Mercedes-Benz C 180 Kompressor Sports Coupé (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Kompressor Sports Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een Punto en een Stilo werd het tijd voor een Alfa GT, dacht ik. Tot Alfa de prijzen fors verhoogde (Europeese gelijktrekking van basisprijs voor belastingen). Voor dat bedrag was veel meer leuks te koop, zoals een Audi TT en deze baby-Benz. In de testen kwam de kleine C er beter vanaf en is een praktischer auto. Op de AutoRai overtuigt: gastvrij ontvangen in de C, de TT zat op slot!
Gezien flink aankoopbedrag en hoge kosten van opties, slechts enkele opties gekozen: biz pakket met radio/navigatie, telefoon en alarm. Het is natuurlijk treurig dat zo’n auto standaard zonder radio/cd wordt verkocht. Na vele mislukte losse handsfee setjes in vorige auto’s besloten dit nu niet over te slaan. Het alarm dacht ik nodig te hebben voor de verzekering maar Centraal Beheer vraagt nergens naar. Uit krenterigheid geen metallic lak gekozen. Standaard kleuren zijn wit, zwart en rood. Na een knalgele Stilo nu dus gekozen voor rood. Dealer had geen enkel voorbeeld en probeerde deze keuze te voorkomen (moeilijk verkoopbaar). Toch geen spijt gehad, zo’n knal rode kleur staat een kleine Benz prima. Een van de minst begrotelijke opties was de parameter stuurbekrachtiging. Na een paar Fiats met sterke electrische stuurbekrachtiging leek me dit een goede keuze. Ik heb nog steeds geen idee wat het verschil is met de gewone stuurbekrachtiging.
Na de (knullige) aflevering is het feest begonnen. Een heerlijke rustige auto met zeer bescheiden verbruik 7/100. Toch zeer acceptabele prestaties 0-100 onder de 10sec, top 223. Olieverbruik beperkt zich tot 1 liter tussen de 20.000km beurten. Veel waardering van anderen: dit is duidelijk een Benz die nog mag. De auto is erg praktisch, wat erg handig is als je van het stadsbestuur maar 1 parkeervergunning kunt krijgen. De achterbank is volwaardig (de hoofdruimte is wel beperkt) en de bank is zeer gemakkelijk op te klappen.
Vele leuke standaard features zoals regensensor, lichtsensor, bandenspanningscontrole en verlichting die aanspringt op de centrale portiervergrendeling. De navigatie heeft welliswaar een eenvoudig schermpje, maar de route is perfect, rekening houdend met de files. De radio moet dan wel op de juiste zender staan, niet alle zenders geven deze fileinfo door. De update van de navigatie cd’s was kostbaar, maar de afslagen worden nu eerder aangekondigd en dat is handig.
Let op: dit is een review van een 2005 model. Helaas staat deze nog niet in de autoweek database.
PROBLEMEN
Centrale portiervergrendeling was aangesloten op claxon. Op verzoek van de buren direct teruggeweest om te laten uitzetten.
Na aanvankelijke serviceinterval van 20.000 is dit nu teruggebracht naar 15.000. Rare actie, de werkplaats zit waarschijnlijk verlegen om werk. De boordcomputer verlengt door de vele snelwegritten de intervals enigzinds, maar 20.000 wordt niet meer gehaald. Gelukkig maak ik zelf nog altijd de afspraak voor de beurt.
Na voorwiel aangedreven auto’s moest ik wennen aan het stuurgedrag van deze achterwiel aangedreven auto (wel mooie gelijkmatige slijtage van de banden). Twee keer opnieuw uitgelijnd.
Navigatie werkt op cd’s. Hiervoor wordt audio cd speler gebruikt: onhandige combinatie.
Bij elke beurt is het weer zeuren om een leenauto. En dat terwijl we dit van tevoren hebben afgesproken en op het koopcontract hebben laten vastleggen.
Financiele administratie wordt centraal afgehandeld. Wat een ramp. Voor je het weet sta je na een automatische machtiging toch geregistreerd als wanbetaler. Rekeningen kloppen niet altijd en soms krijg je rekeningen die niet voor jou zijn, zoals voor snelheidsboetes voor de leenauto op dagen dat je deze auto helemaal niet had. Als je belt vragen ze doodleuk of je toch maar wil betalen want dan kunnen ze het terugstorten...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.