andere bezitters van een C180. De dealer verwijst doodleuk naar Garmin, terwijl ik toch echt de auto daar niet gekocht heb. Vreemd. Dit is echter het enige irritatiepunt geweest.
Verder niets dan lof over het soepele karakter van de motor, maar bovenal over de wegligging. Ongelooflijk hoe stabiel de auto zich aanvoelt als je 170 km/h of harder rijdt. Je kunt dit - zonder vermoeid te worden - echt uren volhouden. Ik blijf me er over verbazen. Ook de (comfort) stoelen dragen hier vast een steentje aan bij.
Bij het inleveren heb ik nog even de motorkap geaaid. Het afscheid nemen was best zwaar. Komt wellicht doordat ik een gevoelig type ben.
Hopelijk lukt het me om ook zo'n goede verhouding op te bouwen met mijn nieuwe auto, een Peugeot 2008 Allure Automaat EAT6 (110 pk)
Back Again!!
- 112.000 km
Sommige dingen in het leven zijn niet te voorspellen: ik ben terug bij mijn oude baas en rij sinds een paar maanden weer “mijn” Mercedes. In het afgelopen jaar heeft deze auto een aantal berijders gehad die niet erg zorgvuldig met hem zijn omgesprongen, ondanks dat er in de tussentijd maar 30.000 kilometer mee gereden is. Het interieur was behoorlijk smerig (zelfs koffievlekken tegen het plafond) en ook was er een nieuw bumper gemonteerd (is keurig hersteld). Eerst dus goed gepoetst.
In het afgelopen jaar heb ik diverse auto’s gereden. Eerst privé een fantastisch rijdende Peugeot 2008 (met een sterke motor en een 6-bak automaat) en – nadat ik weer bij mijn oude baas ben gestart – een aantal lease auto’s om de tijd te overbruggen tot levering van de in februari ’19 bestelde lease auto.
De eerste tussenlease auto was een Hyundai Tucson met de 1,6 liter motor. Wat een geweldig auto om te zien: groot, imposant, mooi (vooral de gril/voorkant), luxe en toch…. Wat een ramp. Deze auto is niet vooruit te branden, tenzij je ‘m pijnigt en hem fors in de toeren jaagt. Bovendien zoop deze meer benzine dan wijlen André Hazes Bier. De Toyota C-HR (een stuk kleiner) beviel duidelijk beter, maar toch niet mijn cup-of-tea.
Terug bij de Mercedes. Het eerste dat opvalt is – na een aantal “hoge” auto’s – dat de zit wel erg laag is. Het is pijnlijk om te constateren dat je langzaam behoort tot de mensen in deze leeftijdscategorie die een hoge zit een pluspunt vinden. Het minpunt van de lage zit vertrouw ik daarom alleen toe aan dit forum, waarbij ik reken op enige discretie van de lezer…..
De andere auto’s die ik in de tussentijd heb gereden waren een stuk nieuwer en daardoor ook moderner. Een achteruitcamera en lane-assist zijn zaken waarover ik in “mijn” Mercedes niet beschik en toch mis ik ze niet. In een eerder review heb ik al aangegeven niet enthousiast te zijn over het navigatiesysteem van de Mercedes en inmiddels zijn de kaarten al bijna vijf jaar oud; de enige optie die ik graag zou willen hebben is Apple Car Play en het gebruik van de Waze-app.
Vermoedelijk val ik in herhaling en is dit in eerdere reviews al gezegd, maar wat rijdt deze Mercedes geweldig. Hobbels in het wegdek – waar mijn andere auto’s over stuiterden – worden gladgestreken en dan de soepele acceleratie (zeker in het gebied 70-130 km/h) is genieten, dankzij een hoog koppel en de 156 paarden in het vooronder. Dit gecombineerd met een zeer stil interieur en fantastische stoelen zorgen ervoor dat na je ontspannen aankomt na iedere rit. In de afgelopen maand is het kwik een paar keer rond de 40 graden geweest en gelukkig doet de airco – herstel: dual zone climate control – het werk nog steeds uitstekend. Wel had verspreiding van de luchtstroom beter gekund; dit is vermoedelijk ook de reden dat de duurdere versies een apart luchtkanaal bij de achterpassagiers hebben.
Voor een auto in deze (prijs)klasse is het uiterlijk natuurlijk niet onbelangrijk. De lijnen blijven mooi: chique en toch sportief. Als ik op de autosnelweg rijd, heb ik ook het gevoel dat andere auto’s eerder aan de kant gaan, maar dat kan ook toeval zijn. De nieuwe buurman grapte toen ik met de Mercedes thuis kwam: “de buurt gaat erop vooruit!” De auto blijft een streling voor het oog en is qua stijl zeker niet gedateerd.
Het gemiddeld verbruik over de afgelopen paar duizend kilometer is 5,8 liter/100 km geweest (en ik rij 130 waar dat mag). Doordat ik nu wat langere stukken rij ben ik ook enthousiast over de extra grote benzinetank, die bij de lease edition hoort (70 liter); met de andere tussen-auto’s moest ik vaak 2x per week tanken.
Ik heb inmiddels een volledig elektrische auto besteld (Kia e-Niro). Deze jongen is erg begaan met het milieu en heeft zelfs 20 zonnepanelen op zijn dak. Daarom gaat hij dit milieu argument vooral benadrukken om de keuze voor de KIA te rechtvaardigen. Hij gaat echt niet toegeven dat deze auto vooral gekozen is vanwege de lage fiscale bijtelling. Maar als lezers mij nog tips kunnen geven hoe ik de overstap van een Mercedes naar een KIA kan goedpraten (het uiterlijk van de nieuwe auto werkt ook niet mee), dan sta ik hiervoor open. Maar tot levering van de KIA (levering is inmiddels al 3x uitgesteld) blijf ik genieten van de Mercedes!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.